Hjälp min vinylspelare hakar upp sig

Permalänk
Medlem

Hjälp min vinylspelare hakar upp sig

Hej min vinylspelare hakar upp sig när jag ska spela vilken skiva som hest hat testat ett antal, vad kan felet vara?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "hakar upp sig"? Slutar tallriken snurra, sitter tonarmen fast och repar skivan istället för att följa med spåren, uppstår avbrott i ljudet?

Utan en någorlunda utförlig felbreskrivning kan vi omöjligt hjälpa dig felsöka.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Skulle till 90% gissa på att remmen har torkat och har en skarp böj på ena sidan där drivhjulet varit

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Som i att samma spår upprepas hela tiden ?
Om det händer på "alla" skivor är det mest troligt feljusterat nåltryck och antiskating, mät och justera till korrekta värden, hur du justerar beror på vilken spelare/tonarm du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hackande ljud är väl en "feature" med vinyl

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hej skivan snurrar hela tiden men det verkar som armen har svårt att "fortsätta" framåt utan att den typ börjar om. Ni får ursåkta min okunnighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cippo2HD:

Hej skivan snurrar hela tiden men det verkar som armen har svårt att "fortsätta" framåt utan att den typ börjar om. Ni får ursåkta min okunnighet

Har spelaren nyligen flyttas eller nått ? Hursomhelst behöver du kolla nåltrycket och antiskatingen. Vad är det för skivspelare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en philips
Hur kollar man nåltrycket och antiskatingen

Permalänk
Medlem

Ny eller gammal? Lägg märke till att med gammal menar jag före -80 talet xD då man sällan kan justera varken nåltryck eller anti-skating på s.k kompaktskivspelare från 80-talet och framåt, de brukar dock ha ett ganska högt nåltryck från början. Om du har en gammal 10/5 öring liggande testa att tejpa fast den på tonhuvudet (börja med 10-öringen), om det fungerar bra efter det har du iaf fått en fingerhänvisning om var problemet ligger, dock rekommenderar jag inte att använda dig av den lösningen under någon längre tid då både nål och skivor kan ta skada. Om du gillar vinylspelare och skivor kanske det är dags att uppgradera till en spelare med fler features, finns många fina spelare på blocket som söker ny ägare

glhf!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cippo2HD:

Det är en philips
Hur kollar man nåltrycket och antiskatingen

Kan du skriva vilken spelare det är och inte bara märket eller så postar du bra bilder på den,
bästa sättet att kolla att den är rättinställd är att mäta med en nålvåg har man inte den sån och inte vill skaffa en så kan det finnas olika typer av skalor men man måste i så fall först kalibrera dem så de visar rätt genom att balansera ut tonarmen men utan att vetat hur armen ser ut och fungerar kan man inte säga nått säkert om hur det fungerar.
Justera in sånt här är också nått som din lokala hifibutik antagligen gör åt dig utan större bekymmer och antagligen gratis eller billigt.
Det kan däremot vara dumt att transportera spelaren utan att transportsäkra den vilket görs olika beroende på modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cippo2HD:

Det är en philips
Hur kollar man nåltrycket och antiskatingen

Du fick ju en länk hur man gör.

https://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/stall_in_naltrycket/#skala

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg det inte tack 👌