Permalänk
Avstängd

Koppla in Tvättmaskin? [Bilder]

Tjena! Min hyresvärd vill ej koppla in min tvättmaskin i grovköket så jag skall göra det på egen hand.

Jag kommer först, givetvis, ta bort transportsäkringarna (plastaktiga grejer inuti tvättmaskinen - hjärnsläpp, vet ej vad det heter: tumlare?) och även stänga av allt vatten i lägenheten via huvudbrytaren som sitter inuti toalettspolningsapparaten på huvudtoaletten.

Sedan behöver jag hjälp med vilka delar som går vart i Bild1, Bild2 och Bild3.

Frågor:
- Det finns en packningsring ("5" i Bild3) som jag inte vet vart den ska vara.
- På Bild 2 antar jag att "1" är avloppsslangen som går in i "1" eller "2" i Bild1?
- Visst är det "1" i Bild3 som skruvas fast i "2" i Bild2? Då går "2" i Bild3 in i "3" i Bild1?
- Vad används "4" i Bild3 till för något? Jag har inte separata kall- och varmvattenledningar i denna tvättmaskin.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det måste väl finnas en manual till den? Vad är det för märke och modell? Gissar på Bosch med tanke på den där säkringsgrunkan (Bild3:2).

Utan manual får man väl gissa, men rent logiskt så är det hela rätt simpelt. Du har kallvatten in och avlopp ut. Men som sagt, du får ta mina anvisningar som gissningar tills dess att du letat upp en bruksanvisning.

Bild 1, nr 1 + 2 är båda avlopp. Om du kikar i tvåan (höhö) så skulle jag tippa att du finner denna plomberad. Så förslagsvis kopplar du avloppet till Bild1:1, och säkrar slangen på plats med en klämma.

Alltså:
Bild 3:3 kopplar du till Bild 1:1. Säkra med klämma.
Bild 1:3 kopplar du till Bild3:2.
Bild 3:1 kopplar du till Bild2:2.

EDIT: Sen låter det skumt att ballofixen för vattnet skulle sitta inuti toaletten? Men så kanske man gör ibland?

Visa signatur

---

Permalänk

bild 1 punkt 1 är där avloppsslangen ska kopplas in och fästas med slangklämma, pipen får du såga av och göra rent i hålet så hår o slam inte fastnar där sedan. Du sågar så att innermåttet är som störst om pipen har smalare upptill och tjockare nertill. Avloppsslangen sitter längst upp till vänster på tvätten sett bakifrån.

Tilloppsslangen ansluter du med pucken närmast inkommande vatten, om anslutningen är för stor på slangen så stoppar du in packningen i bussningen (bild 3 punkt 4) och skruvar den på inkommande vatten. Packningar i slangens bägge ändar ser ut att finnas på så det är bara att dra åt för hand tills det nyper. Dra inte åt mer än kvarts varv sedan med polygrip för då kan packningen skadas. Andra änden av tilloppsslangen ska sitta högst upp till höger på tvättmaskinen sett bakifrån.

Kolla efter läckage speciellt när du sätter på vattnet.

Hur har du tänkt göra med elen? Finns det uttag förberett eller tänkte du koppla in i en dosa?

Glöm inte att balansera maskin när du har skjutit in den där den ska stå, den ska stå stumt mot golv och inte vicka på något hörn.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Det måste väl finnas en manual till den? Vad är det för märke och modell? Gissar på Bosch med tanke på den där säkringsgrunkan (Bild3:2).

Utan manual får man väl gissa, men rent logiskt så är det hela rätt simpelt. Du har kallvatten in och avlopp ut. Men som sagt, du får ta mina anvisningar som gissningar tills dess att du letat upp en bruksanvisning.

Bild 1, nr 1 + 2 är båda avlopp. Om du kikar i tvåan (höhö) så skulle jag tippa att du finner denna plomberad. Så förslagsvis kopplar du avloppet till Bild1:1, och säkrar slangen på plats med en klämma.

Alltså:
Bild 3:3 kopplar du till Bild 1:1. Säkra med klämma.
Bild 1:3 kopplar du till Bild3:2.
Bild 3:1 kopplar du till Bild2:2.

EDIT: Sen låter det skumt att ballofixen för vattnet skulle sitta inuti toaletten? Men så kanske man gör ibland?

I detta fall sitter den inuti huvudtoaletten där duschen finnss efter ett stambyte (jag bor i 3a med två toaletter). Jag fick själv se det när de besiktade den nya lägenheten så jag förstod hur det fungerade. Det är en Bosch ja. Dessvärre är manualen supergenerell och visar inte inga superspecifika bilder för just denna modell.

