Permalänk
Medlem

Ny dator för gaming m.m 15k.

Tjena!
Sitter i köptankar men med alldeles för lite kunskap, hoppas lite mer erfarna kan bidra med kunskap.

Söker en ny dator, då min gamla sjunger på sista versen och den bärbara man införskaffade sig inte håller måttet för varken gaming eller redigering.
Jag söker något som klarar av både spel och lättare redigering i program som photoshop och AE.
Det förstnämnda är definitivt prio 1, för tanken är att jag väldigt gärna skulle kunna streama också.

Antar att detta är att fråga om väldigt mycket med en budget på 15.000:- men det är alltid värt ett försök.

Summering av vad jag söker.
Stationär PC som ska klara av.
- Gaming, mestadels spel som CS/LOL/VALORANT.
- Streama dessa spel.
- Alternativt gärna redigering i PS och AE.

Hoppas denna lilla text räcker, min budget ligger som sagt på 15K:- men inte helt hugget i sten.
Billigare är alltid bra men öppen för alla förslag även om det är en tusenlapp dyrare.

Uppskattar verkligen all hjälp!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Puget Systems Recommended Systems for Adobe Photoshop
Puget Systems Hardware Recommendations for After Effects CC

Alternativa listor

AMD Ryzen 5 3700X är den mest prisvärda redigerings CPUn. 8C/16T. Överklockningsbar. Kommer med en bra kylare.

AMD Ryzen 5 3700X

Nvidia är enda alternativet till Adobe After Effects & Adobe Photoshop

Nvidia GeForce

Den nya och förbättrade NVENC finns på GTX 1650 Super och uppåt.

AMD Radeon Media Engine VS NVENC

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack för alla tips! Räcker en bra bit på vägen, borde dock kanske nämnt att jag inte är en fena på att bygga ihop något eget så att köpa delar från olika sidor för att sen försöka kasta ihop det hemma inte är ett bra alternativ.
Men det ger mig ändå något att gå efter. Var länge sen man var i köptankar och framförallt inom detta området.

Om du har en minut över, vad skulle du ha att säga om dessa två?

Komplett Premium i140 Gaming PC

samt

HP Pavilion Gaming TG01-0136no

Tackar ödmjukast för all hjälp och kunskap!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@allxcici: Komplett datorn är dyr och har endast en i7:a med 8C8T samt 16GB RAM.
HP:n har bristanda kvalité, 16GB RAM,dessutom endast i Single Channel med långsam hastighet och tar som mest 32GB RAM.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Alright, får leta vidare. Lyckades inte sätta ihop en med alla dina delar på en enda hemsida, något saknades alltid.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@allxcici: Vad tycks om detta?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Man tackar man tackar!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@allxcici: Här ser du skillnaden mellan hur de olika listorna kommer prestera:

GTX 1660 Super VS GTX 1660 Super VS RTX 2060
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Ursäkta möjlig dum fråga, men om jag köper en av dom du länkade, måste jag då köpa till operativsystem eller hur är smidigast att göra med det?
Just nu lutar det åt att det blir den du rekommenderade sist.

Sen om du har tid, om jag skulle säga att Gaming/Streaming är det enda fokuset jag har och budgeten ligger på 16k skulle du bygga ihop något annat då eller skulle det se likadant ut?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av allxcici:

Ursäkta möjlig dum fråga, men om jag köper en av dom du länkade, måste jag då köpa till operativsystem eller hur är smidigast att göra med det?

Smidigaste är att köpa Windows 10 Home OEM av Inet och låta de installera det.
Billigaste är att köpa på Ebay eller CD Keys sida.

Skrivet av allxcici:

Sen om du har tid, om jag skulle säga att Gaming/Streaming är det enda fokuset jag har och budgeten ligger på 16k skulle du bygga ihop något annat då eller skulle det se likadant ut?

Då hade jag funderat på om jag behöver en Ryzen 7 3700X, jag hade inte kommit med GTX 1660 Super bygget eftersom GTX 1660 Ti kostar lika mycket men låter mer men det spelar ingen roll eftersom att du inte skall mixa ljud, jag inte lagt så mycket pengar på ett tyst chassi eftersom du inte skall mixa ljud, jag hade tagit ett mer överklockningsvänligt moderkort med bara en M.2 plats och nöjt mig med 16GB RAM.

Möjligtvis en processorkylare om du köper Ryzen 5 3600. Ryzen 7 3700X kommer redan med en bra.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Stort tack för all hjälp! Blir nog någon av de du nämnt, synd bara att väntetiden var extrem!
Men åter igen, stort tack!!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@allxcici: 12 dagar är inte så farligt med tanke på corona, brukar ta en vecka i alla fall i vanliga fall.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: På dom två av dom du skickade jag testade fick jag leveranstid satt till 27 April och 13 Maj, men som sagt corona-tider.. ska väl inte klaga!