Permalänk
Medlem

Koppla in Edgerouter X

Hej. Har precis fått hem en Edgerouter X som jag ska byta ut Telias router med.

Får det dock inte till att fungera. Har kopplat såhär;

Från Lan1 porten på mediapmvandlare till eth1 på ERX.
Från eth0 på erx till datorn. Funkar inte. Har även prövat tvärtom. Inget resultat. Alla lampor som ”ska” lysa, lyser. Dock ingen som blinkar som det bör göra när det fungerar.

Jag har väldigt begränsad kunskap i detta, vad gör jag för fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Får din EdgeRouter ett IP via DHCP från din operatör? Det bör du typ se om du loggar in på din EdgeRouters webbgränssnitt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Du måste koppla in datorn på eth0 och sätta en statisk IP för att komma åt webb-ui och konfigurera, lättast är nog att kolla upp en guide på youtube.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in din dator direkt mot routern och gått igenom konfigurationsguiden? En Edgerouter är inte bara plug and play.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Kollar en video nu, och ändrat datorns IP-adress. Nu har jag kommit in i routerns gränssnitt.

Permalänk
Protectera AB
Permalänk
Medlem

Nu fungerar det (eller ja, igårkväll fick jag igång det), kopplade även in en UAP-AC Lite. Ganska så straightforward att driftsätta.

Permalänk
Medlem

Ny fråga. När jag installerade UAP-AC Lite igårkväll valde jag att ”combine” både 2,4 och 5gHz under samma Ssid. Det gjorde dock att våra lite äldre macdatorer inte kunde koppla upp sig på det trådlösa. Var tvungen att ändra så 5gHz bandet har ett annat ssid. Ska det vara så?

Har kollat vilka PHY-lägen som stöds på macen och de är 802.11 a/b/g/n

Permalänk
Protectera AB

Nej, 802.11n ska stöjas utan att slå på legacy mode, så det är nog ngt annat fel.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

@tomas_protectera: Ja, känns inte som det är fel på AP utan kanske fel på själva datorerna. Konstiga är att båda visar samma problem.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av jlyck:

@tomas_protectera: Ja, känns inte som det är fel på AP utan kanske fel på själva datorerna. Konstiga är att båda visar samma problem.

Prova att aktivera legacy support i unifi controller så kanske de hoppar igång, glöm inte att stänga av det sen bara. Annars kanske det är ngn annan inställning. Vill du skicka en screenshot på wifi inställningar från Unifi Controller.

Visa signatur

protectera.se