Billig & Kostnadseffektiv Tvättmaskin?

Permalänk
Avstängd

Billig & Kostnadseffektiv Tvättmaskin?

Tjo! Det är hög tid för mig att köpa en tvättmaskin då jag har ett renoverat grovkök i lägenheten (pga stambyte):

Uppmätta mått är (som begränsar utbudet givetvis):
- Höjd: ca 88 cm
- Bredd från väggen höger om tvättkorgen till stolpen i mitten: ca 65 cm

Min budget är ca 5000 kr, men om det visar sig så att man får en med "30% bättre prestanda" för bara 1000 kr till så är det värt att överväga.

Faktorer jag överväger är:
- Lastkapacitet (hur många kg tvätt som går att tvätta samtidigt)
- Energieffektivitet (hur många kWh och hur många liter vatten per tvätt)
- Måste ha minst tvättprogram: handvätt, 30 grader (kulör), 40 grader (kulör), 60 grader (kulör)
- Hur mycket högre priset blir om man inkluderar inbyggd torktumlare eller om man kan skippa det då det står ett nytt torkskåp i grovköket som kom i samband med renoveringen

Dessa fyra ovanstående faktorer överväger jag. Förhoppningsvis kan man torka det mesta i torkskåp fast det tar längre tid än med torktumlare? Anta att en tusenlapp extra kanske leder till "30% högre lastkapacitet, 50% högre energieffektivitet" vilket då skulle göra det mer värt mig. Antalet ytterligare tvättprogram utöver de jag nämnt är ej prioriterat.

Vilken tvättmaskin bör jag kika på utifrån uppmätta mått, föreslagen budget och övervägande faktorer?

P.S. Förstår jag det rätt att i första bilden så är det den koppargrejjen man skruvar loss efter slagit av allt vatten (görs i huvudtoaletten för min del) som senare kopplas in i tvättmaskinen och så dras någon avloppsslang från tvättmaskinen ner i avloppslaskhålet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Håller du på med pole dance?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du har ganska tydliga krav kan jag rekommendera dig att sätta dig och kolla i prisjakt.

Skippa kombinerad tvätt/tork. Torkskåp funkar bra och tvärt emot vad många hävdar så drar det inte särskilt mycket energi. Jag har haft både torktumlare och nu torkskåp och märkte ingen skillnad på elräkningen före och efter. Torktumlaren sliter fruktansvärt mycket på kläderna, vilket är anledningen till att jag bytte. Skoj med grådaskiga svarta byxor liksom?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Eftersom du har ganska tydliga krav kan jag rekommendera dig att sätta dig och kolla i prisjakt.

Skippa kombinerad tvätt/tork. Torkskåp funkar bra och tvärt emot vad många hävdar så drar det inte särskilt mycket energi. Jag har haft både torktumlare och nu torkskåp och märkte ingen skillnad på elräkningen före och efter. Torktumlaren sliter fruktansvärt mycket på kläderna, vilket är anledningen till att jag bytte. Skoj med grådaskiga svarta byxor liksom?

Touché om torktumlarens slitage. Visst lär det ta längre tid att torka tjocka plagg som sängkläder och så men blir elräkningen i slutändan rätt lika som med torktumlare så tar jag gärna utan torktumlare om det även drar ned priset. Har en hel del kläder som inte rekommenderas för torktumlare så.

Jag ska kika på prisjakt och vara noga med att kolla dimensionerna rätt. Vettetusan varför det är en pelare i mitten. Inte jag som renoverade grovköket utan den kommunala hyresvärdens underleverantörer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Wash back to black är ju en snillrik produkt för att lösa dassig brallor (det blir dom av tvättmaskin ändå). En kombomaskin är väl ändå guld för att slippa ha t ex kläderna framme på en torkställning hela veckan lång?

Permalänk
Medlem

Kört Bosch i många år, supernöjd. oftast finns förra årets modeller till reducerat pris. Samsung t.ex har fortfarande problem med att dom blandar Aluminium och stål i vitala delar som med tiden vittrar sönder.
Har bytt Pump på vår senaste Bosch, kostade en 5 hunka efter 7 års trogen tjänst (barnfamilj)

Tvätttork-kombi är väl smidigt men det tar ju typ 5 timmar att tvätta & torka en maskin.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Okej, så detta kommer från en F.d vitvaruinstallatör. Jobbar iofs som fastighetstekniker nu så vitvaror kopplas fortfarande in ;P

Om vi börjar med bilden, så är den tredje slangen som du redan förstått för tvättmaskinen. Du behöver dock inte stänga av huvudkranen då du har en ballofix på blandaren som du stänger av istället, som du också ska motionera några gånger i månaden så den inte kalkar igen.

