Ljud i hela hemmet, inte sonos

Permalänk

Ljud i hela hemmet, inte sonos

Jag skulle vilja ha nått system, typ som Sonos, men som fungerar med allt.

Som jag förstår det så kan man inte tex. spela upp vanligt ljud från dator tex, med Sonos, som från youtube eller likande?

Jag skulle vilja ha nått där jag kan spela ljud från mobil, dator och tv, gärna då wifi, och att man kan välja rum man ska spela i.

Finns det något sådant, som inte kommer kosta 10k?

Juste, och min sambo som är en teknisk analfabet ska kunna hantera det!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Denna länk kanske ger några tips?

https://www.whathifi.com/best-buys/the-best-sonos-alternative...

Själv kör jag med Apple airplay, så har ingen större koll på alternativen.
https://www.apple.com/se/airplay/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte om det passar exakt men Google nest mini går att skicka det mesta till (utom kanske från tvn) och den kan i sin tur länkas till blåtandshögtalare för att det ska låta bättre.
Sonos soundbars och amp har hdmi och toslinkingång så de borde gå att koppla direkt till datorn men problemet är väl snarare att Sonos är väldigt dyrt i förhållande till ljudet och 10 000 lär inte ens räcka för att komma igång i första rummet.
Google nest mini är betydligt billigare men kan få problem med ljudet från tv och de klarar i vart fall inte alls av surround.
Ikea Symfonisk är Sonos men billigare än Sonos minsta modeller som är de som är jämförbara.
Ikea Eneby går att ansluta mot en Google nest mini så att ljudet blir mycket bättre och anständigt (men det finns ju betydligt bättre men dyrare saker) men Eneby låter faktiskt ok för så lite pengar, Eneby 30 kostar 1300 kr per kanal tillsammans med en nest mini (kampanj på nest mini på Kjell för 400kr just nu)
Eller 900 kr/kanal med Eneby 20. Men tvn kan bli ett problem beroende på vad du vill göra med den för du kan ju lyssna på en extern signalkälla kopplad till tvn, lyssna på själva tvns ljud eller vilja ha surround och det ställer helt olika krav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kika på enheter som har stöd för Google Cast, så kan du enkelt koppla ihop dem via app i telefonen, skapa olika grupper av högtalare. Finns i allt från Soundbars, små wifi-högtalare och förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng högtalare med musiccast från yamaha. Min reciver i tv bänken är en yamaha och då kan jag få alla andra högtalare att spela samma sak. Tycker det funkar rätt bra

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kör på Yamaha Music Cast. Fungerar bra tycker jag då de har en smidig app. Kör du Apple prylar hemma så finns support för Airplay på deras receivers så du kan spela upp annat ljud via datorn. Annars får du nog direktkoppla den.

Permalänk

HEOS är Denon och Marantz lösning för streaming, MusicCast är Yamaha sin lösning, ROON är så du kan streama på de produkter som stödjer ROON däremot kostar tjänsten pengar, Airplay är Apple sin egna tjänst och Google cast kan du säker få via att sätta en Chromecast till valfri maskin.

En Apple TV vid TV. Skitenkel att använda. En Marantz/Denon stereo med HEOS lösning. HEOS har App till Android och Apple och är hur enkel som helst att använda och har tillgång till Tidal/Spotify/NAS/BT/musik lagrad på mobilen. En liten Wifi högtalare i köket och sovrum och liknande som stödjer både Android/Apple.

Permalänk
Medlem

Bluesound, men det är inte billigare än sonos.
Blåtand, airplay, stöd för diverse streamingtjänster, analoga och optiska ingångar (och hdmi på soundbaren).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tack, alla som svarat, ska kolla lite på dom olika lösningarna!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Har 5 st audio pro c5.
Ljudmässigt är dessa riktigt bra men kanske inte otimala om du vill ha dunka dunka, börjar låta lite ansträngda vid för hög volym.
Man kunde få tag på dessa för 650 kr via Telia någon gång, kostar vanligtvis runt 1800.
Använder dem mest med Wifi play men tycker att appen är sådär.