World Backup Day – hur säkerhetskopierar du?

Permalänk
Medlem

Jag kör Cloudberry Backup till Amazon Glacier varje söndag natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

En fråga till alla backupkunniga... På jobbet (liten firma, inte ens en handfull anställda) kör vi Sharepoint med versionshantering. Jag skulle dock vilja få till någon lokal backup i händelse av att någon drabbas av ransomware, att molnet ligger nere o.s.v. Är en NAS, typ Synology med Office 365-backup rätt väg att gå eller ska man satsa på något helt annat?

Synology nas är lättanvänd och office365 backupen fungerar ok, så ok lösning för att få en lokal backup till billig peng, MEN det blir en backup, inget du smidigt kan jobba mot om molnet är nere. Du kan leta rätt på filer, men det är ingen lokal sharepoint.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Raid0 på allt och pajjar raiden så eldar jag upp datorn!

Permalänk
Medlem

Kör alla bilder till Jottacloud, synkas så fort den känner av en ändring så jag vet att alla bilder jag laddar över från kameran finns dubbelt upp. En bra tjänst med helt skäligt pris. Vill inte förlita mig helt på Google eller Microsoft, då känns ett norskt backup-bolag bättre

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Inte alls, har inget viktigt på datorn.

Permalänk
Medlem

Till en annan disk. Har några textfiler på mediafire, men annars är det bara en annan disk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Det viktigaste sparas i RAM, arkiveras lokalt i papperskorgen och långtidsförvaras på diskett. Såklart.

Permalänk
Medlem

Synology NAS i samma lägenhet. Onedrive som offsite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

På min arbetsdator (Macbook Pro 13" från 2014) har jag alla viktiga mappar och filer organiserade i Dropbox-mappen, vilket säkerställer att allt jag jobbar på säkerhetskopieras i takt med att saker skapas eller ändras. Jag brukade köra Time Machine-backups trådlöst till min NAS, men eftersom det egentligen bara säkerhetskopierade mjukvara och systemfiler jag ändå skulle vilja blåsa om något händer med SSD:n tog jag bort det. Alla mina Dropbox-filer på NAS:en synkas dessutom till min Onedrive, mest för att jag inte gör ett jota med de 1,5 TB utrymme jag har på Onedrive.

Min speldator/HTPC som är kopplad till TV:n säkerhetskopierar jag inte eftersom den till största del bara hyser mjukvara och spel, och sparfiler för spel säkerhetskopieras till Steam/GOG/mm så där är jag inte i behov av en backuplösning. NAS:en kör Synologys Hybrid RAID över två styck 3 TB WD Red-diskar, och utöver synk av Dropbox och Onedrive lagrar jag mitt fotoarkiv och min musiksamling där. Tankar även manuellt över min musiksamling till Onedrive när den utökats en del sedan senaste kopieringen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Desktopdator: Timemachine (systemskiva, iphoto, iTunes) och macrium reflect (windowsinstallation). Timemachine till intern sshd, och någon gång i månaden till extern HD. Icloud för dokument. Bilder och filmer på familjen lägger jag då och då på bluray-skivor hos svärföräldrarna. Ibland superduper eller annan image backup när jag uppdaterar OS eller liknande.

Htpc: macrium reflect ibland. Behöver ingen färsk backup.

Mobiler : foton/filmer till Google foto, och sedan in i iphoto innan jag raderar dem i mobilen. Tidigare Titanium Backup, men kör inte rootat just nu.

Laptops : time machine, macrium ibland. Icloud för dokument. Bluray-skivor för bilder/filmer då och då.

Wii, wii u, switch : för sällan. Borde backuppa barnens sparfiler oftare. Men gör det några gånger per år kanske, till dator och ibland blu-ray.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör 2st 10TB diskar i min NAS, ena disken är "skräp" utan backups och den andra disken har jag 10TB backup disk på datorn.

Bilder, config filer, portable program, custom drivrutiner, BIOS och sån skit har jag på Google Drive.

Permalänk
Snusfri

Diverse viktiga textfiler på NAS och usb-stickor.
Bilder på flera olika hdds som ligger som coldstorage samt MEGA, GDrive och Onedrive.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Enklast möjliga troligtvis. Två diskar med speglat innehåll. Känns säkert nog för att inte bli av med semesterbilder mm

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av en NAS som jag säkerhetskopierar mina system till varje timma. Sedan har jag en raspberry pi hos päronen och en i sommarstugan som NAS:en synkar mot dagligen. Utöver det tar jag en manuell backup årligen. Dock ligger den i mik bostad så brinner den och de automatiska systemen falerar så är jag körd. Har väl värre problem då dock.

Permalänk

Sparar alla viktiga filer på server med Win 10 för att behöva köra backup från endast en maskin i hushållet.

Sen Crashplan började kosta kör servern Duplicati där jag satt en lokal backup till extern hårddisk och en off-site backup till släktings dator. Så kör vi vice versa, då har man alltid en lokal backup samt en off-site om det värsta skulle hända. Mottagarens dator måste ha t.ex en FTP server, vi kör SFTP (SSH) via Bitvise för att även kryptera inloggningen till skillnad från vanlig FTP. Versionshanteringen är också bra, har använt den när jag lyckats pajja någon fil, bara återställa en tidigare version. Man väljer även om backuperna ska vara krypterade vilket kan vara vettigt oavsett vilket off-site alternativ man väljer (ex Google, Dropbox, Amazon etc finns att välja utöver egen server).

Telefoner backuppar till Google och tankas av till servern manuellt nån gång per år (ofta när det blir fullt i minnet) för att behålla originalen.

Passar en latmask utmärkt..

