Permalänk
Medlem

Hjälp mITX bygge

Hej alla!

Jag behöver hjälp med ett nytt dator bygge, jag har aldrig tidigare byggt en mITX dator.
Datorn ska användas till spelande och enbart spelande. Vill kunna köra tex Cyberpunk 2077 på HÖG grafik och undrar därför lite på om denna kommer kunna klara det?

Har satt ett max TAK på 15K. (helst under)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Svårt att säga vad som krävs för att driva ett spel som lanseras i september

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är du säker på chassit? Det är ju närmare matx än mitx. Inte mycket nytta med litet format på moderkortet om chassi, grafikkort och nätagg alla är normalstora.

Personligen gillar jag Fractal Design Define Nano S och Silverstone Sugo SG13 bland budget itx.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Vzano: givetvis är det så, men tänkte om någon har en aning kanske:)

@Sando: Inte låst på nånting, satt å kolla på itx byggen på youtube å det där chassit dök upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIS:

@Vzano: givetvis är det så, men tänkte om någon har en aning kanske:)

@Sando: Inte låst på nånting, satt å kolla på itx byggen på youtube å det där chassit dök upp.

Jag kan sätta ihop ett paket åt dig. Hur prioriterar du storlek vs prestanda vs ljud? Ska den hålla någon viss typ av mått (tv-bänk, stående på skrivbord etc)? Vill du ha någon viss estetik (färg, ljus, stil)?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: Oj vad snällt! Den måste stå på ett skrivbord, då barnen inte kommer kunna låta bli den annars. Som tidigare nämt vill jag att den ska vara så framtidssäker den kan på en budget av 15k Sen hur den ser ut spelar absolut ingen roll.

Permalänk
Medlem

Jag sätter ihop ett par alternativ åt dig.

1. Först har vi ett så framtidssäkert bygge som möjligt. Du har en rätt stor itx-låda, men som är prisvärd, snygg, tyst och har bra luftflöde. Du har bra uppgraderingsmöjligheter på alla fronter.

Minus är att datorn är större än många andra itx-byggen (större än den inofficiella gränsen för small form factor), och att priset går lite över budget.

2. Här har du ett bygge baserat på Fractal Design Node 202. Det är ett chassi som jag tycker är riktigt snyggt, och som kan placeras både stående och liggande. Volymen blir liten, och det kan snyggt gömmas undan i skrivbord, tv-bänkar och på andra ställen.

Eftersom volymen är mindre blir det också lite mindre prestanda. Grafikkortet har bytts ut till RX 5700 i blower-modell för att trycka ut luft ur chassit, och 3700X har har två kärnor mindre med 3600. Allt för att spara i värmeutveckling, men det gör också att prestanda per krona blir bättre. Om man vill kan man utveckla bygget lite genom att sätta in flera tunna fläktar genom enkla modifikationer, men det är lite överkurs.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Men, om jag personligen skulle välja något skulle jag bygga i Silverstone Sugo SG13B. Det är ett litet chassi, med bra luftflöde och bra med utrymme för komponenter.

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Där har du ett paket till bra pris, men som kräver att du använder t.ex. mailboxde.com för att vidarebefordra ordern från Tyskland till Sverige. Mindfactory är en av europas största butiker när det gäller datorkomponenter, men de levererar av moms-skäl bara till återförsäljare utanför Tyskland.

Paketet innehåller vattenkylning, eftersom det blir viktigt att pusha ut luften ur fronten på chassit. Grafikkortet ligger mot sidan, och både tar in och trycker ut luft.

Till viss del skulle jag själv välja att köra på 3600 och vanliga RX 5700 (fortfarande Red Devil) istället för 3700X och 5700 XT. Det är samma avvägning som jag gjorde i mitt eget bygge i signaturen. Prestandaskillnaden är i praktiken inte så stor, men den extra boosten ger upphov till högre värmeutveckling, vilket innebär mera ljud. Vid behov kan RX 5700 överklockas för att närma sig XT (då ökar också värmen), och 3600 presterar i de flesta spel lika bra som 3700X. Om du jobbar med programmering, videoredigering, databaser eller liknande så är 3700X ett bättre val.

