Skärmen blir svart, ljudet surrar och musen fryser

Permalänk
Medlem

Skärmen blir svart, ljudet surrar och musen fryser

Hej alla glada!

För ett par dagar sedan provade jag att installera ett nyinförskaffat r9 290x i systemet och hade diverse problem med att få igång systemet efter win 10-loggan vid boot (svart skärm). Efter att trilskats ett tag så löstes problemet, och jag kunde kolla så gpu:n fungerade som den skulle. Efter detta gick jag tillbaka till mitt GTX 1060 och då började nya problem.

Plötsligt hänger sig nu datorn i någon sekund åt gången. Det vanligaste är att musen fryser i mindre än en sekund och spelar man ljud samtidigt surrar det i högtalarna (eng. buzz) för att sedan fungera en stund till. I vissa fall fryser hela skärmen, även videor i bakgrunden i någon sekund och skärmen blir svart för att sedan "komma tillbaka". Det påminner om när grafikdrivrutinen startas om men man får i detta fall inget meddelande om att så är fallet. Problemet uppstår som oftast när man tittar på youtube, spelar eller surfar (värst är surfandet).

Det jag vet att jag gjorde tokigt i detta fall var att jag hade kvar rester av AMD:s drivisar när jag pluggade in Nvidia-kortet. Men efter detta har jag, i felsäkert läge, tagit bort drivrutiner för båda korten och ominstallerat Nvidias drivisar ett antal gånger. Det jag märkt är att systemet fungerar kalas i felsäkert läge. Det är först när man kör windows vanligt med drivrutinerna igång som ovannämnda problem uppstår.

Så det enda som är skillnaden, det enda som har ändrats i setupen är alltså att jag bytt grafikkort. All tidigare mjukvara är oförändrad. Överklocken går stabilt och jag har inte haft problem med systemet tidigare.

Har försökt att rensa i registret med ccleaner, avinstallera ljuddrivisar, ominstallera Nvidias drivisar och ändra BIOS till default.
Nu har jag slut på idéer. Vad tror ni kan orsaka problemen? Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Det verkar som att bara byta plats på grafikkortet till den andra PCI-E slotten löste problemet.

Syftningsfel
Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB