Permalänk
Medlem

Köpa speldator vad är bäst?

Hejsan nu är de dax att skaffa PC! har för nuvarande mac dator men nu beslutat mig för att jag vill börja spela igen och då är de PC som gäller , senast jag hade en PC va för 10 år sedan så känner att man ligger en bit efter i kunskapsnivå och trots att man lagt x antal timmar redan på att försöka catch up så känner jag ändå att de är lite av en djungel att hitta rätt !

Jag har tänkt mig kunna spela moderna spel så man kan vara med på LAN och vill själv kunna spela total war spelen. Fotball manger, age of empire 3 mm. Så vill inte ha någon värsting dator men skall ändå hålla för dagens spel.

Jag har en budget på säg kanske 7500 kr och då vill jag kunna köpa tillbehören till datorn också Skärm ,tangentbord och mus.

Vad skulle ni göra om ni var i mina skor. Bygga en ny ( har isf tänkt anställa typ webhallen för att sätta ihop den för mig) eller ska man leta på begagnat marknaden?

Hittade en dator på blocket https://www.blocket.se/annons/alvsborg/high_end_speldator_ska...
som jag blev lite sugen på.

Vad är mest prisvärt?
Om ni köper ny vad skulle ni isf välja för delar?
Om ni leta begagnat vad skulle ni då rekommendera för något?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tsurkka: En ny monterad dator för de pengarna blir tajt.

Monterad Athlon, 1650, 16GB RAM & 480GB SSD 7300 kronor
Monterad R5, 1650S, 16GB RAM & 480GB SSD 8000 kronor

Du får ta och bygga själv om du skall hålla budgeten!

Jag hade köpte en ny dator med ett begagnat grafikkort.

+ Begagnat grafikkort
GTX 1060 6GB ~1200 kronor
GTX 970 ~800 kronor
GTX 960 ~400 kronor

Ryzen 5 1600 är den ultimata budget processorn. 6C/12T. Ryzen 5 1600 fick en uppgradering till Zen+ så är som en lägre klockad Ryzen 5 2600.

AMD Ryzen 5 1600 AF

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots, USB 3.1 Gen2 Type C.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed
Skrivet av DavidtheDoom:

Fördelar

  • Prestanda i toppklass

  • Rimlig prislapp

  • Fem års garanti

Tänkvärt

  • Troligen byggd på en referensplattform

  • Levereras utan kylfläns

Nackdelar

  • PCI Express 4.0 runt hörnet

SweClockers Testpilot: PNY XLR8 CS3030 - en svanesång för SSD-enheter över PCI Express 3.0

Skrivet av TweakTown:

Performance 93%
Quality 93%
Features 95%
Value 95%
Overall Rating 94%
TweakTown PNY XLR8 CS3030 Low-Cost NVMe SSD Review

Skrivet av KitGuru:

Pros

  • Overall Performance.

  • 5-year warranty.

Cons

  • 4K performance a little disappointing in some of our tests.

KitGuru PNY XLR8 CS3030 1TB SSD Review

Skrivet av AndroidPCtv:

After passing all the tests to the SSD M.2 NVMe PNY XLR8 CS3030, we can say that this is a product with excellent specifications and performance. An SSD that does not reach the peak speeds of its rival Samsung but that does offer us a very controlled thermals and a useful life of 800 TBW that are reflected in its 5 year warranty.
AndroidPCtv REVIEW: PNY XLR8 CS3030 an NVMe disk with excellent performance

PNY XLR8 CS3030

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV
Skrivet av Tsurkka:

Hittade en dator på blocket https://www.blocket.se/annons/alvsborg/high_end_speldator_ska...
som jag blev lite sugen på.

Skippa den skulle jag säga. Till och med den billigaste nya processorn och grafikkortet krossar den.

Blocket VS Athlon & 1650 7300 kronor
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Tsurkka: att köpa nytt, inklusive montering för dom pengarna och samtidigt få något som är ens dugligt att spela på går typ inte. Här är en ny, utan monterings, i så fall får du helt enkelt följa en instruktionsvideo:

Kör du på nya delar, så måste du nästan köpa beggad skärm, mus. och tangentbord.

