Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Vet inte om jag ska sälja spiltan imorgon. Troligen droppar den som bara den.

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Nu har jag fått fram notorna för mina försäljningar av Spiltans två räntefonder. Kursen var 107,62 för Högräntefonden resp 121,16 för Räntefond Sverige. Skall bli spännande att se dagens kurs...

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmfälten
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av RetarDeD:

Haha har svårt att argumentera mot den Får hoppas den inte sviker dig.
Lycka till med investeringarna!

Du ser, magkänslan!

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Tycker indexen ligger fortsatt högt, inte minst efter den senaste tidens rallyn. Är 50% likvid sedan årsskiftet och tog ett par mindre poster i bra bolag när de handlades för ~30% lägre kurs. Men jag är inställd på att börsen måste justeras ner när rapporterna börjar visa effekterna av all all utebliven konsumtion och produktion.

Frågan är om man ändå skall passa på att sälja lite nu när OMX30 är ner endast 5.93% senaste 1-årsperioden. Det är en mindre sättning, men knappast inprisad för en global pandemi. Svårt att se hur länge börserna kan pressas uppåt artificiellt via enorma stimulanspaket. Förr eller senare kommer notan med besked för att pengapressarna går på högvarv i rendan skuldsatta ekonomier.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Dow är upp 20% sedan den 23e mars, så det är väl definitionen på bull market.
Det råkar vara precis då jag postade mitt inlägg tidigare i tråden där jag la fram några argument för att det kanske vänder.

Nu har jag knappt köpt på mig någonting så blir förbannad om vi inte besöker lite lägre nivåer

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019

@glemmy:
Är inte det lite för tidigt att göra bedömningar om bull market?
Antal människor som insjuknar och dör ökar exponentiellt. Detta kan innebära fler restriktioner. Fler oroligheter och fler fall.

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
PowerColor Red Devil RX5700 XT - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av glemmy:

Dow är upp 20% sedan den 23e mars, så det är väl definitionen på bull market.
Det råkar vara precis då jag postade mitt inlägg tidigare i tråden där jag la fram några argument för att det kanske vänder.

Nu har jag knappt köpt på mig någonting så blir förbannad om vi inte besöker lite lägre nivåer

Skrivet av Savage_Gray:

@glemmy:
Är inte det lite för tidigt att göra bedömningar om bull market?
Antal människor som insjuknar och dör ökar exponentiellt. Detta kan innebära fler restriktioner. Fler oroligheter och fler fall.

Jo det är alldeles förtidigt.

• "The broad definition of a bull market is a sustained period where prices rise -- usually months or years."

• "A bull market is when an investment's price rises over an extended period."

Dock har wikipedia en felcitering:

• "Generally, bull markets begin when stocks rise 20% from their low, and end when stocks drawdown 20%."

Källan är: https://www.investopedia.com/terms/b/bullmarket.asp
Dock står det i denna källan:

• "[...] the term "bull market" is typically reserved for extended periods in which a large portion of security prices are rising. Bull markets tend to last for months or even years."

Att kunna definera att vi är i en bullmarket redan nu kräver spåkula. Dock kan vi mycket väl vara i en bull trend vilket leder in i en bull market. Om så är fallet eller om det endast är volatilitet på marknaden är inte möjligt att säga utan facit i hand, eller spåkula då som sagt.

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strax utanför EU
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av serdyllon:

Tycker indexen ligger fortsatt högt, inte minst efter den senaste tidens rallyn. Är 50% likvid sedan årsskiftet och tog ett par mindre poster i bra bolag när de handlades för ~30% lägre kurs. Men jag är inställd på att börsen måste justeras ner när rapporterna börjar visa effekterna av all all utebliven konsumtion och produktion.

Frågan är om man ändå skall passa på att sälja lite nu när OMX30 är ner endast 5.93% senaste 1-årsperioden. Det är en mindre sättning, men knappast inprisad för en global pandemi. Svårt att se hur länge börserna kan pressas uppåt artificiellt via enorma stimulanspaket. Förr eller senare kommer notan med besked för att pengapressarna går på högvarv i rendan skuldsatta ekonomier.

Precis så går mina tankegångar också. Ligger cirka 2/3 likvid.

i7-7700K - Palit GeForce 1080 // Acer Predator XB321HK // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

@Savage_Gray: Jo det är för tidigt, det var lite skämtsamt skrivet, menar inte att vi de facto befinner oss i bull market, mer att definitionen (20% upp) är uppfylld.

@DavidtheDoom: Det finns inte en definition på bull market. Texten från investopedia använder flera ord som ger flexibilitet åt definitionen, som typically, usually. Dessutom skriver de att en bull market också kan vara när priserna förväntas öka och att den vanligaste definitionen är 20% upp efter en nedgång.

What is a Bull Market?
A bull market is the condition of a financial market in which prices are rising or are expected to rise.
...
the term "bull market" is typically reserved for extended periods in which a large portion of security prices are rising. Bull markets tend to last for months or even years.

There is no specific and universal metric used to identify a bull market. Nonetheless, perhaps the most common definition of a bull market is a situation in which stock prices rise by 20%, usually after a drop of 20% and before a second 20% decline.
Since bull markets are difficult to predict, analysts can typically only recognize this phenomenon after it has happened.

Men som sagt ovan, jag försöker inte argumentera att vi är i en bull market. Konstaterade bara att börsen gått upp 20% sen botten.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2018

Nya NAV-kurser för Spiltan:
Spiltan Räntefond: -1,5%
Spiltan Högräntefond: -5 %