Ny speldator (framtidssäker) för bl a Cyberpunk 2077

Permalänk

Ny speldator (framtidssäker) för bl a Cyberpunk 2077

Halloj!
Jag har suttit och klurat lite och tänkte äntligen slå till på en ny stationär då min nuvarande är på toook för gammal och används främst till att producera musik på.

Så nu vill jag bygga min nästa generations stationära som ska vara anpassad för moderna spel och musikproduktion.

Detta är vad jag knåpat ihop:

https://www.inet.se/datorbygge/b1144577/nick-gaming

Tar gärna feedback på ovan. Är det ett vettigt bygge för att kunna lira Cyberpunk 2077 och få en riktigt bra upplevelse, samt även moderna VR spel ex HL Alyx...

Permalänk
Medlem

vet inte hur renderingen är i musikproduktion men jag skulle personligen valt en ryzen

Permalänk
Medlem

Bland det minst framtidssäkra man kan göra är att lägga slantar på de bästa komponenterna i respektive kategori, när du istället kan lägga 50% av pengarna för 70-80% av prestandan och istället uppgradera med tätare intervall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@pennybridge

Skrivet av twit:

Bland det minst framtidssäkra man kan göra är att lägga slantar på de bästa komponenterna i respektive kategori, när du istället kan lägga 50% av pengarna för 70-80% av prestandan och istället uppgradera med tätare intervall.

^-- KRAFTIGT medhåll härifrån!

Tro inte att DU tjänar på att tänka "dyraste av allt nu så...", vare sig i prestanda eller ekonomi.
Det lönar sig att vara påläst, inte bara i pengar utan ännu mer i prisvärd prestanda - dyraste är EXTREMT SÄLLAN prisvärd prestanda!

Samma princip gäller ju i princip för allt, jämför exempelvis med lämplighet i att köpa nyaste BMW:n direkt den har släppts, istället för efter att nästa nya modell släppts.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag väntat till hösten/slutet av året då nya grafikkortsserier från både Amd och Nvidia förväntas komma, dessutom lär både Amd:s Ryzen 4000 serie och Intels 10th gen cpu:er lanseras kring samma tid (möjligtvis tidigare för Intel). Om du inte är i stort behov av en ny burk redan nu, så är rådet helt enkelt att vänta, speciellt när du har en stor budget som kommer kunna ge dig mycket mer prestanda om bara några månader.

Med detta sagt så är detta mina kommentarer om detta specifika bygge i dagsläget.

Grafikkortet:
Bra kort, men finns billigare 2080s med i stort sett samma prestanda. Och som tidigare i tråden påpekat så betalar du premium för sista procenten i prestanda, men vill du ha denna prestanda nu så är alternativen få.

Processor:
Om inte spelande i 1080p med maximal fps är prio skulle jag valt en Ryzen 3900x istället i denna prisklass. Den ger dig 4 fler kärnor vilket förmodligen kommer att innebära att den kommer att åldras bättre i takt med att allt fler program och spel blir bättre på att utnyttja fler kärnor.

Lagring:
En pcie gen 4 är totalt onödig på andra plattformar än moderkort med x570 chipset parat med ryzen 3000 processorer, det är nämligen den enda plattformen som stödjer detta i dagsläget. I ditt Intelbygge innebär det således enbart en extrakostnad utan mer prestanda jämfört med en gen 3 ssd. Kan även tillägga att du i praktiken förmodligen inte skulle märka någon större skillnad mellan denna och en billigare m.2 ssd t ex Corsair MP510. Satsa hellre pengarna på en billigare m.2 disk och ta bort den mekaniska disken och ersätt med en 2tb sata ssd.

Ram:
Om du väljer Ryzen istället bör du uppgradera till minnen med en hastighet på 3600MT/s för optimal prestanda.

PSU:
I min mening onödigt dyrt och onödigt hög effekt. Du kommer klara dig utmärkt med ett agg på 650W, men vill du kunna känna dig riktigt framtidssäker så kan du fläska på med upp till 850W.

Hoppas detta hjälpte dig lite framåt med byggplanerna!

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det onödigt dyrt. Självfallet är det alltid möjligt att slänga iväg pengar, men jag skulle rekommendera att skaffa följande och sen uppgradera grafikkortet om i början av 2022.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Att köpa ett superdyrt GTX kort just nu känns rätt slöseri med pengar då nya kort kommer i år. Så det kan vara värt att vänta med att köpa det bästa grafikkortet för att sedan uppgradera när 3000 serien lanseras.

