Karantän-kaffet är det bästa kaffet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Karantän-kaffet är det bästa kaffet

Medan det objektivt är tråkigare att jobba hemifrån än från kontoret så gäller det att hitta en silver lining i alla situationer. I det här fallet gäller det den livsviktiga vätskan kaffe, och hur denna är så mycket godare när det görs hemma med egna prylar och nymalda bönor!

Hur sätter ni en guldkant på tillvaron när ni jobbar hemifrån?

Permalänk
Keeper of the Bamse

inb4 alla bondar kommer och skriker om att kokkaffe är bäst, eller alla söderhipsters börjar skrika om sina espressomaskiner med 200 bars tryck för 40kkr

Jag köpte ny kaffebryggare för nån vecka sen. Arvid Nordkvist vanligt bryggkaffe duger gott åt mig, men jäklar vad kaffekonsumptionen har gått upp på sistone...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Guldkant vet jag inte. Men jag sätter på 7 "koppar" kaffe på morgonen, räcker till två Ikea lattemuggar. Häller upp en mugg på morgonen och den andra häller jag upp o slänger in i micron på 1:30 efter lunchen.

Ja, alldeles för lat för att brygga kaffe två gånger under dagen..

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Har kört kaffepress sedan förra bryggaren gick sönder, var väl ca 5 månader sen.

Sjukt gott och hyfsat enkelt, enda nackdelen är att du brygger bara en kopp, hinner bli kallt efter första koppen.

Funderar på om jag ens kommer köpa någon ny bryggare... Kör för övrigt Arvid Nordquist Pressiado.

Permalänk
Medlem

Nymalet kaffe i en aeropress och en skvätt whisky när ingen ser på, så klart!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Hel automatisk Kaffemaskin så klart, fyller på vatten på morgonen och den står på hela dagen, går lite nu och då och gör en kopp, tar ca 20 sec.

Permalänk
Medlem

Jahopp, så har man beställt en aeropress oxå... blir lite för mycket fritid över att leta saker att köpa med det häringa karantänandet! Hoppas det blir gott!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jahopp, så har man beställt en aeropress oxå... blir lite för mycket fritid över att leta saker att köpa med det häringa karantänandet! Hoppas det blir gott!

Då har man testat lite fram och tillbaka, aeropress blir gott och är smidigt när man bara ska göra en kopp till sig själv.

Kan tipsa om evighetsfilter, så slipper man tänka på att köpa filter:
https://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/baristash...
De hade även paket för 450kr med aeropress+filter för den som liksom jag blev sugen på att testa.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har märkligt nog lyckats gå mot strömmen, och dragit ner kaffekonsumtionen till en enda mugg på morgonen.

Ingen mening med att överkomplicera bryggprocessen för så små mängder. Värmer vatten i vattenkokare, och brygger i bryggtratt direkt i muggen. För närvarande är det Zoegas Forza som gäller

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här tycker jag blir det absolut bästa kaffet ☕️ !! Sjukt gott.

Kan lyfta vanligt bryggkaffe till helt nya höjer i och med processen man tillverkar/brygger det igenom !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

inb4 alla bondar kommer och skriker om att kokkaffe är bäst, eller alla söderhipsters börjar skrika om sina espressomaskiner med 200 bars tryck för 40kkr

Jag köpte ny kaffebryggare för nån vecka sen. Arvid Nordkvist vanligt bryggkaffe duger gott åt mig, men jäklar vad kaffekonsumptionen har gått upp på sistone...

Instämmer till fullo med dig. Har förvisso en Dolce gusto kaffemaskin ståendes, men hjärtat slår för vanligt bryggkaffe med Arvid Nordquist som favorit, även om andra märken förekommer. Kaffekonsumtionen har dock bara gått upp marginellt, trots dessa karantäntider.

Skrivet av Dedde:

Guldkant vet jag inte. Men jag sätter på 7 "koppar" kaffe på morgonen, räcker till två Ikea lattemuggar. Häller upp en mugg på morgonen och den andra häller jag upp o slänger in i micron på 1:30 efter lunchen.

Ja, alldeles för lat för att brygga kaffe två gånger under dagen..