Permalänk
Medlem

Dokument samt RAW-filer på lokal NAS med Raid1, vissa dokument på Google drive samt mobilbilder på Google foto.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Sötast

Kör en egen nextcloud server på en VPS med full drive encryption!

Inte bara backup, utan synk mellan alla enheter, sjukt nice!

Permalänk
Medlem

Två Synology servrar, en för streaming & en äldre för blandad media. Plus en 50Gb Moln lösning för det allra viktigaste.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

Tar inga aktiva backuper, har så lite saker som jag skulle gråta över om de går förlorade.

Är i princip bara gamla programmeringsprojekt och sparomgångar till spel jag spelar aktivt som vore tråkigt om de försvinner men eftersom jag inte programmerat något på flera år har jag inga behov av realtidsbackuper. Har bara zippat ihop den gamla källkoden och de få andra sakerna jag vill ha sparade och skickat över det manuellt till google drive, för spelen så hanterar ju steams cloud-saves det mesta automatiskt.

Har dessutom en tendens att kopiera saker kors och tvärs mellan olika hårddiskar när jag möblerar om i datorn eller bygger en ny dator så med mindre än att lägenheten brinner ned så finns det mesta ändå backup:at i någon hårddisk, i någon dator, någonstans i lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Synology nas är lättanvänd och office365 backupen fungerar ok, så ok lösning för att få en lokal backup till billig peng, MEN det blir en backup, inget du smidigt kan jobba mot om molnet är nere. Du kan leta rätt på filer, men det är ingen lokal sharepoint.

Tack för svar! Det räcker egentligen alldeles utmärkt. Oftast är det ändå bäst att synka filer man jobbar med för tillfället ner till hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem

Viktiga filer kopieras till en server vid jämna mellanrum.

Har tänkt ställa en hemma hos mina föräldrar också men det har inte blivit gjort ännu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en WD Red i datorn för "ljummenlagring", google drive för superviktiga saker som utkast av låtar till min musik, websida med mera (detta finns även på WD-disken,) samt en större extern disk som backupas månadsvis och förvaras på annan ort när jag inte behöver den för att uppdatera min backup, så skulle det smälla rejält har jag allt kritiskt direkt tillgängligt via google drive, samt förlorar som mest senaste månaden av semikritiska saker, så jag känner mig rätt säker

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

Jag laddar upp foto / musik (som jag har köpt och gjort om till FLAC) etc. till jottacloud's tjänst

Det är smidigt då man väljer mappar på datorn sen så gör programmet automatisk backup till molnet när något nytt dyker upp, det är obegränsad uppladdning för 75kr/mån, sjukt värt imo

Sen tar jag backup en gång om året på fotona på en HDD och lägger hos päronen, skulle det börja brinna hemma hos mig så det är utspridit

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Våra viktiga grejjer (typ foton osv) förs veckovis över från Nextcloud till två diskar i raid 1, även säkerhetskopiering av OS mm. Därefter sker månatliga backuper av det superviktiga till två externa NASar som står hos föräldrarna samt i stugan.

Permalänk
Medlem

Måste medge att jag är väldigt dålig på det här med säkerhetskopiering! Har just nu två hårddiskar dit jag kopierar saker och ting manuellt ("copy-paste-metoden") då och då (ca en gång varannan månad) från min Windows-desktop, varav ena hårddisken därefter sitter i mitt personliga skåp på kontoret medan andra disken är hemma i garderoben.

Vill bli bättre på det här, men alla dessa olika program och sätt gör mig vilsen! Vad rekommenderas år 2020? Kryptering av hårddiskar (både online- och offline-diskar) - något man bör tänka på också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Kör flera backups som är fristående från varandra.
1) Acronis True Image som tar backup till molnet på alla viktiga filer och allt som är rimligt att replikera online, omkring 400 GB. Körs två gånger om dagen, och tar 5-10 minuter per gång. Sparar 999 versioner, så omkring 1.5 år om inget går snett.
2) Acronis True Image som tar image-backup på systemdisken till extern HDD. Enbart för smidighetens skull; om min SSD kraschar (eller något annat händer) kan jag återställa och komma igång direkt, istället för att installera om och ladda hem det viktiga.
3) FreeFileSync som synkar allt (med ett fåtal undantag, stora filer som inte är viktiga alls) på mina två hårddiskar till en större extern HDD. Ingen versionshantering här, men allt viktigt har ju redan andra backups.
4) Overkill? Hade sedan tidigare Duplicati som huvudbackup, och har den kvar eftersom den inte stör något och platsen finns. Versionerad backup på det viktigaste till extern HDD.

Egentligen skulle jag vilja ha mera offsite, men allt viktigt finns med där åtminstone. Det vore tråkigt att förlora det jag enbart har lokalt (på intern HDD samt extern backup), men ingen katastrof.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Filserver i föräldrarnas källare. Har delade mappar på den, både personliga samt delat för hela familjen. Servern kör ReFS med integrity-streams på och spegling, så eventuella fel korrigeras automatiskt.

Resilio Sync syncar i stort sett allt på servern till en annan nästan identisk server hemma hos mig. Enda skillnaden är att servern är virtuell (tillsammans med virtuell pfSense) och kör parity istället för spegling.

Jag syncar även mappar från laptopen och desktopen och även telefonens kameramapp till servrarna, som sedan backuppar varandra.

Permalänk
Lego Master

Bilder och filmer från mobilen går till både Dropbox och Google.
Viktigare dokument kör jag på Dropbox, tillsammans med lite "nice to have"-grejjor.

Datorn hemma är annars mest spelmaskin, och inget där är ju väsentligt på något sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

ctrl+c ctrl+v till intern hårddisk nån gång i månaden
ctrl+c ctrl+v till extern hårddisk 3-4 gånger om året

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro