Vilket moderkort / kylare till en superdator

Permalänk

Vilket moderkort / kylare till en superdator

Tja, tänkte bygga en bra dator och undrar vilken moderkort/kylare kombo jag ska köra. Försöker ha det bästa på de flesta punkter men till en viss gräns, vill ju inte punga ut 100k liksom. Så det står väl mellan aorus extreme och msi godlike moderkorten. Grejen är att kör jag msi så kan jag dra en kombo med kraken 360mm kylaren vilket verkar rätt schysst.

Däremot så kan jag ej ha den kylaren med aorus kortet, vilket leder oss till frågan - om ni säger aorus, isåfall med vilken CPU kylare? (det ska va en jävla värsting).

P.S hojta gärna till om ni ser något jag kan göra bättre i min build, det uppskattas.
Bry er inte om GPU den ersätter jag med 2080ti

Permalänk
Medlem

Ett GT 1030 för en monsterdator?

*edit såg nu du skrev RTX 2080 Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

@Vangen: Haha du var för snabb, kom på det i efterhand att det kan vara bra att påpeka

Permalänk

Någon som har en åsikt?

Permalänk
Medlem

@Tulipexnoire

Ser ju trevligt ut..

Hade jag själv haft anledning att snickra ihop en arbetshäst i nuläget så hade jag :

1. Väntat tills AMD släpper nytt i CPU-väg (från sin roadmap) för Ryzen, och valt där och då.
... Eller ...
2. Byggt omkring moderkort för 2 st. Xeon och DDR4.

Blir liksom mest prestanda för pengarna med strategi #1 el. #2. 😉🤓

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk

@m1k3_dd: Tack för input! Kanske blir så att man avvaktar lite, har du inget att säga om det jag skrev annars? Typ vilket moderkort du hade valt osv

Permalänk
Medlem

@Tulipexnoire: Det skulle nog underlätta om du skrev lite om vilka krav du har på moderkortet, annars blir det ju svårt att rekommendera något. Moderkort som kostar lika mycket som en ganska hyffsad speldator är ju inte direkt något man väljer bara för att, utan jag antar att du har en bra motivering för varför du måste ha ett så extremt dyrt moderkort.

Permalänk

@perost: Bra fråga! Finns ingen direkt anledning utan kalla det en entusiast-build om du så vill. Det har kommit till min kännedom att dessa två kort ska vara top of the line.

Mitt dilemma däremot som jag nämnt är att jag inte kan kombinera aorus extreme med kraken kylare till cpun. Om du fick välja själv, vilken moderkort / cpu kylare hade du själv valt på min budget?

Permalänk
Medlem

@Tulipexnoire:

1600W PSU är onödigt. 800-1000W räcker.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@CyberNerd: Tack för tipset! Kanske även räcker till en potentiell sli 3080ti i framtiden?