Avloppet ska du se till att ha en böj som går ovanför tilloppsventilen för att sedan gå ner i pvc-röret.

Sorry för dålig ritning, men du förstår poängen.

Håll dig borta från Whirlpool och Cylinda. Whirlpool är bajs rent generellt, väldigt billigt tillverkade och det känns. Cylinda VAR bra förut när det var svensktillverkat men inte längre. Också dålig kvalité.

Med din budget skulle jag börja kolla på Electrolux.
Eftersom du nämnde Tvätt&Tork(kombi) så kan jag rekommendera EW7W5268E5. Den är över din budget men troligtvis den bästa du kan få till billigare pris. Värt att nämna är också en kombi INTE ersätter en riktig torktumlare.

Personligen tycker jag inte det är värt.

Om vi bara går efter tvättmaskiner så säger jag EW6F6348B6 vilket är mer eller mindre samma maskin som kombin, fast utan torktumlare.

Om du inte satt någon budget hade jag definitivt sagt ASKO, all the way.
Under mina 4 år som vitvaruinstallatör är Elux / Husqvarna det märke jag minst fick ta tillbaka pga kunden inte var nöjd.
Min bästa kompis, som fortfarande arbetar som vitvaruinstallatör sa tyvärr att Bosch / Siemens börjar få problem med maskinerna.
Han beskriver maskinerna som "måndagsexemplar, alla dagar i veckan".

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Kan bara säga så här att mor och far har haft så många tvättmaskiner så man tappat räkning dem köpte en miele efter råd att dem ska vara robusta den enda maskinen som gått längre än 5-6 år. Den har idag 10-11 år på nacken och funkar felfritt

Såg ej din budget.

Deras siemens dem hade innan gick 5-6å borde väll gå att hitta för 5k

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

vi har kört siemens sista 11 åren, 4 personer i hushållet som tränar ca: 12 gånger i veckan (dvs jäkligt mycket tvätt och maskinerna går flera gånger om dagen. tvättmaskinen har aldrig strular, torkmaskinen har strulat men det beror på att vi varit väldigt slarviga med rengöringen av filter, när filter blivit rengjorda funkar den kanon igen. tidigare har vi haft problem med att pumpen slutat funka på tvättmaskiner grund av mjukgörande medel sätter igen maskinen men inte sedan bytet till siemens.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft någon värstingdator men när jag köpte tvättmaskin... Kanske vanligare att killar kompenserar med annat men jag skaffade en wascator 575hle. Mycket nöjd med allt förutom med att bära in 156 kg tvättmaskin. Maskiner för 5000 kr misstänker jag har inbyggd killswitch efter att garantin gått ut. Men till en lägenhet kanske det ändå är rimligaste investeringen?

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Kört Bosch i många år, supernöjd. oftast finns förra årets modeller till reducerat pris. Samsung t.ex har fortfarande problem med att dom blandar Aluminium och stål i vitala delar som med tiden vittrar sönder.
Har bytt Pump på vår senaste Bosch, kostade en 5 hunka efter 7 års trogen tjänst (barnfamilj)

Tvätttork-kombi är väl smidigt men det tar ju typ 5 timmar att tvätta & torka en maskin.

Håller med om Bosch, också kört dem i många år och varit nöjd.
Har för närvarande förra årets modell av den här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3299018
Som jag fick för strax över 5000 när Bosch hade nån cash back kampanj.
Råkade även se att det är kampanj på modellen ovan just nu, för samma pris som den ovan 6490 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4281579

Deras i-DOS med automatisk dosering av flytande tvättmedel är fruktansvärt bekvämt, att man aldrig behöver hålla på och dosera tvättmedel, bara fylla på en dunk när det är slut. Tyst är vår maskin också!

Hade jag inte köpt Bosch så hade jag nog också tittat på Elektrolux. Stämmer in i kören som säger håll dig borta från Samsung (de har ju tom börjat brinna...) och Whirlpool. Finns väl en anledning till att tvättstugor ofta kör Elektrolux, de maskinerna i tvättstugor slits ju som inga andra.

