Ryzen 5 1600AF överclockning, vanliga värden?

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 1600AF överclockning, vanliga värden?

Hej,
Jag har inte överclockat särskilt mycket tidigare men köpte precis en Ryzen 5 1600AF åt min flickvän och prövade på att överclocka lite.

Jag försökte slå på 4Ghz en gång innan med 1.325 i volt men Cinebench kraschade då så satsade på lite lägre clock och volt istället.

Sedan lyckades jag köra systemet på 3.8Ghz på alla cores med 1.175V Vcore och undrar om det är normalt att kunna köra den med så låg volt på den klockhastigheten?

Körde Prime95 i 6h utan problem med den här setupen än så länge, men tänkte försöke komma ner på 1.15V och köra Prime95 lite längre.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är bra eller dåligt men på dom första 1600 så sa AMD att man kan gå upp till 1.425 så du kan fortfarande kräma på en del om inte AF skiljer sig på den fronten av någon anledning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kachiem:

Hej,
Jag har inte överclockat särskilt mycket tidigare men köpte precis en Ryzen 5 1600AF åt min flickvän och prövade på att överclocka lite.

Jag försökte slå på 4Ghz en gång innan med 1.325 i volt men Cinebench kraschade då så satsade på lite lägre clock och volt istället.

Sedan lyckades jag köra systemet på 3.8Ghz på alla cores med 1.175V Vcore och undrar om det är normalt att kunna köra den med så låg volt på den klockhastigheten?

Körde Prime95 i 6h utan problem med den här setupen än så länge, men tänkte försöke komma ner på 1.15V och köra Prime95 lite längre.

Läste på nätet nyss att en hade @4GHz 1.375V med en Hyper 212 kylare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: ah, alright, jo mest att det är tjejens dator så vill inte köra alltför hög volt så tänkte bara klocka den litegrann och försöka hitta en stabil lägsta volt för det. Har läst att 1600AF ska vara som en 2600 i och med att den är byggd på 12nm istället för 14nm fast som inte riktigt nådde upp till kraven för en 2600.

Aja, ska nog bara testa köra den i Prime95 under en längre tid än 7h och se om det verkar stabilt på 1.15V med 3.8Ghz och sedan klocka ram hastigheterna från stock litegrann om det ökar performance.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet inte om det är bra eller dåligt men på dom första 1600 så sa AMD att man kan gå upp till 1.425 så du kan fortfarande kräma på en del om inte AF skiljer sig på den fronten av någon anledning.

1600AF har inget alls med den första 1600 modellen att göra mer än 1600 siffrorna utan den är ny, den görs med uppdaterad tillverkningsprocess men de behöll 1600 namnet av nån konstig marknadsbedömning men den kunde lika gärna fått ett 2 eller 3xxx namn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1600AF har inget alls med den första 1600 modellen att göra mer än 1600 siffrorna utan den är ny, den görs med uppdaterad tillverkningsprocess men de behöll 1600 namnet av nån konstig marknadsbedömning men den kunde lika gärna fått ett 2 eller 3xxx namn.

Bra med rättelsen, tack!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.