Oneplus 8 Pro får 120 Hz-skärm

Permalänk
Melding Plague

Oneplus 8 Pro får 120 Hz-skärm

Med vårens flaggskepp introducerar Oneplus 120 Hz bilduppdatering tillsammans med flertalet färgglada modeller vid lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Bra! 120 Hz är sannerligen det bästa som hänt touchskärmar sedan touchskärmar – eller åtminstone sedan kapacitiv touch.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nice för dom som gejmar på mobilen. För mig har jag insett att när det kommer till mobiler så gäller less is more. Ge mig en mobil med 30-40hz skärm, något i stil med snapdragon 660, vek gpu och mkt bra batteri. Batteritiden hade varit helt otroligt bra samtidigt som prestandan är bra för vanlig användning!

Permalänk
Medlem

Stoppa in den här skärmen i ett VR headset istället, då snackar vi!

Problemet nu med VR headset är ju att många av dom bytt till LCD skärmar. Tydligen så verkar ju det funka med rätt hög Hz på OLED, och denna skärm har ju även högre upplösning än dagens VR (exkl Pimax). Bring back VR OLED!

Permalänk
Medlem

Blir nog ingen mer telefon från oneplus!
Gick från galaxy s7 -> Onplus 6 kändes först som en bra uppgradering men sen gick det fan utför ganska så snabbt..
+ för snabba uppdateringar vid release (men av saker som borde funkat vid releasen dock imo) dock bättre än LG 2017 om det är någon bedrift.. dem har väl bättrat sig sägs det.

Svårt att motivera en ny.. blir nog Samsung om priset sjunker, annars Xiaomi eller LG
Xiaomi mi 10 pro, sneglar t.o.m. på redmi k30 köra en budget i topsegmentet. Får se hur marknaden utvecklas i dessa Covid-19 tider.

i skrivande stund lider telefon helv... av ej klickbar drop down notifications.. Så sjukt störande..
Kan vara för att man pillat på bootloadern så jag har mig själv att skylla. Men still pain in the a..

Och allvarligt vad har hänt med slutaren på kameran? Går det att ta bilder som inte är suddiga utan stativ?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Blir troligtvis en Xiaomi mi 10 pro för mig, samma kamera som Samsung S20 Ultra men flera tusen billigare. Har dock inte släppts ännu i Sverige...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Blir nog ingen mer telefon från oneplus!
Gick från galaxy s7 -> Onplus 6 kändes först som en bra uppgradering men sen gick det fan utför ganska så snabbt..
+ för snabba uppdateringar vid release (men av saker som borde funkar vid releasen)

Svårt att motivera en ny.. blir nog Samsung om priset sjunker, annars Xiaomi eller LG

Har en S7 som jag använder till o från på jobbet, men går alltid tillbaka till min OnePlus 6 och kör dualsim istället. Tycker S7 suger hårdt i jämförelse, vad är det som du inte gillar med din Oneplus 6? Själv har jag egentligen inget att klaga på, kameran är inte i toppenklass, men tycker den ändå gör sitt jobb så det räcker.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Stoppa in den här skärmen i ett VR headset istället, då snackar vi!

Problemet nu med VR headset är ju att många av dom bytt till LCD skärmar. Tydligen så verkar ju det funka med rätt hög Hz på OLED, och denna skärm har ju även högre upplösning än dagens VR (exkl Pimax). Bring back VR OLED!

En stor nackdel med OLED är ju att de kör Pentile

Permalänk
Medlem

Hål för pesten A.K.A selfiekameran är en deal-breaker för mig. En av anledningarna till att 7T Pro var så intressant var att den inte har det.

Nu är jag inte på jakt efter nytt just nu pga min Xperia XZs duger fint än. Lite sliten här och där men i övrigt är jag för snål för att uppgradera innan den faller isär när den ändå klarar allt jag vill att den ska klara. Men visst, är bufferten nog stor på kontot kan ju detta bivillkor ignoreras, hehe. Nu är det ingen risk på ett bra tag att detta händer dock pga andra köp. Men iaf...kommer ju en 8T

Var dock jääävligt nära att slå till både när 7 och 7T släpptes. McLaren edition 7T Pro... Ujujuj. Plånboken låg i fosterställning och både kallsvettades och grät på samma gång ett tag där men jag lyckades sansa mig

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur grov deras curved display är.
Nya Samsung S20 är såååååå mycket skönare än de gamla Curved de haft tidigare där det förvränger bilden och allmänt störigt.

Är deras display curve som S20 modellerna är det högst intressant.
Är det stor curve som tidigare Samsung Galaxy modeller går den bort direkt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Nice för dom som gejmar på mobilen. För mig har jag insett att när det kommer till mobiler så gäller less is more. Ge mig en mobil med 30-40hz skärm, något i stil med snapdragon 660, vek gpu och mkt bra batteri. Batteritiden hade varit helt otroligt bra samtidigt som prestandan är bra för vanlig användning!

