Permalänk
Medlem

Bytt kylare, massa lagg i csgo

Bytte nyss från stock kylare på min 3700X till en Noctua nh-d15s. Har fått ner temperaturerna och framförallt ljudnivån. Men däremot får jag enorma lagg i CSGO som är typ det enda jag spelar. Jag har net_graph 1 och på den nedersta raden där det står Tick:64 SV: xx MS, Var: så blinkar den varje gång det laggar upp till höga siffror och raden blir röd, jag vet dock ej vad det betyder?

Jag har kollat så att minnena fortsatt går i 3600Mhz och att de sitter i ordentligt. Har även dubbelltkollat att båda 6-pin kontakterna sitter i grafikkortet som de ska. Vad kan ha hänt? Vad kan jag göra?

Kan tilläggas att jag har en 500W PSU, men den har ju funkat tidigare och det verkar ju inte vara ett typiskt symptom för att PSU'n är för svar. Jag har heller inte installerat om windows sen jag bytte till Ryzen eftersom att jag väntar på en M.2 ssd som jag ska ha som bootdrive, det har dock inte varit några problem på de veckor jag använt datorn med Ryzen förrän jag bytte ut kylaren.

Sen undrar jag även kring distanserna, jag hade ett ihopplock med installationsdelar och har använt de vita distanserna samt montering för min nh-u9b vilket gör att kylaren pekar uppåt istället för bakåt vilket inte är optimalt, men det kan väl knappast ha med problemet att göra?

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Vad har din CPU för temperatur när du upplever lagget?
Du kan kolla detta med t.ex. AMD Ryzen Master Utility, https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Permalänk
Medlem
Skrivet av s4rk:

Vad har din CPU för temperatur när du upplever lagget?
Du kan kolla detta med t.ex. AMD Ryzen Master Utility, https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Inte alls alarmerande, runt 70C ungefär. Men lagget är liksom från första sekund och rätt konstant.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Har du sett till så att du inte har för lite kylpasta de nyare Ryzen har ganska stora CPU-cores och behöver täckas i kylpasta (inte överdrivet mycket, såklart men det är ganska stora chip vi har att göra med nu 8 fysiska kärnor med HT ovanpå det. Det måste till mer kylpasta där än vad vi brukade göra med gamla 4-kärnliga CPUs)

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

@mezzo_: japp, tog av och kollade, hade nästan tagit för mycket. Tog lite mindre nu, men fortfarande samma problem tyvärr. Ska prova att installera om spelet.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Installerade om CS, verkar funka nu. Bara testat nån minut, får se om det kommer tillbaka

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Spelade ett game utan problem, gick sen in och provade att sätta på PBO igen vilket jag även gjorde förrut och då kom problemet tillbaka direkt. Stängde sen av, men problemet kvarstår. Avinstallerade AMD PBO, men fortfarande samma problem. Funkade heller inte att installera om CS igen..

Antar att jag verkligen borde installera om windows..

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat om windows, resetat Cmos, plockat in och ur RAM, bytt kylare, kopplat ur en hårddisk, installerat nya drivrutiner för moderkort (dock inte uppdaterat BIOS), nya drivrutiner för grafikkortet. På riktigt, vad fan kan det vara som är fel?

Jag upplever inga som helst problem när jag inte är in game.. Kan jag ha lyckats kvadda moderkortet? Kan det hjälpa att plocka ut CPU'n?

Ska tilläggas att cpu'n fortfarande inte på något sätt blir överhettad. Det enda som jag vet är fel är att jag använder något för stora distanser mellan kylmonteringen och moderkortet, men det verkar ju inte vara något problem med själv kylningen.

Börjar känna mig desperat..

Edit: problemet minskar om jag ställer in "Eco mode" i PBO, men det är fortfarande VÄLDIGT påtagligt, det vill säga lagg liksom varje sekund nästan, även om det är märkbart bättre än innan.. Borde jag uppdatera BIOS? Eller kan jag ha skadat typ moderkortet när jag har pillat?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

För cpu:n - Kör cinebench R20 några gånger och jämför dina resultat online. Ligger poängen i närheten av de andra 3700x resultaten så presterar din cpu som den ska. Håll koll på temp.

För gpu:n kan du köra 3DMark senaste versionen och jämföra resultaten på liknande sätt.

Testa dina ram minnen med Passmark: https://www.passmark.com/products/performancetest/download.ph...