Skulle kolla på ett 5700XT istället om jag var du. Det är jämförbart med ett 2070 i prestanda för ca tusenlappen billigare. Saknar dock raytracing. Personligen skulle jag inte betala mellanskillnaden för det. Du lär lätt klara dig på det kortet fram tills Cyberpunk 2077 släpps. Det är sannolikt att 3000 seriens toppkort kommer att kosta det du är villig att betala för ett 2080 super nu, kort som kommer vara snabbare.

Permalänk

Tack så mycket för all feedback! Jag brukar ha tendensen att gå på lite dyrare saker generellt, framförallt när man är lite osäker på tekniken

Jag vill gärna ha i9 pga den är rekommenderad för det DAW jag använder vid musikproduktion. Har även förstått att den är bra för gaming.

Jag har tänkt om lite kring grafikkortet. RTX kanske inte är något jag behöver just nu så valde detta kortet istället:

* ASUS GeForce RTX 2060 6GB ROG STRIX GAMING OC

Gick även ner i vissa andra bitar med...

Vad säger ni nu?

https://www.inet.se/datorbygge/b1144688/nick-gaming-2

Permalänk

OM jag går med AMD så är detta mitt förslag. Kan jag få feedback på detta med?

https://www.inet.se/datorbygge/b1144694/nick-gaming-3-amd

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Skrivet av pennybridge:

Jag brukar ha tendensen att gå på lite dyrare saker generellt, framförallt när man är lite osäker på tekniken

Kanske lite onödigt dyra saker....

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Gillar AMD-förslaget här, men Elgiganten har svarta NH-D15 för 690kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Sando: Det visste jag inte, men det är ju perfekt!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Sando: Det visste jag inte, men det är ju perfekt!

Korrigering - hade! Verkar ha varit en felprissättning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Lite uppdatering! Nya datorn är ihopbyggd och det blev nedan delar till slut:

* CPU: AMD Ryzen 7 3800X Processor 8 cores / 16 threads / 4.5 GHz
* Minne: 1 x Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
* PSU: be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W
* MB: Gigabyte X570 AORUS ELITE
* GPU: ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO
* Chassi: be quiet! Dark Base 700 Svart
* SSD: SAMSUNG 970 EVO PLUS M.2 NVME SSD 1TB

Allt fungerar toppen än så länge! Det enda jag vill fixa är att byta ut orginalfläkten som följde med CPU:n till någon som är något tystare. Denna låter lite väl mycket för min smak.

Får bli antingen en Noctua NH-U12A eller be Quiet! Dark Rock Pro 4 som det ser ut just nu.

Tack för feedbacken på bygget

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pennybridge:

* CPU: AMD Ryzen 7 3800X Processor 8 cores / 16 threads / 4.5 GHz

Antar att du inte orkar byta, men ifall att du skulle göra det så vill jag bara säga det att 3800X inte är prisvärd om du köpte den till ordinarie pris. ~3% mer prestanda ~15% mer pengar

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Antar att du inte orkar byta, men ifall att du skulle göra det så vill jag bara säga det att 3800X inte är prisvärd om du köpte den till ordinarie pris. ~3% mer prestanda ~15% mer pengar
https://youtu.be/PAGQwWDyURI?t=933

https://youtu.be/g3u9cx_Gn8o?t=364

Ja jag fick den till ett väldigt bra pris det var därför jag körde med den.
Undrar iofs också vad du menar med att jag skulle byta? Varför? Känns dumt

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@pennybridge: Jag menade att du skulle läma tillbaka den och köpa en 3700x för att spara 500 kronor. Men fick du 3800X till ett bra pris är det ingen poäng i det.

Hoppas du blir nöjd med datorn! Glad påsk!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@pennybridge: Jag menade att du skulle läma tillbaka den och köpa en 3700x för att spara 500 kronor. Men fick du 3800X till ett bra pris är det ingen poäng i det.

Hoppas du blir nöjd med datorn! Glad påsk!

OK då är jag med! Datorn är dock redan ihopsatt så det hade varit svårt att lämna tillbaka den
Men ja som sagt, fick den för 3695 så det kändes som en bra deal då 3700X när jag kollade låg då på 3590.

Trevlig påsk

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@pennybridge: Med så liten skillnad var det värt det! Bra fynd!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|