Datorn startar och stänger av sig efter 4sek

Permalänk

Datorn startar och stänger av sig efter 4sek

Hej!

Köpte en dator för cirka 3 år sedan och har aldrig haft något problem, eftersom jag är relativt dålig på datorer kan jag i nuläget inte lägga upp specifikationen på den men hoppas kunna på tips och lösa detta utan.

Igår använde jag datorn och den fungerade hur bra som helst. Imorse fick jag för mig att jag skulle flytta ”burken” för att koppla ihop den med tvn och efter detta så vill den inte starta.

Den startar och fläktarna går i cirka 4sekunder innan den stänger av sig. Testade att starta utan kablarna till grafikkortet i och då funkar den utan att starta om sig. Sätter jag åter i kablarna och trycker igång den så går den tillbaka till att starta om sig.

Behöver nu hjälp med att lista ut vad felet är? Spontant känns det som att nätaggregatet inte ”räcker till” och därför startar den utan grafikkortet i. Eller är det grafikkortet som plötsligt gett upp och gör att datorn inte startar?
Tacksam för alla slags tips och förslag.

Permalänk
Vila i frid

Förrutom att koppla loss alla kablar och kort, inklusive minnen och återmontera dem brukar det annars vara nätaggregatet i typ 99 fall av 100 som är torsk.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Förrutom att koppla loss alla kablar och kort, inklusive minnen och återmontera dem brukar det annars vara nätaggregatet i typ 99 fall av 100 som är torsk.

Menar du för att se med blotta ögat om det är skadat eller genom någon annan slags felsökning?

Permalänk
Medlem

@Pontankarlsson: Skriv gärna vad du har för komponenter också.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Skrivet av Yaana:

@Pontankarlsson: Skriv gärna vad du har för komponenter också.

Köpte datorn privat av en kille som byggt den åt mig, fick såklart all information men har med tiden lyckats slarva bort det.
Är som sagt väldigt dålig på detta men jag vet att grafikkortet är ett NVIDIA GeForce GTX 970.
Aggregatet vet jag inte än, men ska snart skruva isär och antar det står på den då?

Tänker att eftersom det funkat i nästan 3 år så borde väl inte komponenterna spela nån roll om du misstänker att något inte skulle funka tillsammans?
Som sagt, jävligt dålig på detta så låt mig inte förvirra dig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Pontankarlsson:

Menar du för att se med blotta ögat om det är skadat eller genom någon annan slags felsökning?

Antingen testar du med ett annat nätaggregat eller skruvar upp det gamla och letar efter svullna kondensatorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Antingen testar du med ett annat nätaggregat eller skruvar upp det gamla och letar efter svullna kondensatorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Tack för tipset! Vet inte exakt vad för aggregat jag behöver men tänker att jag köper liknande som sitter där då det funkat tills nu. Eller finns det fördelar med att ”ta i” och köpa ett som ger mer. Eller kan det ställa till problem?
Ber om ursäkt för alla idiotfrågor men är tyvärr såpass osäker.. hehe!
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@Pontankarlsson: Om datorn plötsligt slutade fungera när du flyttade den så är det nog mer sannolikt att det är något som lossnat eller börjat glappa p.g.a. flytten snarare än att nätagget råkat gå sönder precis samtidigt.

Så jag skulle börja med att se till att alla kablar sitter i som de ska, och även montera om grafikkortet för att se till att det sitter i ordentligt. Om du är osäker på hur man gör det så kan du kolla på Sweclockers datorbyggarguide, viktigt att tänka på är att det oftast sitter en liten spärr under grafikkortet som man måste lossa på för att kunna dra ur det.

Om din processor har integrerad grafik och ett moderkort med bildutgångar så kan du även testa att ansluta skärmen till moderkortet för att se om datorn fungerar i övrigt. Det kan ibland krävas att man kopplar ur det "riktiga" grafikkortet för att få bild via moderkortet, så du kan lämpligtvis testa det om du väljer att montera om grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit ute för att processorn lossat vid flytt på grund av att datorn ställdes ner lite hårt, vilket gjorde att cpu kylaren lossade och tog med sig processorn lite ur läge.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av perost:

@Pontankarlsson: Om datorn plötsligt slutade fungera när du flyttade den så är det nog mer sannolikt att det är något som lossnat eller börjat glappa p.g.a. flytten snarare än att nätagget råkat gå sönder precis samtidigt.