Dubbelkolla också att du har senaste drivrutinerna till allting, även chipset drivrutiner till moderkortet.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

@scimanyD: cinnebench resultatet är där det borde, jag ligger mellan 4500-5000 beroende på kylare. Grejen ä'r att jag ju dessutom ligger på bra FPS runt 3-400 i CSGO samtidigt som det laggar grovt, typ som om jag hade haft jättehög ping, fast att jag ligger på mellan 5-50 i ping.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Tappade du eller slog till något när du installerade kylaren?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk

@JohanFlodqvist: Du har inte loss / choke eller dylikt?

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Hur flyter andra spel på då?

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Tappade du eller slog till något när du installerade kylaren?

Nope, asså jag kan ju alltid ha kommit åt något eller så, men som sagt det enda jag kan komma på är att jag använder fel distanser och att det skulle kunna skada moderkortet eller cpu'n.

Skrivet av SuperDuperKillen:

@mongomanish: Du har inte loss / choke eller dylikt?

Nope, de båda ligger på noll.

Skrivet av scimanyD:

@mongomanish:

Hur flyter andra spel på då?

Spelar ju liksom inga andra spel

Jag har läst runt lite och att jag får höga spikes på raden "Tick: 64, sv: +/- , var: "beror i regel på dålig connection till servern, men då är frågan vad kan ha hänt på min sida som gör att jag oavbrutet har dålig mottagning gentemot servern?

Jag har provat att spela offline med bottar och då försvinner problemet. Jag har även installerat nya drivrutiner till nätverket för moderkortet, men problemet kvarstår. Har även testat att starta om routern, har dessutom en annan dator i hemmet som inte har samma problem så problemet måste finnas i min dator. Jag antar att man kan konstatera att det är kopplat till moderkortet då eftersom jag inte har ett separat nätverkskort. Internet verkar även fungera felfritt i övrigt.

Vad kan jag göra?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist:

Nå hade varit bra om du har möjlighet att pröva ett annat online spel, något somhelst bara för att se om problemet även befinner sig i andra spel också.

Testa reseta Winsock: https://www.minitool.com/news/winsock-reset-command-windows-1...

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Nope, asså jag kan ju alltid ha kommit åt något eller så, men som sagt det enda jag kan komma på är att jag använder fel distanser och att det skulle kunna skada moderkortet eller cpu'n.

Nope, de båda ligger på noll.

Spelar ju liksom inga andra spel

Jag har läst runt lite och att jag får höga spikes på raden "Tick: 64, sv: +/- , var: "beror i regel på dålig connection till servern, men då är frågan vad kan ha hänt på min sida som gör att jag oavbrutet har dålig mottagning gentemot servern?

Jag har provat att spela offline med bottar och då försvinner problemet. Jag har även installerat nya drivrutiner till nätverket för moderkortet, men problemet kvarstår. Har även testat att starta om routern, har dessutom en annan dator i hemmet som inte har samma problem så problemet måste finnas i min dator. Jag antar att man kan konstatera att det är kopplat till moderkortet då eftersom jag inte har ett separat nätverkskort. Internet verkar även fungera felfritt i övrigt.

Vad kan jag göra?

Jag hade stora problem med Ryzen och AMD Vega i CS. Betedde sig som lagg. Det var AMDs antilag, chill, sharpening och andra funktioner som ställde till det. När jag stängde av allt lull lull så flöt det perfekt sen.

Efterssom du har nVidia så finns det risk att geforce experience satt på resolution upscaling eller dyl. (välj anpassad grafik och dra "slidern" till max prestanda)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@scimanyD: Tack, ska testa det!

Jag provade lite Rocket League nu, verkade funka bra till det att jag plötsligt blev kickad "kicked for being idle" så något strul verkar det vara..

Kan det vara en idé att uppdatera BIOS på moderkortet?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag hade stora problem med Ryzen och AMD Vega i CS. Betedde sig som lagg. Det var AMDs antilag, chill, sharpening och andra funktioner som ställde till det. När jag stängde av allt lull lull så flöt det perfekt sen.

Efterssom du har nVidia så finns det risk att geforce experience satt på resolution upscaling eller dyl. (välj anpassad grafik och dra "slidern" till max prestanda)

Testade det med, men det hjälpte tyvärr inte heller :/

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Testade det med, men det hjälpte tyvärr inte heller :/

Vad har du för moderkort? Kanske var den gamla kylaren bättre på att kyla VRM?
Kolla med hwinfo (ha igång sensors i bakgrunden när du gör annat så kan man se maxtemp och medeltemp för olika saker)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

@JohanFlodqvist:
Ingen expert , men att updatera biosen, brukar vara det första som rekomenderas att göra, förutom i de fall där man kanske överklockar en hel del o har den bra o stabil, och inte vill riskera förstöra det...

men det tar bara minuter att göra, gå in o läs först på forumet dedikerat till din moderbräda o se vad andra säger om senaste bioset, om det finns skäl att göra eller inte göra...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Vet att det inte är någon populär åsikt men jag vidhåller att problemen i de flesta fall är CS GO och Source Engine. Det är helt enkelt inte byggt i en tid där multithread, 240 Hz, möss med hög DPI osv är normen. Tyvärr verkar Valve glömt bort spelet annat än när det gäller "kosmetiska ändringar" och om jag minns rätt är det redan från början en konsoleport och därför kanske inte optimerat ens från början.

