Microsoft Edge är näst största webbläsaren

Permalänk

Visst hade jag av lathet kunnat fortsätta använda Edge efter en Win10-installation. Men direkt webbläsaren öppnar ett par extra flikar av sig själv vid första öppnandet, och känns propsig, då reser jag ragg direkt och fimpar den till förmån för Chrome. Man är redan på helspänn som man är vid såna installationer efter alla förfrågningar om "smarta" grejer, datalagring osv. Så vid minsta tecken på bloatedhet eller propsning, då blir det kalla handen direkt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

@anon42512: Tyvärr är det blockerat att ladda ner filer från nätet och köra. Det finns en lista på betrodda/nödvändiga program vi kan få tag på, men tyvärr räknas ej detta till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag laddade precis ner nya edge tycker det visuellt ser bättre ut än chrome men då jag inte kan ändra ny flik sök motor till google går den inte att använda.

Borde väl bara vara att följa denna? Funkar för mig iaf
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028574/microsoft-ed...
Edit. Såg nu vad du skrev, vet ingen lösning på det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag laddade precis ner nya edge tycker det visuellt ser bättre ut än chrome men då jag inte kan ändra ny flik sök motor till google går den inte att använda.

Ja, det är lite konstigt. Man kan ändra adressfälts-sökmotor men inte den för ny flik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns kvar för mig?

Har du inte uppdaterat ditt Chrome?
Nu finns bara mute site nämligen.

Skrivet av Dashio:

Högerklicka och mute site?

Inte vad jag är ute efter har ofta flera fönster från samma hemsida men vill bara stänga av ljudet från en specifik flik.

Permalänk
Skrivet av rewoX:

@Buddaz112: Tack för svaret, den använder alltså minst av alla webbläsare?

Sist var Firefox högst upp på listan över de som använder minst minne. Det är ingen som tänker på sådant längre.
Nya CSS motorn där grafiken laddar fort.
Kommer ny variant till Android där Mozilla har tänkt använda något som heter Geckoview. Bygger utifrån Google WebView fast med Gecko motorn.
Kör mest på telefonen. Använder Beta ute eller Developer när jag sitter inne vid datorn.

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande den RAM hungriga. 🍽️😅

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Ja den är ju inte så kass egentligen men jag håller mig fortsatt till Chrome.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Okej, så lite snurrigt statistikurval. Internet Explorer lär väl fortfarande vara störst om alla tas med. Chromium-Edge är säkert en förbättring från tidigare. Vore intressant med statistik över endast webbläsare som användare själv väljer att installera utan promptning...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HolyFather:

Okej, så lite snurrigt statistikurval. Internet Explorer lär väl fortfarande vara störst om alla tas med. Chromium-Edge är säkert en förbättring från tidigare. Vore intressant med statistik över endast webbläsare som användare själv väljer att installera utan promptning...

Näe? IE verkar ligga på några få % (3,77 enligt https://gs.statcounter.com/browser-market-share/desktop/world... )
Eller missar jag vad du menar?

Permalänk
Medlem

Hemma kör jag Firefox.
På jobbet har jag kört IE-11 då det program jag använder mest bara funkar till 100% med IE.

Testar just nu nya Edge på jobbet, och programmet verkar funka till 100% på den också. Så äntligen kan man kanske helt gå över till en modern webbläsare på jobbet också.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Ersatte Chrome hemma med Edge och är faktiskt mycket nöjd. Snabb och och minimalistisk!

På jobbet kör jag Vivaldi där den är helt oslagbar. Men den tar lite längre tid att starta och hemma så stänger jag alltid ner webbläsaren, på jobbet är den konstant öppen, hehe

Permalänk

Jag håller mig till Firefox hemma.
På jobbet använder jag huvudsakligen Chrome men eftersom jag jobbar som testare av webbplatser så blir det också Safari (Mac & iOS), Firefox, IE11 och Edge.

Lite insikter eftersom jag jobbar med det här:
- När nya Edge helt ersatt gamla Edge kommer vi med all sannolikhet sluta testa Edge utom möjligen de allra viktigaste funktionerna/sidorna.
- De flesta buggar (på webbsidorna jag testar) som dyker upp i gamla Edge fanns även i IE11 och vice versa. Så värdet i att hitta och fixa dessa buggar kommer gå ner, kanske kan det bli början till slutet med att vi supportar IE11. Jag kommer trycka för det iaf, sen får någon se över de finansiella konsekvenserna om vi skulle förlora vissa IE11-kunder som vi inte kan få gå över till Edge eller något annat. Men förr eller senare är det ingen poäng att lägga dyra konsulttimmar på att underhålla en mindre och mindre kundbas som använder IE11.

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta en ersättare till Chrome, men sist jag kollade på det (vilket var något år sedan) fanns inget alternativ som både erbjöd en stabil upplevelse på desktop-sidan, vettig prestanda på mobilt och god synkronisering mellan enheter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har faktiskt inte testat speciellt mycket. Det lilla jag pillat så, No No.