Personligen hade jag nog hållit koll här på Sweclockers marknad, här kan du med jämna mellanrum hitta en rätt shysst burk men skärm för runt 7k, sen köpa en billig mus och tangentbord. Datorn du länkade är verkligen inte bra, den processorn har många år på nacken och antalet kärnor och klockfrekvens är extremt missvisande. Här är en jämförelse på den CPU jag stoppade i bygget och den som sitter i datorn från blocket: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-5-3600-vs-AMD...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Tsurkka: Jag hade köpte en ny dator med ett begagnat grafikkort. Men det funkar inte om man skall låta Webhallen montera.

Det är dock väldigt enkelt att göra själv!

Det är heller inte alls dumt, om man köper de delar jag länkade tillsammans med ett beggad gtx 980 ti, gtx 1070, gtx 1660 (borde gå att hitta dessa kort för runt 1500-2000:-) eller liknande är faktiskt en riktigt duglig burk! Men bygger som sagt på att man ska vara villig att bygga själv, men det är faktiskt förvånansvärt enkelt

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av JohanFlodqvist:

Aerocool Bolt / Tempered Glass / RGB

Väldigt slut i lager.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Seagate BarraCuda 2.5" intern SSD 250 GB

Finns bara i en fysisk butik.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Kolink Core PSU

Riktigt kass kvalité.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Väldigt slut i lager.
Finns bara i en fysisk butik.
Riktigt kass kvalité.

Oj, skulle kollat. Kan bytas mot valfritt annat billigt chassi och ssd. Ja absolut, det är dålig kvalité på PSU'n, men OM jag skulle bygga en så pass billig dator så föredrar jag en sämre PSU för att kunna få en bättre CPU. I ärlighetens namn så är det ju sällan så att det inte funkar att använda en "dålig" PSU, det är bara inte att föredra.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

jo men jag skulle säkert kunna ge mig på att bygga de själv också , tror ni att jag klarar att göra det bara genom att kolla videos på nätet ?. Kan väl tänka mig att lägga 7000 på bara datorn så får jag försöka hitta skärm , tangentbord och mus utöver de.

Va ju ganska stor skillnad på datorerna i länken du skickade så verkar ju helt klart vara värt att bygga själv.

Så vad skulle ni rekommendera mig att köpa om jag då skaffar grafikkortet begagnat och köper resten nytt? är de dem 3 begagnade grafikkorten som tidigare nämnts som gäller eller finns de fler som skulle funka bra?

Tack för hjälpen !

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag är säker på att du klarar det. Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

+ Begagnat grafikkort
GTX 1060 6GB ~1200 kronor
RX 480/580
RX 470/570
GTX 970 ~800 kronor
GTX 960 ~400 kronor

Skrivet av Tsurkka:

så får jag försöka hitta skärm , tangentbord och mus utöver de.

Skärm hade jag köpt begagnad.
Tangentbord kan du ta vilket som.
Till mus hade jag rekomenderat Mionix som finns på Elgiganten för 200 kronor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsurkka:

jo men jag skulle säkert kunna ge mig på att bygga de själv också , tror ni att jag klarar att göra det bara genom att kolla videos på nätet ?. Kan väl tänka mig att lägga 7000 på bara datorn så får jag försöka hitta skärm , tangentbord och mus utöver de.

Va ju ganska stor skillnad på datorerna i länken du skickade så verkar ju helt klart vara värt att bygga själv.

Så vad skulle ni rekommendera mig att köpa om jag då skaffar grafikkortet begagnat och köper resten nytt? är de dem 3 begagnade grafikkorten som tidigare nämnts som gäller eller finns de fler som skulle funka bra?

Tack för hjälpen !