När jag kollade runt funderade jag också på kombinerad tvätt och tork, men landade i att köra vanlig tvättmaskin, ffa då torkkapaciteten vanligtvis är långt mycket mindre än tvättkapaciteten på kombimaskinerna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har inte tvättmaskin med torktumlare och ingen torktumlare annars heller. Men jag har dock kommit till ett läge, där jag kanske kommer skaffa det.
Om man har GoreTex-kläder och vill impregnera dessa igen, så tvättar man dessa först med ett speciellt tvättmedel med impregnering. För att få impregneringen att fungera, slänger man sedan in kläderna i torktumlaren, då värmen aktiverar detta.
Fungerar också att stryka kläderna med ett strykjärn, men vem orkar det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Har inte tvättmaskin med torktumlare och ingen torktumlare annars heller. Men jag har dock kommit till ett läge, där jag kanske kommer skaffa det.
Om man har GoreTex-kläder och vill impregnera dessa igen, så tvättar man dessa först med ett speciellt tvättmedel med impregnering. För att få impregneringen att fungera, slänger man sedan in kläderna i torktumlaren, då värmen aktiverar detta.
Fungerar också att stryka kläderna med ett strykjärn, men vem orkar det.

Borde väl fungera bra i ett vanligt torkskåp också då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Borde väl fungera bra i ett vanligt torkskåp också då?

Vet inte om det blir tillräcklig värme i ett torkskåp, för att aktivera impregneringen.. Vad jag minns av instruktionen, var det torktumlare eller strykjärn som gällde.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vet inte om det blir tillräcklig värme i ett torkskåp, för att aktivera impregneringen.. Vad jag minns av instruktionen, var det torktumlare eller strykjärn som gällde.

Nej det kanske det inte blir. Hade fått för mig att ett torkskåp kan bli riktigt varmt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej det kanske det inte blir. Hade fått för mig att ett torkskåp kan bli riktigt varmt det också.

Var länge sedan jag hade tillgång till något torkskåp, så kommer inte ihåg. Det var inte så att man brände sig när man plockade ut kläderna i alla fall..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Skrivet av DaBone:

Var länge sedan jag hade tillgång till något torkskåp, så kommer inte ihåg. Det var inte så att man brände sig när man plockade ut kläderna i alla fall..

Klart det blir varmt och gott i ett torkskåp också. Är nog typ samma temp som en torktumlare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Klart det blir varmt och gott i ett torkskåp också. Är nog typ samma temp som en torktumlare.

Fast enligt instruktionerna för impregnering, så ska man använda torktumlare eller strykning, efter tvätt. Så någon skillnad måste det ju vara..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Köpte för ca ett år sedan en LG https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4464345 och är mycket nöjd med den.

Den är ganska liten och inte speciellt djup, så kanske inte bra om man har stor familj men bor man själv är den kanon. Inbyggda torktumlaren är guld värd! Hade aldrig velat vara utan.

Nu kan man bara slänga in lite kläder i tvättmaskinen, starta den och sen göra något annat, om man tar ut kläderna när den är klar om ett par timmar eller om en vecka kvittar, de ligger rena och torra i maskinen och väntar. Att hänga tvätt är ju sjukt tråkigt och att behöva tömma tvättmaskinen när den är klar begränsar ens frihet.

Har ju av naturliga skäl inte gjort direktjämförelser med Bosch/Electrolux etc men är nöjd med min LG i.a.f

Såg att samma maskin fast med 2W på slutet istället för 1W var billigare https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4392205

Vad som skiljer vet jag inte, köpte 1W för den hade lägst pris när jag köpte

Permalänk
Medlem

Tvättmaskin med tork är svinskönt att ha till underkläder och liknande när man inte har torktumlare.

Definitivt bättre än att inte ha det, med det sagt är torktumlare överlägset om man har det.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Har haft Whirlpool, Cylinda och Siemens i 5k klassen de senaste åren och de som hållt bäst hittills är Whirlpool, på Siemensen pajade handtaget till torktumlaren och tvättmaskinen klarade inte av en ikea badrumsmatta som min nuvarande Whirlpool fixar galant (båda 7kgs maskiner) och hade cylinda maskiner som skakade så jävligt under centrifugeringen så den sprang iväg i badrummet och hade också kyl/frys från dem där listerna lossnade i kylskåpet första månaden.

