SK Hynix inleder DDR5-tillverkning 2020 – avslöjar hastigheter upp till 8 400 MHz

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix inleder DDR5-tillverkning 2020 – avslöjar hastigheter upp till 8 400 MHz

Fyrdubblad kapacitet och svindlande hastigheter står på menyn med DDR5, som under året färdigställs och går in i produktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Övergången till ny minnesstandard får mig alltid att tänka på de där sexiga moderkorten som garderat sig med stöd för både och.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

CL30?

Permalänk
Master of Overkill

Undra hur länge tar innan dom är bättre än ddr4 eller om det är bättre från launch med ns.
Kör man vissa ITX brädor (Intel) eller Apex/Maximus brädor kan man kör i 1.6V/1.7V på 4500MHz CL11/CL12 svår slagget dock jävligt nischad markand.
Ska bli kul se va DDR5 har att komma med mer än bandbredd.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

För DDR5-8400? Det skulle i så fall motsvara ungefär DDR4-3200 CL11 i latens, bara för att jämföra mot en vanlig DDR4-frekvens. CL lär nog snarare hamna runt minst 40 för DDR5-8400 om det följer samma mönster som tidigare.

Permalänk
Skrivet av MrS1monsson:

Om du ska ha samma latens som 3200MHz på CL15, så kommer 8400MHz DDR5 ligga på CL39 (~39.3)

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

Wow, det verkar verkligen som något att vifta hejvilt med.

Som läget ser ut nu så har vi ju ändå 32GB DDR4-moduler i hygglig hastighet, så det känns nog som att mina 64GB w/ 3700X får hänga med åtminstone tills vi ser 128GB-moduler.

512GB låter ändå ganska lagom till att ramdiska 2-4 stycken AAA-titlar vid uppstart.

Permalänk
Avstängd

oj, det var ingen dålig ökning av hastigheterna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Wow, det verkar verkligen som något att vifta hejvilt med.

Som läget ser ut nu så har vi ju ändå 32GB DDR4-moduler i hygglig hastighet, så det känns nog som att mina 64GB w/ 3700X får hänga med åtminstone tills vi ser 128GB-moduler.

512GB låter ändå ganska lagom till att ramdiska 2-4 stycken AAA-titlar vid uppstart.

Tyvärr är Ramdisk inte sådär jätteanvändbart vid spel. Iaf inte när jag testade för ett gäng år sedan. Det var snabbare vid första start, men sedan låg det redan i minnet (förutsatt att du hade minne så det räckte och blev över) så när du sedan laddade samma multiplayerbana eller whatever så fick du ändå samma hastighet.

Visst, att det tar 4s att starta via Ramdisk istället för 6-8s på SSD är ju mätbar skillnad, men efter det var det same same.

Men det var ett gäng år sedan så kanske annorlunda idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För DDR5-8400? Det skulle i så fall motsvara ungefär DDR4-3200 CL11 i latens, bara för att jämföra mot en vanlig DDR4-frekvens. CL lär nog snarare hamna runt minst 40 för DDR5-8400 om det följer samma mönster som tidigare.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Om du ska ha samma latens som 3200MHz på CL15, så kommer 8400MHz DDR5 ligga på CL39 (~39.3)

Edit
Sant! Skulle vara häftigt ifall man skulle hitta något i nya standarden för att bryta mönstret. Eller att det skalar annorlunda i högre frekvenser?

Permalänk
Medlem

Varför mäter man frekvens i Mbps??

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Övergången till ny minnesstandard får mig alltid att tänka på de där sexiga moderkorten som garderat sig med stöd för både och.

De som både hade stöd för DDR2 och DDR3? Det var tider det! Har för mig att det också fanns moderkort som hade stöd för både SDRAM och DDR-RAM längre tillbaka.

Permalänk
Medlem

Då kanske äntligen 32 GB blir standard snart. På tiden!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För mycket RAM är alldeles lagomt, så det blir trevligt i framtiden.

Permalänk
Medlem

Positivt att grundnivån per minneskrets ökar så 32GB ev. blir standard så småningom, men jag är lite skeptisk till frekvenshetsen. I de artiklar jag läst är ökningen i "real world-performance" väldigt marginell eftersom RAM knappast är flaskhals i en modern dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CatchMe:

Positivt att grundnivån per minneskrets ökar så 32GB ev. blir standard så småningom, men jag är lite skeptisk till frekvenshetsen. I de artiklar jag läst är ökningen i "real world-performance" väldigt marginell eftersom RAM knappast är flaskhals i en modern dator?