Med det lilla extra prisutrymmet har jag bytt ut dom tidigare sämsta delarna. Här är det uppdaterade bygget:

Bästa korten du får för runt 1500-1600:- borde vara ett gtx 980ti, gtx 1660 (ti/Super) eller ett gtx 1070, alla korten är relativt likvärdiga.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av JohanFlodqvist:

MSI B450M PRO-M2 MAX

MSI B450M PRO-M2 MAX saknar helt VRM kylning. ASRock B450M Pro4 är mycket bättre!

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots, USB 3.1 Gen2 Type C.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4
Skrivet av JohanFlodqvist:

Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) 3200MHz CL16

3600MHz minnen kostar lika mycket!

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Okej går nog på någon av din förslag där Eric. Ingen större skillnad på CPU som du föreslagit som jag förstått eller är de värt dem extra hundralapparna att ta den lite dyrare?

När man köper skärm är de något speciellt som är viktigt då?

hittade detta grafikkortet https://www.pricerunner.se/pl/37-5135305/Grafikkort/Palit-Mic... . Är de samma som Nvidia fast palit som tillverkar istället eller vad är skillnaden? Är Geforce GTX 1650 super som jag vill ha

Vad tror ni om att köra detta grafikkortet med prislistan du skapade Eric för 4 någonting. Då blir de någonstans kring 6000 kr. Duglig speldator? Några ändringar , tips?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tsurkka:

Ingen större skillnad på CPU som du föreslagit som jag förstått eller är de värt dem extra hundralapparna att ta den lite dyrare?

Jo, en del skillnad.

Huruvida det är värt det, upp till dig.
1600 AF levererar fler FPS/SEK men 3600 är bara lite bättre och kommer kunna användas lite längre.

Skrivet av Tsurkka:

När man köper skärm är de något speciellt som är viktigt då?

Mmm.
Panelteknik. TN, VA, PLS eller IPS.
Uppdateringsfrekvens. 60Hz, 75Hz, 120Hz eller 144Hz.
Variable refresh rate (VRR) Gsync och Freesync.
Hur mycket vill du lägga på skärm?

Skrivet av Tsurkka:

hittade detta grafikkortet https://www.pricerunner.se/pl/37-5135305/Grafikkort/Palit-Mic... . Är de samma som Nvidia fast palit som tillverkar istället eller vad är skillnaden? Är Geforce GTX 1650 super som jag vill ha

Nvidia tillverkar grafikprocessorn, Pallit tillverkar PCB, kylare, förpackning m.m.

Skrivet av Tsurkka:

Vad tror ni om att köra detta grafikkortet med prislistan du skapade Eric för 4 någonting.

Det är absolut ett bra alternativ.
Inte lika mycket prestanda eller lika billigt som att köpa grafikkortet begagnat, men helt klart enklare.
Chassit kan du ju byta ut till valfritt ATX chassi om du vill och de flesta micro-ATX (mATX) skall funka också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Okej tror jag kommer gå med den lite billigare isf och sedan får jag se hur jag gör med grafikkortet. Men om jag vill uppgradera till ryzen 5 3600 senare så kanske de går också? Såg även att de fanns en ryzen 5 2600 som var någonstans där emellan, är den ungefär där emellan i prestanda också?

Sedan angående skärmen så hade jag helst inte velat lägga mer än 1000 kr men kanske skulle kunna lägga upp mot 1500 de känns värt de. Vet du några i den prisklassen som är bra?

Lite okunnig fråga kanske men sedan måste jag köpa operativsystem med va 🙂?

Tack!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tsurkka: Om du inte citerar eller svarar mig så blir jag inte notifierad om att du skrivit något.

Skrivet av Tsurkka:

Okej tror jag kommer gå med den lite billigare isf och sedan får jag se hur jag gör med grafikkortet. Men om jag vill uppgradera till ryzen 5 3600 senare så kanske de går också?

Självklart går det att uppdatera till Ryzen 5 3600 och antagligen till den kommande Ryzen 5 4600 också.
Om ett par år kommer du kunna uppgradera till en R7 4700X för nästan ingenting.

