Ska fläktarna låta mycket när man inte gör något krävande?

Permalänk

Ska fläktarna låta mycket när man inte gör något krävande?

Hej!

Är det normalt för fläktarna att låta mycket när man inte gör något krävande? Har en ny asus rog strix g731gu som låter mycket när jag inte gör något speciellt. 1660 ti, i7-9750h processor. Sedan låter dom jätte högt när man gör något krävande. Är det normalt eller bör jag lämna tillbaka den? har provat dom olika fläkt lägerna och även på silent låter den mycket. Har även provat undervoltat min processor i "power modes". Känns dock lite meningslöst att manuellt behöva reglera fläkten. Är det inte meningen att datorn ska göra det själv? Sedan att undervoltar tar ju bort performance från cpu...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad för RPM kör fläktarna i när du inte gör något krävande?

Permalänk
Medlem

jag hade en rog strix laptop! den åkte tillbaka direkt! den lät förbannat mycket även vid idle...

Asus har verkligen misslyckats med Rog strix serien i Laptops... lämna tillbaka du kommer bli galen av oljudet... jag ställde ner fläktarna till 26% även då lät dem... provade några dagar sedan åkte den tillbaka illa kvickt...

Ska man ha en laptop köp MSI gaming serie dem har faktiskt lyckats bra med sin kylning och ljudnivå vid idle knäpptysta.

Men sure vid gaming låter även dem.

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Vad för RPM kör fläktarna i när du inte gör något krävande?

Fläktarna kör på 2000-3000 RPM. Oftast är det lungt precis när jag startat datorn, men efter jag exempelvis spelat i 5-10 minuter och sen stänger ner spelet och surfar på internet så låter fläktarna. Känns som att fläktarna inte anpassar sig utan typ overkillar med fläkten. Kan vara jag som är lite känslig också då jag alltid haft en stationär dator som är knäpptyst. Jag är främst orolig att något är fel med datorn.

Skrivet av 120hz:

jag hade en rog strix laptop! den åkte tillbaka direkt! den lät förbannat mycket även vid idle...

Asus har verkligen misslyckats med Rog strix serien i Laptops... lämna tillbaka du kommer bli galen av oljudet... jag ställde ner fläktarna till 26% även då lät dem... provade några dagar sedan åkte den tillbaka illa kvickt...

Ska man ha en laptop köp MSI gaming serie dem har faktiskt lyckats bra med sin kylning och ljudnivå vid idle knäpptysta.

Men sure vid gaming låter även dem.

Jag har fått höra mycket bra om datorn. Tänkte använda den för musikproduktion. Fläktarna verkar verkligen låta mycket. Jag undrar om det enbart är den enheten jag fått som är defekt eller om alla är likadana?

Har provat en msi gl65, men konstruktion var mycket dålig och "plastig". Den lät även mycket. Sedan så har en del modeller problem med dpc latency, vilket ställer till det om jag vill göra musik. Vilken modell tänkte du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classicday:

Fläktarna kör på 2000-2500 RPM. Oftast är det lungt precis när jag startat datorn, men efter jag exempelvis spelat i 5-10 minuter och sen stänger ner spelet och surfar på internet så låter fläktarna. Känns som att fläktarna inte anpassar sig utan typ overkillar med fläkten. Kan vara jag som är lite känslig också då jag alltid haft en stationär dator som är knäpptyst. Jag är främst orolig att något är fel med datorn.

Jag har fått höra mycket bra om datorn. Tänkte använda den för musikproduktion. Fläktarna verkar verkligen låta mycket. Jag undrar om det enbart är den enheten jag fått som är defekt eller om alla är likadana?

Har provat en msi gl65, men konstruktion var mycket dålig och "plastig". Den lät även mycket. Sedan så har en del modeller problem med dpc latency, vilket ställer till det om jag vill göra musik. Vilken modell tänkte du på?

Det är för liten dator med för mycket kraft.

Ska du ha dom komponenterna så måst du ha tyngre/större dator

Tog fram en jämförelse den jag har mot din. Och min är knäpptyst i alla lägen förutom lite tyngre spelande men då tystnar den ner direkt efter jag har stängt ner programmet. Lite fingervisning på vilket mått/vikt du är tvungen att ha för att kunna få någorlunda tyst dator i nästan alla lägen.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/3866265,5171928?cate...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Det är för liten dator med för mycket kraft.

Ska du ha dom komponenterna så måst du ha tyngre/större dator

Tog fram en jämförelse den jag har mot din. Och min är knäpptyst i alla lägen förutom lite tyngre spelande men då tystnar den ner direkt efter jag har stängt ner programmet. Lite fingervisning på vilket mått/vikt du är tvungen att ha för att kunna få någorlunda tyst dator i nästan alla lägen.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/3866265,5171928?cate...

Okej. Förstår att man har lagt kraftfulla komponenter i en liten dator. Men ska man verkligen höra fläkten tydligt när man tittar på exempelvis youtube? Borde inte datorn känna av när den ska "prestera". Jag uppfattar det som att den är defekt. Jag har dock ingen erfarenhet av laptops då jag alltid haft en stationär som är relativt tyst.

