Permalänk
Medlem

Ny 75” tv. Vad ska man välja?

Hejsan,

Har läst runt lite på forumet här och sökt information angående de olika modellerna som finns där. Det jag söker är en 75” tv. Den kommer användas till plex, IP-TV, fotboll, ps4 framför allt.
Priside är upp till 14 000:-.
Jag är även ett stort fan av smarta hem och har automatiserat det mesta. Kör Google home, rpi, deconz, broadlink, philipslampor osv. Är det värt att köpa en tv med inbyggd Google assistant? Google chromecast? Eller ta det externt för de höjer priset onödigt?
Philips med amblight, hur är effekten av att ha de på? Syncar de tillräckligt för de ska vara en faktor? Vad rekommenderar ni?

Tacksam för hjälp och tips!

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

Tja! Är också nyfiken på svar från någon kunnig. Då jag behöver ny tv pronto

Mvh

Permalänk
Medlem

Har själv en https://www.philips.se/c-p/75PUS7803_12/7800-series-ultratunn... , philips 75" med 3sidig ambilight. Jag hade personligen aldrig kunnat köpa en ny tv utan ambilight.
Tycker det ger så oerhört mycket och bilden blir ännu större. Jag kör 3 hue lampor syncade med tvn's ambilight och det fungerar kanon, för mig iallafall. Däremot så är jag inte jätteimponerad över "Android TV". Kan bli rätt slött och funka lite som det vill.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@axelboje:

Amblight gör sig inte på en TV på 75”. Släpp det...
Körde själv alltid med någon form av bakgrundsbelysning förr. Men med 75”+ så är det helt värdelöst.
Handlar säkert om att kontrastförhållandena blivit jäkligt mycket bättre än ”då”.

Finns många apparater där ute idag som är tillräckligt bra..

Inbyggda funktioner som smart-tv mm är inte där än, man låser också in sig till tillverkarens ambitioner att hålla saker uppdaterade. Brukar avta efter något år eller så...
Kör bara externa saker för ip-tv och allt det där andra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Rosen70: tack för input. Dock ligger Just den tvn du länkade lite ovanför min budget tyvärr. Men att du rekommenderar amblight gillar jag. Tror jag får gå till något butik och prova det själv.

@trigger så du gillar inte alls amblight, har du kört Philips då eller någon extern? IP-TV kör jag just nu på min LG från 2015 på den inbyggda smart IP-TV appen och de funkar helt klart bra!

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

@Rosen70: tack för input. Dock ligger Just den tvn du länkade lite ovanför min budget tyvärr. Men att du rekommenderar amblight gillar jag. Tror jag får gå till något butik och prova det själv.

@trigger så du gillar inte alls amblight, har du kört Philips då eller någon extern? IP-TV kör jag just nu på min LG från 2015 på den inbyggda smart IP-TV appen och de funkar helt klart bra!

Jag får hem denna idag;
https://www.webhallen.com/se/product/306212-Samsung-2019-75-U...

Kan återkomma med omdöme.
Normalt sett är jag väl rätt kräsen när det gäller det mesta så vi får se hur nöjd jag är. Men har aldrig haft TV förut så kan bara jämföra mot en projektor

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Spara och köp en LG OLED TV. Har en 65" C8 idag och är extremt nöjd med den. Svärtan är i en klass för sig.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2161&t=13

Edit: Belysning likt ambilight finns att köpa här: https://www.amazon.de/dp/B07MVCF925/ref=sr_1_11?dchild=1&keyw...

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag får hem denna idag;
https://www.webhallen.com/se/product/306212-Samsung-2019-75-U...

Kan återkomma med omdöme.
Normalt sett är jag väl rätt kräsen när det gäller det mesta så vi får se hur nöjd jag är. Men har aldrig haft TV förut så kan bara jämföra mot en projektor

Gör gärna det! Har kikat på den tidigare nu när den är nedsatt med!

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

Gällande ambilight ska man inte förglömma effekten av det som rumsbelysning. Här hemma går TV:n mest i bakgrunden med dokumentärer eller musikvideos och liknande och då när det inte är fullt fokus är det väldigt bekvämt för ögonen att ha väggen upplyst. Till film och serier är det kanske inte jättenödvändigt för min del även om jag hellre har det igång än avstängt.

Permalänk
Medlem

@Baltzar: syncar amblight bra med filmer/serier och så då? Oberoende på vilka källa man sänder ifrån? Tex appar i tvn/ps4 osv?

