Från Plasma till Q70R, XG95 eller EC785?

Permalänk

Från Plasma till Q70R, XG95 eller EC785?

Tjena!

Har en gammal Panasonic TX-P50G30Y som fortfarande hänger med. Har funderat på att byta ut den mot en Samsung Q70, Sony XG95 eller en TCL EC785. 65 tum är storleken som är bestämd. Hur står sig TCL mot Samsung och Sony? Största fördelen med TCL är ju att den fixar både HDR10+ och Dolby Vision och är betydligt billigare (i dagsläget 9990 hos Webhallen). Kör enbart on-demand så som Plex, Netflix, HBO, Amazon Prime, Youtube etc och Playstation 4. Hur hade ni resonerat?

Förtydligade rubriken från "Köp av ny TV"/Thomas Y
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Bildexpert 📺

@Starksprit: I guiden till TV-apparaterna har du en rankning av TV-apparater i vilket kvalitetsklass de hör: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Samsung Q70R är precis klivet in i den serien där Sony XG95 är snarlik men har högre ljusstyrka samt bättre HDR samt mer kontroll över bilden på ett sätt som mer liknar en Plasma. Även om OLED förstås är det kanske mer lämpliga valet om du vill behålla det som gjorde en plasma till vad det en gång var.

TCL EC785 är en modell som är mellanklass och är en enklare än båda dessa. Mer ett lämpligt val ifall man siktat in sig på en budgetmodell och behöver piffa upp sin val.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Starksprit: I guiden till TV-apparaterna har du en rankning av TV-apparater i vilket kvalitetsklass de hör: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Samsung Q70R är precis klivet in i den serien där Sony XG95 är snarlik men har högre ljusstyrka samt bättre HDR samt mer kontroll över bilden på ett sätt som mer liknar en Plasma. Även om OLED förstås är det kanske mer lämpliga valet om du vill behålla det som gjorde en plasma till vad det en gång var.

TCL EC785 är en modell som är mellanklass och är en enklare än båda dessa. Mer ett lämpligt val ifall man siktat in sig på en budgetmodell och behöver piffa upp sin val.

Kollade igenom guiden lite. Har nog mer eller mindre bestämt mig för android TV iaf. Så Philips PUS7304, TCL EC785 eller XG95 står det mellan. Vet att det är helt olika apparater i tre (två olika i dagsläget) olika prisklasser egentligen. Svårt val det här. TVn kommer användas väldigt mycket till att streama film från Plex och kolla på olika on-demand serier/filmer. Oled går tyvärr bort då tjejen kollar en hel del twitch med mycket statiskt material.

Edit: Q70R finns fortfarande med även om den saknar android tv. Förutsatt att den klarar Plex. Tycker ändå deras QLED verkar rätt imponerande gällande ljusstyrka och svärta. Ligger ju ganska bra i pris i dagsläget.
Panasonic TX-GX810E/830E är även en intressant TV som även den stöder både hdr10+ och Dolby vision. Inte så säker på om den stöder Plex.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Bildexpert 📺

@Starksprit: Ifall android är din huvudfåra kan du alltid gå mot en Nvidia Shield och lösa saker och ting den vägen.

Av alla de du tittar på är det ingen tvekan om att Sony XG95 är den bättre apparaten i fråga om bildkvalitet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Starksprit: Ifall android är din huvudfåra kan du alltid gå mot en Nvidia Shield och lösa saker och ting den vägen.

Av alla de du tittar på är det ingen tvekan om att Sony XG95 är den bättre apparaten i fråga om bildkvalitet.

Jo helst Android med dess appstöd. Nvidia Shield är ju ett alternativ ja. Har funderat på XG95 ett tag. Lutar starkt åt den då jag ändå är rätt kräsen gällande bildkvalitet och svärta. Om XG95 kunde trillat ner runt 12k så hade jag slagit till direkt!

Edit: Såg att XF9005 ligger lite lägre. Är det stor skillnad på XG95 och XF9005?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Kan meddela att det nu står mellan XG95 och Q70R.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Kan meddela att det nu står mellan XG95 och Q70R.