De pengar som du sparar på 3600+5700 över 3700X+5700XT kan istället användas vid nästa uppgradering. B450-plattformen borde ha stöd ännu en generation, så om ett par år kan du antagligen få tag på en billig 4700X eller bättre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Och om du inte gillar fronten på Sugo SG13B så finns också varianten SG13B-Q, som har en annan front.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/Silverstone-Sugo-...

Den är alltså slät och ljuddämpad, men luftflödet är istället sämre. De flesta entusiaster verkar föredra vanliga (icke-Q) varianten, men det är en smaksak.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@MIS:

Phanteks Evolv är snyggt och prisvärt mITX chassi. Det har dessutom stöd för billigare standard ATX nätaggregat.
Går du från Ryzen 3600 upp till 3600x för du lite högre klock och en bättre kylare.
Jag lade bara till en 500GB SSD, går att komplettera med fler hårddiskar eller en ta en större om du anser ha budget till det.

Grafikkor - Du skriver att du vill spela på hög grafik, så jag fläskade på med ett 2080 Super.

Det gick lite över budget, men det går att spara in på grafikkort eller gå ner till Ryzen 3600 om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@MIS:

Phanteks Evolv är snyggt och prisvärt mITX chassi. Det har dessutom stöd för billigare standard ATX nätaggregat.
Går du från Ryzen 3600 upp till 3600x för du lite högre klock och en bättre kylare.
Jag lade bara till en 500GB SSD, går att komplettera med fler hårddiskar eller en ta en större om du anser ha budget till det.

Grafikkor - Du skriver att du vill spela på hög grafik, så jag fläskade på med ett 2080 Super.

Det gick lite över budget, men det går att spara in på grafikkort eller gå ner till Ryzen 3600 om man vill.

https://komponentkoll.se/bild/fymRy.png

1. Över budget.
2. Enthoo Evolv Mini är inte ett SFF-chassi. Det har en volym på 34 liter, så 3 gånger så stort som vanliga SFF-chassin (t.ex. SG13B och Node202).
3. 2080 Super är dyrt för prestandan, och avger mycket värme. På sin höjd 2070 Super, om man ska köra Nvidia.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

6C/6T mot R5 3600 6C/12T. Skiljer väldigt lite i prestanda men mer i framtidssäkerhet.

Idag hänger i5:an med, men de nya konsolerna är 8C/16T och nya spel kommer att använda flera kärnor mycket mer effektivt än dagens spel vilket betyder att om ett par år kommer Ryzen 5 3600 absolut mosa i5-9600KF. Vi ser det idag med i5 6600K/7700K som får mängder med micro stutters.

Ryzen 5 3600 VS Intel Core i5 9600K

Köp inte 3600X.

AMD Ryzen 5 3600X
AMD Ryzen 5 3600

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Skrivet av MIS:

ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC

Utmärkt rea på XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB just nu.

Skrivet av MIS:

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING

MSI B450I GAMING PLUS AC har bättre VRM och är mycket billigare ifall man inte behöver båda M.2 platserna.

MSI B450I GAMING PLUS AC har bäst VRM av B450 Mini-ITX moderkorten.
Best ITX Ryzen Motherboards - B450-I vs. X570-I Strix

MSI B450I GAMING PLUS AC
Skrivet av MIS:

Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB)

3600MHz RAM kostar bara 20 kronor mer.

3200MHz är sweetspot.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Skrivet av MIS:

WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Jag hade lagt den extra hundralappen på en mycket snabbare Kingston KC2000 1TB M.2 NVMe.

Skrivet av tBiorrith:

WD Blue SN550 NVMe SSD 512GB

Skrivet av Sando:

Intel 660p 512GB M.2 SSD

PNY XLR8 CS3030 är oslagbar bland 500GB SSD:erna till rea priset.