Gör något liknande som du, och har gjort så i flera år. På morgonen brygger jag fyra koppar kaffe som räcker till två normalstora muggar. Tar den första muggen direkt på morgonen och sparar resten som jag kör i mikron i en minut antingen efter lunch eller tidig eftermiddag.

Haha, jag är också för lat för att brygga kaffe två gånger om dagen, med vissa undantag.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Kaffet blir alltid godare när inte jag gör det 🤔

Permalänk
Medlem

18 "koppar" kaffe brygger Moccamastern här hemma om dagen, minst.
6 koppar till frukost, 6 koppar till förmiddagskaffet, 6 koppar framåt eftermiddagen.
Ungefär samma lika som när jag gick på kontoret, men mycket godare med riktigt bryggkaffe än kaffeautomatens.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Kaffet blir alltid godare när inte jag gör det 🤔

Det håller jag med om. Dock är det bara jag som dricker kaffe här hemma, så det är vanligen jag själv som brygger mitt eget kaffe. Och då man inte umgås så mycket under pandemin, är det inga som bjuder mig på kaffe heller.

Skrivet av Dracc:

18 "koppar" kaffe brygger Moccamastern här hemma om dagen, minst.
6 koppar till frukost, 6 koppar till förmiddagskaffet, 6 koppar framåt eftermiddagen.
Ungefär samma lika som när jag gick på kontoret, men mycket godare med riktigt bryggkaffe än kaffeautomatens.

Wow så mycket kaffe om du dricker det själv, men om ni är flera kaffedrickare kan jag förstå. Håller med dig om att bryggkaffe är godare än automatkaffe. Det beror väl förstås på vilket bryggkaffe respektive vilken sorts automatkaffe man talar om.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

inb4 alla bondar kommer och skriker om att kokkaffe är bäst, eller alla söderhipsters börjar skrika om sina espressomaskiner med 200 bars tryck för 40kkr

Jag köpte ny kaffebryggare för nån vecka sen. Arvid Nordkvist vanligt bryggkaffe duger gott åt mig, men jäklar vad kaffekonsumptionen har gått upp på sistone...

Har knappt någon känsel i kroppen innan första koppen... Arvid var redan innan en given komponent i dagens första timmar men har blivit ännu viktigare nu, gillar lättrostat bäst men det är absolut inget fel på den mellanrostade.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av firstofmay:

Har knappt någon känsel i kroppen innan första koppen

Om du inte överdriver så borde du gå till en läkare, det där låter inte bra alls

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min aeropress idag, Riktigt gott kaffe från den körde inverted då det kändes enklast, 35g nymalda bönor Ännu en sak tanten kan störa sig på <3

P.S jag skyllde på dig @JonasT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av MrWhizeguy:

Fick hem min aeropress idag, Riktigt gott kaffe från den körde inverted då det kändes enklast, 35g nymalda bönor Ännu en sak tanten kan störa sig på <3

P.S jag skyllde på dig @JonasT

Aldrig känt mig så positivt beskylld!

Hoppas du får mycket nöje och gott kaffe från den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Aldrig känt mig så positivt beskylld!

Hoppas du får mycket nöje och gott kaffe från den!

Klockren än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

inb4 alla bondar kommer och skriker om att kokkaffe är bäst, eller alla söderhipsters börjar skrika om sina espressomaskiner med 200 bars tryck för 40kkr

Jag köpte ny kaffebryggare för nån vecka sen. Arvid Nordkvist vanligt bryggkaffe duger gott åt mig, men jäklar vad kaffekonsumptionen har gått upp på sistone...

Bondar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Wow så mycket kaffe om du dricker det själv, men om ni är flera kaffedrickare kan jag förstå. Håller med dig om att bryggkaffe är godare än automatkaffe. Det beror väl förstås på vilket bryggkaffe respektive vilken sorts automatkaffe man talar om.

Det tog fart under studietiden och nu är det svårt att trappa ner. Brukade ha tömt termosen (1 liters, såklart) innan första rasten.

