VALORANT - Riots kommande FPS-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag tycker det ser ganska spännande ut och är på jakt efter en nyckel. Sannolikheten att man skulle få en drop via Twitch känns ju ganska tveksam. Kul för er som fått en.

När är det tänkt att spelet ska gå "live" för alla?

Står bara "Summer 2020" på deras hemsida.
Låter som att Covid-19 gjort att det har blivit framskjutet lite också (bara tillgängligt i EU och NA nu och det var inte tanken från början).

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan få en beta nyckel, det vore kul att testa något nytt. Gillar det jag sett på Twitch än så länge men är så sjukt osäker på det här med att karaktärerna har skills. Aja, annars är det bara att hoppa tillbaka till CS.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

@SLINKY95: är det därför 1.4m tittar på det på twitch just nu?

Häng inte upp dig på tittarsiffrorna när spelet är ny. Vi har sett många många spel med miljontals tittare i en två veckor bara för att dö sen.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Häng inte upp dig på tittarsiffrorna när spelet är ny. Vi har sett många många spel med miljontals tittare i en två veckor bara för att dö sen.

Ja men det är nog många som inte kollar utan bara har igång streams för att få en drop

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Eller så kör man helt enkelt dual boot och klagar inte eller så kör man inte ett operativsystem som inte är gjort för spel från första början.

Insinuerade du just att Windows skapades för att spela på?
Also, hurrdurr Linux går inte att spela på hurrdurr...
Redan 2012 konstaterade Valve att Linux är bättre än Windows för spelprestanda.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De måste enligt lag säga/skriva att något är en paid-promotion dock. Så ditt argument håller inte riktigt.

Något har de gjort iaf, för just nu tittar 1,5miljon människor på valorant, mot 100k som kollar på Fortnite.

Och när twitch-users som normalt set aldrig rör något annat spel sitter och spela upp samma video som alla andra twitchare gjorde med valorant, så är det något i görningen i allalfall.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Fast vad tar ni det ifrån? Riot har inte betalat någon för att promota spelet.

https://twitter.com/TravisGafford/status/1247041638251159553

Läste på något forum att Riot Games hade bjudit in kända streamers till ett event på hotell för typ releaseparty, men att det blev inställt på grund av covid 19. Det får väl anses som sponsoring om det stämmer.

Sedan en snabb googling så hittade jag följande lediga tjänst på riot games uk.

https://www.riotgames.com/en/work-with-us/job/2072807/influen...

"As Influencer Manager you’ll lead our efforts to invite, inspire, entertain, and activate UK players in the FPS space by building and growing relationships with passionate local creators and their audiences. This role is for Project A: a precise tactical shooter with a lethal cast of characters, set on a near-future Earth. "

Verkar ju skumt att streamers gör något gratis, men jag kan ha fel, dock så säger historian att de inte gör det

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

har kollat lite steams men njaaaaaaaaaa... jag är skeptisk.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Häng inte upp dig på tittarsiffrorna när spelet är ny. Vi har sett många många spel med miljontals tittare i en två veckor bara för att dö sen.

Många spel med miljontals tittare på Twitch?
Många
Miljontals.

Fast nej det är ren och skär lögn.

Men du får gärna motbevisa mig och ge mig info om dessa många spel med miljontals viewers peak.

Sen är Valorant viewers hög pga anledningarna under också.
Och det är flera som tittar med flera twitch konto för ökad chans till beta flaggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Något har de gjort iaf, för just nu tittar 1,5miljon människor på valorant, mot 100k som kollar på Fortnite.

Och när twitch-users som normalt set aldrig rör något annat spel sitter och spela upp samma video som alla andra twitchare gjorde med valorant, så är det något i görningen i allalfall.

1. Riot
2. Hype
3. Chans till beta access om man kollar på streams.

Inte direkt rocket science

Fortnite ligger oftast inte högre på average viewers heller så.

Och gör de en ad måste de ha #ad med.

Sen missar du en väldigt enkel sak.
De har EXTREMT mycket mer viewers än de normalt har, vad betyder detta? Mer intäkter.
Vissa streamers ex fick tusentals nya subs den 3e.
Så även om de inte fick betalt av riot fick de löjligt mycket intäkter i form av subs, donations av extra viewers.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Häng inte upp dig på tittarsiffrorna när spelet är ny. Vi har sett många många spel med miljontals tittare i en två veckor bara för att dö sen.

som exempel?

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Skrivet av Bob:

Står bara "Summer 2020" på deras hemsida.
Låter som att Covid-19 gjort att det har blivit framskjutet lite också (bara tillgängligt i EU och NA nu och det var inte tanken från början).

Ja det låter ju inte omöjligt med tanke på den rådande situationen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Skrivet av professorsnö:

som exempel?

