Permalänk

Svärfar behöver dator

Hej!
Svärfar behöver en ny dator - hans skräpiga Celeron-baserade laptop har börjat ge upp ordentligt. Han är öppen för att börja köra stationärt så jag funderar på vad man kan bygga ihop som är bra och kan funka i många år framåt. Han gör inget superkrävande, mest vanlig webbsurfing och bildredigering. Skulle något sånt här funka?

Eller har ni någon helt annan idé? Jag vill helst undvika bärbara pga deras icke-uppgraderbarhet.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@ostrichboy: Asrock Deskmini A300

Det är ett chassi där nätaggregat, moderkort och processorkylare medföljer och det kostar inte mycket mer än moderkortet du valt.
Sweclockers: Asrock Deskmini A300 tar ultrakompakta formfaktorn Mini STX till sockel AM4

Asrock Deskmini A300
Skrivet av ostrichboy:

Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX
EVGA 450 BT

Nätaggregatet kommer inte att passa.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Byt CPU till en Ryzen 5 3400G istället, den kommer hålla längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Rekordmedlem

Funkar men blir roligare med mera lagring, både primär och sekundär, 8 Gbyte ram är lite snålt liksom bara en 250 Gbyte ssd så dubbla det för det är det värt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@teanox: 3400G är dock inte prisvärd.

Enda anledningen till att de kan ta så mycket betalt för den är eftersom att det är den bästa APU:n.

3200G VS 3400G

Jag skulle snarare säga att 3000G borde räcka.

Den presterar bättre än en i3 NUC. Ungefär som en i5 3450 om man vill jämföra med begagnat.
Man skall komma ihåg att 3000G är en 2C/4T i 3,5GHz medan 3200G är en 4C/4T i 3,6GHz. Så ingen större skillnad.

Man hör många YouTubers säga att man skall skippa 3000G. Men i USA kostar 3200G $94 och 3000G $49 alltså inte ens det dubbla. Medan i Sverige kostar 3200G 1149 kronor och 3000G 549 kronor alltså mer än det dubbla.

3000G Performance & Price
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funkar men blir roligare med mera lagring, både primär och sekundär, 8 Gbyte ram är lite snålt liksom bara en 250 Gbyte ssd så dubbla det för det är det värt.

Så tycker jag också, sedan tycker jag att Zen 1 inte är något vidare kul för framtiden, ingen aning när Zen 2 baserade APUer kommer dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Så tycker jag också, sedan tycker jag att Zen 1 inte är något vidare kul för framtiden, ingen aning när Zen 2 baserade APUer kommer dock.

Apun är inget problem för användningsområdet men för lite lagring kan bli det, 8/250 är för lite att ha i en ny dator idag tycker jag.
Om webbläsaren får ram så kommer den att använda det och 250 Gbyte för en systemenhet är också rätt snålt idag, det funkar precis men inte mycket mer, 120 Gbyte gör däremot att man måste jaga utrymme för att uppdateringarna ska fungera i win och det är bara irriterande och bökigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är Intel NUC eller liknande. Duger mer än väl till vardagsanvändning och den lilla storleken gör den ganska vänlig för de som inte bryr sig om vilken dator de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apun är inget problem för användningsområdet men för lite lagring kan bli det, 8/250 är för lite att ha i en ny dator idag tycker jag.
Om webbläsaren får ram så kommer den att använda det och 250 Gbyte för en systemenhet är också rätt snålt idag, det funkar precis men inte mycket mer, 120 Gbyte gör däremot att man måste jaga utrymme för att uppdateringarna ska fungera i win och det är bara irriterande och bökigt.

Tycker detta känns väldigt överdrivet. På mina main-rigg sitter jag fortfarande med 2x120gb SSDer för Windows 10.. Har inga som helst problem med operativsystem + mindre program och enstacka små spel på den ena, och några utvalda större spel på den andra. Gör man inte heller något krävande räcker 8gb ram också rätt långt. Har själv 16gb och går inte över ca 6gb använt när jag inte spelar. (dessutom är det superenkelt att stoppa i 8gb till om TS nu köper en ensam sticka)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Tycker detta känns väldigt överdrivet. På mina main-rigg sitter jag fortfarande med 2x120gb SSDer för Windows 10.. Har inga som helst problem med operativsystem + mindre program och enstacka små spel på den ena, och några utvalda större spel på den andra. Gör man inte heller något krävande räcker 8gb ram också rätt långt. Har själv 16gb och går inte över ca 6gb använt när jag inte spelar. (dessutom är det superenkelt att stoppa i 8gb till om TS nu köper en ensam sticka)

Mina webbläsare drar mer än 8 Gbyte ram om det finns och man bör också tänka på att en apu reserverar minne till grafiken.
Det är som sagt möjligt att köra med mindre men mycket trevligare att inte trängas, detsamma gäller för en 120 Gbyte ssd, den kommer inte att vara rolig idag för win update brukar kräva 25-30 Gbyte ledigt vid större uppdateringar och säg minst 2 ggr ram på det för page och hibernationsfiler så 20 Gbyte för installationen säg att man har max 50 Gbyte tillgängligt för egna data på en så liten enhet om det ska fungera automatiskt med win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej och tack för alla bra svar!

