Permalänk
Medlem

Freesync 2 vs G-sync

Hallå!

Jag ska köpa en ny bildskärm till med dator som har 'Asus strix rog GTX 1080'.

Är dock lite konfunderad angående det här med Freesync och G-sync.

Den uppfattning som jag fått är att Freesync fungerar bäst med AMD-kort och G-sync bäst med Nvidia-kort.
Tyvärr kostar ju bildskärmarna med G-sync betydligt mer.
Jag undrar hur stor skillnad det egentligen är.

Jag har tagit fram två olika alternativ som jag velar emellan.
Ifall någon här har en mer omfattande kunskap kring detta, skulle jag uppskatta hjälpen!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13508265

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men som jag förstått det så började Nvidia stödja support för G-Sync på Freesync skärmar men hur bra själva den adaptiva synken funkar varierar från skärm till skärm. Och de skärmar som Nvidia anser funkar tillräckligt bra har fått stämpeln "G-Sync Compatible". Så en skärm kan vara både Freesync och även G-Sync compatible numera.

Permalänk
Medlem

NVIDIA har påkostad krets i sina G-Sync skärmar och AMD använder den öppna VESA standarden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.25GHz | 32GB RAM 3000MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert 📺

@UW-lampa: Går igenom detta i detalj i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

I ditt fall har Acer Z321QU en G-syncmodul (metod 1 i artikeln) medan Asus XG32VQR använder VESA Adaptive (metod 2 i artikeln). Båda kommer fungera med ditt grafikkort, men av dessa två är endast Acer Z321QU garanterad i hur den adaptiva synken fungerar. Asus XG32VQR är heller inte med på Nvidias vitlista och därför är kvaliteten på den adaptiva synken ett öppet frågetecken.

Hittar du inget som bekräftar kvaliteten är Acer Z321QU det säkrare kortet – och egentligen det du betalar för.

Om det nu är adaptiv synk du har som prioritet vill säga? Erfarenheter säger att många som frågar om denna skillnad kanske inte ens behöver adaptiv synk till att börja med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Så eftersom inte 'Asus XG32VQR' inte finns med på Nvidias vitlista (G-sync compatible), går det inte att säga säkert om det fungerar felfritt med mitt GTX 1080?

Så för att dra det säkra före det osäkra är det bättre att gå för 'Acer Z321QU' istället för att chansa på den billigare skärmen?

Jag hade en G-sync skärm innan som jag en blandning av spel på, där FPSen rörde sig upp och ner med ganska stor marginal från spel till spel.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18368870" userid="215796" name="Laxpudding"]
@UW-lampa: Går igenom detta i detalj i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

Toppen, ska kika på videon!

Permalänk
Bildexpert 📺

@UW-lampa: Du måste själv researcha ifall Asus XG32VQR har en fungerande adaptiv synk eller om den dras med problem som flimmer och hack. Med Acer Z321QU vet du vad du får och att adaptiv synk fungerar så optimalt som det ungefär kan bli tack vare G-syncmodul.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jag förstår, ska undersöka det då.
Hittar jag inget som säkerställer att 'ASUS 32" ROG Strix XG32VQR' är kompatibel för adaptive synkronisering / Nvidia går jag på det säkra kortet med 'Acer 32" Predator Z321QU' istället.

Tack för hjälpen!

Permalänk

Värt att tänka på är att du kanske byter grafikkort innan du vill byta skärm nästa gång. Väljer du en G-sync skärm så blir man ju låst till ett Nvidia kort (om man vill nyttja den adaptiva synken) när man väl byter grafikkort. Om jag förstått saken rätt.

M