Asus ROG Zephyrus G14 – Ryzen 9 4900HS och Geforce RTX 2060 Max-Q

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Zephyrus G14 – Ryzen 9 4900HS och Geforce RTX 2060 Max-Q

Asus ROG Zephyrus G14 är en kompakt bärbar speldator, som med AMD "Renoir" utlovar världsledande prestanda i sin storleksklass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött! Så kul att AMD äntligen kan leverera laptop-processorer som står sig bra mot Intel. Nu kanske vi slipper tjat om att "AMD har ingen laptopnärvaro"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

50db i spel.. en dammsugare

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat AMD!!

Bara en fundering: med tanke på ryktena som cirkulerat om desktopliknande prestanda så hade jag väl gärna sett några jämförelser i CPU-prestanda mot några likvärdiga desktopmodeller, bara för att undersöka just detta rykte huruvida väl det stämde.

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt bara en intressant del i detta test och det är CPUn. Blir väldigt spännande att se hur Desktop ser ut sen.

Laptopen är i sig säkert mycket bra men tror det är för högt pris för tyvärr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser faktiskt bara en intressant del i detta test och det är CPUn. Blir väldigt spännande att se hur Desktop ser ut sen.

Hur menar du där? Desktop har redan zen2 sen ett bra tag tbx? Eller tänker du på zen2 apu'er?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Köpsuget är enormt. Behöver dessutom en ny arbetsdator. Men kanske svårt att motivera köp av en ROG i samtalen med chefen. Får snällt vänta tills 4900HS hittar till en bärbar med oskyldigare namn

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hur menar du där? Desktop har redan zen2 sen ett bra tag tbx? Eller tänker du på zen2 apu'er?

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vet vad jag menade. Hjärnsläpp här. I mitt huvud skulle 4000 serien vara Zen 3 men så är ju inte fallet efter lite googlande. Oavsett vad är det ju intressant hur bra prestanda det är kontra liknande Intel-cpu (apu).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser faktiskt bara en intressant del i detta test och det är CPUn. Blir väldigt spännande att se hur Desktop ser ut sen.

Laptopen är i sig säkert mycket bra men tror det är för högt pris för tyvärr.

Ryzen 4000-serien som kommer i sommar/höst kommer vara baserad på Zen 3. AMD Ryzen 4000-serien processorer på bärbara baseras på Zen 2. De bärbara har en eftersläpning med en generation trots att de har samma generationsnummer i modellnamnet.

Permalänk
Medlem

Älskar att AoE 2 DE har använts i prestandatesterna!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite orolig för strömföbrukning. I gaming-laptop-kategorin så spelar det ju mindre roll, och absolut prestanda och effektiviteten under last ser riktigt bra ut! Men kollar man på notebookchecks test så skriver dom:

"Idling on desktop will consume anywhere between 30 W and 37 W to be far higher than initially anticipated. Even when on Power Saver at the lowest possible brightness setting with the integrated GPU active, consumption would be 30.8 W on average compared to just 17.6 W or 11.2 W on the larger Zephyrus M or Dell G7 17 7590, respectively. "

Man får väl hoppas att det delvis är Asus fel här, för detta har ju varit ett av AMDs större problem med deras mobila chip, att dom helt enkelt drar för mycket under lätt använding och i idle. För jag tror att rätt många som använder laptops pendlar mellan 0 och 40% last större delen av dagen. Jag hoppas nu när fler tester trillar in att vi får se någon model åt ultrabookhållet som faktiskt klarar en en arbetsdag utan att behöva ladda.

Permalänk
Medlem

Varför kan piltangenterna aldrig få vara full storlek?? Kommer aldrig hitta min dator

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Lite mer tester. Den integrerade gpun slår mx250

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att Asus körde med 102/105-ISO [1] tgb istället för 101/104-ANSI [1], detta enligt mina observationer i butik samt enligt andra [2]. Kanske bara jag som är gammal och gaggig, men för mig blir det problem vid byte mellan "mina" olika setups om tgb-layout skiftar. Tyvärr har jag inte sett något svar från Asus på frågan. Tyvärr gör det att Asus med största sannolikhet faller bort i val av eventuell ny laptop.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout#/media/File:Phy...
[2] https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/cuawdp/why_are_there_n...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vet vad jag menade. Hjärnsläpp här. I mitt huvud skulle 4000 serien vara Zen 3 men så är ju inte fallet efter lite googlande. Oavsett vad är det ju intressant hur bra prestanda det är kontra liknande Intel-cpu (apu).