Skrivet av Tsurkka:

Såg även att de fanns en ryzen 5 2600 som var någonstans där emellan, är den ungefär där emellan i prestanda också?

Den är knappt över 1600 AF. Kör på 1600 AF skulle jag säga.

Skrivet av Tsurkka:

Sedan angående skärmen så hade jag helst inte velat lägga mer än 1000 kr men kanske skulle kunna lägga upp mot 1500 de känns värt de. Vet du några i den prisklassen som är bra?

Då är det begagnad som gäller.
Lite svårt att ge tips på enskilda modeller på begagnadmarknaden.
För 1000 kronor borde du kunna få en 27" bra IPS skärm eller en 24" 144Hz TN panel.

Skrivet av Tsurkka:

Lite okunnig fråga kanske men sedan måste jag köpa operativsystem med va 🙂?

Finns på Ebay och olika CD Keys hemsidor för en femtiolapp.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Tsurkka: Om du inte citerar eller svarar mig så blir jag inte notifierad om att du skrivit något.
Självklart går det att uppdatera till Ryzen 5 3600 och antagligen till den kommande Ryzen 5 4600 också.
Om ett par år kommer du kunna uppgradera till en R7 4700X för nästan ingenting.
Den är knappt över 1600 AF. Kör på 1600 AF skulle jag säga.
Då är det begagnad som gäller.
Lite svårt att ge tips på enskilda modeller på begagnadmarknaden.
För 1000 kronor borde du kunna få en 27" bra IPS skärm eller en 24" 144Hz TN panel.
Finns på Ebay och olika CD Keys hemsidor för en femtiolapp.

Så hoppas jag gjorde rätt nu 😊. Jag hittade ett GeForce GTX 1060 turbo. Får ge kanske 1300-1400. Är de bättre än 1650 jag prata om tidigare? Mvh

Vet inte riktigt vad turbon står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsurkka:

Så hoppas jag gjorde rätt nu 😊. Jag hittade ett GeForce GTX 1060 turbo. Får ge kanske 1300-1400. Är de bättre än 1650 jag prata om tidigare? Mvh

Vet inte riktigt vad turbon står för.

Är det 3gb eller 6gb? Låter hur som helst lite dyrt i synnerhet om det är ett 3gb kort. Ca 1200:- är rimligt för ett 1060 6gb, ca 900:- för 3gb. Du kan även kolla efter RX 570 (riktpris: 1000:- ) / RX 580 (riktpris: 1100:- ) / RX 590 (riktpris: 1200:-).

Här är en jämförelse mellan gtx 1060 (6gb varianten) och ett gtx 1650: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1650-vs-Nvid...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Är det 3gb eller 6gb? Låter hur som helst lite dyrt i synnerhet om det är ett 3gb kort. Ca 1200:- är rimligt för ett 1060 6gb, ca 900:- för 3gb. Du kan även kolla efter RX 570 (riktpris: 1000:- ) / RX 580 (riktpris: 1100:- ) / RX 590 (riktpris: 1200:-).

Här är en jämförelse mellan gtx 1060 (6gb varianten) och ett gtx 1650: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1650-vs-Nvid...

Då är alltså 1060 bättre. Men att de heter strix eller turbo osv är inte jätterelevant utan just att de är 1060?är 6gb. Hittade flera nu men dem flesta runt 1500-1600 så får försöka få ner de till 1200

Permalänk
Medlem

@Tsurkka: nej det handlar ju om märke, kylning osv. I regel så kan man säga att korten med fler fläktar kyler bättre. Har för mig att just turbokortet kyler helt okej trots endast en fläkt dock.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@Tsurkka:

1650 ska du ej köpa inte ens för 500 kr, för låg prestanda.
RX580 ger mest prestanda jämfört med rx 570 o GTX 1060, försök om du kan hitta ett för max 1200-1300 kr.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

1060 6GB ligger ganska så snart efter 1650 Super.

