Söker råd om lösning på PSU-kylningsproblem

Permalänk
Medlem

Söker råd om lösning på PSU-kylningsproblem

Behöver råd i hur bäst lösa problem med PSU.

Jag upplevde en hel del bränd lukt från datorn, och efter sökande så lyckades jag identifiera att det är PSU-fläkten. Den går as-trögt. Den har i princip ingen själv-snurr alls. Den stannar efter 1mm om man försöker snurra igång den med fingrarna. Jag betvivlar att motorn ens orkat dra runt den fläkten alls den senaste veckan.
Det är den 120mm corsair fläkt som kom med PSU, och jag antar att den helt enkelt är av måttlig kvalitet och har körts några år och utsatts för lite damm m.m. Jag har varit riktigt noga med att få bort allt damm, och även kört med luftspray, så det är nog så dammfritt det kan bli nu.

Jag öppnade upp PSU, och även nav-skyddetpå fläkten, och smorde upp där med lite sesamolja som jag hade hemma (en näs-spray för torra slemhinnor hehe), bara för att testa om smörjning hjälpte. Och det gjorde det. Fläkten blev 50-60% bättre snurr nästan på en gång.
Men om man jämför med dom två 120mm chassifläktar jag har, så går det inte att jämföra ens. chassifläktarna går fjäderlätt och snurrar nästan motståndslöst i 5 sekunder efter man sätter fart å dom med fingrarna. Min PSU-fläkt däremot, den går tungt och snurrar kanske max 1 sekund efter man satt fart på fläktbladen med fingrarna. Jag är osäker på om en PSU-fläkt ska gå mer tungt än chassifläktar. Den kanske går på 220V matning snarare än ström efter trafon (5-12V)?

Jag funderade också på att ta en av mina 120mm chassifläktar och sätta i PSUn, men uttagen för drivström var olika så dom passade inte i PSUns strömuttag.

Så frågan är nu om man ska skaffa ny fläkt, eller köpa ny PSU helt och hållet? Den PSU har jag är Corsair 430 och den har funkat bra hittills för mig. Inga märkligheter förutom att fläkten krånglat nån gång ibland. Nu snurrar fläkten på efter bästa förmåga, smord med fuckin' näs-spray.

Typiskt att man ska upptäcka sånt här på helkvällar när alla butiker som har elektronik har stängt redan. Så jag antar att det får bli näs-spray edition till åtminstone imorgon. Det finns lokala bensinmackar som är natt-öppna som man kan köpa annan smörjning typ 5-56 eller liknande.

Hur skulle ni löst den här situationen på bästa sätt? Nytt PSU helt och hållet? Bara ny PSU-fläkt? Göra kreativ hemma-lösning?

och så har jag en konkret fråga: Om jag skulle rycka ut PSU-fläkten helt och hållet, då tappar PSUn sin kylning. Hur skulle PSUn påverkas av detta? Jag förstår att det är generellt inte en god idé, men kan man i praktiken köra en PSU utan kylfläkt i 2-3 dgar utan någon extrem risk för .. otrevligheter? Jag har tyvärr ingen temp-sensor i PSUn (vad jag vet om).

Tackar för åsikter, tips och råd

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Jag har smörjt ett antal fläktar genom åren och det brukar fungera bra.
Använd fin symaskinsolja, en droppe under tätningen till axeltappen.
Om du har fläkten fri och kan känna någon mm axialglapp, utnyttja det lite fram och tillbaka
så oljan kommer ner till hela axeln.
Det kan vara olika om det är fasta lager eller små kullager, men i ditt fall låter det som det är fasta lager när det blivit så trögt.

Näs-spraj tror jag inte på, funkar nog bara medans det är blött.
Lycka till

Permalänk
Medlem

@Dooley

Utan snurrande fläkt så finns ju risken att nätaggregatet förr eller senare lägger av "helt" (hela konkarongen brinner nog inte upp, men några komponenter i det lär bli slutkörda - och förhindra funktion).

Hade du varit jag så att säga, så hade du plockat ut den kassa fläkten (vanligare med slutkörda fläktar i nätagg än många tror)... och snickrat dit en vanlig 12V-fläkt (DC, bara _väldigt_ speciella nätagg som tar 230V AC).

