Utelåst från datorn

Permalänk

Utelåst från datorn

Ja nu sitter man med skägget i brevlådan igen.
Jag tyckte datorn var seg och provade att köra
msconfig diagnostisk mod. (Windows 10)
Detta ledde till att "Pin ej tillgängligt och
microsoft lösenord felaktigt. Internet funkar nog
inte heller för det finns en jordglob med cirkel med
snedstreck i sig.
Har försök att boota med Ubuntu på USB sticka men
Bios(UEFI) reagerar inte på tangentbordet när jag skall
försöka sätta USB som Bootkälla.
Löjligt att man skall kunna bli utlåst från sin egen dator.
Borde finnas någon generallösning för sådana här fall?

Permalänk
Medlem

@BjörnJEJohansson:
Vad är det för modekort?
Har för mig det var något Z170 moderkort som inte gick att bota med USB. Så fick installera med CD istället.
Tangentbordet i USB 2?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

@BjörnJEJohansson:
Vad är det för modekort?
Har för mig det var något Z170 moderkort som inte gick att bota med USB. Så fick installera med CD istället.
Tangentbordet i USB 2?

Jag vet inte vad det är för moderkort. Kan ju inte gå in och kolla.
Tangentbordet sitter i USB. Det fungerar när jag försöker skriva lösenordet
(som inte fungerar) men när jag skall ändra i Bios så händer ingenting när jag
trycker på tangenterna.

Permalänk

Koppla in ett trådat tangentbord i en USB 2.0 port, inte i USB 3.
Stäng av datorn helt. Tryck på powerknappen och börja genast trycka på F12, får du inte upp USB-minnet i listan så behöver du stänga av Safe Boot och tillåta Legacy Boot eller göra om stickan till en UEFI.

Efter detta bör det fungera att boota upp Linux stickan.

Permalänk
Medlem

Ha lite olika typer av USB-stickor - somliga är helt omöjliga att boota/starta på.

Säkraste lösningen när inget annat fungerar (och du ändå har rätt boot-ordning) så att det provar USB-sticka först och även CD/DVD-media först eller kan välja manuellt (ofta F12) är att starta installationen på DVD-skiva - det går ofta bra även på en USB-ansluten DVD-läsare/brännare så länge du ser till att den är ansluten när du kallstartar datorn och med skivan sittande i. Media man vill boota på måste alltid sitta i USB-portarna och DVD-skivan i läsaren när datorn kallstartar - det verkar vara en del i UFEI att det skall vara på det sätt, sätter man in dessa efteråt så syns inte stickorna/DVD-skiva som bootbar medium helt enkelt hur många gånger man än gör varmreboot/varmomstart - det måste vara kallstart!!

Fick göra det i veckan W10-iso bränd på DVD-skiva efter flertal olika försök med MS egna media-creations-program mot USB-stickor och flera olika typer av USB-stickor - det var bara blårutor och det gnällde på missade program/drivrutiner.

Permalänk

Nu är datorn igång igen. Man lär sig alltid något på sånt här trassel.
Om man väljer restart och samtidigt håller ner shift så hamnar man i reparationsmod.
De flesta åtgärderna där kräver att man har lösenordet men efter mycket vånda valde jag att försöka återställa windows i hopp om att åtminstone får behålla egna filer.
Efter en % återställning meddelades att det inte gick att återskapa. Bara att starta om datorn.
Men då till allmän förvåning kom jag in. Visserligen utan nätverk. Antagligen i felsäkert läge som jag hade försökt boota i tidigare.
Jag kunde dock köra msconfig normal mode. och gjorde en ny omstart.
Nu kom internet tillbaka och både pin och lösenord funkade, Hurra!!!
Vore det inte bättre att ha enbart et lokalt lösenord eller inget alls vid rent hemmabruk i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Vore det inte bättre att ha enbart et lokalt lösenord eller inget alls vid rent hemmabruk i alla fall?

Well, vad hindrar dig?

Permalänk
Medlem

Om du vill skapa ett lokalt konto:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026923/windows-10-c...

Om jag inte missminner mig så går det göra utan problem när man installerar Windows 10, men man är tvungen att ta ut nätverkskabeln eller något sådant dumt.
Yes. efter en sökning så får jag det bekräftat:
https://www.howtogeek.com/442609/confirmed-windows-10-setup-n...

Permalänk

Om du har Windows 10 Pro (Fungerar inte med Home) kan du enkelt lägga till ett lokalt konto.

Högerklicka på startmenyn --> Datorhantering --> klicka på pilen bredvid Användare och grupper --> Högerklicka på Användare (Mappen) --> Välj lägg till en ny användare --> Fyll i användarnamn, lösenord och bocka i Lösenordet går aldrig ut sedan på OK --> högerklicka på din nya användare och välj egenskaper, klicka på fliken medlem i, klicka på lägg till och skriv administratörer och sedan på OK.

Logga ut din nuvarande användare och logga sedan in med din nya.
För att flytta över dina filer kopierar du dem från C:\Users\Ditt gamla konto

Tänk på att har du tidigare synkroniserat dina filer med ditt windows konto så görs ej detta nu med ditt lokala konto.