Sony avtäcker Playstation 5-kontrollern Dualsense

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att göra en kontroll som ergonomisk både passar en 5 åring och en vuxen är svårt. Sony brukar då framförallt prioritera de med små händer så jag är skeptisk, baserat på hur mycket jag ogillade dual chock 4 storlek..

Så det jag efterfrågar är fler storlekar så alla blir glada. Finns det någon här med handstorlek 12 (XXXL) och större som gillade dual chock 4?

Nej den är tyvärr ingen hit för oss med stora tassar...

Visa signatur

Saknar flådig PC för tillfället...

Permalänk
Medlem

Jag ønskar mig en retro-grå med færger på knappar och logo. Tack.
Observerar att det ser ut som en slags hybrid mellan Xbox One och DualShock - verkar som att det "optimala" ligger nånstans åt det hållet?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Noterar även att det visst är en ring runt spaken, så den kanske är hårdare och har bättre glid än på DS4 ändå. Skönt!

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Fast det där är väll ändå troligast just mikrofonhålet? Som knappen ovan aktiverar.

Annars ser det även med perspektivet i åtanke ut som en väldigt märkligt form att motta en rund plugg.

Det bör väl vara en 3,5mm stereoljud/mikrofon med tillhörade mute-knapp. Precis som på DS3an. Känns lustigt om det skulle vara enbart för mikrofon.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

synd dom inte körde på denna boomerang haha...

Permalänk

Snygg. Hoppas på dock på svart, för opraktiskt med vitt.

Kan inte riktigt köpa 3,5 vurmandet. Investera i ett par vettiga BT-lurar. Bästa sen uppfinnandet av toapapper.

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Medlem

Den ser bulkigare ut än DS4. Hoppas den inte blir stor och klumpig som Xbox-kontrollern är. DS4 var helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Synd att de verkar ha samma kassa gummikvalitê på spakarna som man lär nöta sönder. Xbox kontrollen är mycket bättre.

Gummimaterialet byttes ut på DS4 v2 till ett med bättre grepp och tålighet än första versionen som följde med PS4. Så detta borde väl inte vara sämre iaf.

Jag tycker Xbox-kontrollen känns som att hålla i en otymplig pedagogisk leksak. DS ligger däremot perfekt i handen. Har ganska små händer iofs.

Permalänk
Medlem

Lär se betydligt bättre ut i svart. Hoppas också den får lite mer vikt, de tidigare modellerna har känts så jäkla billiga!

Helst hade jag velat se en Elite version av kontrollen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixonjkpg:

Det bör väl vara en 3,5mm stereoljud/mikrofon med tillhörade mute-knapp. Precis som på DS3an. Känns lustigt om det skulle vara enbart för mikrofon.

Det syftades nog på att det skulle vara bara ett hål där det är en mikrofon i, inte en kontakt för att koppla in en.

Permalänk
Medlem

Riktigt ful, och den använder teknik som Microsoft introducerade för flera år sedan.

Permalänk
Medlem

Den ser riktigt snygg ut (för att vara en handkontroll) med ett riktigt modernt designspråk. Det återstår väl att se om det vita missfärgas men helt rätt väg att gå rent estetiskt, vilket blev tydligare när folk påstade bilder på helsvarta varianter vilka såg tråkiga ut. Designen ger nästan lite modern skandinavisk känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Fattar inte varför så många klagar på utseendet,

Jag fattar inte varför folk tycker så mkt om utseendet i huvudtaget (edit: på kontrollen i sig - dess relation till lådan är ju en intressant aspekt, lådjäkeln bör ju med fördel stå ute i luften). Det är en jäkla handkontroll, att ligga och se snygg ut har en sådan aldrig lyckats med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag fattar inte varför folk tycker så mkt om utseendet i huvudtaget. Det är en jäkla handkontroll, att ligga och se snygg ut har en sådan aldrig lyckats med.

Har vänner som valt bort vissa TV modeller när de köpt tv pga fjärrkontrollen var för ful.
Själv bryr jag mig inte om designen på en handkontroll bara den är bekväm att spela med för mig har hittills ingen PS kontroll varit det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fin. Brukar tycka vita teknikprylar ser snygga ut, men i detta fall gillar jag den helsvarta bättre. Nog för att det blev lite väl stor andel svart på den vita i artikeln som av någon anledning fick mig att tänka på en insekt. Kanske lite som en bönsyrsas ansikte om det vänds uppochner? 🤔

Ser för övrigt ut som att PS-knappen liksom på Dualshock 4 går att råka komma åt vid hektiskt spelande, vilket inte är så kul när det händer. Den borde flyttas längre bort från styrspakarna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

DualShock var väl ändå namnet för att den just hade shock (dubbla vibratorer)? Och att PS4 råkar ha Gen4 av DualShock. Men med det förflutna bakom oss så verkar detta som en riktig uppfräschning av sitt forna jag.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg!

Hoppas hoppas att dessa spakar håller bättre än på DS4..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har vänner som valt bort vissa TV modeller när de köpt tv pga fjärrkontrollen var för ful.

Välja mellan två TVs..

