Permalänk

Strömanslutning

Har i dagsläget en ryzen 5 3600 och ett geforce 1060 6gb. Hade tänkt beställa ett 2070 super och en 1440 skärm. Men nu är frågan om det räcker med det nätagg som sitter i, corsair cx450m?
Det finns ju en till pci-e kontakt på samma kabel, eller bör man ha två separata kablar till anslutningarna på grafikkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilka strömkontakter som grafikkortet kräver varierar från modell till modell, det går inte att avgöra bara genom att du skriver "GTX 2070 Super". Olika partnerkort har olika antal strömkontakter. 1440p har ingen effekt på strömförbrukningen.

En nätdel på 450W är dock lite i snålaste laget för den konfigurationen i stockhastigheter, även för en PSU av hög kvalitet. Det är precis på håret av vad som är möjligt.

Kan tipsa om Be Quiet:s PSU-kalkylator. Jag fick ett värde på 340W maximal effektförbrukning, men då killgissade jag på antalet fläktar (2), om du tänkte använda USB 3.2 ström (nej) och hur mycket disk som sitter i (1 st), och om du ska överklocka (nej).

Jag hade med bakgrund av detta rekommenderat en starkare PSU. Även om det kanske det går att köra med den PSU:n (särskilt om du inte gör något mer intensivt än att spela spel i stock) så är du precis på gränsen av vad den klarar av. Att köra nätdelen där i gränslandet av vad den klarar av innebär en lägre effektivitet, mer strömförbrukning och därmed med värme, fläktljud, och kortare livstid, och det kan till slut också gå ut över stabiliteten.

Permalänk
Medlem

Om nätagget levereras med 2st pci-e anslutningar, så bör ledningarna vara dimensionerade för detta, även om det är en "delad" kabel.
Det som är den egentliga frågan är om ett nätagg på 450W är tillräckligt för att driva denna kombination samt hur mycket övrig utrustning du har såsom hårddiskar/fläktar/RGB/etc.

Tittar man på Nvidias sida så rekommenderas 650W till RTX 2070 Super och till GTX 1060 är rekommenderas minst 400W.
Men detta är ju rekommendationer från Nvidia. Sedan kan det variera mot olika tillverkare.
Men Nvidia rekommenderar för grafikkortet, hurvida det är tillräckligt för ditt system är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Om du inte har dussintals med hårddiskar/fläktar/instickskort kommer det att räcka, har svårt att se den burken dra mer än 350-400W.

Permalänk

Det blev gigabytes version som jag beställde, passade på att beställa ett nytt nätagg på 650w. Så då borde det ju finnas lite marginal. Har kollat lite närmare på kortet och det har ju en tdp på 215w, så det kan nog gå en bit över det också.
Men tack för svaren, alltid bra att kunna fråga här på forumet!

Permalänk
Medlem

Uhm enligt Be-quiets kalkylator som förmodligen tar i lite extra för att vara på den säkra sidan så har du i runda slänga 100w till godo.
Med ett 650w nätagg så har du 300w till godo, till vilken nytta?

Be-quiets sida rekommenderar tillomed deras 450w psu.
"Buying advice STRAIGHT POWER 11 450W "

Hur kan ni rekommendera ett nytt nätagg under dom omständigheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Uhm enligt Be-quiets kalkylator som förmodligen tar i lite extra för att vara på den säkra sidan så har du i runda slänga 100w till godo.
Med ett 650w nätagg så har du 300w till godo, till vilken nytta?

Be-quiets sida rekommenderar tillomed deras 450w psu.
"Buying advice STRAIGHT POWER 11 450W "

Hur kan ni rekommendera ett nytt nätagg under dom omständigheterna?

Antagligen för att CX-serien har ett ganska dåligt rykte

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT:
Det är knappast en jens of sweden för det.
Jag vill påstå att det är en väldigt stabil serie.

Själv använder jag en CX 600w från ca 2013 som har rullat med en belastning på 400w 24/7 i 3 år.
Min före detta har en CX 550w från 2011 som fortfarande funkar utan problem i sin burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

@ZaInT:
Det är knappast en jens of sweden för det.
Jag vill påstå att det är en väldigt stabil serie.

Själv använder jag en CX 600w från ca 2013 som har rullat med en belastning på 400w 24/7 i 3 år.
Min före detta har en CX 550w från 2011 som fortfarande funkar utan problem i sin burk.

Och vart påstod jag det? Var ser du att jag uttrycker mina åsikter alls i den här tråden?
För övrigt tänker du snarare på Ace of Sweden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Uhm enligt Be-quiets kalkylator som förmodligen tar i lite extra för att vara på den säkra sidan så har du i runda slänga 100w till godo.
Med ett 650w nätagg så har du 300w till godo, till vilken nytta?

Be-quiets sida rekommenderar tillomed deras 450w psu.
"Buying advice STRAIGHT POWER 11 450W "

Hur kan ni rekommendera ett nytt nätagg under dom omständigheterna?

Det är en bra fråga. Jag tittade endast på rekommendationen från Nvidia:s sida, samt att vi inte har en aning om vad TS har för system. Vi kan även se att den första kommenteraren "killgissade". Man kan inte utgå från att ett system är så slimmat som möjligt bara för att information inte skrivits ut.

Men till din fråga: "Med ett 650w nätagg så har du 300w till godo, till vilken nytta?"
Efter att ha tittat runt på effektivitetsklassningar och effektivitetskurvor så är ett 650W nätagg ett helt utmärkt val även om TS 450W:s nätagg förmodligen varit fullt tillräckligt OM "killgissningen" är korrekt.
Men för att titta mer specifikt på din fråga och varför detta är ett utmärkt val:
Enligt 80plus-certifieringstandarden https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus så är 50% belastning av nätaggets designade storlek det optimala. Det betyder bättre effektivitet och lägre temperatur på grund av mindre värmeförluster i nätagget.
Mindre värmeförluster = Lägre krav på ventilation = Långsamare fläkt = Mindre oljud.

"Typically, your power supply's maximum efficiency is between 40% and 60% of it's maximum capability."
Saxat från: https://www.corsair.com/br/en/blog/how-to-build-a-pc---the-po...
Här är ytterliggare en bra sida.
https://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?tid=wh10_005...

Att "bequiet!" föreslår produkter med lägre maxeffekt än vad som är optimalt, där datorn använder avsevärt mycket mer än 50% av nätaggregatets maximala effekt under normal drift är helt uppenbart. Skulle de rekommendera det mest optimala alternativet så skulle det bli betydligt dyrare än vad konkurenterna rekommenderar.
Jag är övertygad om att konkurenterna gör exakt samma bedömning.

Tittar man strikt på 80plus-standarden så borde ingen sitta med ett nätagg klassat lägre än 80 Plus Titanium som är dimensionerat till dubbla storleken av systemets normala effektförbrukning.