Den blir flaskhals ren, och med framtida processorer (Zen 4 och Granite Rapids 2021-2022) som lär ha 20-30% högre IPC med högre frekvenser så lär det bli krav på minst 5000 Mhz minne eller mer om man inte kör kör mer än två minneskanaler.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CatchMe:

Positivt att grundnivån per minneskrets ökar så 32GB ev. blir standard så småningom, men jag är lite skeptisk till frekvenshetsen. I de artiklar jag läst är ökningen i "real world-performance" väldigt marginell eftersom RAM knappast är flaskhals i en modern dator?

Kommer bli ett rejält lyft för APUr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer bli ett rejält lyft för APUr.

Ryzen 6000 Mobile med spel prestanda motsvarande 2070 Super? Ja Tack!.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBerger:

Tyvärr är Ramdisk inte sådär jätteanvändbart vid spel. Iaf inte när jag testade för ett gäng år sedan. Det var snabbare vid första start, men sedan låg det redan i minnet (förutsatt att du hade minne så det räckte och blev över) så när du sedan laddade samma multiplayerbana eller whatever så fick du ändå samma hastighet.

Visst, att det tar 4s att starta via Ramdisk istället för 6-8s på SSD är ju mätbar skillnad, men efter det var det same same.

Men det var ett gäng år sedan så kanske annorlunda idag.

Riktigt stora spel med ofta återkommande laddtider kan ha desto större nytta.
Tänker på Forza Horizon 4 som är nästinintill olidligt att invänta på mekanisk lagring, och också är omöjligt att ramdiska till fullo på de flesta system då bara installationsfilen tar över 70GB.

Suck, önskar att utvecklare kunde börja tillåta användaren att kryssa i ett alternativ för hög RAM-användning, och lagra en större mängd resurser i minnet just för att minska laddtider.

Permalänk
Medlem

När moderkort och CPUer börjar använda detta så är det nog dags för en uppgradering för mig.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Det ska bli spännande att se vad detta kan göra för iGPU.
Antagligen det området detta kan komma att bli mest kännbart, skulle jag tro.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Mitt Primocache vill få min NVME ta klivet över 20GB/s med DDR5

Permalänk
Medlem

Nice! Hade gärna fått 128GB+ med ECC i hög hastighet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äntligen, mina corsair LPX från 2015 börjar kännas lite gamla....

Fast vetefan om man kommer o känna nån skillnad mot mina 14-17-17-35-52 1T @ 3000mhz....

Permalänk

Alla battleroyal spel verkar skitnödiga på snabbast minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De som både hade stöd för DDR2 och DDR3? Det var tider det! Har för mig att det också fanns moderkort som hade stöd för både SDRAM och DDR-RAM längre tillbaka.

Ja, det var inte alls lika vanligt vid övergången från DDR3 till DDR4, men ASRock B150M Combo G är dock ett exempel. Kanske inte det mest sålda moderkortet direkt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Riktigt stora spel med ofta återkommande laddtider kan ha desto större nytta.
Tänker på Forza Horizon 4 som är nästinintill olidligt att invänta på mekanisk lagring, och också är omöjligt att ramdiska till fullo på de flesta system då bara installationsfilen tar över 70GB.

Allt är olidligt med mekanisk lagring, vilken stackare kör fortfarande det idag på sin speldisk?

Citat:

Suck, önskar att utvecklare kunde börja tillåta användaren att kryssa i ett alternativ för hög RAM-användning, och lagra en större mängd resurser i minnet just för att minska laddtider.

This. Hade gladeligen köpt 64-128gb++ ram om man kunde klicka i att "Ladda in hela jävla spelet i bakgrunden medan jag spelar så allt finns där för att sedan tömma när jag stänger ner spelet".

Permalänk
Medlem

Blir det här det sista konstgjorda andningsförsöket med minnen som inte 3D stackas tillsammans med processorn måntro? Undrar om det här räcker för att jag ska kunna köra med låst bildfrekvens som inte fluktuerar i Quake Champions? X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blir att köpa ny dator till black friday då om det kommer ut tills dess?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X