Så jag skulle börja med att se till att alla kablar sitter i som de ska, och även montera om grafikkortet för att se till att det sitter i ordentligt. Om du är osäker på hur man gör det så kan du kolla på Sweclockers datorbyggarguide, viktigt att tänka på är att det oftast sitter en liten spärr under grafikkortet som man måste lossa på för att kunna dra ur det.

Om din processor har integrerad grafik och ett moderkort med bildutgångar så kan du även testa att ansluta skärmen till moderkortet för att se om datorn fungerar i övrigt. Det kan ibland krävas att man kopplar ur det "riktiga" grafikkortet för att få bild via moderkortet, så du kan lämpligtvis testa det om du väljer att montera om grafikkortet.

Stort tack för tipsen, har känt på alla kablar men ska gå igenom alla igen. Ska genast kolla detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Antingen testar du med ett annat nätaggregat eller skruvar upp det gamla och letar efter svullna kondensatorer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Skrivet av Pontankarlsson:

Tack för tipset! Vet inte exakt vad för aggregat jag behöver men tänker att jag köper liknande som sitter där då det funkat tills nu. Eller finns det fördelar med att ”ta i” och köpa ett som ger mer. Eller kan det ställa till problem?
Ber om ursäkt för alla idiotfrågor men är tyvärr såpass osäker.. hehe!
Tacksam för svar.

Hej, till hasen och karlsson, mest till TS. Man ska helst inte öppna psu'r förrän man vet att de är helt urladdade, det är förenligt med livsfara.

Nytt bios? Du har inte ett gammalt nätverkskort liggande? Kan vara värt att testa byta ut det integrerade.

Edit: bah, tänkte på en annan tråd samtidigt xD givetvis påverkar inte byte av nätverkskort något i ditt predikament

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej, till hasen och karlsson, mest till TS. Man ska helst inte öppna psu'r förrän man vet att de är helt urladdade, det är förenligt med livsfara.

Nytt bios? Du har inte ett gammalt nätverkskort liggande? Kan vara värt att testa byta ut det integrerade.

Ingen tanke på att skruva isär det utan isåfall köpa nytt! Tack ändå.

Har tyvärr inget gammalt alls liggandes. Första speldatorn för min del. Nytt bios får du gärna förklara för det förstod jag inte. Men sen den fungerade igår är inget bytt. Sladdarna är utdragna och burken flyttad 7 meter. Efter det uppstod problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontankarlsson:

Ingen tanke på att skruva isär det utan isåfall köpa nytt! Tack ändå.

Har tyvärr inget gammalt alls liggandes. Första speldatorn för min del. Nytt bios får du gärna förklara för det förstod jag inte. Men sen den fungerade igår är inget bytt. Sladdarna är utdragna och burken flyttad 7 meter. Efter det uppstod problemet.

Sorry för ranten med nätverkskort, tänkte på en annan tråd

Vad som kan vara id'e att testa är att öppna burken, lossa komponenter som gpu, ram och "reseata" dem. Någon komponent kan ha rubbats pyttelie vid flytten och därför ha dålig kontakt med ett kontaktbleck. Skadar inte att testa

Fortsätt hör av dig, är säker på att någon här kommer att kunna hjälpa dig finna en lösning.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Sorry för ranten med nätverkskort, tänkte på en annan tråd

Vad som kan vara id'e att testa är att öppna burken, lossa komponenter som gpu, ram och "reseata" dem. Någon komponent kan ha rubbats pyttelie vid flytten och därför ha dålig kontakt med ett kontaktbleck. Skadar inte att testa

Fortsätt hör av dig, är säker på att någon här kommer att kunna hjälpa dig finna en lösning.

Lycka till

Tack! Ja jag kan göra detta men förstår inte riktigt varför datorn startar om man drar ut sladden till grafikkortet? Då känns det ju inte som att ram glappar tex. För då skulle det väl inte ha spelat någon roll med eller utan grafikkort? Eller tänker jag fel?

Tack! Väldigt tacksam för alla tips och idéer!