Även om Whirlpool är "dåliga" så har dem 5 års garanti på skitet + 2 års förlängt om man registrerar dem online.

Har Whirlpool Tvättmaskin, Torktumlare, Diskmaskin och Kyl samt Frys och allt fungerar felfritt

Jag skulle dock aldrig i hela livet köpa de billigaste maskinerna från whirlpool, har köpt dom dyrare modellerna med A++ energiklassning vissa som demo och vissa på rea och det dyraste var kyl/frys för 8390kr som demo (nersatt från 10990kr) inköpt 2019.

Torktumlaren gick på 4890kr (ordinarie 6490kr) inköpt 2014 och tvättmaskinen på 4990kr (ordinarie 6990kr)inköpt 2014, diskmaskinen 3990kr (ordinarie 5890kr) inköpt 2019.

Ägt Asko diskmaskin med, snordyra men otroligt bra.

ägt Electrolux sverigetvätten torktumlare/tvättmaskin, grymma maskiner men otroligt dyra.

Enda vitvaran i mitt hus idag jag har som inte är Whirlpool är en electrolux spis

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag var också ute efter en tvättmaskin för några månader sedan och valde till slut, efter mycket läsande och jämförelser den här:

Bosch WAT283T8SN
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4800184

förhållandevis billig, ca 4400kr
8kg kapacitet
Tystgående
Väldigt energi och vatteneffektiv
Upplever den som väldigt stabil, inga direkta vibrationer under gång.
Lång motorgaranti, 10 år. (Om man registrerar online)

Läste en hel del tester inför köpet och den modellen (eller andra Bosch modeller som är extremt snarlika) placerade sig alltid väldigt bra, i toppen knappt efter betydligt dyrare Miele maskiner.

Nu har jag inte haft den så länge men jag är extremt nöjd med den.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Har inget tips på maskin. Har däremot några råd om du tänkte installera själv.

1. Se till att du har JFB om du ska köra stickpropp i våtutrymme, annars är det inte godkänt eller säkert. Ser dock ut som att ditt uttag sitter jävligt lågt? Vet inte om det är godkänt det heller? (Ej elektriker)

2. Se till att du byter avloppsröret till ett rör med en "pip" på som du skär av så att du kan fästa avloppsslangen med slangklämma. Finns även en variant där du sätter i avloppsslangen i en "behållare" med vattenlås. Då krävs det att avloppet går endast till tvätt/tork (detta ser man inte om det gör på din bild men antar att det är handfatet den går till.

4. "Koppargrejen" skruvar du av efter du stängt av vattnet. Nya maskiner kräver nästan alltid en adapter dessutom. Lyckligtvis får man oftast med en sådan med sin nya maskin. Den skruvar man bara på (glöm inte packning!!) Och dra förhelvete inte för hårt 😂

3. Se till att maskinen står 100% rakt. Annars kommer den hoppa iväg efter någon vecka.

Lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

Fast enligt instruktionerna för impregnering, så ska man använda torktumlare eller strykning, efter tvätt. Så någon skillnad måste det ju vara..

Det kanske har med spridning av impregneringsmedlet att göra, det hinner "rinna av" i torkskåpet. (eller samlas i nederkant på plagget)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompson:

Jag var också ute efter en tvättmaskin för några månader sedan och valde till slut, efter mycket läsande och jämförelser den här:

Bosch WAT283T8SN
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4800184

förhållandevis billig, ca 4400kr
8kg kapacitet
Tystgående
Väldigt energi och vatteneffektiv
Upplever den som väldigt stabil, inga direkta vibrationer under gång.
Lång motorgaranti, 10 år. (Om man registrerar online)

Läste en hel del tester inför köpet och den modellen (eller andra Bosch modeller som är extremt snarlika) placerade sig alltid väldigt bra, i toppen knappt efter betydligt dyrare Miele maskiner.

Nu har jag inte haft den så länge men jag är extremt nöjd med den.

Yo! Jag slog bannemig till på en sån där nu. Dock hemkörning ekonomi så dröjer 2 veckor innan leverans. Har gott om kläder tills dess, kanske bli smått äckligt i sängen men men. En gång gick jag en månad utan att tvätta sängkläderna, inga problem.

Det ska bli skönt med egen tvättmaskin så den biten ur ens livs planering är borta för gott!