Där hade jag nog tagit Samsung faktiskt, de har ju Qled vilket gör bilden lite finare vad jag har förstått, antingen den eller en Oled som blivit bättre på att stå emot inbränning och image rentention sedan tekniken var ny.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Starksprit:
Det är på ett ungefär sak samma. Sonys XG95 är framför allt märkbart ljusstarkare vilket påverkar främst HDR. Samsungen har steget bättre spelegenskaper om du vill ha sådant som Freesync. Sonys XG95 har ett bättre reflexfilter, synnerligen märkbart om du har ett ljust rum. Sony rent generellt håller en mer konsekvent nivå av färgkorrekthet medan Samsungs Q-serie har tydliga exemplarskillnader.

Så en fråga om vad du prioriterar. Svårt att bli direkt missnöjd med någon av dem i alla fall.

Skrivet av Lifooz:

Där hade jag nog tagit Samsung faktiskt, de har ju Qled vilket gör bilden lite finare vad jag har förstått,[...]

Q60R är också en QLED-modell och den har sämre bildegenskaper än Q70R. QLED är i första hand ett namn som Samsung och TCL använder för LCD-TV med kvantpricksförstärkta lysdioder. Kvaliteten mellan produkterna skiljer sig rejält och det finns ingen tydlig garant för någon kvalitetsnivå eller säkrad egenskap bakom QLED-begreppet.

Permalänk
Medlem

Själv gick jag från min TX-P50VT30Y till en LG OLED65B7V, och har inte ångrat det en sekund.
Är man van vid plasma, så skulle jag hålla med @Laxpudding att OLED är det mer lämpliga valet.

Så hade jag varit dig så skulle jag kollat på B9/C9 apparaterna från LG, men är du säker på XG95/Q70R så hade jag gått på Q70R då samsungs QLED teknik är riktigt fin också.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Starksprit:
Det är på ett ungefär sak samma. Sonys XG95 är framför allt märkbart ljusstarkare vilket påverkar främst HDR. Samsungen har steget bättre spelegenskaper om du vill ha sådant som Freesync. Sonys XG95 har ett bättre reflexfilter, synnerligen märkbart om du har ett ljust rum. Sony rent generellt håller en mer konsekvent nivå av färgkorrekthet medan Samsungs Q-serie har tydliga exemplarskillnader.

Så en fråga om vad du prioriterar. Svårt att bli direkt missnöjd med någon av dem i alla fall.

Q60R är också en QLED-modell och den har sämre bildegenskaper än Q70R. QLED är i första hand ett namn som Samsung och TCL använder för LCD-TV med kvantpricksförstärkta lysdioder. Kvaliteten mellan produkterna skiljer sig rejält och det finns ingen tydlig garant för någon kvalitetsnivå eller säkrad egenskap bakom QLED-begreppet.

Vi har ett väldigt ljust vardagsrum. Jag kommer skaffa ett PS5 när den väl kommer, men PC spel kommer att köras på min gsync skärm. Det är framförallt film, serier och twitch som kommer att visas på den. XG95 ser ju ut att vara snäppet vassare än Q70R. Framförallt gällande ljusstyrka och korrekta färger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Själv gick jag från min TX-P50VT30Y till en LG OLED65B7V, och har inte ångrat det en sekund.
Är man van vid plasma, så skulle jag hålla med @Laxpudding att OLED är det mer lämpliga valet.

Så hade jag varit dig så skulle jag kollat på B9/C9 apparaterna från LG, men är du säker på XG95/Q70R så hade jag gått på Q70R då samsungs QLED teknik är riktigt fin också.

Då tjejen här hemma har twitch igång flera timmar i sträck vissa dagar, så vågar jag inte satsa på en teknik som Kan ge inbränningar. Hört och läst om en hel del skräckhistorier.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Starksprit:

Q60R är också en QLED-modell och den har sämre bildegenskaper än Q70R. QLED är i första hand ett namn som Samsung och TCL använder för LCD-TV med kvantpricksförstärkta lysdioder. Kvaliteten mellan produkterna skiljer sig rejält och det finns ingen tydlig garant för någon kvalitetsnivå eller säkrad egenskap bakom QLED-begreppet.

Lite som med 80+ märkningen på PSUer alltså, de skulle kunna harva ihop vad som helst och så länge det är effektivt nog så får de märka upp det med verfieringen.

Givetvis finns det olika kvalitétsnivåer, så är det med allt.
Jag tänkte mer i banan att om den ena har något som kan göra upplevelsen en smula bättre så är det bättre att ta den produkten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifooz:

Lite som med 80+ märkningen på PSUer alltså, de skulle kunna harva ihop vad som helst och så länge det är effektivt nog så får de märka upp det med verfieringen.