Permalänk
Skrivet av Pontankarlsson:

Tack! Ja jag kan göra detta men förstår inte riktigt varför datorn startar om man drar ut sladden till grafikkortet? Då känns det ju inte som att ram glappar tex. För då skulle det väl inte ha spelat någon roll med eller utan grafikkort? Eller tänker jag fel?

Tack! Väldigt tacksam för alla tips och idéer!

Skulle man kunna dra ut något annat och ha kablarna i till grafikkortet och se om den startar då? Kanske inte funkar att göra så? isåfall vad ska man testa utan?? Bara brainstormar från en okunnig hjärna nu så kanske är fel ute..
men isåfall borde jag kunna fastställa att det är aggregatet?

Permalänk
Medlem

@Pontankarlsson: jag tror på glapp, lossa kabel/kablar till gpu, lossa gpu och ram och sätt tillbaka allt igen

Permalänk
Medlem

Var det inte någonting med hdmi kabel pin nr 20 som kunde få konstiga problem, diskussionen har funnits här på swec innan

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Var det inte någonting med hdmi kabel pin nr 20 som kunde få konstiga problem, diskussionen har funnits här på swec innan

Du tänker nog på att det finns felaktigt konstruerade DisplayPort-kablar som kan ge en del problem. Men då brukar det handla om saker som att skärmen inte vaknar eller liknande intermittenta problem. Det är väl en möjlighet, men en väldigt långsökt sådan.

Permalänk
Medlem

@Pontankarlsson

Jag tycker det verkar som något med nätaggregatet, när man beaktar allt TS har informerat om.

Om datorn bootar normalt utan extra ström till grafikkortet (bör väl bete sig som om kortet är avlägsnat), så kan ett degraderat nätagg lättare driva resten.

På samma spår så kan det vara nätaggregatets fläkt som av någon anledning inte längre fungerar riktigt.
Kan vara att den antingen är blockerad av damm och inte snurrar tillräckligt, glapp, etc.
När då grafikkortet är anslutet ordentligt, så försöker nätaggregatet mata ström efter bästa förmåga... men klipper allt när det känner av att det inte kommer kylas korrekt för fortsatt drift.

Man kan inte utesluta att det är något uppkommet med grafikkortet, men sannolikt är anledning #1 nätagg och #2 grafikkortet.

Hade datorn INTE betett sig normalt (som TS skrivit) utan full strömmatning så hade jag misstänkt något med chassits PowerOn-knapp (fastnar i intryckt läge) då det handlar om avstängning efter 3-4 sekunder (samma sak som händer ifall man startar en "normal" dator med den, utan att släppa intryckt knapp inom 3 sekunder).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Om datorn bootar normalt utan extra ström till grafikkortet (bör väl bete sig som om kortet är avlägsnat), så kan ett degraderat nätagg lättare driva resten.

Vi vet dock inte om datorn faktiskt bootar normalt utan grafikkortet, det är något TS i så fall måste bekräfta genom att kolla om datorn ger bild via moderkortet. Det är annars ganska normalt att datorn går igång utan att faktiskt komma någonstans när något är fel, t.ex. för att grafikkortet inte får ström.

Sen åldras förstås nätagg med tiden, men att det skulle bli tillräckligt dåligt för att inte orka driva datorn precis samtidigt som datorn flyttades är väldigt osannolikt. Nätagg brukar inte heller stänga av sig bara för att fläkten inte snurrar, men det kan förstås vara bra att kontrollera ändå.

Men i det här skedet går det förstås inte att utesluta någonting. Att datorn startar om är dock en stark indikation på att det är moderkortet som inte klarar av att boota snarare än att nätagget inte fungerar, hade det varit nätagget så borde datorn helt stänga av sig istället för att starta om.

Permalänk
Skrivet av perost:

Vi vet dock inte om datorn faktiskt bootar normalt utan grafikkortet, det är något TS i så fall måste bekräfta genom att kolla om datorn ger bild via moderkortet. Det är annars ganska normalt att datorn går igång utan att faktiskt komma någonstans när något är fel, t.ex. för att grafikkortet inte får ström.

Sen åldras förstås nätagg med tiden, men att det skulle bli tillräckligt dåligt för att inte orka driva datorn precis samtidigt som datorn flyttades är väldigt osannolikt. Nätagg brukar inte heller stänga av sig bara för att fläkten inte snurrar, men det kan förstås vara bra att kontrollera ändå.

