Öppnar Bios varje start

Permalänk

Öppnar Bios varje start

Hejsan, köpt en begagnad ASUS ROG G20aj nyligen.
Datorn har funkat fint, men nu senaste gångerna har den vid varje start tillfälle stannar innan uppstart och bett mig trycka ”F1” för att komma till setup.

Väl inne i setup (vilket jag tror kallas Bios) är det bara att trycka ”discard changes and exit” så återgår man till vanlig Windows inloggning startvy

Samtidigt nollställs mina inställningar för ljuspanelen på burken varje gång (...jag som inte vill ha något rött ljus eller annat ljus på min dator)

Hur kommer sig detta och har ni tips på hur man slipper detta moment varje uppstart?

Med vänlig hälsning, Peter

Permalänk
Medlem

Låter som att BOOT-ordningen kan ha ändrats till att BIOS skall startas först innan någon annan disk.
Kan ju vara så att det är CMOS batteriet som har blivit dåligt så att den går tillbaka till standardinställningarna varje gång. Kan ju även förklara varför ljuset sätts på när du startar.

Permalänk
Medlem

@Nystedt88

Skrivet av loefet:

Låter som att BOOT-ordningen kan ha ändrats till att BIOS skall startas först innan någon annan disk.
Kan ju vara så att det är CMOS batteriet som har blivit dåligt så att den går tillbaka till standardinställningarna varje gång. Kan ju även förklara varför ljuset sätts på när du startar.

Yep!

Extra sannolikt på begagnad.
Du ser märkning på knapp-batteriet, enkelt att byta.

(C2032 är vanligt, hållaren har oftast en hake som snäpper fast batteriet, tipsar om att trycka sidledes försiktigt med mejsel/penn-spets.)

Eftersom inställningar reset'as till grundinställningar när batteriet är för klent, så bör du se över dem i BIOS ( + spara om du ändrar något)... efter batteri-byte alltså.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@Nystedt88

Yep!

Extra sannolikt på begagnad.
Du ser märkning på knapp-batteriet, enkelt att byta.

(C2032 är vanligt, hållaren har oftast en hake som snäpper fast batteriet, tipsar om att trycka sidledes försiktigt med mejsel/penn-spets.)

Eftersom inställningar reset'as till grundinställningar när batteriet är för klent, så bör du se över dem i BIOS ( + spara om du ändrar något)... efter batteri-byte alltså.

Tack för tips och tankar! Jag skulle klassa mig själv som ganska låg kunskapsnivå vad gäller en gäller datorer. Är detta batteri-byte något man kan utföra själv tro? Sitter den inne i burken så jag måste ta isär datorn eller kan detta utföras utifrån. Om ni har lust får ni gärna beskriva proceduren på väldigt vardagligt språk, så även en rätt så oinsatt kan ta in det. Tack igen😊🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

Tack för tips och tankar! Jag skulle klassa mig själv som ganska låg kunskapsnivå vad gäller en gäller datorer. Är detta batteri-byte något man kan utföra själv tro? Sitter den inne i burken så jag måste ta isär datorn eller kan detta utföras utifrån. Om ni har lust får ni gärna beskriva proceduren på väldigt vardagligt språk, så även en rätt så oinsatt kan ta in det. Tack igen😊🙏

https://www.google.com/search?q=byta+batteri+bios&ie=utf-8&oe...

Där borde du hitta något som hjälper dig.

Permalänk
Medlem

@Nystedt88: Kommer ju krävas att du öppnar upp datorn och eventuellt skruvar sönder loss ett antal komponenter. Dock verkar det vara olika sorters moderkort beroende på generation, vissa har ett standard CR2032 i en hållare på moderkortet (enkelt att få tag på batteri) medans andra är där batteriet sitter på en kabel som man kopplar loss och byter hela alltet (kan vara svårare att få tag på).

Oavsett så kommer det krävas lite pill.