80Plus är ändå en en form av (frivillig) standard där man enats om betydelsen. QLED är bara en marknadsmässig beteckning.

QLED-grejjen är mer som att Seasonic skulle säga att de inte gör ett vanligt nätagg. De gör ett Prime istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

80Plus är ändå en en form av (frivillig) standard där man enats om betydelsen. QLED är bara en marknadsmässig beteckning.

QLED-grejjen är mer som att Seasonic skulle säga att de inte gör ett vanligt nätagg. De gör ett Prime istället.

Ah, true.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Laxpudding
Ett antal kompisar (oled ägare) har nu mer eller mindre övertygat mig att skaffa oled. Har en 50 tummare idag och runt 3-4 meter till tvn. Borde jag köra på 65 tum eller fungerar 55 tum? Vill ju helst inte lägga över 15k. 65B9 ligger ju på 18k i dagsläget medans 55 tummaren ligger på 11,5k.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Bildexpert 📺

@Starksprit: De enda människor jag hör klaga över "för stor TV" är ofta äldre släktingar som är ovana och blir åksjuka.

Eftersom jag kört 110 tum på 3 meter så är mitt svar kanske ledande här... 65 tum är i alla fall en betydande förbättring som du kommer vänja dig vid på bara en vecka eller så.

Permalänk
Medlem

Idag hade jag inte köpt något annat än OLED. Plasma köpte man ju för bildkvaliten, varför bortse från det idag?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Starksprit: De enda människor jag hör klaga över "för stor TV" är ofta äldre släktingar som är ovana och blir åksjuka.

Eftersom jag kört 110 tum på 3 meter så är mitt svar kanske ledande här... 65 tum är i alla fall en betydande förbättring som du kommer vänja dig vid på bara en vecka eller så.

Dustin kör en liten drive nu på 55b9 för 11.5k. 65b9 ligger på 18k. Rättfärdigar den storleksskillnaden verkligen den prisskillnaden?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

@Starksprit: Oavsett så får du en större tv än du kör med idag.
Men personligen så sitter jag strax under 3 meter från min 65:a, och jag skulle inte vilja ha mindre.

Om du väljer 55" så skulle jag funderat över C9an ist. Vet inte hur mycket alpha9 vs alpha7 processorn gör, men du får en lite ljusstarkare tv. Och mellan 55B9 och 55C9 är det inte så stor skillnad i pris.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt är det svårt att få för stor tv.
Sitter dock själv ca 5m ifrån och ett av mina krav var minst 75", blev en budget samsung Q60 75" vid black friday.
Den kräver ett mörkt rum för att få fram HDR effekterna på ett bra sätt men stör mig lite på att det lyser en del vitt i svarta scener nere till höger och vänster... dock syns det knappt om man har lite omljus i rummet vilket då går emot att rummet bör vara väldigt mörkt för att få bäst HDR upplevelse, men ska försöka få in någon dimbar sidobelysning i framtiden som inte stör upplevelsen.

Permalänk

Är nu väldigt nära köpknappen på en LG 55B9. Den ligger väldigt bra i pris. Kan inte riktigt rättfärdiga 18k för 65". Har mätt lite, skärmytan blir mer eller mindre exakt den totala storleken av min nuvarande TV. Sen tillkommer den lilla ramen.

Edit: Det blev en LG 55B9

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Har velat fram och tillbaka mellan LG och Samsung ett tag jag med, i stort sett inställd på en LG B9 men så dyker det upp en kampanj från Benify, någon förmånsportal kopplade till min arbetsgivare.

Det här känns ändå som en bra deal på Q70R eller hur? direkt från Samsung med leverans hem till dörren....nu blev det inte lättare...

Permalänk
Skrivet av Worse:

Har velat fram och tillbaka mellan LG och Samsung ett tag jag med, i stort sett inställd på en LG B9 men så dyker det upp en kampanj från Benify, någon förmånsportal kopplade till min arbetsgivare.

Det här känns ändå som en bra deal på Q70R eller hur? direkt från Samsung med leverans hem till dörren....nu blev det inte lättare...
https://i.imgur.com/oJl0Ogh.jpg

Det där är ett väldigt bra pris på en Q70!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q