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

@axelboje: Ja, TVn kostade cirka 18000 när vi köpte den. Den har utgått ur sortimentet nu och priset på hemsidan stämmer ej. Nya modellen heter 8303 och kostar cirka 20000:-.
Jag tycker ambilight syncar klockrent med det mesta. Du har även olika inställningar för den. T.ex. om den ska vara överdriven, naturlig, för sport etc. kan även ställa ljusstyrkan på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

@Baltzar: syncar amblight bra med filmer/serier och så då? Oberoende på vilka källa man sänder ifrån? Tex appar i tvn/ps4 osv?

Det synkar klockrent oavsett källa. Som @Rosen70 påpekat tidigare är det en funktion jag inte skulle vilja vara utan nu när man vant sig vid den och då är jag ingen "rgb-människa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

Gör gärna det! Har kikat på den tidigare nu när den är nedsatt med!

Hade gått upp till en 7-serie i så fall. Kostar nån tusenlapp mer, men har bättre bildbehandling än 6-serien. Och mycket snabbare Soc, det märks framförallt när man bläddrar i menyer eller växlar mellan appar.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22897/samsung-75...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hade gått upp till en 7-serie i så fall. Kostar nån tusenlapp mer, men har bättre bildbehandling än 6-serien. Och mycket snabbare Soc, det märks framförallt när man bläddrar i menyer eller växlar mellan appar.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22897/samsung-75...

Okej bra att veta! Med är det värt att lägga det extra på att få från led till qled/oled?

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

Frågar du här kommer du alltid få svaret - "köp den dyraste för den är bäst" men så är detta ett entusiastforum med. Knappt någon tv på 75" du köper kommer du att bli missnöjd med då det inte finns någon marknad för lågpris i det segmentet.

Permalänk
Avstängd

Skulle personligen inte köpa en TV som inte hade OLED. Om det är så att storleken är av högsta betydelse skulle jag nog satsat på en bra projektor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

Okej bra att veta! Med är det värt att lägga det extra på att få från led till qled/oled?

OLED är en annan panel teknik och ger bäst bild kvailtet men dyrare och risken finns för inbränning.

QLED är ett annat namn för LED är samma teknik i grunden men QLED tillhör oftast premium segmentet av LED TV apparater.

Ifall du är villig att köpa en 65 tum TV så är QE65Q70R för 12990 kr ett väldigt bra alternativ en av få TV apparater på marknaden som kommer med VRR (Freesync)

LG OLED stödjer också VRR.

De TV apparaterna du har fått länkade tillhör oftast budget samt mellan segmentet och är ganska stort kliv ner ifall man jämför med premium segmentet.

Edit VRR spelar ingen roll för PS4 då det ej stödjer VRR men PS5 kommer förmodligen stödja VRR

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺

...och "LED" är då egentligen LCD där man i marknadsföringssyfte ville framföra tekniken som något nytt när man för tio år sedan bytte ut lysrören mot lysdioder. Samma LCD-paneler som innan. Fast man skapade en ny försäljningshype av typen "Jag ska byta min gamla LCD mot en ny LED".

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

Okej bra att veta! Med är det värt att lägga det extra på att få från led till qled/oled?

Det är väldigt, väldigt objektivt.
Står de båda två bredvid varandra i butiken så ser du skillnad. OLED är mycket mer ljusstark och har mycket starkare färger. Men när du väl kommer hem kommer du förmodligen att sänka på ljusstyrka och färger ändå för att det ska bli behagligt att titta på, det är min åsikt.

Jag köpte en 55" 7-serie på Black Friday 2018 och är dödsnöjd! Den kanske inte kan mäta sig i tester om man jämför med andra apparater som kostar trefaldigt. Men för mig som vanlig dödlig har jag absolut inget att vara missnöjd med. Jag tycker att bilden är underbar och den är pigg i menyerna. En bekant köpte en billigare modell, och den är skitseg.

En liten fotnot är att de högre serierna hos Samsung får den lilla gråa aluminium fjärren numera. Jag avskyr den, jag tycker bättre om den gamla hederliga som är svart och har fler knappar.

Summa summarum tycker jag att RU7105 är den mest prisvärda modellen. Speciellt 58" som kostar 5555kr.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22901/samsung-58...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

Gör gärna det! Har kikat på den tidigare nu när den är nedsatt med!

För 9990 är det nog ett riktigt bra pris för en 75".
Bilder överlag tycker jag är bra. Svärtan hade kunna varit bättre och den lider av lite bleeding uppe i vänstra hörnet.
Men överlag rätt nöjd efter lite pill.

