Asus avtäcker bärbar speldator med dubbla skärmar och "Comet Lake-H"

Permalänk
Melding Plague

Asus avtäcker bärbar speldator med dubbla skärmar och "Comet Lake-H"

Med Zephyrus Duo 15 vänder sig Asus till spelare och kreatörer med stora plånböcker och höga krav på prestanda och skärmyta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tekniknissen i mig säger "ahh... coolt"... Sedan kommer logiken som säger att det finns bättre val för i princip alla användingsområden. Skulle inte bli förvånad om det visar sig att hinge-systemet pajar om något år och folk har en massa problem... sådant man sällan tänker på när man är "först" att köpa,

Men, sedan kliar man sig lite i huvudet också över alla laptops som måste kunna öppna sig för ventilation för att göra det man marknadsför dem som. De flesta som letar efter detta vill förmodligen ha något de kan släpa med sig från ett ställe till ett annat. Inte primärt användaren som faktiskt är ute efter en laptop. Och då passar förmodligen en liten ITX baserad låda bättre med kraftfullare komponenter

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tangentbordet helt fel, man sitter alldeles för långt från skärmen med den layouten.

Permalänk
Skrivmaskin

Jag skulle personligen gärna se dubbla skärmar på fler bärbara, för det är väldigt smidigt att vid skolarbete och artikelskrivande kunna ha källa och skrivprogram uppe samtidigt utan att behöva dela en relativt liten 14-tumsskärm. Pris och prestanda för den här modellen passar dock inte riktigt mig, men den vinklade sekundära skärmen skulle vara mycket trevlig i Zenbook eller någon annan enklare variant.

Permalänk

Gamers != "riktigt dyr hårdvara". Framförallt att när de flesta gamers inte kan dra av momsen och köpa med obeskattade pengar.
Jag ser denna dator då mer som en marknadsföringsdator som ska stärka deras varumärke.

Angående dubbla skärmar till övrigt, få finns det ofta externa skärmar att använda när man har behov av det på laptopen. Visst hade det varit smidigt med mer skärmyta på bussen/tåget, men ofta är det en platsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Jag skulle personligen gärna se dubbla skärmar på fler bärbara, för det är väldigt smidigt att vid skolarbete och artikelskrivande kunna ha källa och skrivprogram uppe samtidigt utan att behöva dela en relativt liten 14-tumsskärm. Pris och prestanda för den här modellen passar dock inte riktigt mig, men den vinklade sekundära skärmen skulle vara mycket trevlig i Zenbook eller någon annan enklare variant.

Skulle säga att detta iaf i mitt användande av dubbla skärmar är en för stor kompromiss. Hade varit mycket smidigare att ha en bärbar som är en bra bärbar och sedan en dock och en extra skärm när jag behöver det. Detta blir lite halvdant överallt istälelt för riktigt bra någonstans.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Alex från LTT spanade in denna nyligen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av inquam:

Skulle säga att detta iaf i mitt användande av dubbla skärmar är en för stor kompromiss. Hade varit mycket smidigare att ha en bärbar som är en bra bärbar och sedan en dock och en extra skärm när jag behöver det. Detta blir lite halvdant överallt istälelt för riktigt bra någonstans.

Vad är det som är halvdant med den här datorn? Den verkar ha sjuka specs och vara grym på samtliga områden...

Permalänk
Skrivmaskin

@inquam: Ja, i många fall blir det kanske lite väl mycket kompromiss att tumma på det traditionella laptopformatet. Jag tänker främst på att mus och tangentbord blir lite svårare att använda om man har datorn i knäet, men också att det givetvis blir fler saker som riskerar att gå sönder. I mitt fall är det dock sällan möjligt att köra en extra skärm när jag inte är hemma (även om det finns portabla och batteridrivna skärmar, som inte är alltför otympliga). Eftersom jag hemma har tillgång till stationär med flera anslutna skärmar känns det som att tvåskärmslösningen kommer med fler för- än nackdelar i mitt fall. Jag har dock ingen hands-on-experience med en sådan dator, så jag kan ju inte uttala mig helt säkert

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle köpa en och ha som backup ifall den stationära ger upp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nice, tänk om den hade haft en 4900HS i stället! Då hade jag kunnat tänka mig den!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tangentbordet helt fel, man sitter alldeles för långt från skärmen med den layouten.

Funkar bra på msi gt80.

Dessutom flipper man värmen under handlederna.

Men visst 15cm kan vara avgörande om man ser eller ej för vissa. Alla har olika syn.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel:
Gillar inte att sitta så långt i från en sådan liten skärm. Har inget med syn att göra.

Permalänk
SpelClockers

Fan vad smart gaming laptop, men priset var väldigt saftigt. Jag gillade dock modellen med den extra lilla skärmen ovanför tagentbordet. Men priset, fan det var lite overkill.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Fan vad smart gaming laptop, men priset var väldigt saftigt. Jag gillade dock modellen med den extra lilla skärmen ovanför tagentbordet. Men priset, fan det var lite overkill.

Så dyr var den väl ändå inte?
Denna från länken kostade väl 90-100k svenska kronor och den är ju inte hälften så flashig men jag hade nog hellre valt Acern om jag hade behövt välja dock med dagens hårdvara såklart