Börja med att ta reda på vilket moderkort du har, program som CPU-z kan nog lösa det utan att öppna datorn.
Sedan bildsöker du på namnet i Google och ser efter hur moderkortet ser ut, vilken sorts batteri du har och var det sitter på moderkortet.
Finns även videos/bilder som visar hur du tar isär datorn (inga lika snygga som ifixit:s tyvärr) som man kan googla efter, gör dock sökningen på engelska då det mesta i datorväg är på just engelska på nätet.
Men det ser ut som om du behöver lossa sidopanelen först, sedan fläktmodulen till CPUkylaren och sist flytta på DVD/hårddiskshållaren för att komma åt Cmos batteriet.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Nystedt88: Kommer ju krävas att du öppnar upp datorn och eventuellt skruvar sönder loss ett antal komponenter. Dock verkar det vara olika sorters moderkort beroende på generation, vissa har ett standard CR2032 i en hållare på moderkortet (enkelt att få tag på batteri) medans andra är där batteriet sitter på en kabel som man kopplar loss och byter hela alltet (kan vara svårare att få tag på).

Oavsett så kommer det krävas lite pill.

Börja med att ta reda på vilket moderkort du har, program som CPU-z kan nog lösa det utan att öppna datorn.
Sedan bildsöker du på namnet i Google och ser efter hur moderkortet ser ut, vilken sorts batteri du har och var det sitter på moderkortet.
Finns även videos/bilder som visar hur du tar isär datorn (inga lika snygga som ifixit:s tyvärr) som man kan googla efter, gör dock sökningen på engelska då det mesta i datorväg är på just engelska på nätet.
Men det ser ut som om du behöver lossa sidopanelen först, sedan fläktmodulen till CPUkylaren och sist flytta på DVD/hårddiskshållaren för att komma åt Cmos batteriet.

Oj då! Större projekt än jag anade. Kollat lite videos och bilder, ser pilligt ut och inte helt riskfritt om jag nu inte känner att min kunskapsnivå är tillräcklig för att veta exakt vad jag gör.

Är detta något som jag bör åtgärda snarast? Med andra ord kan det bli följdfel och att datorn tar ytterligare skada om jag inte åtgärdar detta snart? Eller kan jag leva ett tag med detta moment vid uppstart av datorn tills jag stöter på någon i min närhet som kan avhjälpa mig med teknisk support på plats?

Tack igen för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

Oj då! Större projekt än jag anade. Kollat lite videos och bilder, ser pilligt ut och inte helt riskfritt om jag nu inte känner att min kunskapsnivå är tillräcklig för att veta exakt vad jag gör.

Är detta något som jag bör åtgärda snarast? Med andra ord kan det bli följdfel och att datorn tar ytterligare skada om jag inte åtgärdar detta snart? Eller kan jag leva ett tag med detta moment vid uppstart av datorn tills jag stöter på någon i min närhet som kan avhjälpa mig med teknisk support på plats?

Tack igen för alla svar

Du ska inte tvivla så mycket på dig själv, bara ta det lugnt o stilla så kommer det där gå superbra och så får du lite mer självförtroende inför nästa gång.

Du löser det enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

Oj då! Större projekt än jag anade. Kollat lite videos och bilder, ser pilligt ut och inte helt riskfritt om jag nu inte känner att min kunskapsnivå är tillräcklig för att veta exakt vad jag gör.

Är detta något som jag bör åtgärda snarast? Med andra ord kan det bli följdfel och att datorn tar ytterligare skada om jag inte åtgärdar detta snart? Eller kan jag leva ett tag med detta moment vid uppstart av datorn tills jag stöter på någon i min närhet som kan avhjälpa mig med teknisk support på plats?

Tack igen för alla svar

Det är inget som kan göra skada på datorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Nystedt88: Jo det är rätt pilligt. Men inget som är omöjligt. Hade ju klart varit lättare om det hade funnits en guide på ifixit, men det gör det ju tyvärr inte.
Men tar man det metodiskt, dokumenterar och håller reda på vilken skruv som går i vilket hål (om de är olika längd etc) så brukar det gå bra.

Men som sagt börja med att försöka ta reda på moderkortsversion, CPU-z bör kunna göra det: https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Så kan man leta upp en bild på moderkortet så man vet var batteriet sitter samt typ av batteri.