Hade jag haft mer pengar hade jag köpt något bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Köpte https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22901/samsung-58... igår men fick in den i skåpbilen konstigt nog så återkommer idag med större transport 😅 ska prova den och se hur bra/dåligt det är med Edge led som jag är lite skeptisk till. Återkommer i helgen med review! Tack så mycket för alla tips.

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Bildexpert 📺

@axelboje: EN RU71 är inte en representant för kantbelyst LCD, utan en representant för Samsungs enklaste egentillverkade serie. Och den är tja, sådär? Man vet i alla fall vad man får på ett ungefär med RU7 vilket är lite av modellens styrka. Det är inte en gris i säcken om från början vet vad som är i säcken.

Vad du observerar kommer däremot inte kunna säga mycket särskilt mycket om vad edge-lit innebär på en annan modell, framför allt inte från en annan tillverkare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: okej så den är ännu sämre än vanlig edge då och kan ge ännu större cloudeffekt? Vad är det negativa med just denna skulle du säga? Gick ju lite mer på storlek än kvalite när jag valde denna framför tex en https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31216/sony-65-xg... som sägs ha bättre bild. Men fick 10” större för mindre peng. Kanske dumsnål? Vardagsrummet är på 8x4.5m med 3 stora fönster (mycket ljusinsläpp). Hoppas den jag köpt löser det när de kommer till ljus samt bra mörka scener.

Edit: letat vidare och snubblade över denna https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd75xg8096baep-75-...

Hur skulle du säga den står sig mot ru71?

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av axelboje:

@Laxpudding: okej så den är ännu sämre än vanlig edge då och kan ge ännu större cloudeffekt?

Fast vad är en "vanlig edge"?

Det finns en spridd och ofta upprepad missuppfattning att placeringen på lysdioder är avgörande för negativa upplevelser som clouding och låg kvalitet i allmänhet. Det stämmer inte utan bygger på en väldigt vanlig tankevurpa. Man ser en eller par exemplar som har problem, likt clouding, och listar ut att dessa är edge-lit. Så drar man en bred slutsats från enstaka sammanträffanden.

Att en TV har dålig bild och clouding har inget med bakgrundsbelysningen att göra. Det handlar om bättre och sämre produkter. Problemet fanns långt innan man började diskutera clouding och innan man ens började med lysdioder, då det alltid var lysrör bakom panelen. Det finns gott om clouding och problem med bakbelysta modeller också. De flesta budgetmodeller är bakbelysta för att det är enklare och därmed billigare att tillverka.

Du kommer på samma sätt att finna flera kantbelysta modeller i högre klasser som inte har samma problem med avvikelser. Precis som du hittar många toppmodeller där det är en FALD bakom panelen. Kvaliteten på produkten avgör. Inte placering av lysdioderna.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av axelboje:

@Rosen70: tack för input. Dock ligger Just den tvn du länkade lite ovanför min budget tyvärr. Men att du rekommenderar amblight gillar jag. Tror jag får gå till något butik och prova det själv.

@trigger så du gillar inte alls amblight, har du kört Philips då eller någon extern? IP-TV kör jag just nu på min LG från 2015 på den inbyggda smart IP-TV appen och de funkar helt klart bra!

Tycker inte amblight gör sig på större skärmar. (Onödigt)
Jag har kört hemmafix och inte Philips variant. Gå du till något ställe där du kan skaffa dig en egen uppfattning. Tänk in att ett showroom inte är ditt vardagsrum.

Jag kör formuler z8 som ip-tv box just nu. Helt oslagbar mjukvara (åt helsike för dyr men...)

Filmer och annat jox kör jag via kodi från hemmabyggd htpc. Kodi funkar sådär på z8an. Kanske blir bättre med tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av freddap:

Spara och köp en LG OLED TV. Har en 65" C8 idag och är extremt nöjd med den. Svärtan är i en klass för sig.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2161&t=13

Den finns å andra sidan inte i 75 tum och 77 tum kostar 40 000 kr...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

@Laxpudding: okej så den är ännu sämre än vanlig edge då och kan ge ännu större cloudeffekt? Vad är det negativa med just denna skulle du säga? Gick ju lite mer på storlek än kvalite när jag valde denna framför tex en https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31216/sony-65-xg... som sägs ha bättre bild. Men fick 10” större för mindre peng. Kanske dumsnål? Vardagsrummet är på 8x4.5m med 3 stora fönster (mycket ljusinsläpp). Hoppas den jag köpt löser det när de kommer till ljus samt bra mörka scener.

Edit: letat vidare och snubblade över denna https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd75xg8096baep-75-...

Hur skulle du säga den står sig mot ru71?

Den där Sonyn ger nog mycket bättre bild, främst svärta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS