Permalänk

Röd VGA lampa

Tja! Börjat på mitt nya datorbygge. Fått ihop allt, varit försiktig som fan, följt 2-3 olika guider på youtube och alla instruktioner i medföljande handböcker. Trots detta, när jag startar datorn så kickar allt igång, fläktar, lampor osv. Efter några sekunder hör man cpu fläkten varva ner lite grann samtidigt som lampan märkt VGA lyser rött.

Jag har provat att koppla om allt, båda PCI-e uttagen med grafikkortet, utan grafikkortet. Tagit bort RAM. Försökte sätta in grafikkortet från min gamla låda men den ville inte in och vågade inte riskera förstöra något.

specs

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. är inte kunnig nog att plocka isär och felsöka allt, så vet inte vad jag ska skicka tillbaka. Funderar på att skicka tillbaka allt och hoppas att de tar emot det, kanske skapa ett nytt bygge som inet får sätta ihop, om inte de här löser sig.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in strömkabeln från nätagget till grafikkortet korrekt?

Börjar fläktarna på grafikkortet snurra när du startar datorn?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@cyklonen: Jag har kopplat in 2 st kablar i psu som går till GPU, då seasonic rekommenderade att man kör 2 pci-e till psu kablar istället för en. När detta inte funkade tog jag dock bort en av dessa o provade igen utan resultat.

Fläktarna snurrar ej, men detaljer på grafikkortet lyser så det verkar iallafall få ström, trots att fläktarna på undersidan inte går igång. Noterade att när jag stänger av datorn så får gpu fläktarna en snabb skjuts och spinner några varv innan de lägger ner igen.

Permalänk
Skrivet av Tjockdator:

@cyklonen: Jag har kopplat in 2 st kablar i psu som går till GPU, då seasonic rekommenderade att man kör 2 pci-e till psu kablar istället för en. När detta inte funkade tog jag dock bort en av dessa o provade igen utan resultat.

Fläktarna snurrar ej, men detaljer på grafikkortet lyser så det verkar iallafall få ström, trots att fläktarna på undersidan inte går igång. Noterade att när jag stänger av datorn så får gpu fläktarna en snabb skjuts och spinner några varv innan de lägger ner igen.

Hej,
Är du säker på att grafikkortet monterats på rätt sätt? Alltså hela vägen ner och fastskruvat?
Gör om installationen av grafikkortet en gång till. Lugnt och metodiskt.
I värsta fall är någon del i bygget defekt, men du har ju garanti så det är ju lugnt.

Mvh: Henrik

Permalänk

@Cypress_86:
Har sett till flera gånger att gpu sitter, kan inte trycka det längre med risk för moderkortets liv. dragit om sladdar från psu igen osv, men lampan kommer alltid tillbaka.

Permalänk
Medlem

testat sätta Gpun i olika slots?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Har du något annat grafikkort att testa med? Verkar inte helt ovanligt med problem med Gigabyte-kort på MSI-brädorna om man läser MSIs forum. Rådet brukar vara BIOS update.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

@maLakai: Japp, satt den i båda slotsen.

@macmann1: Jag har ett gammalt, men fick inte in det utan att närma mig våld så vågade inte helt.
Läste också att det kan vara något problem med msi o gigabyte.

Väldigt matt på besvären, innan detta fick jag vänta på nytt chassi då distanserna saknades..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

@macmann1: Jag har ett gammalt, men fick inte in det utan att närma mig våld så vågade inte helt.

Detta tycker jag låter underligt. Det ska inte krävas nåt våld för att stoppa in ett grafikkort. Är det kanske ändå fel på moderkortet, t ex att nån hake är trasig, eller att det är skit i skåran?

Ta ur grafikkortet och kolla noga igenom kortplatserna, gärna med en stark lampa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

@cyklonen: Kollat igenom ordentligt, inga konstigheter i skåran eller liknande. Det nya grafikkortet går in ganska bra, mitt gamla dock är slitet och inte särskilt smidigt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Detta var ett vanligt problem i början med msi korten (innan MAX kom samt första batchen med MAX). Detta har sedan dess lösts med nya bios uppdateringar.

Kort sagt, testa flasha nytt bios. Är 99% säker på att du har usb flashback på den brädan

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Första frågan borde väl ha varit, ”hur och till/från vad/vilket är skärmen inkopplad?..

Permalänk

@Oppna: Stämmer, har en Flash bios usb port. Vet dock inte hur detta görs, och riskerar man någon sorts garanti på moderkortet då?

@yogge: Har provat att koppla min vanliga skärm via DP till samtliga uttag på grafikkortet. Även DVI från min andra skärm till moderkortsporten. Det verkar som att skärmarna känns igen nån sekund innan de går in i viloläge.

Permalänk

Tjena tråden! lite framsteg. Fick in mitt gamla 680 nvidia kort och, vad vet man, skiten startar upp, vga lampan lyser nån sekund och fläktarna på gpun kickar igång ordentligt. Sen släcks VGA led och BOOT led lyser. Dock verkar inte detta vara nåt problem då jag faktiskt kommer in i bios nu, och där släcks boot. Vad tror vi? Grafikkortet som e skit?

Permalänk
Medlem

Har du den senaste bios ???
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PLUS-MAX

7B86vH5

Description
- Improved system boot up time
- Improved PCI-E device compatibility.

https://www.youtube.com/watch?v=LRyFMf0D9Lc

Länk
Permalänk

@Frezeer: Kommer tyvärr inte till bios så vet inte hur jag ska uppdatera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

@Frezeer: Kommer tyvärr inte till bios så vet inte hur jag ska uppdatera det.

Kika in denna videon

https://www.youtube.com/watch?v=iTkXunUAriE

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Tack för all hjälp, har löst problemet nu.

Eftersom mitt gamla grafikkort fungerade så utgick jag ifrån att mitt nya var problemet. Köpte därför ett Sapphire nitro+ och visst funkade det, inga problem, så skickade tillbaka mitt gigabyte kort. Hoppas nu inte jag gjort nåt som skadat kortet. Var otroligt försiktigt och använde ESD så ser inte hur de skulle kunna hända.