Spelar 0 spel på mobilen. 120hz är så löjligt mycket skönare än 60 hz.
Vad gör de flesta mest på mobilen idag? Scrollar, Sveper etc. Precis detta är 120hz display så förbannat underbart för.

30hz display och scrolla, snacka om hack hack hack hack. Usch

Permalänk
Medlem

är 120hz värt priset för betydligt sämre batteritid ?

Permalänk

@HazZarD: Du kan fortfarande sänka ner det till 90Hz.

Visa signatur

Aorus RTX 3080 Master | i5-8600k 5GHz delidded | 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

Jag önskar mobiltelefontillverkarna kunde skippa edge-to-edge skärmarna på sina flaggskeppsmodeller, det är så sjukt irriterande. Är så stört nöjd med min OnePlus 7T idag, den har platt skärm, men blir ju sugen på en 8:a... Den gröna är duktigt fin

Visa signatur
Permalänk

Visste att jag hade sett Interstellar Glow färgen förut.

Visa signatur

Aorus RTX 3080 Master | i5-8600k 5GHz delidded | 16GB 3000MHz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bergla:

Nice för dom som gejmar på mobilen. För mig har jag insett att när det kommer till mobiler så gäller less is more. Ge mig en mobil med 30-40hz skärm, något i stil med snapdragon 660, vek gpu och mkt bra batteri. Batteritiden hade varit helt otroligt bra samtidigt som prestandan är bra för vanlig användning!

Usch. Vill inte ens tänka på det. Spelar absolut ingenting på telefonen förutom Wordfeud, men 30–40 Hz hade i princip gjort den oanvändbar. Kan däremot förstå att uppgraderingen från 60 till 120 Hz inte värderas så högt av alla, men vill understryka att dess värde inte har någonting att göra med spel.

Ska också tillstå att jag inte har någon bra uppfattning om hur uppdateringsfrekvens påverkar batteritid i praktiken. Adaptiv frekvens är nog optimalt; om jag minns rätt har till exempel iPad Pro det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag tycker Hz på skärmar är överskattat. Visst inte fel med mer, men det får inte ske på bekostnad av viktigare saker som bra upplösning. På mobiler så har strömbrukningen varit ett problem förutom kostnad på mobilen.

Så min åsikt är inte fel med 120Hz, men hamnar priset runt 10 000kr så blir det ingen Onenote 8 för mig.

När det gäller datorskärmar så det samma sak. Först ska man ha den skärmyta man behöver.
2 *40" med 4k vardera är rätt lagom för kontorsarbete. Sedan bör man ha bra färgåtergivning, betraktningsvinklar etc. Och efter det, ja då kan man prata att ha över 60Hz.
*edit*
Typ 2st såna här. Skärmarna går på runt 34 000kr, men fortfarande bara 60Hz.
https://www.dustinhome.se/product/5011127814/34wk95u-w?ssel=t...

Permalänk
Medlem

One + budgetsegmentet väntar jag på...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

One + budgetsegmentet väntar jag på...

Nog många som gör det.
För min del så anser jag de dyrare mobilerna ofta är grymt mycket bättre. Men när de sjunker i värde typ 30% år utan att man har tagit dem ur förpackningen, så behöver jag inte alltid ha det absolut bästa just nu utan tar heller pengarna. Köpa en mobil för runt 6000kr och byta varannan år är det jag gör för att ändå få en skaplig mobil som ändå ligger bra till.
Vissa hävdar att de 3000kr per år som jag betalar för mobilen är mycket, men många kräver bra saker. Att sträcka sig till 5000kr/år för mobilen, så är det inte så mycket mer funktionalitet som man ändå får.

Permalänk
Medlem

Har gått rykten om att OP ska börja med budget telefoner men ser ut som att det inte var sant

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Har gått rykten om att OP ska börja med budget telefoner men ser ut som att det inte var sant

Det finns källor på att de också kommer lansera en budget version.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29373-oneplus-planerar-ater...

Vilket är rimligt då en stor del av marknaden inte har råd betala så mycket mer för lite extra. Att många sedan köper telefoner på avbetalning och inte förstår vad de gör är en annan sak. Observera att jag inte påstår att det är fel att köpa telefon på abonnemang. Men jag har sett ungdomar gå runt med 12 000kr mobiler, när föräldrarna har dåligt ställt och borde lägga pengarna på annat.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns källor på att de också kommer lansera en budget version.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29373-oneplus-planerar-ater...

Vilket är rimligt då en stor del av marknaden inte har råd betala så mycket mer för lite extra. Att många sedan köper telefoner på avbetalning och inte förstår vad de gör är en annan sak. Observera att jag inte påstår att det är fel att köpa telefon på abonnemang. Men jag har sett ungdomar gå runt med 12 000kr mobiler, när föräldrarna har dåligt ställt och borde lägga pengarna på annat.

