Vattensensor (läckage) utan behov av hub

Permalänk
Medlem

Vattensensor (läckage) utan behov av hub

Hej allihop!

Undrar om någon kan lämna ett tips på en vattensensor för vattenläckage som inte kräver en separat hub för att koppla mot telefonen (Android) eller Google Home. En bonus om man även stänga av inkommande vatten (finns det ens till äldre hus?)

Har en sisådär lösning där tvättmaskin och utslagsback delar koppling just nu (släpper snabbkopplingen och vattnet lämnats på forsar det), kommer ses över på sikt.

Permalänk
Medlem

Du vill att den ska vara direkt kopplad mot wifi?

Då kommer den troligtvis kräva en egen strömförsörjning eftersom wifi drar betydligt mer än protokoll gjorda för en hubb.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Du vill att den ska vara direkt kopplad mot wifi?

Då kommer den troligtvis kräva en egen strömförsörjning eftersom wifi drar betydligt mer än protokoll gjorda för en hubb.

Okej, det hade jag inte med i beräkningen...
Jag har ett par Xiaomi LED-lampor som inte kräver hubb, inte uppärksammat att det skulle kräva mer elkonsumtion.

Vill komma så billigt undan som möjligt, eller nyttja en hubb man kan ha för många saker. Det jag har hittills är Xiaomi, Plejd och IKEA trådfri, funderar på att köpa en Xiaomi Roborock S5.

Skulle kännas lite slösaktigt att köpa en separat hubb för att ha en eller två vattensensorer. Enda hubben jag har hittills är för plejd (för att koppla till GH)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hej allihop!

Undrar om någon kan lämna ett tips på en vattensensor för vattenläckage som inte kräver en separat hub för att koppla mot telefonen (Android) eller Google Home. En bonus om man även stänga av inkommande vatten (finns det ens till äldre hus?)

Har en sisådär lösning där tvättmaskin och utslagsback delar koppling just nu (släpper snabbkopplingen och vattnet lämnats på forsar det), kommer ses över på sikt.

Ikea har precis lanserat denna:
KNYCKLAN Elektronisk diskmaskinsavstängning

Kräver ingen hubb och "vid läckage går larmet och vattnet till maskinen stängs av. "

https://www.ikea.com/se/sv/p/knycklan-elektronisk-diskmaskins...

Borde funka för dina behov?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ikea har precis lanserat denna:
KNYCKLAN Elektronisk diskmaskinsavstängning

Kräver ingen hubb och "vid läckage går larmet och vattnet till maskinen stängs av. "

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/knycklan-electric-dishwasher-shut-unit__0774718_PE758489_S5.JPG?f=xxxl

https://www.ikea.com/se/sv/p/knycklan-elektronisk-diskmaskins...

Borde funka för dina behov?

Behöver till tvättmaskin, men något liknande. Ser dock väldigt annorlunda ut för att strypa vattentillförseln.

Permalänk
Medlem

samt att den kräver ström

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.