Får ej pengar tillbaks av webhallen pga saknad förpackning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Får ej pengar tillbaks av webhallen pga saknad förpackning

Jag köpte en gaming stol från webhallen i början av året. Betalade också en snubbe för att montera den.

Några veckor efter att jag börjat använda stolen får jag långsamt ryggvärkar av att sitta i den. Lite mindre än två månader senare märker jag att ryggdelen är sned. Efter undersökning visar det sig att mekanismen som man sätter fast ryggdelen i inte sitter rakt, utan lutar snett inått. Så med hjälp av samma snubbe som monterade stolen, tar jag ner stolen till webhallen, för att få pengarna tillbaks eller alternativt en ny stol.

Nästan fyra veckor senare, får jag beskedet att de inte kommer ge mig pengarna tillbaks, pga att "jag inte har förpackningen kvar". Detta känns särskilt bisarrt, då det inte ens verkar vara möjligt att paketera stolen i lådan igen efter att den monterats, eftersom att vissa delar typ "låses ihop" när man monterat ihop dem. Samtidigt känns det rätt skumt att förvänta sig att någon ska behålla en jättestor möbel förpackning i flera månader.

Kan jag göra någonting åt saken eller är det bara att bita i det sura äpplet?? Om någon har råd att ge så uppskattas det enormt. Det hela känns extra konstigt, eftersom jag hade pratat med någon webhallen kundservice person via mail tidigare som hade sagt helt andra saker. Han sade att det kunde bli "avdrag på återbetalningen" om lådan saknades, inte att återbetalning skulle nekas helt.

Jag är samtidigt lite chockad av alltsammans då jag bara haft bra erfarenheter av Webhallen innan detta.

Trädvy Permalänk
Kampanjkod
Plats
Örebro / Västerås
Registrerad
Sep 2010

@Arbogast: Det vore bra om du delger exakt alla konversation dvs copy paste i <spoiler> tagg. Så att vi kan se exakt varför och utläsa. Ge gärna bilder osv för att vi ska kunna göra en korrekt bedömning. Att uttala sig i dessa ärenden är helt värdelöst utan context , dvs få höra exakt vad som sagts , exakt vad webhallen har kommit fram till osv.

LOQUE | 3700X | X470i | 2x8GB | 1TB m.2 | 2080TI | PG348Q | INDEX

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Försöker du returnera (och inte ha reklamerat) långt efter att tiden för returrätt gått ut ?
Om stolen är felaktig ska du reklamera den och om säljaren inte kan reparera den så kan man kräva återköp men har du inte reklamerat den och låtit säljaren göra reparationsförsök så har du inget stöd i lagen att få returnera stolen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Vid en reklamation enligt konsumentköplagen gäller att köparen väljer mellan 1. avhjälpande/reparation 2. omleverans/ny vara 3. prisavdrag 4. hävning av köpet. (KKöpL 22§)

Om kunden väljer alternativ 3 eller 4 har säljaren enligt lag ändå rätt att på eget initiativ välja alternativ 1 eller 2. (KKöpL 27§)

Efter upprepade försök med alternativ 1 eller 2 kan dock rätt till hävning föreligga. Normalt brukar säljaren ges två försök att komma till rätta med ett fel (rör det sig om olika fel brukar ytterligare något försök anses acceptabelt).

Om kunden väljer alternativ 1 eller 2 så kan säljaren, om han kan visa att det valda alternativet är oskäligt dyrt i förhållande till det andra av dessa två alternativ, ändå välja det billigare. (KKöpL 26§)

Skall säljaren kunna neka en reklamation under de första 6 månaderna från köpetillfället behöver de visa att felet på varan är orsakat av köparen och inte ett ursprungsfel. (KKöpL 20a§)

I korthet: Du har alltså inte möjlighet att i nuläget kräva hävning av köpet, men du har rätt att kräva att de åtgärdar felet genom reparation eller omleverans (alternativt bevisar att du orsakat det).

Ångerrätt enligt distansavtalslagen (om köpeavtalet ens ingicks på distans) föreligger ej då mer än 14 dagar passerat. (Distansavtalslagen 10§)

Om vi bortser från det lagstadgade och tittar på Webhallens egna villkor står följande:
"Vi erbjuder 60 dagars öppet köp både online och i butik vilket gäller för privatkunder.", d.v.s. dessa villkor borde gälla för dig.

Längre ner i texten står:
"Produkter som returneras inkompletta, skadade, ej återställda eller på annat sätt har testats/använts mer än vad som krävs för att undersöka produkten kan komma att få en prisreduktion vid återbetalning. Behöver vi återställa en produkt efter retur erläggs en avgift om 250 kr."

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 120GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

"Betalade också en snubbe för att montera den."

Vem? Kan ju lika gärna vart han som monterat fel och skadat något.