Skulle aldrig köpa en budgetversion från OnePlus som man inte är garanterad uppdateringar i tre år. Personligen tycker jag tre år är löjligt kort satt av Google men ingen annan tillverkare gör det lika bra som dem. Google Pixel 4a kommer ju inom en månad så då finns det ingen anledning att köpa andra budgetversioner av Android.

Apple är så mycket bättre med det där med uppdateringar och de kommer nu ganska snart själva släppa en budgetversion av iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nog många som gör det.
För min del så anser jag de dyrare mobilerna ofta är grymt mycket bättre. Men när de sjunker i värde typ 30% år utan att man har tagit dem ur förpackningen, så behöver jag inte alltid ha det absolut bästa just nu utan tar heller pengarna. Köpa en mobil för runt 6000kr och byta varannan år är det jag gör för att ändå få en skaplig mobil som ändå ligger bra till.
Vissa hävdar att de 3000kr per år som jag betalar för mobilen är mycket, men många kräver bra saker. Att sträcka sig till 5000kr/år för mobilen, så är det inte så mycket mer funktionalitet som man ändå får.

Tror med att många gör det!

Och så klart är flaggskeppsmobiler ofta så grymt mycket bättre.
Min Note 4 när det vart ny kostade 11000Kr och jag har kvar den än. (Det var en väldigt fin present, som jag fick, tack)

Lite mer detaljerade uppgifter om Oneplus budgetpriser så som spec o liknande hade varit intressant.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Skulle aldrig köpa en budgetversion från OnePlus som man inte är garanterad uppdateringar i tre år. Personligen tycker jag tre år är löjligt kort satt av Google men ingen annan tillverkare gör det lika bra som dem. Google Pixel 4a kommer ju inom en månad så då finns det ingen anledning att köpa andra budgetversioner av Android.

Apple är så mycket bättre med det där med uppdateringar och de kommer nu ganska snart själva släppa en budgetversion av iphone.

Vad gör du på mobilen som kräver uppdateringar så länge? Menar du säkerhetsmässigt så borde man ha 2st mobiler, men inte besöka skumma sidor, installera farliga appar och ha antivirus kommer man långt med.

När det gäller apple så är iPhone 11 en bugbet telefon sett hårdvarumässigt, det enda som saknas är en prissänkning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skulle aldrig köpa en budgetversion från OnePlus som man inte är garanterad uppdateringar i tre år. Personligen tycker jag tre år är löjligt kort satt av Google men ingen annan tillverkare gör det lika bra som dem. Google Pixel 4a kommer ju inom en månad så då finns det ingen anledning att köpa andra budgetversioner av Android.

Apple är så mycket bättre med det där med uppdateringar och de kommer nu ganska snart själva släppa en budgetversion av iphone.

Apple är inte så mycket bättre på det där tycker jag.
Har du en äldre Iphone och uppdaterar för långt.. så visst den funkar, men det är ingen trevlig upplevelse!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En stor nackdel med OLED är ju att de kör Pentile

Förstås väldigt sant, men är detta också pentile dock? Alltså sk. AMOLED, eftersom OLED i sig behöver ju inte betyda att det pentile. Fast alla mobilskärmar kanske är AMOLED?

Men jag vet att Razer har/hade ett VR devkit (HDK2) med OLED som inte var pentile.

Oavsett så går det ju att kontra genom högre upplösning, men det är dyrare förstås 😄

Permalänk
Medlem

äntligen! tycker ipad pro är mycket trevlig att pilla med pga sin 120hz-skärm, så vore fantastiskt med en mobil med det också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

En stor nackdel med OLED är ju att de kör Pentile

Är det här verkligen ett problem? Alltså när upplösningen var lägre så gjorde det skillnad. Men upplösningen på lurarna är så jäkla hög idag. PPI på typ 500. Tar det inte bort den här typen av problem liksom?

Alltså förstorar man bilden så ser man såklart nackdelen. Men utan förstoringsglas så är det här väl inget man ser någon nackdel med normalsyn längre.
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det här verkligen ett problem? Alltså när upplösningen var lägre så gjorde det skillnad. Men upplösningen på lurarna är så jäkla hög idag. PPI på typ 500. Tar det inte bort den här typen av problem liksom?

Alltså förstorar man bilden så ser man såklart nackdelen. Men utan förstoringsglas så är det här väl inget man ser någon nackdel med normalsyn längre.
Eller?

För telefoner är spelar det väldigt liten roll med Pentile vid 500 PPI men för VR blir det en helt annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

För telefoner är spelar det väldigt liten roll med Pentile vid 500 PPI men för VR blir det en helt annan sak.

Ja du har ju helt rätt! Det är VR ni snackar om. Missade den "lilla detaljen" ;).
Jag tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen haha.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled