LG OLED EG920V ger endast myrornas krig?

Permalänk
Medlem

LG OLED EG920V ger endast myrornas krig?

Hej! Köpte en begagnad OLED som beter sig så här:

- Menyer funkar
- Youtube funkar att browsa
- Visar ingen bild när man trycker på ett klipp. Enfast "myrornas krig"
- Alla HDMI och allt annat visar myrornas krig när man försöker visa någon video
- Ljud funkar

Den är uppdaterad till senaste versionen 4.26.00

Har försökt downgrade med en usb med tidigare version = Hittar ingen update
Försökt med LGUPDATER att downgrade men säger bara att min FW är nyare än den jag försöker downgrade = den vägrar
Har öppnat TV och vickat lite på kablar. Allt ser bra ut

Vet ni om man kan downgrade på något annat sätt? Till exempe service meny eller liknande?

Förtydligade rubriken från "LG OLED EG920V problem"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Testat att nollställa apparaten? Tror man hittar det under settings->General. Det kan ju lösa eventuella glitchar för tillfället.

Permalänk
Medlem

Japp nollställt men den behåller den firmware. Skulle vilja nollställa och rollback

Permalänk
Bildexpert 📺

@pixolar: Testat vaktmästaråterställning och låta den stå strömlös ett tag, till exempel över natten?

Om du har möjlighet, kan du filma/ta bild på hur det ser ut exakt med myrornas krig?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Japp den har varit avstängd minst en dag för åkte långt för att hämta den Minst en halv dag iallafall för mig iallafall men killen innan hade nog inte igång den heller

https://www.youtube.com/watch?v=PIDDlqACXHg

Permalänk
Bildexpert 📺

@pixolar: Det viktiga är att den står strömlös utan anslutning till elnätet så att alla kondingar laddas ur etc.

Men det där ser ut som något är fel överlag, att någon form av decoder-chip inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: ja fick en kommentar där på youtube klippet att något med bildprocessorn och den sitter ju på mainboard, så är det något som är paj så är det mainboard. Men hade varit kul att se om jag lyckas göra en firmware downgrade, skulle något ske

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vår man prova att "baka" ett mainboard i ugnen? Har sett en del klipp på youtube och verkar ju funka i många fall. Tänker att jag har ju inget att förlora

Permalänk
Bildexpert 📺

@pixolar: Jag bakar inte ens bullar, så jag är nog inte rätt person att fråga.

Men om du känner att du inte har något att förlora, så för all del

Permalänk
Medlem

Testar nog att köpa en varmluftspistol och riktar istället. Men generellt såg ju kretskortet fint ut, hittade inget som såg trasigt ut. Försöker desperat innan jag köper en reserv för 2000kr

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Öh....köpte en varmluftspistol och blåste på kortet. Satte in igen. Funkade inte. Tänkte att nu jäklar har jag inget att förlora. Satte ugnen på 200 grader och in med hela kretskortet. Satt och glodde på det i 10 minuter för att se om något hände.

Lång historia kort: Satte tillbaka det bakade kretskortet och nu funkar tv:n.....helt sjukt. Här är video på resultatet:

https://www.youtube.com/watch?v=StrJm5QtQlM

Permalänk
Bildexpert 📺

@pixolar: Underbart! LG borde skicka vidare till sina servicepartners!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Japp känns helt galet, och sparade precis 2000kr på att köpa nytt

Permalänk
Medlem

fasen, funkade bara 1 dag sen dog den. Misstänker att det är så enkelt att jag inte la på kylpasta efter att jag lagat tv. Så processor blev säkert för varm och flyttade sig lite. Blir att baka om igen fast sätta på kylpasta med. Kommer förhoppningsvis hålla bättre då