Jag hittade dock en video: https://www.youtube.com/watch?v=NGptwJDCTjo men där ser man ingen stor tjock plastgrej på vad som verkar vara inloppsslangen. Vet ej om det går att skruva av den plastgrejen från min inloppsslang. Dessutom verkar det INTE som om det följde med några transportsäkringar inuti trumman (det var vad det hette ) om inte med "transportsäkringar" menas plastgrejerna med metallskruvarna bakomför maskinen (dessa skruvade jag bort).

EDIT: Alltså, Bild 3:2 så ser du en tjock plastgrej framför gängan som skall kopplas in till Bild2:2. Vad sjutton är det för något? Det syns oxå på den att man EJ skall använda verktyg på den.

EDIT2: Det ingick ingen klämma utan endast en sådan Bild3:4 skruvbar gängagrej? Dock kan jag fästa avloppsslangen (Bild3:3 rätt perfekt på Bild1:1) då den är smått mjuk och hamnar med slangen runtomkring utanpå på Bild1:1 med rätt bra tätning. Vad används tätningsringen (Bild3:5) för?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Den installationen kommer inte bli enligt Säker Vatten. Tänk på att detta gör att försäkringen inte gäller.

Permalänk

Den där tjocka plastgrejen är en aquastop eller ventil som löser ut om det läcker i slangen, sitter nåt membran eller liknande som sväller i kontakt med vatten och stoppar flödet

3:4 mutterliknande är en adapter övergång R15 till R20, det ser ut som att du behöver den, och ska du använda den måste du ha packningen där i.

Det känns som att du inte ska installera själv, ingen du känner som kan hjälpa dig över en kaffe eller nåt? Elen är jag nyfiken på också

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Den installationen kommer inte bli enligt Säker Vatten. Tänk på att detta gör att försäkringen inte gäller.

Vilken försäkring menar du då? Detta är min första tvättmaskin på 31 år och jag tycker det torde inte vara världens j*vla science att få det inkopplat på ett "säkert sätt".

Egentligen verkar hela grovköket "olagligt byggt" (en kommunal hyresrätt med stambyte slutförd i mars 2018(!)) i och med att eluttaget sitter bara ca 40-50 cm från öppet vatten på ovansidan och undersidan. På undersidan sitter eluttag med 2 kontakter med säkring på 10A. Denna maskin har effekt 1900-2300W så den skall fungera då.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Den installationen kommer inte bli enligt Säker Vatten. Tänk på att detta gör att försäkringen inte gäller.

Du får gärna informera vad det är som inte blir enligt Säker Vatten?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av broderick:

Den där tjocka plastgrejen är en aquastop eller ventil som löser ut om det läcker i slangen, sitter nåt membran eller liknande som sväller i kontakt med vatten och stoppar flödet

3:4 mutterliknande är en adapter övergång R15 till R20, det ser ut som att du behöver den

Ja om det är den plastiga mutterliknande grejen så såg jag att den gick att skruva fast i aquastop-änden av slangen. Metallröret som sitter under kranen ser smal ut så troligen behövs en adapter såsom plastmuttern.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Ja om det är den plastiga mutterliknande grejen så såg jag att den gick att skruva fast i aquastop-änden av slangen. Metallröret som sitter under kranen ser smal ut så troligen behövs en adapter såsom plastmuttern.

Precis, packningen har du närmast metallröret, kolla om du kan stripa eller fästa slangen sen så den inte står och slår allt eftersom maskinen drar in vatten. Bara att bunta ihop vattenslangen mot stålrören sen så sitter den hyfsat stumt.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Från säkervatten 2016
3.6.3 Tvättmaskin
Tvättmaskin ska placeras i utrymme med golvbrunn. Tvättmaskin kan placeras i kök om det finns vattentätt underlag på
golvet under tvättmaskinen, kombinerat med vattenfelsbrytare
eller med golvbrunn och vattenlarm. Vattenanslutning till
tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning
som är synligt placerad och lätt åtkomlig.
Kopplingsledning för framtida installation av tvättmaskin
ska förses med en avstängningsventil i början av kopplingsledningen så att ledningen kan stå tom för att undvika
bakterietillväxt. Anslutningsrör för vatten till tvättmaskin ska
vara provad och godkänd för avsedd användning. Avsättning
för anslutningsrör för vatten ska vara anpassad för tätning
mot en plan packning.
Avloppsslang ska vara monterad enligt leverantörens
monteringsanvisning. Avloppsslang ska fästas mot bänkens
undersida eller i motsvarande höjd med överkanten på
tvättmaskinen.