Allt som funkar i firefox kör jag där

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Har försökt hitta en ersättare till Chrome, men sist jag kollade på det (vilket var något år sedan) fanns inget alternativ som både erbjöd en stabil upplevelse på desktop-sidan, vettig prestanda på mobilt och god synkronisering mellan enheter.

Nya Edge är i princip Chrome fast bättre.

Permalänk
Avstängd

Firefox alla dagar i veckan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Var nöjd med nya Edge tills det visade sig att min fru inte kunde se live streaming av föreläsning på Facebook. Blev bara svart. Bytte direkt till Chrome och där funkade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kör Firefox till 99.9 procent. Har gamla Edge för att öppna Gmail eftersom det inte går att ha flera Google-konton inloggade samtidigt i samma webbläsare.

Vad menar du? Jag gör det dagligen, klicka på din profilbild -> "Lägg till ytterligare ett konto"

Permalänk
Medlem

Kört Edge Chromium i någon månad nu. Jag är nöjd med hur den presterar. Skulle dock vilja kunna ändra ny flik till att vara Google istället för Bing.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skäggig legend

PC: Firefox -> Edge -> Chrome.
Mac: Safari -> Punkt.

Att ändå så otroligt många snurrar med Chrome? Jag känner alltid att den drar iväg otroligt på RAM och känns inte lika ehm.. "smooth" som Firefox..? Safari på mac är en NO brainer tillsammans med Magic mouse eller deras trackpads.. <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

PC: Firefox -> Edge -> Chrome.
Mac: Safari -> Punkt.

Att ändå så otroligt många snurrar med Chrome? Jag känner alltid att den drar iväg otroligt på RAM och känns inte lika ehm.. "smooth" som Firefox..? Safari på mac är en NO brainer tillsammans med Magic mouse eller deras trackpads.. <3

Chrome är snabbare och använder mindre RAM än Fireforx.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=firefox-c...

Smoothscroll till Chrome smörjer också upp den rätt bra.

Och ja, Safari är förstås bäst.

Permalänk
Medlem

Chrome för min del då det syncar på alla mina enheter.
Edge har jag som 2a browser på datorn dock.

Tycker Chromes scrollande är tveklöst bäst, känns mer responsiv. Kanske har att göra med att jag avskyr stark smooth scrolling då det känns segt på något sätt.

Om ändå IOS ryktet är sant att man kan välja en annan default läsare än fking safari i ios 14 så blir jag glad

Permalänk
Medlem

Allergisk mot allt som har google inblandat (ägare av 2 android telefoner) Funderar på att gå över till Firefox är ju i alla fall inte ett företag som gör allt för att sälja uppgifter om privatpersoner till företag & regeringar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av DasIch:

Chrome är snabbare och använder mindre RAM än Fireforx.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=firefox-c...

Smoothscroll till Chrome smörjer också upp den rätt bra.

Och ja, Safari är förstås bäst.

Åfan, alltid varit så?

Jag tycker inte man ska behöva tillägg, borde vara där från början med valet att stänga av eller sätta på

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Kör på Vivaldi, vilket tråkigt nog motarbetas av många så det ser ut att vara ett sämre alternativ:
https://vivaldi.com/blog/user-agent-changes/

Vivaldi här också. Riktigt trevlig webbläsare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad menar du? Jag gör det dagligen, klicka på din profilbild -> "Lägg till ytterligare ett konto"

Det blir kaos på Youtube, eftersom det är ett Google-konto. Det jag använder primärt är inte det som är mitt primära mejlkonto, och det krockar. Youtube vill använda det andra, och det byts.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Åfan, alltid varit så?

Jag tycker inte man ska behöva tillägg, borde vara där från början med valet att stänga av eller sätta på

Alltid är en väldigt lång tid men Firefox har väl inte varit känd för att vara varken snabb eller resurssnål.

Chrome brukar väl öppna en flik med Smoothscrolll efter installation, så du kan välja om du vill aktivera det och testa vilka inställningar du vill ha. Det är ungefär så enkelt det kan bli. Till Mac kostar det tyvärr lite pengar.

Permalänk

PC- 50% Brave - 50% Firefox
Mobil- 90% Brave - 10% FreeadblockBrowser (finns några ggr då brave inte blockar reklamen)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Chrome är snabbare och använder mindre RAM än Fireforx.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=firefox-c...

Smoothscroll till Chrome smörjer också upp den rätt bra.

Och ja, Safari är förstås bäst.

Chrome är inte snabbare än firefox dom är ungefär lika snabba, firefox är kanske lite snabbare just nu, men det ändras hela tiden. Benchmarks säger ingenting om "real life" användandet, testa själv öppna flikar samtidigt i bägge webbläsarna. Sen ja initialt tar firefox lite mer minne, men så fort du öppnat några flikar tar chrome mer minne.

Sen tycker jag man ska stödja underdogen och använda firefox, det är den enda konkurrenten till chrome nu, som finns på alla OS. Edge är chrome oxå nu, det är inte bra, 99% av webbläsare är chrome nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.