Automatkaffet på jobbet är rätt bra, maler bönorna vid bryggning och bra värme. Men det är ändå inte riktigt lika gott av någon oklar anledning.
Hemma dricks det Löfbergs eller Gevalia beroende på vilket ICA haft erbjudande på senast.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det tog fart under studietiden och nu är det svårt att trappa ner. Brukade ha tömt termosen (1 liters, såklart) innan första rasten.

Automatkaffet på jobbet är rätt bra, maler bönorna vid bryggning och bra värme. Men det är ändå inte riktigt lika gott av någon oklar anledning.
Hemma dricks det Löfbergs eller Gevalia beroende på vilket ICA haft erbjudande på senast.

Jag förstår. Kaffe är ju ett bra sätt att hålla sig vaken och koncentrerad vid till exempel studier, men svårt att trappa ner på. Dessutom är det ju så gott, och för mig är den första koppen den viktigaste koppen på hela dagen, som en slags startmotor.

Även på mitt jobb har vi en kaffeautomat där kaffet smakar bra, men ändå upplever jag bryggkaffet hemma en aning godare. Favoriten är Arvid Nordquist, men både Löfbergs och Gevalia är gott. Är det ett bra erbjudande på någon av dessa märken, passar jag på att köpa lite extra.

Undra förresten hur folk som dricker mycket kaffe blir om de inte får dricka sitt kaffe? Själv vaknar jag aldrig riktigt och kan senare under dagen känna av en lätt huvudvärk.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag förstår. Kaffe är ju ett bra sätt att hålla sig vaken och koncentrerad vid till exempel studier, men svårt att trappa ner på. Dessutom är det ju så gott, och för mig är den första koppen den viktigaste koppen på hela dagen, som en slags startmotor.

Även på mitt jobb har vi en kaffeautomat där kaffet smakar bra, men ändå upplever jag bryggkaffet hemma en aning godare. Favoriten är Arvid Nordquist, men både Löfbergs och Gevalia är gott. Är det ett bra erbjudande på någon av dessa märken, passar jag på att köpa lite extra.

Undra förresten hur folk som dricker mycket kaffe blir om de inte får dricka sitt kaffe? Själv vaknar jag aldrig riktigt och kan senare under dagen känna av en lätt huvudvärk.

För mig beror det lite på, ibland märker jag inte av något alls, ibland lite segare än vanligt. Då jag tycker det inte går att mäta kaffe i antalet koppar (en kopp hemma är 4dl) (en kopp på jobbet är tre koppar enligt deras mått) så får jag i mig kring 1l kaffe på en dag emellanåt.

Innan jag drack den mängden kaffe, petade jag i mig 400mg koffein i tablettform på morgonen (05 innan gymmet), en kopp kaffe vid 09, och sedan 200mg tablettform vid lunch, och en kopp (olika storlekar och styrkor) vid 2 😂

Ligger nog kring 1g koffein per dag i slutändan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

För mig beror det lite på, ibland märker jag inte av något alls, ibland lite segare än vanligt. Då jag tycker det inte går att mäta kaffe i antalet koppar (en kopp hemma är 4dl) (en kopp på jobbet är tre koppar enligt deras mått) så får jag i mig kring 1l kaffe på en dag emellanåt.

Innan jag drack den mängden kaffe, petade jag i mig 400mg koffein i tablettform på morgonen (05 innan gymmet), en kopp kaffe vid 09, och sedan 200mg tablettform vid lunch, och en kopp (olika storlekar och styrkor) vid 2 😂

Ligger nog kring 1g koffein per dag i slutändan..

Intressant det där hur koffein och kaffe påverkar en, för det är ju väldig individuellt. När jag räknar antalet koppar kaffe som jag dricker per dag, har jag bara tänkt i antal koppar oavsett hur mycket de rymmer, och aldrig i volym. Då mina koppar hemma rymmer mellan 2,5 - 4dl och min personliga kopp på jobbet rymmer 2dl, får jag i mig mellan 1l - 1,2l kaffe per dag,

Jag tar dock aldrig koffein i tablettform, utan kaffet räcker utmärkt för mig. Dock blir det någon Cola ibland, men bara på helgerna, då jag även får i mig koffein den vägen.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.