Beträffande installation så bör man ju kunna installera med avstängt vatten sen prova ett på tvättprogram. Vad kan hända? Lite vatten som sprutar pga. dålig inkoppling och då stänger man bara av vattnet och provar igen! Vad är det man registrerar online? Är det serienumret för modellen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Yo! Jag slog bannemig till på en sån där nu. Dock hemkörning ekonomi så dröjer 2 veckor innan leverans. Har gott om kläder tills dess, kanske bli smått äckligt i sängen men men. En gång gick jag en månad utan att tvätta sängkläderna, inga problem.

Det ska bli skönt med egen tvättmaskin så den biten ur ens livs planering är borta för gott!

Beträffande installation så bör man ju kunna installera med avstängt vatten sen prova ett på tvättprogram. Vad kan hända? Lite vatten som sprutar pga. dålig inkoppling och då stänger man bara av vattnet och provar igen! Vad är det man registrerar online? Är det serienumret för modellen?

Angående installation så är det ganska simpelt, läs dock instruktionerna noga. Men ja så gjorde jag, kopplade in allting och sedan körde jag ett sköljprogram för att se att maskinen pumpade in och ut vatten som den skulle samt att inget läckte.
En annan viktig sak att komma ihåg är att ta bort transportsäkringarna som håller trumman still under transporten innan du installerar och startar maskinen. Men som sagt så står allt detta i instruktionerna som följer med.

Angående registrering så var det bara att skapa ett konto på boschs hemsida.

https://www.bosch-home.se/

och sedan på mina sidor, registrera produkter. Där efterfrågades sedan ett antal nummer som är tryckta på en sticker på insidan av dörren samt vilket datum du gjorde köpet. Då kommer tvättmaskinen upp under mina produkter. Om man går in på produkten och trycker typ info angående garantier så kommer man till en sida där det står något i stil med:

Aktivera 10 års motorgaranti

Tryck på denna så genereras ett garantibevis i pdf. Jag sparade denna i min mail samt på dropbox. Så att jag har kvar en kopia själv. Dock såg jag nu när jag loggade in att det går att ladda ned denna igen under mina produkter.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompson:

Angående installation så är det ganska simpelt, läs dock instruktionerna noga. Men ja så gjorde jag, kopplade in allting och sedan körde jag ett sköljprogram för att se att maskinen pumpade in och ut vatten som den skulle samt att inget läckte.
En annan viktig sak att komma ihåg är att ta bort transportsäkringarna som håller trumman still under transporten innan du installerar och startar maskinen. Men som sagt så står allt detta i instruktionerna som följer med.

Angående registrering så var det bara att skapa ett konto på boschs hemsida.

https://www.bosch-home.se/

och sedan på mina sidor, registrera produkter. Där efterfrågades sedan ett antal nummer som är tryckta på en sticker på insidan av dörren samt vilket datum du gjorde köpet. Då kommer tvättmaskinen upp under mina produkter. Om man går in på produkten och trycker typ info angående garantier så kommer man till en sida där det står något i stil med:

Aktivera 10 års motorgaranti

Tryck på denna så genereras ett garantibevis i pdf. Jag sparade denna i min mail samt på dropbox. Så att jag har kvar en kopia själv. Dock såg jag nu när jag loggade in att det går att ladda ned denna igen under mina produkter.

Grymt! Vet du vad det är för kontaktuttag till tvättmaskinen? Är det en klassisk 2-polig kontakt som för det mesta elektroniskt? Det är det enda uttaget jag har i grovköket där det skall stå, finns ingen "Fas3" eller dylik kontaktuttag där.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Grymt! Vet du vad det är för kontaktuttag till tvättmaskinen? Är det en klassisk 2-polig kontakt som för det mesta elektroniskt? Det är det enda uttaget jag har i grovköket där det skall stå, finns ingen "Fas3" eller dylik kontaktuttag där.

Naturligtvis har den INTE en 2 polig kontakt, det handlar om en tvättmaskin gjord i metall och som fylls med vatten så det är inte möjligt att bygga den så att det skulle kunna vara godkänt ur säkerhetssynpunkt.
Det står nog i manualen vad den använder men en 2 polig kontakt har den i vart fall inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är en vanlig jordad stickkontakt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Maskinen har kommit. Nu ska jag bara få upp den 40 trappsteg såsom dessa:

Jag får skylla mig själv när jag snålar in på priset...

Visa signatur