Något OP skulle kunna testa är att minska polling rate (alltså inte DPI)på mus och tangentbord och se om det gör något skillnad. I synnerhet om du typ märker lag och stutter vis musrörelser men inte inte lika mkt annars, kan testas tex genom att springa runt ett hörn och se om grafik och muspekare hänger med utan stutter

@JohanFlodqvist Vad mer konkret menar du med "lag", beskriv gärna i detalj då lag inte är specifikt och ofta används lite felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad har du för moderkort? Kanske var den gamla kylaren bättre på att kyla VRM?
Kolla med hwinfo (ha igång sensors i bakgrunden när du gör annat så kan man se maxtemp och medeltemp för olika saker)

Jag bytte från stockkylare till en nh-d15 först, sen bytte jag till en nh-u9b, så det kan vi i alla fall utesluta

Skrivet av Blacksheep:

@mongomanish:
Ingen expert , men att updatera biosen, brukar vara det första som rekomenderas att göra, förutom i de fall där man kanske överklockar en hel del o har den bra o stabil, och inte vill riskera förstöra det...

men det tar bara minuter att göra, gå in o läs först på forumet dedikerat till din moderbräda o se vad andra säger om senaste bioset, om det finns skäl att göra eller inte göra...

Det ska jag kika på, såg att senaste uppdateringen ska ge snabbare boot-times med vilket skulle vara nice eftersom datorn bootar betydligt långsammare än min gamla dator Har dock aldrig uppdaterat BIOS, riskerar man att "bricka" moderkortet? Ska läsa på lite om uppdatering av BIOS.

Skrivet av improwise:

Vet att det inte är någon populär åsikt men jag vidhåller att problemen i de flesta fall är CS GO och Source Engine. Det är helt enkelt inte byggt i en tid där multithread, 240 Hz, möss med hög DPI osv är normen. Tyvärr verkar Valve glömt bort spelet annat än när det gäller "kosmetiska ändringar" och om jag minns rätt är det redan från början en konsoleport och därför kanske inte optimerat ens från början.

Något OP skulle kunna testa är att minska polling rate (alltså inte DPI)på mus och tangentbord och se om det gör något skillnad. I synnerhet om du typ märker lag och stutter vis musrörelser men inte inte lika mkt annars, kan testas tex genom att springa runt ett hörn och se om grafik och muspekare hänger med utan stutter

@mongomanish Vad mer konkret menar du med "lag", beskriv gärna i detalj då lag inte är specifikt och ofta används lite felaktigt.

Laggen kommer endast om jag spelar online och försvinner helt om jag spelar mot bottar. Därför utesluter jag att det kan ha något med grafiken i sig att göra. Det man kan se är att jag ständigt förlorar kontakt mot servern, varje gång det laggar kan jag se i min net_graph på nedersta raden står :
"Tick: 64, sv: +/-, var:"

så går både sv och var upp till höga nummer och blir gula eller röda. Det beror normalt sätt på att servern har problem, men eftersom det bara är jag som får det och att det heller inte kommer på den andra datorn här hemma så måste felet vara i min dator. Fick som sagt även problem i RL.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@JohanFlodqvist: Nuförtiden är det ganska enkelt att updatera biosen, det viktiga är att just när den flashar biosen till den nya skall man absolut inte stänga av datorn, men det brukar stå klart och tydligt

Har själv updaterat bioser flertalet gånger på massor av moderbrädor jag haft, och "ta i trä" aldrig haft något konstigt hända.

det finns olika sätt att göra det, man kan ladda ner o lägga filen på ett usb, som man sedan via biosen öppnar upp, eller vissa moderbrädor så gör man det direkt via nätet genom biosen.

det är ganska smidiga lösningar där man mest idag bara följer anvisningarna ganska enkelt

här finns en video från youtube, till msi 450 tomahawk brädan, men det borde vara samma för din bräda.
ganska långdraget, hela 11 minuter långt, men han förklarar det i alla fall ganska bra till alla dem som inte har gjort det förut, steg för steg

https://www.youtube.com/watch?v=BjMw6O_L-2M

letar man lite mer på YT kanske man kan hitta ännu bättre guider, jag bara snubblade in på just denna..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist Så vad mer konkret menar du med lag då, syftar du på desync problematiken som finns i CS GO (och säkert andra spel också) ? Eller är det bara utifrån vad du ser i net_graph?

