Permalänk

Sandpapper-OC

Många system har ju hårda gränser på max-OC. Undrar såhär teoretisk på hur hårt allting skulle skita sig ifall man slipade ner kristalloscillatorn för att öka klock-generatorns output och på så sätt lura systemet att köra snabbare? Förstås ingen vettig idé men undrar bara.

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Medlem

är säkert mer än bara processorn som tar sin basfrekvens därifrån (?) så redan där riskerar man väl att överklocka chip som inte bör justeras. Har verkligen inte gått in djupt för överklockning men idag kör man väl i princip endast med processorns egna multiplier av liknande anledningar?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vad är det för system du refererar till? Moderna datorer regleras i hög grad av sådant som temperaturer och strömbudget, inte exakt vilken frekvens som uppnås. Att på valfritt sätt (din tanke om att dra fram slippappret fungerar inte hursom) "lura" systemet att snurra snabbare skulle alltså inte ge någon effekt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet och i alla fall upp till 4790K/socket 1150 så kan man klocka BCLK (FSB på tidigare system).
Problemet är att då det var FSB gick att gå från 100 till 102-103 kanske 105 om man hade tur innan nåt började säga ifrån och gjort detta själv jag ett antal gånger 103 var max jag lyckades med.

Och vad jag läst (ej provat själv) så är BCLK rätt likt det går o öka men man kommer inte långt så nästintill meningslöst fast med rätt stor potential att tex ljudkort/usb/etc blir smått instabilt, dvs kan skapa nån krasch/frysning/bsod med allt ifrån timmar till veckors mellanrum.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: På Phenom 2an som nu sitter i min router körde jag 110 eller rent av 115 MHz FSB i flera år utan att jag märkte av några tokigheter. Nu är den betydligt äldre än 4790K så det är dock mycket möjligt att det du säger stämmer för nyare doningar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6