Skrivet av DavidtheDoom:

Fördelar

  • Prestanda i toppklass

  • Rimlig prislapp

  • Fem års garanti

Tänkvärt

  • Troligen byggd på en referensplattform

  • Levereras utan kylfläns

Nackdelar

  • PCI Express 4.0 runt hörnet

SweClockers Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

Skrivet av TweakTown:

Performance 93%
Quality 93%
Features 95%
Value 95%
Overall Rating 94%
TweakTown PNY XLR8 CS3030 Low-Cost NVMe SSD Review

Skrivet av KitGuru:

Pros

  • Overall Performance.

  • 5-year warranty.

Cons

  • 4K performance a little disappointing in some of our tests.

KitGuru PNY XLR8 CS3030 1TB SSD Review

Skrivet av AndroidPCtv:

After passing all the tests to the SSD M.2 NVMe PNY XLR8 CS3030, we can say that this is a product with excellent specifications and performance. An SSD that does not reach the peak speeds of its rival Samsung but that does offer us a very controlled thermals and a useful life of 800 TBW that are reflected in its 5 year warranty.
AndroidPCtv REVIEW: PNY XLR8 CS3030 an NVMe disk with excellent performance

PNY XLR8 CS3030

Skrivet av Sando:

Vid behov kan RX 5700 överklockas för att närma sig XT (då ökar också värmen)

Eller flashas med 5700 XT BIOS.

Skrivet av Sando:

Om man vill kan man utveckla bygget lite genom att sätta in flera tunna fläktar genom enkla modifikationer, men det är lite överkurs.

Det är okej utan fläktar också, bara processorn som blir galet varm i Node 202, så bra val med Noctua kylaren. Annars rea på Cryorig C7 Cu nu om man vill spara lite pengar. Cryorig C7 är ännu billigare, men knappt bättre än Wraith Stealth så skippa vanliga C7.

Skrivet av tBiorrith:

AMD Ryzen 5 3600X

Inte prisvärd. Köp inte 3600X.

Köp inte 3600X.

AMD Ryzen 5 3600X
Skrivet av tBiorrith:

Palit RTX 2080 Super GamerRock & Phanteks Enthoo Evolv Mini Tower

Palit RTX 2080 Super GamerRock är 59,6 mm tjock och rymms inte i Phanteks Enthoo Evolv Mini Tower.

Skrivet av tBiorrith:

Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) 3200MHz CL16

Finns 3600 MHz minnen till samma pris.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

1. Över budget.
2. Enthoo Evolv Mini är inte ett SFF-chassi. Det har en volym på 34 liter, så 3 gånger så stort som vanliga SFF-chassin (t.ex. SG13B och Node202).
3. 2080 Super är dyrt för prestandan, och avger mycket värme. På sin höjd 2070 Super, om man ska köra Nvidia.

Ingen sade att det måste vara ett SFF chassi. Dessutom är Evolv Mini större än de andra på höjden, inte på bredden. Node 202 kommer tex ta väldigt mycket plats på bordet. Sluta fokusera på volym och slå ett öga på footprint istället.

TS betonade att han ville spela på HÖG grafik, med stora bokstäver. Därav ett 2080S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ingen sade att det måste vara ett SFF chassi. Dessutom är Evolv Mini större än de andra på höjden, inte på bredden. Node 202 kommer tex ta väldigt mycket plats på bordet. Sluta fokusera på volym och slå ett öga på footprint istället.

TS betonade att han ville spela på HÖG grafik, med stora bokstäver. Därav ett 2080S.

Node 202 har mått på 125 x 385 x 332, vilket i stående läge innebär ett fotavtryck på 125 x 332mm. Evolv Mini är 230 x 375 x 395, vilket innebär att Evolv Mini är 218% större på skrivbordet.

Node 202 kan gömmas under eller bakom skärmar, eller i ett hörn, på ett sätt som inte är möjligt för Evolv Mini.

