Regler vid ångrat onlineköp inom EU

Permalänk

Regler vid ångrat onlineköp inom EU

Köpte igår en stol från ett företag som heter Vertagear och betalade med PayPal.

Efter att ha gjort mitt köp hittade jag en del information som fick mig att fundera på att ev ångra mitt köp och isf göra det innan de hinner behandla och skicka min order.

När jag nu gick in och kikade på deras hemsida för att läsa på om hur jag isf ska gå tillväga blev jag lite förvånad över alla "regler" de räknar upp vid ett ångrat köp. Eller snarare en avbruten order. Eftersom de ännu inte hunnit behandla min order eller än mindre skicka den. Bl a nämner de att det alltid utgår en minimum-avgift på $20 för att man ångrar sitt köp/sin order. Vidare för de som betalat med kort utgår avgifter mellan 3.5-4% av total ordersumma. Plus en avgift på ytterligare $10 för att täcka en transaktionsavgift.

Det jag funderar över är ifall alla de saker som räknas upp på deras hemsida ens är lagliga enligt de regler som finns för konsumenträtt inom EU.

Här är en direkt länk till sidan jag refererar till

https://www.vertagear.nl/pages/return-policy

Någon som vet vad som gäller? Vore nice att ha lite koll innan jag kontaktar dem.

Permalänk
Medlem

Du har 14 dagars lagstadgad ångerrätt på varor köpta från företag som verkar inom EU. detta företag har ju då ökat detta till 30 dagar men det är bara inom de första 14 dagarna som du kan ställa krav.
De villkor de har är ganska normala. Även företag i sverige har rätt att ta ut en "restocking fee" vid använd ångerrätt men det görs sällan. Det enda som jag ser som skiljer mot sverige är att de inte återbetalar frakten till dig, vilket man ska göra vid utnyttjad ångerrätt i sverige.
Företag som säljer möbler har ofta såna här regler då det innebär en hel del arbete och kostnader att packa och skicka något. Jag kan tycka att det är lite magstarkt att ta ut avgifterna när de inte skickat något och du kan alltid kräva dina pengar tillbaka genom paypal. De går alltid på kundens krav.
Det bästa här hade nog varit om du hade kollat upp FÖRE köpet om du verkligen ville handla stolen så hade du sluppit allt detta besväret.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

OK, tack för ditt svar.

Självklart hade det varit bra om jag sett det som fick mig att tveka ang mitt köp innan jag gjorde köpet. Är ju dock inte riktigt så det fungerar i verkligheten. Du kan naturligtvis alltid få syn på något i efterhand även om du gjort en grundläggande "research" innan ditt köp. Vilket var fallet här.

Inte riktigt bestämt mig än, får se hur jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Även företag i sverige har rätt att ta ut en "restocking fee" vid använd ångerrätt men det görs sällan.

EDIT: Det verkar inte finnas någon enhetlig definition på vad som ingår i uttrycket "restocking fee", så jag tog bort mitt ifrågasättande av ovan citat.

Skrivet av killawife:

Det enda som jag ser som skiljer mot sverige är att de inte återbetalar frakten till dig, vilket man ska göra vid utnyttjad ångerrätt i sverige.

Frakten säljare till konsument skall alltid återbetalas vid nyttjande av ångerrätten, och frakten konsument till säljare beror på vad som avtalats. Detta gäller i såväl Sverige som resten av EU såvitt jag kan utröna.

Säljare -> konsument:

EU (europa.eu):
"Your refund must include any shipping charges you paid when you made your purchase. However, the trader may charge you delivery costs if you specifically requested non-standard delivery (such as express delivery)."

Sverige (lawline.se):
"Återbetalningsskyldigheten gälller hela det belopp konsumenten betalt. Det innebär att näringsidkaren inte bara ska återbetala vad varan kostade, utan även andra belopp konsumenten betalt (t.ex. uppläggningsavgift eller startavgift). Återbetalningsskyldigheten avser även eventuella leveranskostnader som konsumenten betalt. Det framgår inte uttryckligen av lagtexten men framgår av konsumenträttighetsdirektivet som lagen bygger på."

Sverige (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 15§):
"Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för 1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod..."

Konsument -> Säljare:

EU (europa.eu):
"Some traders may not charge you for returning your goods. However, they should tell you in advance (before you order) if you will have to pay if you decide to return your order. If they don't tell you that you must pay for your return, the trader will have to pay for it."

Sverige (hallakonsument.se):
"Du ska själv betala returfrakten, förutsatt att säljaren har informerat dig om det innan du ingick avtalet."

Om jag missat något får du gärna länka till en källa där jag kan hitta mer information.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Konsumentlagarna ser olika ut i olika EU länder, det finns ett likartat grundskydd och sedan har länderna olika regler utöver det.
Konsumenteuropa är de som du kan vända dig till när det handlar om handel mellan olika EU länder för att reda ut vad som gäller för du kan inte ta de svenska reglerna rakt av för de gäller inte.
https://www.konsumenteuropa.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för all info!

Slutade med att jag istället skickade ett mail till dem att jag inte kommer acceptera något annat än en produkt i perfekt skick och att de inte ska skicka den till mig innan de säkerställt att så är fallet.

Här är vad som fick mig att bli lite tveksam. En person som köpt exakt samma modell av stol jag nu köpt där den som är intresserad av resultatet kan kika på klippet. Fick själv en ganska dålig smak i munnen efter att ha sett det...

https://youtu.be/a1T4Rhqp2Sc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack för all info!

Slutade med att jag istället skickade ett mail till dem att jag inte kommer acceptera något annat än en produkt i perfekt skick och att de inte ska skicka den till mig innan de säkerställt att så är fallet.

Här är vad som fick mig att bli lite tveksam. En person som köpt exakt samma modell av stol jag nu köpt där den som är intresserad av resultatet kan kika på klippet. Fick själv en ganska dålig smak i munnen efter att ha sett det...

https://youtu.be/a1T4Rhqp2Sc

Vad är det förresten för stol du beställt när du inte kan hitta nått likvärdigt inom landet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WebMaximus:

Den är ju lika dyr som en kontorsstol, väljer du den bara för designen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den är ju lika dyr som en kontorsstol, väljer du den bara för designen ?

Valde den primärt utifrån de recensioner jag sett och att jag var ute efter en ergonomisk stol. Att den dessutom är snygg (i mitt tycke) gör ju inget.

Dessutom är den ju inte en traditionell "gaming chair" även om den tillverkas av ett företag som säljer såna. Modellen är ju snarare som en kontorsstol när man ser till både form och funktionalitet. Sen fick jag den även till ett betydligt bättre pris än det som listas. De har en kampanj just nu -> https://www.vertagear.com/pages/discounts