Men i det här skedet går det förstås inte att utesluta någonting. Att datorn startar om är dock en stark indikation på att det är moderkortet som inte klarar av att boota snarare än att nätagget inte fungerar, hade det varit nätagget så borde datorn helt stänga av sig istället för att starta om.

Har idag lagt väldigt mycket tid åt min köra dator utan vidare resultat. Så fortsätt gärna kom med tankar och idéer så ska jag försöka förstå er.

Har idag testat med nytt nätaggregat och även med nytt grafikkort, detta har inte gjort någon skillnad alls utan datorn fortsätter att stänga av sig efter 4 sekunder för att sedan starta sig efter 4 sekunder. Sen går det på repeat tills jag stänger av strömmen.

Känns som jag nu kan utesluta att det är fel på grafikkortet eller nätaggregatet?!

Vill bara förtydliga att första gången jag testade starta den utan grafikkortet i så funkade det, alltså morgonen när problemet uppstod och inget va bytt. Nästa gång jag testade så funkade det inte. Utan återgick till sin start stopp repeat.... tillfällighet? Jag har ingen aning, men det skedde bara en enda gång..

Förklara gärna idéen med poweron-knappen, tanken är att knappen fastnar intryckt och därför skulle den bete sig som den gör? Lösning? Plocka isär och kolla antar jag?

Tacksam för all hjälp!
Tålamodet börjar tryta på mig tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontankarlsson:

Känns som jag nu kan utesluta att det är fel på grafikkortet eller nätaggregatet?!

Nätagget i alla fall, men har du testat om datorn fungerar om du plockar ur grafikkortet helt? Tyvärr så vet vi ju inte vad du har för delar i datorn, så vi vet inte om den har integrerad grafik eller ej som kan användas för felsökning. Vi skulle behöva veta vad du har för processor och moderkort för att säga något om det.

Skrivet av Pontankarlsson:

Förklara gärna idéen med poweron-knappen, tanken är att knappen fastnar intryckt och därför skulle den bete sig som den gör? Lösning? Plocka isär och kolla antar jag?

Strömknappen på chassit kortsluter bara två pinnar på moderkortet när den trycks in. Så du kan helt enkelt dra ur sladden från strömknappen på moderkortet och istället starta datorn genom att kortsluta pinnarna en kort stund med t.ex. en skruvmejsel.

Men återigen vet vi inte vilket moderkort du har, så vi kan inte ge någon exakt vägledning gällande vilka pinnar det handlar om. Om du behöver hjälp med den biten så kan du fota av moderkortet och lägga upp en bild här, så kan vi säkert hjälpa dig att klura ut det.

Skrivet av Pontankarlsson:

Tacksam för all hjälp!
Tålamodet börjar tryta på mig tyvärr..

Sista utvägen skulle vara att minimera antalet felkällor så mycket det går, vilket innebär att plocka ur allting och montera ihop endast de absolut nödvändigaste delarna utanför chassit (moderkort, processor, minne, nätagg, och eventuellt grafikkort).

Permalänk
Medlem

Tror Petost är något på spåret, just att datorn stänger av sig efter 4 sekunder kan ju innebära att starknappen fastnar och således stänger ner datorn, vilket bör ske efter 4 sekunder under förutsättning att det är inställt i bios, har för mig att det är default inställning.

Permalänk
Skrivet av perost:

Nätagget i alla fall, men har du testat om datorn fungerar om du plockar ur grafikkortet helt? Tyvärr så vet vi ju inte vad du har för delar i datorn, så vi vet inte om den har integrerad grafik eller ej som kan användas för felsökning. Vi skulle behöva veta vad du har för processor och moderkort för att säga något om det.
Strömknappen på chassit kortsluter bara två pinnar på moderkortet när den trycks in. Så du kan helt enkelt dra ur sladden från strömknappen på moderkortet och istället starta datorn genom att kortsluta pinnarna en kort stund med t.ex. en skruvmejsel.

