Permalänk
Medlem

Rainmeter

Gissar att det är fler än mig här på Sweclockers som använder Rainmeter så det vore trevligt med en Rainmetertråd!

https://www.rainmeter.net/
https://www.deviantart.com/search?q=Rainmeter

***

Gjorde denna idag.
https://www.sendspace.com/file/06nsjy

Trycker man på handkontrollikonen kommer spelikoner fram (trycker man på handkontrollikonen igen stängs skinnet). Hovrar man med muspekaren ovanför en spelikon så förstoras denna en aning. Startar man ett spel (dubbelklickar) så stängs skinnet (spelikonerna stängs, handkontrollen blir kvar). Det går att flytta handkontroll och spelikoner oberoende av varandra var man vill på skrivbordet (spelikonerna sitter dock ihop).

Naturligtvis kan man byta ut bilder och länka till andra spel, program eller sökvägar. (Det är också hyfsar lätt att lägga till fler ikoner (eller ta bort), ändra storlek och proportioner på bilder)

Installation:

1. Unzippa och flytta mappen GameLauncher till mappen Skins (i Rainmeter mappen).

2. Högerklicka på droppikonen nere i vänstra hörnet (vid klockan) och välj uppdatera alla.

3. Högerklicka återigen på droppikonen men välj denna gång att ladda skinnet (skinnen) - Games.ini samt GameLauncher.ini

3. Högerklicka återigen på droppikonen men välj Redigera inställningar - hitta sektionen [GameLauncher] och lägg till: FadeDuration=1500 (fade duration påverkar hur lång tid det tar för spelikonerna att fada in / fada ut, 1500 = 1,5 sec)

4. Högerklicka på spelikonerna och välj uppdatera skinn.

5. För att länka till ett spel, program eller sökväg på din dator högerklicka på Spelikonerna och välj Redigera Skinn och
Byt ut sökraden efter LeftMouseDoubleClickAction (t.ex. LeftMouseDoubleClickAction=["D:\Games\Octopath Traveler\Octopath_Traveler.exe"][!ToggleFade "GameLauncher" "Games.ini"]) mot sökväg på din dator, efter varje ändring måste skinnet uppdateras. (tips. Shift-högerklicka på något för att få upp kopiera som sökväg)

Dold text
Permalänk
Medlem

Har provat förr, men tyckte det var för mycket pill för min smak. Har sett väldigt många snygga skrivbord med Rainmeter dock, så absolut kul att se en tråd för det (om det inte redan fanns?). Kanske man skulle ge sig på det igen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ja det är klurigt men man kan ju få det lite som man vill, försöker lära mig. Trevligt med lite Bling Bling. Jag sökte men kunde inte hitta någon allmän tråd för Rainmeter... (kan ju ha missat).

https://www.deviantart.com/arkenthera/art/TranslucentTaskbar-...

Permalänk
Lego Master

Jag är också sjukt sugen på att fixa en riktigt nice desktop med Rainmeter, men har verkligen inte fått tummen ur.

Tror jag måste konceptualisera vad jag faktiskt vill göra först istället för att bara börja bygga planlöst som jag brukar göra. Men å andra sidan är det gött att få en känsla för vad som går att göra och inte.

Primärt vill jag nog ha lite HW-monitors och sånt, men det kräver plugins för Nvidia-kort, iaf sist jag donade med det. Har det ändrats?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag är också sjukt sugen på att fixa en riktigt nice desktop med Rainmeter, men har verkligen inte fått tummen ur.

Tror jag måste konceptualisera vad jag faktiskt vill göra först istället för att bara börja bygga planlöst som jag brukar göra. Men å andra sidan är det gött att få en känsla för vad som går att göra och inte.

Primärt vill jag nog ha lite HW-monitors och sånt, men det kräver plugins för Nvidia-kort, iaf sist jag donade med det. Har det ändrats?

Är nybörjare så vet inte hur det är med HW-monitors. Ett tips är att ladda ner något skinn som påminner om det du vill ha och sedan kopiera/ klistra in, pocka ut och omdana efter eget tycke. Lätt att få hjälp på RM-forum.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan skapa ett skin som beskriver etc batteriet på min logitech mus? istället för att behöva ha uppe G hub i bakgrunden?