- @Trunk NUC har jag kikat på men det verkar lite sisådär med uppgradering och flexibilitet vad gäller val av delar.
- @mrqaffe 8 GB RAM: Som många skriver är 8GB RAM inte supermycket, men samtidigt tror jag att det skulle räcka med tanke på hans användningsområde. Dock, som vissa har antytt, så har jag valt att lägga en ensam sticka i varukorgen, så skulle det behövas blir det enkelt att uppgradera down the line!
- 250GB SSD: Även här var det en budgetavvägning. Idén är att testa att köra på med 250gb och om det blir på tok för lite skulle man ganska enkelt kunna uppgradera med antingen en HDD eller ännu en SSD down the line.
- PSU passar inte: Bra fångat, måste ha varit sömnig när jag valde! Byter!

taggade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Hej och tack för alla bra svar!

- @Tdoll NUC har jag kikat på men det verkar lite sisådär med uppgradering och flexibilitet vad gäller val av delar.

Å andra sidan behöver man inte skaffa något där man kan byta ut varenda del ifall man endast använder datorn till surf och redigera semesterbilder emellanåt.
Det enda som inte går att byta ut i en nuc är moderkortet och processorn men om/när det är dags att byta ut de komponenterna är det inte så värst mycket dyrare att byta ut hela burken, den är ju trots allt bara ~moderkort, cpu och chassi.

Men en ”riktig” stationär är som du säger bättre ur uppgraderingssynpunkt så det är väl mest en avvägning om man vill ha den biten eller om man vill ha en stilrenare minatyrdator som är snäppet enklare att installera.

Ett annat alternativ om han tror sig vilja ha bärbart emellanåt är att köpa en bärbar som du kopplar till en skärm, tangentbord och mus. Personligen skulle jag sakna att ha en bärbar dator även fast jag använder den ganska sällan.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Trunk: Eller mellantinget ASRock Deskmini A300 där du kan byta processor, RAM och lagring.
Tusenlapp billigare än en i3 NUC och inte mycket större.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Å andra sidan behöver man inte skaffa något där man kan byta ut varenda del ifall man endast använder datorn till surf och redigera semesterbilder emellanåt.
Det enda som inte går att byta ut i en nuc är moderkortet och processorn men om/när det är dags att byta ut de komponenterna är det inte så värst mycket dyrare att byta ut hela burken, den är ju trots allt bara ~moderkort, cpu och chassi.

Men en ”riktig” stationär är som du säger bättre ur uppgraderingssynpunkt så det är väl mest en avvägning om man vill ha den biten eller om man vill ha en stilrenare minatyrdator som är snäppet enklare att installera.

Ett annat alternativ om han tror sig vilja ha bärbart emellanåt är att köpa en bärbar som du kopplar till en skärm, tangentbord och mus. Personligen skulle jag sakna att ha en bärbar dator även fast jag använder den ganska sällan.

Bra poänger Ska kolla runt lite grann!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Trunk: Eller mellantinget ASRock Deskmini A300 där du kan byta processor, RAM och lagring.
Tusenlapp billigare än en i3 NUC och inte mycket större.

Tusenlapp billigare, men kommer utan CPU, så vitt jag kan se?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@ostrichboy: Mer än en tusenlapp billigare efter att processor lagts till om man skippar WiFi!
Med WiFi ganska så exakt en tusenlapp billigare.

ASRock Deskmini A300 1694 kronor + AMD Athlon 3000G 539 kronor (+ WiFi 312 kronor) = 2188 kronor (2500 kronor)
Intel NUC i3 8gen 3490 kronor

AMD Athlon 3000G presterar som en Intel Core i3-8109U i en NUC.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@ostrichboy: Mer än en tusenlapp billigare efter att processor lagts till om man skippar WiFi!
Med WiFi ganska så exakt en tusenlapp billigare.

ASRock Deskmini A300 1694 kronor + AMD Athlon 3000G 539 kronor (+ WiFi 312 kronor) = 2188 kronor (2500 kronor)
Intel NUC i3 8gen 3490 kronor

AMD Athlon 3000G presterar som en Intel Core i3-8109U i en NUC.

Nu hänger jag med! Tack så mycket för utförlig info!