Jag köpte faktiskt en macbook pro 2019 först som jag lämnade tillbaka då jag saknande windows och att jag kunde få en dator för halva priset. Den lät knappt, men det blev dock varm.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om grafikkortet då jag inte kommer spela. Utan det är viktigare med en bra processor/SSD/minne.

Permalänk
Medlem

Detta är ett känt problem mannen! det finns massor utav trådar om klagomål om asus rog serie!
Datorn i sig är fan snygg grym osv... men fläktarna misslyckades dem med totalt...
det är bara skicka tillbaka broder.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en tyst laptop får du köpa en fläktlös en, eller ha tur för det finns inte en själ på nätet som elaborerar på saken.
Varför det inte finns laptops med styrning i BIOS är bortom mig.

För övrigt har jag en 1065G Yoga s740 som beter sig någorlunda fläk mässigt, men har andra firmware problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classicday:

Okej. Förstår att man har lagt kraftfulla komponenter i en liten dator. Men ska man verkligen höra fläkten tydligt när man tittar på exempelvis youtube? Borde inte datorn känna av när den ska "prestera". Jag uppfattar det som att den är defekt. Jag har dock ingen erfarenhet av laptops då jag alltid haft en stationär som är relativt tyst.

Jag köpte faktiskt en macbook pro 2019 först som jag lämnade tillbaka då jag saknande windows och att jag kunde få en dator för halva priset. Den lät knappt, men det blev dock varm.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om grafikkortet då jag inte kommer spela. Utan det är viktigare med en bra processor/SSD/minne.

Eftersom du inte bryr dig om grafikkorts-delen så kan du nästan välja vilken kontorsdator i övre segmentet utan externt grafikkort eftersom de har lite mer utrymme för kylarlösning för CPU:n och det medför att de nästa alltid är knäpptysta.

Tex apple de har nu för tiden bara cpu med integrerat grafikkort och det medför att de får lite mer utrymme med kylarlösningen för cpun som i sin tur leder till att de är tystare men känns varmare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Detta är ett känt problem mannen! det finns massor utav trådar om klagomål om asus rog serie!
Datorn i sig är fan snygg grym osv... men fläktarna misslyckades dem med totalt...
det är bara skicka tillbaka broder.

Jag gjorde en del research innan jag köpte den, men nu i efterhand måste jag missat delen angående fläktarna. Trodde inte det skulle vara så här illa. Vad för liknande datorer finns som låter mindre? Jag kan möjligtvis tänka mig att använda datorn trots fläktljudet då jag inte hör det med hörlurarna på.

Var eventuellt ett tag inne på razer blade, men dom låter väl lika mycket?

Skrivet av Sinery:

Vill du ha en tyst laptop får du köpa en fläktlös en, eller ha tur för det finns inte en själ på nätet som elaborerar på saken.
Varför det inte finns laptops med styrning i BIOS är bortom mig.

För övrigt har jag en 1065G Yoga s740 som beter sig någorlunda fläk mässigt, men har andra firmware problem.

Okej, så alla små datorer med fläkt kommer vara liknande? Finns det datorer med andra kylningsalternativ? Vill ha en i7 processor, grafikkortet kvittar egentligen

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Eftersom du inte bryr dig om grafikkorts-delen så kan du nästan välja vilken kontorsdator i övre segmentet utan externt grafikkort eftersom de har lite mer utrymme för kylarlösning för CPU:n och det medför att de nästa alltid är knäpptysta.

Tex apple de har nu för tiden bara cpu med integrerat grafikkort och det medför att de får lite mer utrymme med kylarlösningen för cpun som i sin tur leder till att de är tystare men känns varmare.

Problemet jag har haft med "kontorsdatorer" är att det ofta har en svagare processor. De har oftast "U" CPU. Finns det någon modell med bra cpu och låg dpc latency så är det mycket tänkbart. Jag tänkte skippa apple dator då jag kan få liknande dator för halva priset. Känns som man betalar mycket för märket.

Permalänk
Medlem

@Classicday:

Du borde se dig om en MSI Laptop dem låter inte så mycket dem kan du surfa med utan att bli döv av fläktarna.
Jag har haft 3 själv under mindre krävande saker låter dem typ inget alls.
Och deras fläktar låter inte så mycket i full load heller som asus gör.

Permalänk
Medlem

Stort problem bland många högpresterande Intel laptops idag, särskilt de med många kärnor och dedikerat grafikkort. Verkar vara något fundamentalt fel ... Har själv en Dell 7530 ... Loggar ut och låter strömkabeln sitta i ... Kan använda den som element eller ha den i sängen och värma upp fötterna kalla vinternätter (med risk för brännskador om jag somnar ...)

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

För dem dyra pengarna som dem säljs för som är "överpriser" så borde dem fasiken kunnat komma på en bra tyst lösning.....

Jag prova en hel del gaming laptops men till slut gick jag tillbaka till stationär...

Värmen dem avger är rätt grym att spela med en av dem i knät är en brännande upplevelse

Permalänk

Vill bara tilläga att jag får 5000 rpm när jag spelar csgo i balanced mode. Är detta också "normalt"? Sedan när jag stängt ner spelet så är båda fläktarna idle på 3000-3500.