Så om det skall vara värt det att köpa begagnat så får man ju hitta ett för 1200 kronor (vilket man absolut gör om man letar, sett 1000.) Annars kan man lika gärna köpa 1650 Super nytt på den aktuella rean. Så, lättare att köpa nytt om man vill ha enkelhet, bättre priser på begagnatmarknaden, men man måste leta efter dem.
Om vi kollar normalt sett när 1650 Super > 2000 kronor dock så är ett GTX 1070 begagnat för 2K ett bättre köp.

@Kvarnis: Om du scrollar upp i texten ser du att det var 1650 Super som TS menade. Vilket är det mest prisvärda nya grafikkortet.
Till skillnad från 1650 som är en nästan irrelevant produkt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Ok missade det, verkar som ett nytt 1650 Super för 1700 mer prisvärt än beg RX580 för 1200?
De verkar ha jämnbördig prestanda annars.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Kvarnis: 30% lägre pris för samma prestanda, så det är på gränsen för huruvida det är värt det att köpa begagnat eller inte i mångas bok. Men nu när det är såhär strikt budget så måste antingen skärmen eller grafikkortet vara begagnat om det skall gå ihop.

Listor med Ny skärm & Nytt grafikkort som går över budgeten

En fördel med ett begagnat RX 580 är ju att man får Freesync, billiga Freesync skärmar kan ha problem med VESA Adaptive-Sync på Nvidia Geforce grafikkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@eXtranj3rO: 30% lägre pris för samma prestanda, så det är på gränsen för huruvida det är värt det att köpa begagnat eller inte i mångas bok. Men nu när det är såhär strikt budget så måste antingen skärmen eller grafikkortet vara begagnat om det skall gå ihop.

Listor med Ny skärm & Nytt grafikkort som går över budgeten

En fördel med ett begagnat RX 580 är ju att man får Freesync, billiga Freesync skärmar kan ha problem med VESA Adaptive-Sync på Nvidia Geforce grafikkort.

Tack för alla tipsen!

Har tänkt försöka få tag på ett rx 580, rx 590. Låter ju som de bästa enligt de ni skriver. Väntar på besked på ett kort där.

Gällande skärm har jag ingen aning vad som är bäst. Ute på hal is där. Vad rekommenderar ni? 24-27tum och med 144 frekvens? Var de en nackdel med 1060 korten på 144 frekvens de? Några märken som är att rekommendera framför andra?

Såg de du skrev tidigare Eric men vad är att föredra?
Panelteknik. TN, VA, PLS eller IPS.
Uppdateringsfrekvens. 60Hz, 75Hz, 120Hz eller 144Hz.
Variable refresh rate (VRR) Gsync och Freesync.

Så taggad på att få klart med allt och kunna börja bygga nu 😂

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tsurkka:

Gällande skärm har jag ingen aning vad som är bäst. Ute på hal is där. Vad rekommenderar ni? 24-27tum och med 144 frekvens?

27" är ju större, men kan ofta uppfattas som lite lågupplösta om de är 1080p.

Skrivet av Tsurkka:

Var de en nackdel med 1060 korten på 144 frekvens de?

GTX 1060 kommer inte att leverera 144 FPS i AAA spel, men det kommer göra det i esport titlar.

Skrivet av Tsurkka:

Några märken som är att rekommendera framför andra?

De flesta använder ju paneler från samma tillverkare som tillexempel LG.
Acer kan upplevas som lite plastiga så många är emot dem, men de är ofta väldigt prisvärda.

Skrivet av Tsurkka:

Såg de du skrev tidigare Eric men vad är att föredra?
Panelteknik. TN, VA, PLS eller IPS.
Uppdateringsfrekvens. 60Hz, 75Hz, 120Hz eller 144Hz.
Variable refresh rate (VRR) Gsync och Freesync.

IPS är att föredra, men en bra IPS skärm är för dyr.
TN ger bäst responstider medan VA ger lite bättre färg och betraktingsvinklar.