Permalänk
Avstängd

Så här ser det ut inuti trumman:

Ljusgråa plastgrejen ÄR en del av trumman för den verkar inte gå och ta bort? Finns flera sådana inuti btw.

Jag verkar inte ha fått med något "U-räcke" som man skall hänga avloppsslangen på såtillvida inte det kom i separat paket som jag ej fick när maskinen levererades i ett och samma paket med frigolit och minimal mängd wellpapp.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy:
Kan vara bra at kolla upp regler om installation
Vatten- och avloppsinstallationer i kök

Lycka till...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Plasten i trumman är valkar, de ska sitta där för att vända tvätten under rotation. U-räcke kan du simulera själv genom att stripa lite kreativt mot något t ex vita avloppsröret.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vilken försäkring menar du då? Detta är min första tvättmaskin på 31 år och jag tycker det torde inte vara världens j*vla science att få det inkopplat på ett "säkert sätt".

Egentligen verkar hela grovköket "olagligt byggt" (en kommunal hyresrätt med stambyte slutförd i mars 2018(!)) i och med att eluttaget sitter bara ca 40-50 cm från öppet vatten på ovansidan och undersidan. På undersidan sitter eluttag med 2 kontakter med säkring på 10A. Denna maskin har effekt 1900-2300W så den skall fungera då.

Hemförsäkringen. Du blir skadeståndsskyldig om tvättmaskinen läcker och förstör hos dig och hos grannen. Vräkt blir du också.

Skrivet av Stefflo:

Du får gärna informera vad det är som inte blir enligt Säker Vatten?

Inte kommer TS installera vattenfelsbrytare? Det är inte samma sak med tvättmaskiner som med diskmaskiner, var inte många år sedan man inte ens fick installera tvättmaskin i ett vanligt kök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hemförsäkringen. Du blir skadeståndsskyldig om tvättmaskinen läcker och förstör hos dig och hos grannen. Vräkt blir du också.

Inte kommer TS installera vattenfelsbrytare? Det är inte samma sak med tvättmaskiner som med diskmaskiner, var inte många år sedan man inte ens fick installera tvättmaskin i ett vanligt kök.

Jo man fick men man var tvungen att ha golvbrunn. Nu räcker det med vattenfallsbrytare eller något slags vattenlarm. Borde vara samma sak i denna installationen om det saknas tätskikt i utrymmet han tänker installera den i.

Rent tekniskt borde man också kunna installera den i en stor plastbalja som aggregerar tätskikt ;=)

Permalänk

Hur ser f-bolagen på om det finns ett golvskydd i form av plast precis så som till diskmaskiner?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Hemförsäkringen. Du blir skadeståndsskyldig om tvättmaskinen läcker och förstör hos dig och hos grannen. Vräkt blir du också.

Inte kommer TS installera vattenfelsbrytare? Det är inte samma sak med tvättmaskiner som med diskmaskiner, var inte många år sedan man inte ens fick installera tvättmaskin i ett vanligt kök.

Så här ser det ut med eluttag, golvbrunn, kakelgolv som även går upp en bit och så:

Hur är det tänkt att en tvättmaskin skall installeras i detta GROVKÖk om det inte verkar gå enligt Säker Vatten?

EDIT: Om med vattenfelsbrytare du menar det som man kan bryta allt vatten i hela lägenheten så sitter en sådan inuti toalettsitsen inne i badrummet där dusch och första toaletten finns. Där vrider jag bara upp på en kran så bryts all vattentillförsel i hela lägenheten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Svårt att se om det är en öppen golvbrunn eller ett rör som sticker upp från golvet, klinkern kan ju sakna tätskikt under. Är det en ny maskin eller gammal beggad?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av broderick:

Svårt att se om det är en öppen golvbrunn eller ett rör som sticker upp från golvet, klinkern kan ju sakna tätskikt under. Är det en ny maskin eller gammal beggad?

Ny maskin jag fick hjälp med att bära upp igår. Det är en öppen golvbrunn med plastigt rutnät. Ett rör (från kranens avlopp) sticker ner något i det.