Ja dom är inte direkt ensamma, Intel har väll 3 olika arkitekturer på 10xxx cpuerna om jag minns rätt så ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Fortfarande lite orolig för strömföbrukning. I gaming-laptop-kategorin så spelar det ju mindre roll, och absolut prestanda och effektiviteten under last ser riktigt bra ut! Men kollar man på notebookchecks test så skriver dom:

"Idling on desktop will consume anywhere between 30 W and 37 W to be far higher than initially anticipated. Even when on Power Saver at the lowest possible brightness setting with the integrated GPU active, consumption would be 30.8 W on average compared to just 17.6 W or 11.2 W on the larger Zephyrus M or Dell G7 17 7590, respectively. "

Man får väl hoppas att det delvis är Asus fel här, för detta har ju varit ett av AMDs större problem med deras mobila chip, att dom helt enkelt drar för mycket under lätt använding och i idle. För jag tror att rätt många som använder laptops pendlar mellan 0 och 40% last större delen av dagen. Jag hoppas nu när fler tester trillar in att vi får se någon model åt ultrabookhållet som faktiskt klarar en en arbetsdag utan att behöva ladda.

Vårt exemplar har inte samma "problem" utan förbrukar mellan 11-12 W i idle på skrivbordet.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Sjusovarn

En viktig grej som de tar upp är ju att motsvarande Intel-laptop (9880H/HK) börjar vid ungefär 22-25.000kr medan AMD's 4900HS dito börjar på 15.000kr.

Permalänk
Medlem

Jag är mest intresserad av iGPU prestandan. Jag spelar mest spel som TF2, EU4, M&B Bannerlord och AoE II: DE.

För mig så börjar dagen komma då det inte kommer behövas någon dedikerad GPU alls. Vi är inte riktigt där än. Jag behöver stadigt över 100 fps på 1080p@144Hz med medium+ kvalité för att det ska funka. Jag tror att nästa generation av iGPUer från AMD borde nå dit.

Otroligt kul att MX-klassen av GPU:er nu i princip är dödförklarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

50db i spel.. en dammsugare

Det är en gaming laptop, ska låta lite 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fortfarande lite orolig för strömföbrukning. I gaming-laptop-kategorin så spelar det ju mindre roll, och absolut prestanda och effektiviteten under last ser riktigt bra ut! Men kollar man på notebookchecks test så skriver dom:

"Idling on desktop will consume anywhere between 30 W and 37 W to be far higher than initially anticipated. Even when on Power Saver at the lowest possible brightness setting with the integrated GPU active, consumption would be 30.8 W on average compared to just 17.6 W or 11.2 W on the larger Zephyrus M or Dell G7 17 7590, respectively. "

Man får väl hoppas att det delvis är Asus fel här, för detta har ju varit ett av AMDs större problem med deras mobila chip, att dom helt enkelt drar för mycket under lätt använding och i idle. För jag tror att rätt många som använder laptops pendlar mellan 0 och 40% last större delen av dagen. Jag hoppas nu när fler tester trillar in att vi får se någon model åt ultrabookhållet som faktiskt klarar en en arbetsdag utan att behöva ladda.

De siffrorna måste vara fel, med ett batteri på 76 Wh så skulle den bara räcka i 2h30m vid lite 30W effekt men deras tester visar idle på 5h42m vilket är ~13W. De måste skrivit fel, mätt fel eller kört laptopen på en annan power plan med nätadaptern i.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av talonmas:

Varför kan piltangenterna aldrig få vara full storlek?? Kommer aldrig hitta min dator

Vad behöver du fullstora piltangenterna till bara en fråga?