Uppdateringsfrekvens vill du ha så hög som möjligt, men det kostar också mer. Jag kör 60Hz överklockad till 75Hz. Många skulle säga att 120-144Hz är mest prisvärt. Om du köper en 144Hz skärm, se till att den stödjer 144Hz över Displayport och inte bara DVI-D då DVI-D håller på att dö.

Gsync är lite lite bättre än Freesync i senaste jämförelsen jag såg, men det funkar bara på Nvidia grafikkort och de skärmarna kostar mer. Var glad om du hittar någon med Freesync i din budget.

Om du frågar snällt kanske @Laxpudding kan hjälpa dig med mer detaljer jag inte kan svara på.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@laxpudding några tips /förslag/rekommendation på skärm? Läste lite i guiden som finns hör och verkar ju som de är en del att tänka på. Hur viktiga är ghz och vad mer är viktigt att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

27" är ju större, men kan ofta uppfattas som lite lågupplösta om de är 1080p.
GTX 1060 kommer inte att leverera 144 FPS i AAA spel, men det kommer göra det i esport titlar.
De flesta använder ju paneler från samma tillverkare som tillexempel LG.
Acer kan upplevas som lite plastiga så många är emot dem, men de är ofta väldigt prisvärda.
IPS är att föredra, men en bra IPS skärm är för dyr.
TN ger bäst responstider medan VA ger lite bättre färg och betraktingsvinklar.

Uppdateringsfrekvens vill du ha så hög som möjligt, men det kostar också mer. Jag kör 60Hz överklockad till 75Hz. Många skulle säga att 120-144Hz är mest prisvärt. Om du köper en 144Hz skärm, se till att den stödjer 144Hz över Displayport och inte bara DVI-D då DVI-D håller på att dö.

Gsync är lite lite bättre än Freesync i senaste jämförelsen jag såg, men det funkar bara på Nvidia grafikkort och de skärmarna kostar mer. Var glad om du hittar någon med Freesync i din budget.

Om du frågar snällt kanske @Laxpudding kan hjälpa dig med mer detaljer jag inte kan svara på.

Skulle du säga att 1060 gtx är värt att undvika för att kunna köra 144ghz eller hur bör man tänka med de?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tsurkka:

Hur viktiga är ghz

Ta dig till en butik och testa en >100Hz skärm då det bara är du som kan avgöra hur stor skillnad du märker.
Eller gör kanske inte det förresten, kan bli dyrt, haha.

Skrivet av Tsurkka:

Skulle du säga att 1060 gtx är värt att undvika för att kunna köra 144ghz eller hur bör man tänka med de?

GTX 1060 har det rejält tungt i Total War.

GTX 1060 i TS spel
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Ta dig till en butik och testa en >100Hz skärm då det bara är du som kan avgöra hur stor skillnad du märker.
Eller gör kanske inte det förresten, kan bli dyrt, haha.
GTX 1060 har det rejält tungt i Total War.

Okej de låter ju inte bra. Då satsar jag på rx korten för dem borde hålla bättre? Är de någon skillnad på hur många ghz man har i skärmen eller har de inget med grafikkortet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsurkka:

Okej de låter ju inte bra. Då satsar jag på rx korten för dem borde hålla bättre? Är de någon skillnad på hur många ghz man har i skärmen eller har de inget med grafikkortet att göra?

Hz är antalet bilder din skärm kan visa per sekund. Så det är absolut viktigt hur många hz din skärm har, kolla på denna korta video: https://www.youtube.com/watch?v=LnKGTZIAup0

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hz är antalet bilder din skärm kan visa per sekund. Så det är absolut viktigt hur många hz din skärm har, kolla på denna korta video: https://www.youtube.com/watch?v=LnKGTZIAup0

Lite förvånad ändå att 1060 gtx kan ha problem. Med total war spelen. Vill gärna kunna spela dem. Är. De samma på längre inställningar? Skulle ni säg att de är. Stor skillnad på. 1060 gtx och rx korten? Varit inne på rx 590 lite nu, verkar som man kan få ett för ca 1500 med frakt