EDIT: Är det inte hjärnskadat då att efter stambytet (inkl. grovköket) så frågade snubbarna från VVS mig om de skulle koppla in en tvättmaskin? (då hade jag dock ingen) Detta var mars 2018 när grovköket var färdigtrenoverat. De torde ju inte ha installerat en tvättmaskin om de renoverat ett grovkök utan tätskikt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Då så, då är du safe. Kolla extra noga där du ansluter vattnet på bägge sidor om slangen så det inte står och droppar eller rinner.

Nya maskiner har oftast en pressostat eller flödesmätare som känner av att det läcker, då stänger magnetventilen i maskinen flödet. Sedan kan det även finnas en flottör i botten av maskin som gör samma sak om det ligger vatten på bottenplåten.

Så kolla anslutningar, fäst slangar, justera fötter sen är det bara att tvätta på.

Edit: golvskydd kan vara en ide, hatade dessa när jag körde service många år sedan men värt att kolla om det krävs

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av broderick:

Då så, då är du safe. Kolla extra noga där du ansluter vattnet på bägge sidor om slangen så det inte står och droppar eller rinner.

Nya maskiner har oftast en pressostat eller flödesmätare som känner av att det läcker, då stänger magnetventilen i maskinen flödet. Sedan kan det även finnas en flottör i botten av maskin som gör samma sak om det ligger vatten på bottenplåten.

Så kolla anslutningar, fäst slangar, justera fötter sen är det bara att tvätta på.

Edit: golvskydd kan vara en ide, hatade dessa när jag körde service många år sedan men värt att kolla om det krävs

Med golvskydd menar du något i stilen med?: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-v...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Precis men sällan man såg dem, oftast satt de under kyl och frys samt naturligtvis diskar.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

@AplAy: Finns det tätskikt i det utrymmet så är det väl bara "Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig." som gäller. Så länge elen är anpassad för tvättmaskin då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@AplAy: Finns det tätskikt i det utrymmet så är det väl bara "Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig." som gäller. Så länge elen är anpassad för tvättmaskin då.

Vad i helvete, en sådan jävel kostar ju lika mycket som tvättmaskinen själv. På min toalettsits i badrummet med dusch står det klart och tydligt "VATTENAVSTÄNGNING". Man trycker på de två spolknapparna så öppnas det och man ser vattenförbrukning angett i liter samt blåa vattenfelsbrytarspaken.

Jag fick svar från kvartersvärd:
"På en hushållsmaskin (ej fastighetsmaskin som är i tvättstugorna) kopplas endast kallvattnet in.
Du få själv kontakta någon firma för inkoppling av tvättmaskinen.
X-Lägemheter har ingen egen personal med behörighet att koppla in tvättmaskiner.
De entreprenörer som X-Lägenheter har samarbete med och kan rekommendera är Kehab och Wiklunds rör."

Det framgår ej om jag skall stå för installationen, och inte heller vad som gäller med eventuell vattenfelsbrytare och så, men skulle inte förvåna mig. Den kommunala girigheten och bristande information är hög. Suck.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

"avstängningsventil med manöveranordning" är väl bara en vanlig avstängingskran?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en vanlig vattenkran på väggen till min tvätttmaskin.
Tappventil >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag bor i HYRESRÄTT. Jag kan inte bara börja VVS:a runt i grovköket som jag vill...

Däremot om det finns en vattenavstängingsadapter som går att koppla in mellan vatteninloppsslangen och metallröret från under kranen i grovköket så vore det en simpel lösning. Då kan jag stänga av vattnet när maskinen ej används och slå på vid användning så slipper man oroa sig om potentiellt läckage i Lidl-tvättmaskinen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Har du inte en ventil uppe vid blandaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag bor i HYRESRÄTT. Jag kan inte bara börja VVS:a runt i grovköket som jag vill...

Däremot om det finns en vattenavstängingsadapter som går att koppla in mellan vatteninloppsslangen och metallröret från under kranen i grovköket så vore det en simpel lösning. Då kan jag stänga av vattnet när maskinen ej används och slå på vid användning så slipper man oroa sig om potentiellt läckage i Lidl-tvättmaskinen.

Jag illustrerade hur avstängningsventil med manöveranordning kan se ut, du har ju däremot nån metallomspunnen slang (antagligen med med en Ballofixventil) under bänken, åtminstone ser det ut så på en av bilderna du postat. Skillnaden med en Ballofix är att det är svårt att stänga av vattnet när tvättmaskinen inte används och då brukar man alltid se till att ha en slangbrottsventil som ett ytterligare skydd och jag tror att du har fått en slangbrottsventil levererad med tvättmaskinen (den stora klumpen på anslutningsslangen)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.