Verkar även som min laptop ändrar till performance mode av sig själv.. fast jag lagt den i balanced mode i mina batteri inställningar

Permalänk
Medlem

@Classicday: som jag sa! lämna tillbaka... deras Rog serie är en epic fail denna gång.

Asus har börjat tumma på allt deras kvalle är inte som den varit en gång i tiden tyvärr...

Permalänk
Medlem

Köper man en tunn dator får man verkligen räkna med att skiten låter.. köp en fet om du vill att den ska vara ngt tystare.
Kolla även Max-Q ver av gpu.
https://www.notebookcheck.net/An-LED-Light-Show-Asus-ROG-Stri...
Tog 1min att hitta att den låter.. alla tunna låter, fysikens lagar går inte att trolla bort.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classicday:

Vill bara tilläga att jag får 5000 rpm när jag spelar csgo i balanced mode. Är detta också "normalt"? Sedan när jag stängt ner spelet så är båda fläktarna idle på 3000-3500.

Verkar även som min laptop ändrar till performance mode av sig själv.. fast jag lagt den i balanced mode i mina batteri inställningar

Hur länge låter den efter du har slutat spela? Eftersom fläktarna är temperaturstyrda så kör de på tills de når normaltemp som kan ta en stund för pass så tunn dator. Du kan testa att köpa kylplatta så hjälper det lite iaf. Men som många skriver lämna tillbaka datorn och titta på annat alternativ.

Kommer inte ihåg var den inställningen finns men det finns i datorn att när du belastar/kör hårdare så hoppar den automatiskt till prestandaläget för att kunna mata komponenterna så mycket de behöver. Men man kan välja bort det men jag kommer inte ihåg var den inställningen finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Hur länge låter den efter du har slutat spela? Eftersom fläktarna är temperaturstyrda så kör de på tills de når normaltemp som kan ta en stund för pass så tunn dator. Du kan testa att köpa kylplatta så hjälper det lite iaf. Men som många skriver lämna tillbaka datorn och titta på annat alternativ.

Kommer inte ihåg var den inställningen finns men det finns i datorn att när du belastar/kör hårdare så hoppar den automatiskt till prestandaläget för att kunna mata komponenterna så mycket de behöver. Men man kan välja bort det men jag kommer inte ihåg var den inställningen finns.

Det går rätt så snabbt innan den lugnar ner sig lite, men sen känns det som att den aldrig riktigt går tillbaka till det läget som man hade innan man börja göra något krävande. Känns som den resetar när man starter om den. Kommer eventuellt kolla andra alternativ, men vet inte vart jag ska börja. Egentligen behöver jag ingen gaming dator då jag inte ska spela utan göra musik. Oftast brukar dock gamingdatorer ha bättre processor.

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Köper man en tunn dator får man verkligen räkna med att skiten låter.. köp en fet om du vill att den ska vara ngt tystare.
Kolla även Max-Q ver av gpu.
https://www.notebookcheck.net/An-LED-Light-Show-Asus-ROG-Stri...
Tog 1min att hitta att den låter.. alla tunna låter, fysikens lagar går inte att trolla bort.

Låta var jag nog beredd på att den skulle göra, men inte att den inte skulle anpassa sig så dåligt...

Permalänk
Skrivet av Classicday:

Okej. Förstår att man har lagt kraftfulla komponenter i en liten dator. Men ska man verkligen höra fläkten tydligt när man tittar på exempelvis youtube? Borde inte datorn känna av när den ska "prestera". Jag uppfattar det som att den är defekt. Jag har dock ingen erfarenhet av laptops då jag alltid haft en stationär som är relativt tyst.

Jag köpte faktiskt en macbook pro 2019 först som jag lämnade tillbaka då jag saknande windows och att jag kunde få en dator för halva priset. Den lät knappt, men det blev dock varm.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om grafikkortet då jag inte kommer spela. Utan det är viktigare med en bra processor/SSD/minne.

Att laptops låter mycket kommer du tyvärr inte komma ifrån vissa låter mer och andra liite mindre men iom att laptops har väldigt kort om utrymme så brukar kylningen bara bestå av en kylare stor som en lite tändsticksask med en hårfön monterad för att få plats i det pyttelilla utrymmet i en laptop som ska kyla både gpu och cpu.

att kombinera high end komponenter med ett minimalt utrymme är tyvärr ingen bra kombo man måste ofra något antingen prestanda och köra något mindre värmealstrande eller ljudnivå och få leva med att det låter lite.

om du inte behöver Nvidia gpudelen kan du ju testa (om inställningen finns i bioset) att stänga av nvidia gpun helt borde reducera värmen som uppstår i chassit ganska ordentligt om inte stöd att stänga av den finns testa installera msi afterburner och se om du kan underklocka Nvidia gpun dra alla sliders i botten typ så att den typ inte kan gå upp över idle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Men det som är just kruxet med ROG SERIEN är att fläktarna låter även mycket på låga rpm's!
Så lösningen att lämna tillbaka den.... end of story.