Ytterst få använder PWM (4pin), är det 3pin så är det varv-reglering på en pin och +12VDC på en och -/GND/jord på en.
Är det bara 2pin så är det ju helt enkelt + respektive -/GND.

Det bör gå att använda valfri 12VDC-fläkt, vare sig det är 4/3/2pin, huvudsaken är att + och - matchas mot nätaggregatets pins.

Ett "hack" är att dra nya fläktens kabel till passande chassi-/AUX-kontakt, bara man försäkrar sig om att moderkortet driver den tillräckligt, och helst inte kör aggressiv "Silent Mode" på fläkt via den kontakten (brukar kunna justeras i BIOS).

Om det varit jag, och jag ville köra nätaggregatet så länge som möjligt, så hade jag snickrat fast fläkten utanpå (om den normalt ska sitta i botten istället för urblås @ baksidan)... detta för att lättare kunna byta även den om behövet.
Ytterligare fördel blir att man har fläkt-ström utdragen sen förra bytet, och då kan klippa den framtida fläktens kabel och nyansluta (med exvis "sockerbit") utan att behöva öppna nätagget igen.

OBS:
Förutsätter att tillräcklig försiktighet tages!
Man behöver ju inte rest-ström i sig precis... ‼️⚠️💀

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Dooley
OBS:
Förutsätter att tillräcklig försiktighet tages!
Man behöver ju inte rest-ström i sig precis... ‼️⚠️💀

Ja, det har jag lite kalvkoll på bara.
Såvitt jag förstås då är det dom stora mässigs-färgade spolarna inne i PSUn, dom kan innehålla en del spänning upp till ett par timmar efter urkopplad nätström?

Jag har ofta varit väldigt försiktig, och satt vanliga vinterhandskar på händerna när jag kommer i närheten av att riskera beröring med spolarna eller så, bara för att åtminstone minska möjligheten till krets via hjärtat

Finns någon "best practices" guide för detta kanske? Jag har ju trots allt redan bränt köp-garantin´genom att öppna PSU-chassit. Jag har en rätt bra multimeter hemma som kanske kan användas för kontroll.

Permalänk
Medlem

@Dooley

Japp, jag är inte elektriker själv men har spretande bra hum gällande datorer... så jag tänker också att spolar/ferritkärnor i allmänhet är riskabla att nudda.

Guider: Google is Your friend 🤓👍
relaterad Googling

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Spolarna i sig är harmlösa, det är kondensatorer som kan hålla en laddning. Och de som är farliga är de på primärsidan. men det vet inte ni var de är, så undvik att peta på saker helt enkelt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@Dooley
Det bör gå att använda valfri 12VDC-fläkt, vare sig det är 4/3/2pin, huvudsaken är att + och - matchas mot nätaggregatets pins.

Min strömanslutning för fläkten i PSU är 2-stiftig. Jag ser inga markeringar i kretskortet eller på kontakten eller sladden som indikerar vilket av stiften som skulle vara plus och minus/jord.
Om du ville matcha polerna på en 3- eller 4-stiftad fläkt, med polerna på två omärkta stift, hur skulle du bäst ta reda på vilket som är vilket?
Och vad blir konsekvenserna om man sätter fel? Att fläkten snurrar 'baklänges'?

Permalänk
Medlem

Prova att smörj upp fläkten med något bättre än "nässpray", något typ crc 2-26 eller 5-56 eller kanske wdu-40...

Denna bild visar hur kontakten till fläktar är konfiguerad, är det en 3-pins kontakt är i det här fallet inte den "blåa" sladden där. Vilka färger har trådarna i nätaggs fläkten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Prova att smörj upp fläkten med något bättre än "nässpray", något typ crc 2-26 eller 5-56 eller kanske wdu-40...

Denna bild visar hur kontakten till fläktar är konfiguerad, är det en 3-pins kontakt är i det här fallet inte den "blåa" sladden där. Vilka färger har trådarna i nätaggs fläkten?
https://i.postimg.cc/X7Z9BVM7/d4799735-331510.png

Nätaggsfläktar brukar vara 2-pin sen har jag sett Corsair har 4-pin på vissa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Nätaggsfläktar brukar vara 2-pin sen har jag sett Corsair har 4-pin på vissa modeller.

Precis 2-pins, man behöver bara se till så dom 2 första "pinnarna" går på dvs. GND samt +12v om det är en 2-pins fläkt i nätagget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless