Acer Nitro XV273K – 144 Hz och 4K UHD till slagkraftigt pris

Permalänk
Medlem

Tack till @Laxpudding och @Alling!
Jag får acceptera att jag behöver skaffa ett modernare grafikkort.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Fick hem denna fröjd till skärm idag. Vilket lyft från min förra 1080p TN panel... var först inne på 1440p, men fick bli 4K och det ångrar jag inte. Går spela det mesta i 4K men främst är text en fröjd för ögat.

Permalänk
Medlem

Är bra sugen på att uppgradera skärm. sitter i dagsläget på en Dell U2711 2560x1440. Känner att denna skärm i testet inte helt käns värd att lägga 10k på, då, om man köper vill då jag ha bra HRD, bra menysystem etc. Vad finns det för alternativ till denna? är det bara skärmar för 25-30 tusen vi pratar om då?

Permalänk
Bildexpert 📺

@mavritch: Finns egentligen inte många datorskärmar med fungerande HDR. Majoriteten är i bästa fall axelryckningsnivå. En nivå av HDR som matchar en bra TV till exempel så är det alltså Acers X27/X27P eller Asus PG27UQ som gäller.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mavritch:

Är bra sugen på att uppgradera skärm. sitter i dagsläget på en Dell U2711 2560x1440. Känner att denna skärm i testet inte helt käns värd att lägga 10k på, då, om man köper vill då jag ha bra HRD, bra menysystem etc. Vad finns det för alternativ till denna? är det bara skärmar för 25-30 tusen vi pratar om då?

Håller med om att priset är rätt saftigt för närvarande. Det är inte längesedan ordinarie pris låg på 8 500:-, och på Black Friday gick skärmen för 7 790:-.

Måste dock säga att det är en helt fantastisk skärm för i princip alla användningsområden utom typ mörka spel. HDR värt namnet kommer du som sagt inte hitta utan att gå upp både en och två prisklasser, och då får du dessutom en fläkt i skärmen. Skulle själv aldrig köpa en skärm med fläkt, men om du kan tänka dig det kanske denna X27 som ligger uppe just nu i marknaden är intressant för dig.

Menyn är som sagt riktigt dålig, men skärmen har bra stöd för DDC/CI, så du kan enkelt styra ljusstyrka och annat direkt från OS:et. På Windows använder jag Monitorian och på Linux DDC Control.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Var ett tag sedan man var i skärm-köpar-tagen så det har ju hänt en del. Har kollat massa tester framförallt nu på Acer X27.
När man gjort det så inser man ju att 4k i dagsläget bara kommer med massa kompromisser. Man måste köra med dubbla kablar, man får ingen HDR, ska man köra HDR 4k får man inte sina 144hz, man måste välja antingen g eller freesync, fläktljud, finns knappt något interface som pallar med och detta på skärmar som går på närmare 20k. Min fråga på detta är. Hur långt är det kvar tills vi se en 4k skärm till rimliga priser med "allt"? Va säger du?

Permalänk
Bildexpert 📺

@mavritch: Dubbla kablar etc är inget måste så länge man håller sig på 120 Hz, vilket fortfarande är en rätt hög frekvens. Och att köra 10-bitar HDR i 98 Hz/FPS är fortfarande mer än nog – och svårt att uppnå – med de spel som ger HDR. HDR är annars rätt meningslöst i Windows och lär vara det länge till. G-sync[modul] eller Freesync är ett val som man får med alla andra skärmar också, även det valet är enklare idag med Nvidias hantering av VESA Adaptive.

Så jag tror man lätt kanske ser större hinder än vad det är i praktiken. För de här 4K-skärmarna är utmärkta i alla andra sammanhang och gör allt som de gamla 1920x1080 och 2560x1440-panelerna gör, fast med bättre resultat tack vare fördelarna med pixelmatrisen.