Escape from Tarkov svalnade ju rejält (på Twitch) när Warzone kom. Annars så är väl Battlefield V ett bra exempel. Räcker det eller behöver du fler?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

@ghostfenix: enligt Nikita på battlestate games hade EFT 5ggr fler spelare 4 månader efter stream promotionen de körde via Twitch. Spelet är större nu än någonsin. Battlefield V hade inte i närheten av 1.4 M tittare.

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Insinuerade du just att Windows skapades för att spela på?
Also, hurrdurr Linux går inte att spela på hurrdurr...
Redan 2012 konstaterade Valve att Linux är bättre än Windows för spelprestanda.

Så, om det nu är som gjort för att spela på. Varför görs det inte fler spel som kan köras där då? Huh?
Hurrdurr, gör dig inte till nu. Hurrdurr. Låter det bra när du skriver eller? Hurrdurr

Permalänk
Skrivet av professorsnö:

@ghostfenix: enligt Nikita på battlestate games hade EFT 5ggr fler spelare 4 månader efter stream promotionen de körde via Twitch. Spelet är större nu än någonsin. Battlefield V hade inte i närheten av 1.4 M tittare.

Fast jag jämförde väl aldrig EFT och BFV? Jag påpekade bara att det inte ligger topp 5 som det gjorde på Twitch för ett tag sen. Jag förstår även att spelet är populärare nu än innan tack vare att stora streamers började lira.

Sen rörde aldrig den ursprungliga frågeställningen antalet spelare utan den handlade om att "okända"/nya spel kommer upp på streamingtoppen på exempelvis Twitch för att sedan försvinna eller ha väldigt få tittare.

Nog med offtopic nu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Så, om det nu är som gjort för att spela på. Varför görs det inte fler spel som kan köras där då? Huh?
Hurrdurr, gör dig inte till nu. Hurrdurr. Låter det bra när du skriver eller? Hurrdurr

Råder det brist på spel med Linux-stöd? Har du någon källa på det?
Själv har jag inte köpt något spel utan Linux-stöd de senaste 6 åren, har ändå inte varit svältfödd på bra upplevelser. 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

@ghostfenix: du verkar inte veta vad du pratar om

riot satsar stenhårt på esport och försöker göra det så competitive som möjligt med alla deras spel. detta spelet kommer explodera

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Jag tycker än så länge spelet är riktigt skoj! Jag älskar låg låg ttk samt att man alltid har möjlighet att clutcha hur dåligt det än ser ut.

Så länge du sätter skotten så kan du lika gärna ta en 1v5 (ja, motståndarna ska väl behöva göra något misstag för att det ska gå vägen egentligen)

Permalänk
Medlem

@jagardaniel: Tycker det ser riktigt konstigt ut. Hade nog varit bättre med lite fantasy inspirerade vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

1. Riot
2. Hype
3. Chans till beta access om man kollar på streams.

Inte direkt rocket science

Fortnite ligger oftast inte högre på average viewers heller så.

Och gör de en ad måste de ha #ad med.

Sen missar du en väldigt enkel sak.
De har EXTREMT mycket mer viewers än de normalt har, vad betyder detta? Mer intäkter.
Vissa streamers ex fick tusentals nya subs den 3e.
Så även om de inte fick betalt av riot fick de löjligt mycket intäkter i form av subs, donations av extra viewers.

Jag hör vad du säger, men jag tror inte ett dugg på att Riot Games inte har löst detta på något bra sätt för att slippa "#AD" för att få upp hypen.
Blev helt övertygad igår när Tfue som normalt sett enbart spelar Fortnite runt klockan 23:00->06:00 på Morgonen svensk tid, helt plötsligt började streama Valorant mitt på dagen, och fick inte igång spelet.... och satt i över 12 timmar totalt för att bara kunna spela spelet.

Kan lova dig att denna man hade aldrig gjort något liknande om han inte skulle få betalt för att spela spelet.

Tfue blev erbjuden 140000 USD av Ea Sports för att spela Fifa förra året, men tackade då nej, medans hans då 2 teammedlemmar tackade ja (Cloakzy och 72hr) .

Sedan räknas det som en #AD när streamers får spel gratis också eller får nycklar till ett spel, men ser aldrig någon använda #ad ändå, så njae.. jag tror inte den här regeln följs.

Men jag kan ha fel, men magkänslan och historiken ifrån streamers säger mig att det inte är så, och Riot Games har betalat streamers förr för att spela deras spel.

Sedan ser ju spelet ut att vara ifrån 2010, med grafik och animationer som ser rätt kassa ut ärligt talat, och ljudet är under all kritik också. Nu är det en beta så det kan ändras, men ändå, och inget nyskapande alls i själva spelideen.
Hade spelet sett snyggt ut, hade någon mekanik som varit nyskapande så ja kanske.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Råder det brist på spel med Linux-stöd? Har du någon källa på det?
Själv har jag inte köpt något spel utan Linux-stöd de senaste 6 åren, har ändå inte varit svältfödd på bra upplevelser. 🤷🏼‍♂️

Jag spelar själv inte på linux och har aldrig gjort. Synd att de inte görs fler spel dit då. Ge det lite tid.