Men återigen vet vi inte vilket moderkort du har, så vi kan inte ge någon exakt vägledning gällande vilka pinnar det handlar om. Om du behöver hjälp med den biten så kan du fota av moderkortet och lägga upp en bild här, så kan vi säkert hjälpa dig att klura ut det.
Sista utvägen skulle vara att minimera antalet felkällor så mycket det går, vilket innebär att plocka ur allting och montera ihop endast de absolut nödvändigaste delarna utanför chassit (moderkort, processor, minne, nätagg, och eventuellt grafikkort).

Hittade vilket moderkort som jag använder!
Asus Z97-ATX-kort. Fixar du fram vilka pinnar som skall kortslutas?

Fan va fina ni är som hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontankarlsson:

Hittade vilket moderkort som jag använder!
Asus Z97-ATX-kort. Fixar du fram vilka pinnar som skall kortslutas?

Z97-ATX är inte riktigt rätt, d.v.s. det finns inget moderkort med det namnet. Det finns däremot ett Z97-A, och namnet borde då stå klart och tydligt på moderkortet mellan grafikkortet och processorn. I så fall är det pinnarna markerade som PWRSW (förkortning för "power switch") på sidan 1-33 i manualen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Z97-ATX är inte riktigt rätt, d.v.s. det finns inget moderkort med det namnet. Det finns däremot ett Z97-A, och namnet borde då stå klart och tydligt på moderkortet mellan grafikkortet och processorn. I så fall är det pinnarna markerade som PWRSW (förkortning för "power switch") på sidan 1-33 i manualen.

Jäklar.. sorry! Kortet heter Z97-P. Gör det någon skillnad eller är det fortfarande dom pinnarna du nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontankarlsson:

Jäklar.. sorry! Kortet heter Z97-P. Gör det någon skillnad eller är det fortfarande dom pinnarna du nämnde?

Pinnarna på Z97-P sitter annorlunda, se sid 1-20 i manualen. Asus kallar dem även för PWR_BTN på bilden men PWR_SW i texten, det verkar ha blivit lite fel där. Men hur som helst, det är PWR och GND du ska kortsluta för att starta datorn i alla fall.

Permalänk
Skrivet av perost:

Pinnarna på Z97-P sitter annorlunda, se sid 1-20 i manualen. Asus kallar dem även för PWR_BTN på bilden men PWR_SW i texten, det verkar ha blivit lite fel där. Men hur som helst, det är PWR och GND du ska kortsluta för att starta datorn i alla fall.

Testade att starta datorn genom att kortsluta dom pinnarna du skrev där. Problemet kvarstår dock. Lyckades få igång datorn men den stängde åter av sig efter 4 sekunder, för att sen starta sig efter ytterligare 4 sekunder. Kan jag utesluta Poweron-knappen nu?

Några fler idéer? Har känt på och plockat ner mycket nu. Nästa steg som någon skrev är att plocka isär allt och sätta ihop det utanför chassit, känns som jag börjar nå en gräns för min kunskap snart. Vill inte röra ihop allt för mycket så jag inte klarar få ihop det sedan..

Permalänk
Medlem

Testa byta CMOS batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontankarlsson:

Testade att starta datorn genom att kortsluta dom pinnarna du skrev där. Problemet kvarstår dock. Lyckades få igång datorn men den stängde åter av sig efter 4 sekunder, för att sen starta sig efter ytterligare 4 sekunder. Kan jag utesluta Poweron-knappen nu?

Ja, får du samma problem utan att knappen är inkopplad så är det ju helt klart inte den som är orsaken.

Skrivet av Pontankarlsson:

Några fler idéer? Har känt på och plockat ner mycket nu. Nästa steg som någon skrev är att plocka isär allt och sätta ihop det utanför chassit, känns som jag börjar nå en gräns för min kunskap snart. Vill inte röra ihop allt för mycket så jag inte klarar få ihop det sedan..

Har du testat att koppla skärmen till moderkortet istället för grafikkortet? Eftersom du har ett Z97-P så har du nästan garanterat integrerad grafik i processorn som du kan använda. Det kan dock krävas att du plockar ur grafikkortet helt för att det ska fungera, en del moderkort stänger av den integrerade grafiken när ett separat grafikkort sitter i.

En till sak att testa är att montera om processorn och kontrollera att allt ser bra ut i sockeln på moderkortet. Det är inte omöjligt att kylaren påverkat processorn när datorn flyttades, särskilt om den är av det lite tyngre slaget.