Utvecklingen gå tyvärr inte så snabbt framåt på den här fronten därför att köparna inte riktigt är med vad som är poängen med dem. Och tillverkarna är rätt usla på att bemöta och utbilda detta. De är fast sedan länge i en sifferlek med allt lägre millisekunder och allt högre frekvenser men är helt usla på att förklara vad som är poängen här.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

så är det ju såklart, det är inget man maxar ut bara sådär. Men när man kikar på så här dyra skärmar så gör man ju ett köp som ska hålla ett bra tag framöver. Även fast jag inte kan uppnå 144 nu så kommer det ju ske inom en snar framtid.

Lag grönt som gäller alltså. Har jag förstått det rätt att man kommer kunna köra med g-sync(VESA adaptive) på AMD grafikkort, men detta bara på nya skärmar? Kommer adaptive ha samma frekvensomfång som g-sync? 1-1000000hz :)?

Det är så alltså. tråkigt men lite som vanligt när det gäller high-end prylar.

Följdfråga: Om man får tag på en billig X27a och sitter på ett AMD-kort, är det ett dumt köp?

Permalänk
Bildexpert 📺

@mavritch: AMD-kort som kan VESA Adaptive till G-Syncmodulskärmar är som allt pekar på en funktion som kan läggas till nya, ännu ej lanserade skärmar. Har svårt att se befintlig teknik lyckas med detta utan större ingrepp i hårdvara och firmware. Och med tanke på att skärmar är typ 20 år efter på detta med att uppdatera firmware på egen hand lär det inte blir möjligt. De flesta skärmar måste in på serviceverkstad för att åtgärda programfel i firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@mavritch: AMD-kort som kan VESA Adaptive till G-Syncmodulskärmar är som allt pekar på en funktion som kan läggas till nya, ännu ej lanserade skärmar. Har svårt att se befintlig teknik lyckas med detta utan större ingrepp i hårdvara och firmware. Och med tanke på att skärmar är typ 20 år efter på detta med att uppdatera firmware på egen hand lär det inte blir möjligt. De flesta skärmar måste in på serviceverkstad för att åtgärda programfel i firmware.

Jag funderar mellan XV273K och en CP3271KP som Inet just nu har ute för 7990. Dessa skärmar verkar väldigt lika?

Visa signatur

:)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrQueQue:

Jag funderar mellan XV273K och en CP3271KP som Inet just nu har ute för 7990. Dessa skärmar verkar väldigt lika?

De flesta skärmar är ganska lika. Samma grundkonstruktioner som placeras i olika chassin, får lite olika stativ och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta skärmar är ganska lika. Samma grundkonstruktioner som placeras i olika chassin, får lite olika stativ och tillbehör.

Precis och rent specsmässigt är det så också.

https://www.inet.se/produkt/2218414/acer-27-conceptd-cp3271kp...

Är det något särskilt du tänker på när du ser denna skärmen i jämförelse med XV273K? Har svårt att bestämma mig för vilken av de två jag ska köpa

Visa signatur

:)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrQueQue:

Precis och rent specsmässigt är det så också.

https://www.inet.se/produkt/2218414/acer-27-conceptd-cp3271kp...

Är det något särskilt du tänker på när du ser denna skärmen i jämförelse med XV273K? Har svårt att bestämma mig för vilken av de två jag ska köpa

Att vänta ett tag om det nu inte är brottom? Det är 2018 och 2019-produkter där vi förhoppningsvis ser 2021-efterföljare snart. Vilket kan vara orsak till prissänkning. Vilket kanske är orsaken till att du slår till nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Att vänta ett tag om det nu inte är brottom? Det är 2018 och 2019-produkter där vi förhoppningsvis ser 2021-efterföljare snart. Vilket kan vara orsak till prissänkning. Vilket kanske är orsaken till att du slår till nu?

Hahah nu blev jag förvirrad. Var det en rekommendation till att köpa eller ej?

Visa signatur

:)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrQueQue:

Hahah nu blev jag förvirrad. Var det en rekommendation till att köpa eller ej?

Dina pengar och ditt beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dina pengar och ditt beslut

Visa signatur

:)