Permalänk
Skrivet av professorsnö:

@ghostfenix: du verkar inte veta vad du pratar om

riot satsar stenhårt på esport och försöker göra det så competitive som möjligt med alla deras spel. detta spelet kommer explodera

Läsförståelsen är inte på topp ser jag. Läs mina föregående inlägg en gång till.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Kollade lite på Twitch när Summit spelade igår. Tyckte det såg otroligt stelt ut.
Men kommer säkerligen ge det en chans. Men det gav mig inte någon wow-känsla när jag tittade på det.

Permalänk
Medlem

Tror många missar poängen med spelet, spelet ska tydligen vara mer likt 1.6 än CSGO, det är inte heller meningen att det ska vara supersnyggt.

Jag förstår absolut varför man klankar ner på spelet för att det exmpelvis ser ut att vara stelt eller fult ut men det är nog det som är meningen också. Har ett par polare som fick det intrycket av spelet men dessa är också spelare som absolut inte tycker om CS och hellre spelar battlefield på sin 60hz skärm i 2k upplösning och "max" settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Något har de gjort iaf, för just nu tittar 1,5miljon människor på valorant, mot 100k som kollar på Fortnite.

Och när twitch-users som normalt set aldrig rör något annat spel sitter och spela upp samma video som alla andra twitchare gjorde med valorant, så är det något i görningen i allalfall.

Bara för att de inte får betalt betyder det inte att de inte kan tjäna pengar på det. Även Fortnite blir tråkigt till slut.

Finns en marknad för ett kompetativt FPS likt CS 1.6, jag tror detta kan lyckas bra. Såg ganska skoj ut, tyckte grafiken såg bra ut också, simpelt men snyggt, vissa grejer behöver poleras lite.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag har spelat några matcher nu och jag tycker spelet känns bra. Så den "hypen" som våra kära underhållare byggt upp finns det nog en hel del sanning i. Bra menyer och inställningar och spelet flyter på bra rent prestandamässigt. Det känns bra att skjuta (rätt lurigt) och jag tycker mycket av det som finns i spelet känns genomtänkt. Mindre nertid med att vänta på spelare och att rundor ska starta vilket är något som kan vara drygt i andra spel. De tre kartorna har känts helt okej än så länge.

När jag såg första trailern så kändes det som alla effekter väldigt överväldigande. Jag har inte upplevt det som ett problem nu när jag har spelat själv. Men detta kan också bero på att vi är alla nya och ingen riktigt spelar tillsammans. CS-spelare kommer definitivt lysa nu i början då det har den skjutmekanik som är mest lik. Troligtvis samma grupp som kommer klaga på abilities mest också. Jag gillar också konceptet med olika karaktärer då det ger ett mer djup i spelet än vad CS tillåter dig. Och tröttnar man på det man spelar kan man alltid pröva någonting annat nästa match.

Spelet är byggt för 5vs5 så är man den personen som gillar att spela spel med matchmaking/ranksystem så kommer man nog tycka om detta spel. Och med tanke på vilken hype som byggts upp på grund av Riots geniala marknadsföring så är det nog ingen tvekan om att detta spel kommer vara väldigt populärt ett tag, oavsett vad man tycker om det.

Som alla andra spel i detta format kommer otrevliga människor snart bli ett stort bekymmer. Nu finns det ännu fler sätt att göra bort dig på (med abilities) och därmed flera anledningar för folk att skrika på dig. Jag har redan haft en match där en spelare i vårat lag suttit och klagat på en stackars spelare i vårat lag. Hur han inte förtjänade sin beta-nyckel för att han var värdelös och att den istället skulle gått till hans vän som var mycket bättre. Detta var andra dagen... i en STÄNGD beta. Sedan kommer det finnas en hel del fuskare, speciellt i och med att spelet är gratis. Vet inte om något sådant är planerat men ett replay-system känns nästan som ett måste.

Permalänk

Jag har dragit igång en Discordserver för att kunna samla och koordinera scrims och liknande:
https://discord.gg/7TkQPgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamRobot4:

Jag har dragit igång en Discordserver för att kunna samla och koordinera scrims och liknande:
https://discord.gg/7TkQPgj

Grymt initiativ! Älskar redan spelet, men hade varit kul att hitta mer folk att lira med så hoppas discorden hjälper med det

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Riktigt nice spel sjukt genomtänkt!!

MEN! lirat typ 10 games och har nu redan mött en fuskare! -.- Helt sjukt hur snabbt de får ut fusk till spel. 100% säker på att han spelade med WH!