Permalänk
Medlem

@improwise: det är typ som att spela med 300 i ping. både jag och andra spelare "fastnar", det är asså helt ospelbart. Hade varit lättare att spela med 50fps :/ Om jag inte lyckas lösa det med en BIOS-update så kan jag länka en film till hur det ser ut

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

vart ligger servrarna du spelar på?, om du inte sitter på servrar i sverige så kommer du stöta på throttling i andras länder nätverk.
E: märker själv när jag spelar att servrar utomlads orsakar packetloss på <1% men det är tillräckligt att spelet ska upplevas mycket ryckigt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf: servrarna varierar, men har aldrig stött på detta tidigare. Det är som sagt inte liksom lite ryckigt, utan totalt omöjligt att spela. Ska försöka ladda upp en film om min treåring bara låter mig vara ifred en stund snart

Har uppdaterat BIOS nu i alla fall och det hjälpte tyvärr inte heller. Jag tror tyvärr att moderkortet är trasigt..

Jag listar de åtgärder jag gjort igen:

Installerat om CS.
Installerat om windows.
Uppdaterat BIOS.
Laddat ner drivrutiner till moderkortet för CPU och LAN.
Bytt kylare (det var efter det som problemet uppstod)
tagit in och ur RAM.
Rensat Cmos.
Startat om routern.

Känns som att jag provat allt som är rimligt att behöva göra, men funkar fortfarande ej. Så om ingen har några fler idéer så kanske det bara är att ta tjuren vid hornen och reklamera moderkortet, det är ju liksom bara ett par veckor gammalt. Någon som vet om Netonnet brukar byta ut dom direkt i butik eller om de ska skicka på lagning eller liknande?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

@Selmalagerlöf: servrarna varierar, men har aldrig stött på detta tidigare. Det är som sagt inte liksom lite ryckigt, utan totalt omöjligt att spela. Ska försöka ladda upp en film om min treåring bara låter mig vara ifred en stund snart

Har uppdaterat BIOS nu i alla fall och det hjälpte tyvärr inte heller. Jag tror tyvärr att moderkortet är trasigt..

Jag listar de åtgärder jag gjort igen:

Installerat om CS.
Installerat om windows.
Uppdaterat BIOS.
Laddat ner drivrutiner till moderkortet för CPU och LAN.
Bytt kylare (det var efter det som problemet uppstod)
tagit in och ur RAM.
Rensat Cmos.
Startat om routern.

Känns som att jag provat allt som är rimligt att behöva göra, men funkar fortfarande ej. Så om ingen har några fler idéer så kanske det bara är att ta tjuren vid hornen och reklamera moderkortet, det är ju liksom bara ett par veckor gammalt. Någon som vet om Netonnet brukar byta ut dom direkt i butik eller om de ska skicka på lagning eller liknande?

corona har aldrig hänt tidigare heller :/, kan vara att noder blir överbelastade och routar om trafiken vilket orsakar problemen.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

@JohanFlodqvist:
synd att bios inte gjorde skillnad
förstår det känns frusterande när problemet inte varit där innan.

Ang netonet så har jag precis faktiskt bytt 3 st gpuer på rad pga coilwhine
När jag först mailade kundtjänst sa de att det skulle ta 3-4 veckor för de skulle skicka på service, men när jag valde att åka direkt o lämna in det på en lagershop, istället för att använda fraktsedel, så böt killen där ut det med en gång, för han hade 1st hemma på lager där, men när jag åkte hem med det o testade, var det lika mycket "surrande humlor" på det kortet, så jag åkte ner igen o lämna in det också, o beställde ett på nätet från deras weblager istället.

5 dagar senare när det kom, så var det lika illa med det, så åkte ner till lagerhuset igen o lämna in o tog presentkort på summan o väntar nu på att de skall få in ett annat märke på kort istället :_

så med netonnet är det nog inga problem, speciellt då du säger ett par veckor, då ligger det ju fortfarande under öppet köp.
jag har bara haft possitiva hjälpsamma åtgärder i saker jag varit tvungen att byta hos dem...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@Blacksheep: okej det låter ju positivt i alla fall. Nu funkade det först i några minuter, sen kraschade spelet när jag skulle byta upplösning. Startade om spelet som kraschade igen. När jag väl fick igång spelet igen var problemet tillbaka.

Jag filmade lite om nån undrar hur det ser ut (ursäkta den hemska vinkeln). https://www.youtube.com/watch?v=NvZ8YiwdtdY

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.