Och nej, det tar ingen skada att köra utan fungerande batteri. Det som händer att datorn inte kan spara inställningarna mellan omstarter. Visst det kan betyda att du får något sämre prestanda, men skadar datorn gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

Tack för tips och tankar! Jag skulle klassa mig själv som ganska låg kunskapsnivå vad gäller en gäller datorer. Är detta batteri-byte något man kan utföra själv tro? Sitter den inne i burken så jag måste ta isär datorn eller kan detta utföras utifrån. Om ni har lust får ni gärna beskriva proceduren på väldigt vardagligt språk, så även en rätt så oinsatt kan ta in det. Tack igen😊🙏

Jag undrar:
Vad säger den mer än bara F1?
Kompis hade dator som sade detta när TIDEN var NOLLSTÄLLD i hans Bios, gick komma förbi som dig, men de va simplare att ställa om klockan bara i Bios.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Jag undrar:
Vad säger den mer än bara F1?
Kompis hade dator som sade detta när TIDEN var NOLLSTÄLLD i hans Bios, gick komma förbi som dig, men de va simplare att ställa om klockan bara i Bios.

Det står:
“...CPU installed! Please enter setup to configure your system. Press F1 to run Setup.”

Bilder är avskuren lite så missar första ordet, men antar att det står ”NO CPU installed...”

Permalänk
Skrivet av Nystedt88:

Det står:
“...CPU installed! Please enter setup to configure your system. Press F1 to run Setup.”

Bilder är avskuren lite så missar första ordet, men antar att det står ”NO CPU installed...”

Tänker annars att det kanske har något med versionen av BIOS att göra eller liknande. Kändes som det inte gick felfritt när datorn installerades om och skulle installera ”ASUS command” där bl a ljuspanelerna regleras och uppdateringar (ex BIOS görs)...

Är jag helt fel ute? Hoppas kunna hitta en simplare anledning/lösning än att ta isär hela datorn😂

Med vänlig hälsning, Peter

Permalänk
Medlem

@Nystedt88:
Jag misstänker att det antagligen står NEW CPU installed inte NO CPU installed.
Så istället för att "discard and exit" prova "save and exit" istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Nystedt88:
Jag misstänker att det antagligen står NEW CPU installed inte NO CPU installed.
Så istället för att "discard and exit" prova "save and exit" istället.

”Save and reset” står det - och när jag trycker på den gör det ingen skillnad. Den säger att ”inga ändringar har gjorts” och sen efter man tryckt OK öppnas Windows som vanligt, och det blir samma sak nästa start av datorn.

en sak ytterligare jag märkt är att om jag låter grendosan som jag kopplat de 2(!) strömsladdarna till datorn vara på och inte koppla av den så slipper jag ibland denna procedur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

”Save and reset” står det - och när jag trycker på den gör det ingen skillnad. Den säger att ”inga ändringar har gjorts” och sen efter man tryckt OK öppnas Windows som vanligt, och det blir samma sak nästa start av datorn.

en sak ytterligare jag märkt är att om jag låter grendosan som jag kopplat de 2(!) strömsladdarna till datorn vara på och inte koppla av den så slipper jag ibland denna procedur...

Detta är nog batteriet på moderkotet som är tomt.
Att byta batteri på moderkortet är lättare än ett faktiskt armbandsur, dvs att öppna upp chassit och att hitta batteriet bör gå snabbare på en dator.
Edit:
Tog slutsats för fort.
Verkar va pill i denna PC... ska försöka hitta någon perfekt guide och återkomma
edit 2:
Under DVD Tray,
https://forums.tomshardware.com/threads/need-help-on-removing...
sen kolla Första Posten, Sista Bilden "16) CD-ROM out, drive cage out"
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?94942-Guide-Here-is...

Enda du verkar göra i denna process är ta av många skruvar och någon sladd för fläkt (som ej går sätta fel tillbaka)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Detta är nog batteriet på moderkotet som är tomt.
Att byta batteri på moderkortet är lättare än ett faktiskt armbandsur, dvs att öppna upp chassit och att hitta batteriet bör gå snabbare på en dator.
Edit:
Tog slutsats för fort.
Verkar va pill i denna PC... ska försöka hitta någon perfekt guide och återkomma
edit 2:
Under DVD Tray,
https://forums.tomshardware.com/threads/need-help-on-removing...
sen kolla Första Posten, Sista Bilden "16) CD-ROM out, drive cage out"
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?94942-Guide-Here-is...

Enda du verkar göra i denna process är ta av många skruvar och någon sladd för fläkt (som ej går sätta fel tillbaka)

Tackar så jättemycket för er expertis & vägledning🙏😊 guld värt!