Menar du så?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag blev intresserad av silent-läget och undrar vad det innebär och hur det aktiveras?
Är silent-läget styrt via hårdvara eller mjukvara?
Trevligt att äntligen se en AMD laptop med högre skärmupplösning än 1080p.
Batteritiden var helt okej vilket även prestandan var.
Väntar på att u-serien testas då jag avskyr fläktljud.
Jag uppskattade att även iGPU testades.

Permalänk
Medlem

När finns den tillgänglig i Sverige?

Är det inte möjligt på något sätt att stänga av fläkterna i idle? Låter lite jobbigt att de är igång och snurrar hela tiden.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

med tanke på ryktena som cirkulerat om desktopliknande prestanda så hade jag väl gärna sett några jämförelser i CPU-prestanda mot några likvärdiga desktopmodeller, bara för att undersöka just detta rykte huruvida väl det stämde.

Man kan ju få en viss ide genom att jämföra CineBench R20-testerna med referensvärden för t. ex. 3700X. Mitt exemplar av 3700X inom parentes.

Singeltråd 4900HS: 484
Singeltråd 3700X: 495 (504)

Multitråd 4900HS: 4045
Multitråd 3700X: 4573 (4673)

En 4900H på 45W kommer nog ännu närmre.

Det är inte utan att man blir sugen på ny jobb-laptop. Denna fast utan diskret GPU, med 32GB RAM och en bra lösning för dockning hade inte varit fel som utvecklingsburk. Jag skulle nog kunna leva med en desktop-APU med den här prestandan också, särskilt om den håller sig på 45W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag är mest intresserad av iGPU prestandan. Jag spelar mest spel som TF2, EU4, M&B Bannerlord och AoE II: DE.

För mig så börjar dagen komma då det inte kommer behövas någon dedikerad GPU alls. Vi är inte riktigt där än. Jag behöver stadigt över 100 fps på 1080p@144Hz med medium+ kvalité för att det ska funka. Jag tror att nästa generation av iGPUer från AMD borde nå dit.

Otroligt kul att MX-klassen av GPU:er nu i princip är dödförklarade.

Icke så, Nvidia kommer snart med en uppdatering till Turing, nu när Pascal-kon är färdigmjölkad. https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-planning-a-Turing-based-...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Lite saftigt pris tycker jag, min Asus TUF med Ryzen 7 3750H står sig nog ett tag till. Men roligt att det händer något på marknaden och att AMD äntligen är tillbaka med lite kraft Är så man drömmer sig tillbaka till gamla dagar när AMD var det enda som gällde.

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Japp, precis så. Min gamla Lenovo ThinkPad har det med. Där har de vågat designa piltangenterna strax nedanför och brutit rektangeln som alla andra strävar efter (rent visuellt hur layouten är).

Hoppar väldigt mycket fram o tillbaks i text när jag kodar. Måste ha riktig piltangent samt home/end o page up/down. Blir tokig annars. Självklart en vanesak men jag tänker inte vänja om mig nu

(Sen när jag spelar massa retro spel så styrs många endast via piltangenterna. Måste ha riktiga då)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns det thunderbolt?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Japp, precis så. Min gamla Lenovo ThinkPad har det med. Där har de vågat designa piltangenterna strax nedanför och brutit rektangeln som alla andra strävar efter (rent visuellt hur layouten är).

Hoppar väldigt mycket fram o tillbaks i text när jag kodar. Måste ha riktig piltangent samt home/end o page up/down. Blir tokig annars. Självklart en vanesak men jag tänker inte vänja om mig nu

(Sen när jag spelar massa retro spel så styrs många endast via piltangenterna. Måste ha riktiga då)

Framförallt är det underbart smidigt att ha pgup/pgdn i direkt anslutning till piltangenterna när man ska navigera i långa textmassor, men det verkar som om lenovo tagit patent på det.

Skrivet av SAnDis:

Finns det thunderbolt?

Nej. Intel-grej.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Min stackars I7 4790K sitter och snyftar "Jag är inte seg, Jag är inte seg!".

4000 serien tillsammans med en Egpu och det finns ingen anledning för vardags Gamern att ens fundera på stationär + Laptop.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!