Bästa RPG i alla tider?

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014

Diablo 1, Chronotrigger (är väl gränsfall?) samt Baldurs Gate (1) och Elderscrolls - Morrowind. Sen får jag väl säga att Witcher III är helt underbart det med!

Ryzen 2700 @4ghz, AMD Wraith Stealth, Asus B450-i, G-Skill Flare X DDR4 2x8gb @3200mhz cl14, Palit RTX 2080ti Pro Gaming OC 11gb, 2xSamsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair SF600W, Acer X34A 1440p 100hz IPS G-sync i ett custom-chassi
Bygglogg AIO custom loop, monitor-mount | Galleri chassimod Allspark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cursed Woods
Registrerad
Jan 2018

Chrono Trigger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Scrollat lite och tror inte Arx Fatalis är nämnt. Tidigt rpg från Arkane som är toppen.

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2018

Kan bara hålla med om Baldur's Gate (1) och Fallout 2 när det gäller mina första älsklingar. Witcher 3 för "nyare" spel, men när jag gick tillbaka så uppskattade jag också Dragon Age Inquisition mer än jag mindes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012

Min röst faller på FF6 (3). Jag gillar verkligen storyn och att det finns karaktärer man kan få med sig om man gör rätt val osv. Jag gillar också karaktärssammansättningen och att olika personer har olika kvaliteter, det i kombination med spännande platser som måste besökas vilket snyggt vävts samman av ett öde. Sen är det klart att spelet får enormt med bonuspoäng bara pga att det var mitt första JRPG vilket banade vägen och uppskattning för genren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av ClubT:

Min röst faller på FF6 (3). Jag gillar verkligen storyn och att det finns karaktärer man kan få med sig om man gör rätt val osv. Jag gillar också karaktärssammansättningen och att olika personer har olika kvaliteter, det i kombination med spännande platser som måste besökas vilket snyggt vävts samman av ett öde. Sen är det klart att spelet får enormt med bonuspoäng bara pga att det var mitt första JRPG vilket banade vägen och uppskattning för genren.

https://www.youtube.com/watch?v=a6t_uyg_pF8

Också bästa owerworld-music i alla tider.

Varför inte en remake av spelet til PS5 med orkester-version:
https://www.youtube.com/watch?v=TlsH5Y5wQ5o

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2017

Dark Souls
Morrowind
Fallout 1/2
Planescape Torment
Neverwinter Nights
Diablo 1/2
Divinity Original Sin 1/2

Men då jag spelat allt under Dark Souls (förutom Divinity) långt innan jag upptäckte det och alltid kände mig säker på att de var de bästa RPG's och till en grad de bästa spelen någonsin så kan jag inte lägga vikt nog vid att när jag väl började spela Dark Souls så tog det över som bästa RPG och bästa spel jag någonsin spelat med en gång.

Ryzen 3900x + MSI MEG x570 ACE + Flare X 32GB @3200Mhz CL14, 2080 Super X TRIO, HX1200i- resten kommer och går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Dragon Age: Origins är nog det enda RPG jag inte kunde slita mig från innan det var klart.

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix 3000/15 @ 3733/16
| EVGA 2070 Black | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Vampire the masquerade - Jag LARPade det i flera år när jag var tonåring.

Sen gjorde dom ett datorspel av det som hette Vampire Bloodlines som var oerhört bra.
Det kommer en tvåa snart som jag ser fram emot.

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Germany
Registrerad
Feb 2020

För mig det är Skies of Arcadia Legends. Jag hoppas det de gör en remake från det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2020

Detta är så svårt att tänka efter för...

Fallout New Vegas är i topplistan med bl.a. Oblivion, Dark Souls, Neverwinter och Star Wars: The Old Republic.

MSI GTX 970 | Intel i5-4690k | Kingston HyperX 8GB DDR3 | MSI Z97 Gaming 3 | Zalman Z7 Neo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Chrono trigger, breath of fire 2, secret of mana, knights of the old republic. Mass effect 1-3 final fantasy 6 och 7. Och många fler, kan inte välja...

Skickades från m.sweclockers.com

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Okt 2002

Det märks att man tillhör den äldre generationen... Säger Diablo och Baldurs Gates. Men även FF serien är sjukt bra!

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Seiken Densetsu 3

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2015

BG2, inget snack för mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2018

Fallout & Fallout 2

Sedan i princip alla Infinity Engine-spel, de gamla "gold box"-spelen, Bard's Tale osv.
"Western CRPG" i allmänhet, kan man väl säga. Har dock aldrig gillat JRPG och brukar tröttna på de flesta ARPG jag testat efter några timmars röjande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Horizon Zero Dawn. Aldrig varit så nöjd med ett spel. Efter jag klarade spelet så satt jag genom credits just för jag vart så tagen.
Final Fantasy Tactics. Ett mästerverk! Helt klart en förbisedd titel

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2006

Diablo 2

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - vg248qe

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Dragon Quest 8. Jag älskade den engelska voiceovern och det spelet ändrade min inställning att JRPGS måste ha originaldialogen. Dessutom mitt första Dragon Quest. Jag har älskat JRPGS sedan jag först fick smak för det i Phantasy Star 2 på Sega Megadrive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

1. The Elder Scrolls - Skyrim (jag är en moddaholic)
2. Witcher 3
3. Fallout - New Vegas

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb | Asus Z-321QU | Acer 24' OC 165Hz 2560x1440

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2020

Min favorit är nog fortfarande Baldurs Gate 2.

Andra är väl Diablo 2, Chrono Trigger, Fallout 1,2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Har ny herre på täppan

1. Kingdom Come: Deliverance. Med tanke på att de inte fick budget att slutföra sin vision så kommer detta troligen överträffas med tvåan. Får bara hoppas de hittar spelmotorn som gör deras episka idéer rättvisa!

2. Vampire: Bloodlines
Underbar spelvärld och karaktärsutveckling.

3a. Skyrim VR. Blir lite klurigt då jag körde igenom detta efter Skyrim. Så det blir mer om man lirat detta först. Men då jag lyckades begrava 400 timmar till. Kingdom Come visar alla dess brister dock men de är tuggummilättsmält rpg och glass är gott? Nostalgin säger dock att Morrowind är bättre men spelmotorn kändes bra stiff sist jag testade. Det är för gammalt helt enkelt.

3b The Witcher 3. Välputsat men når inte upp till Kingdom Comes höjder.

4. KOTOR. Måhända bara nostalgi igen och jag borde skriva Mass Effect.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Asus Strix GTX 2080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Dragon age : Origins och Kotor 2 är mina absoluta favoriter, Ff7 och Baldurs gate kommer tätt bakom

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
huset
Registrerad
Okt 2009

Diablo 2
Path of exile

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Secret of Mana
Baldurs Gate II
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
är mina favoriter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2020

Planescape: Torment. Baldur's Gate II.

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Personligen så tycker jag inget RPG slår Fallout: New Vegas.