Dold text

Sen så är inte ett 2080 Super nödvändigt för "HÖG" grafik. Ett 2060 Super eller RX 5700 räcker för det, om du då inte pratar om 4k eller 240hz, och i så fall är inte mitx rätt val oberoende.

Edit: Dessutom som påpekades här så ryms det 2080S-kortet inte ens in i Evolv Mini.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sando:

och i så fall är inte mitx rätt val oberoende.

Det kan vara rätt val. Finns många Mini-ITX chassin som rymmer ett EVGA GeForce RTX 2080 SUPER 8GB FTW3 HYBRID GAMING.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det kan vara rätt val. Finns många Mini-ITX chassin som rymmer ett EVGA GeForce RTX 2080 SUPER 8GB FTW3 HYBRID GAMING.

Mjo, men då begränsas ordentligt vilka chassin du kan använda - både gällande storlek och fläktplats. Dessutom bränns 70% av budgeten på grafikkortet.

I teorin är det möjligt, men i 90% av fallen är det inte rätt val med 2080 super i ett litet chassi med en budget.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Mjo, men då begränsas ordentligt vilka chassin du kan använda - både gällande storlek och fläktplats. Dessutom bränns 70% av budgeten på grafikkortet.

I teorin är det möjligt, men i 90% av fallen är det inte rätt val med 2080 super i ett litet chassi med en budget.

Bara för att det inte är ditt val betyder det inte att det är fel.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sando:

Mjo, men då begränsas ordentligt vilka chassin du kan använda

Inte så farligt.

Rymmer 120mm radiator:
Phanteks Enthoo Evolv Shift, Phanteks Enthoo Evolv Shift X
Louqe Ghost S1 med TopHat, FormD-T1, Raijintek Ophion EVO
In-Win A1, Lian Li TU150, NCASE M1, Streacom DA2, Fractal Design Era
Cooler Master Elite 130, Fractal Design Node 304, Fractal Design Core 500, Silverstone Sugo SG13, Kolink Satellite
Fractal Design Define Nano S, NZXT H200/210, Phanteks Enthoo Evolv Mini Tower

Rymmer kanske 120mm radiator:
Cooler Master Case Elite 120

Rymmer inte 120mm radiator:
NZXT H1
Louqe Ghost S1, DAN Cases A4-SFX, THOR ZONE MJOLNIR, Raijintek Ophion
Cooler Master MasterCase H100, Cooler Master Elite 110
Fractal Design Node 202, Silverstone ML08, Silverstone Raven RVZ01, Silverstone Raven RVZ02, DR ZĄBER SENTRY 2.0,

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Stort tack för all hjälp!

Ska sitta och titta igenom alla dom byggen ni varit super snälla och gjort till mig.

Rent spontant gillade jag Nod 202 bygget. Främst för att chassit faktiskt påminner mig om den min allra första HP dator (ca 18år) som hade ett liknande chassi

Återigen stort tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@MIS: I Node 202 blir processorn väldigt varm, så jag kan hålla med om att en radialkylare på grafikkortet och en processorkylare är en bra idé. Bytte till ett grafikkort som är i lager och till en mer prisvärd SSD.

Skrivet av Sando:

ASUS Radeon RX 5700 8GB

Slut i lager. Men det finns ett Powercolor till samma låga pris. Inet har 5 i lager.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@MIS: I Node 202 blir processorn väldigt varm, så jag kan hålla med om att en radialkylare på grafikkortet och en processorkylare är en bra idé. Bytte till ett grafikkort som är i lager och till en mer prisvärd SSD.
https://komponentkoll.se/bild/mqiso.png
Slut i lager. Men det finns ett Powercolor till samma låga pris. Inet har 5 i lager.

Tack så mycket! Jag har nu beställt denna !

Tack till alla som hjälpt mig!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@MIS: Kul! Lycka till med monteringen! Bara att citera mig i tråden eller skriva ett PM om det är någonting!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|