Vi tar den med bäst appar, jaha har dom samma appar? Okej då väljer vi den som är snyggast, okej lika snygga? Då väljer vi den med snyggast fjärrkontroll, okej även dom lika snygga? Hmmm... vilken ska vi då välja? Den med bäst bild får det väl kanske bli isåfall?

Permalänk
Medlem

Så en Xbox-controller?

Har inget emot det, har för stora händer för att spela länge och bekvämt med en Dualshock och har alltid gillat Xbox-kontrollerna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Välja mellan två TVs..

Vi tar den med bäst appar, jaha har dom samma appar? Okej då väljer vi den som är snyggast, okej lika snygga? Då väljer vi den med snyggast fjärrkontroll, okej även dom lika snygga? Hmmm... vilken ska vi då välja? Den med bäst bild får det väl kanske bli isåfall?

Okej?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De vill uppenbarligen matcha designen på PlayStation VR men konstigt nog tycker jag inte PlayStation VR ser ful ut medan första intrycket av DualSense var att den var ohyggligt ful, vet inte varför...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Det syftades nog på att det skulle vara bara ett hål där det är en mikrofon i, inte en kontakt för att koppla in en.

Jaha okey, det kan ju vara en möjlighet. Personligen hoppas jag att det finns möjlighet att koppla in ett trådat headset då jag redan äger ett sådant. Den som lever får se!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Hmm... njae. Den ser ut lite sådär som så mycket brukar göra när det ska försöka se "futuristiskt nu" ut.

Detta borde ju sätta stilen på lådan kan man tycka. Som flera redan påpekat. i8 something, something.

(som jag iofs tycker är en ful bil men på en konsol kan stilen vara mer passande)

Permalänk
Medlem

Såg dessa o nu kan man inte sluta se den så.

Brottare (med skumma tatueringar) XD

Mario var rätt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det någon som helst logik i att ha urgröpta styrspakar som på kanterna skär in i tummarna?
För min del hade gärna "utvecklingen" av handkontroller kunnat stanna av efter DS-kontrollen som kom med PS2.

Ja, det är väll för folk som håller i klogrepp med toppen av pekfingrarna rätt ner i kantdiket på kupolen..

Men jag hade gärna sett PS1-3 modellen igen.

Skrivet av Zemlan:

Usch och fy. Den kontrollen är ju horribel . Vi hade både PS2 och Gamecube hemma när dessa var aktuella och man var mindre och den DS kontrollen hade absolut inget att hämta jämte Gamecube-kontrollen.

Nu gällde det där ju enbart, eller iaf främst, spakarana. GC hade ju också samma form, även om den hade några räfflor på istället för DS ruggade yta.

Kollar jag på min CG så är det tydligt att den tyvärr drabbats av samma åkomma som vissa DS, och de tidiga DS4 har. Det mjuka materialet har kemiskt börjat ge sig till känna, genom att närma sig upplösningstillstånd.

Men trots detta (det har ju tagit en hel del år) borde det behövas ett aningen mindre mjukt material om man håller sig till den rundade designen. Det var ju inte konstigt att detta blev påtagligt först med DS4.

Skrivet av raQblad:

Jag ønskar mig en retro-grå med færger på knappar och logo. Tack.

Låter som något för nästa jubileum. 30 år kanske. Vilket händelsevis verkar..

Ja. Genast mycket trevligare med knappfärgerna.

Dock ser den lite klumpig ut nu, kanske var det anledningen till kontrastdesignen?

Skrivet av Squallie:

Noterar även att det visst är en ring runt spaken, så den kanske är hårdare och har bättre glid än på DS4 ändå. Skönt!

Ser mer ut som det är för att den under / i mitten är av sånt där gummerat, två materialytor som möts helt enkelt. För grepp.

Skrivet av erixonjkpg:

Det bör väl vara en 3,5mm stereoljud/mikrofon med tillhörade mute-knapp. Precis som på DS3an. Känns lustigt om det skulle vara enbart för mikrofon.

Kanske det. Såg en annan bild senare där hålet ser rundare ut.

Skrivet av Squallie:

Det syftades nog på att det skulle vara bara ett hål där det är en mikrofon i, inte en kontakt för att koppla in en.

Ja. Nånstans får den ju vara. Men det kan ju vara under också, som på Stadia-kontrollen.

Skrivet av ipac:

Detta borde ju sätta stilen på lådan kan man tycka. Som flera redan påpekat. i8 something, something.

https://www.tomshw.it/images/images/2020/04/ps5-controller-dualsense-87026.jpg
https://uniq.la/images/qRmxQBFjkk.jpg

(som jag iofs tycker är en ful bil men på en konsol kan stilen vara mer passande)

Ja, hiskligt ful bil. Möjliga direktiv från chefsdesigner till teamet: "Gör så den ser arg ut för att du tog dess parkeringsplats!" eller "Min grabb ritade den här, följ så nära ni kan!"

Anledningen till Saaben var att den hade ljusrampen för bättre spårning av AI-bilar också. Syntes visst inte på den bilden, men här:

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Den ser bekvämare ut än PS4:an... Men inte särskilt snygg.

Ser ju mer eller mindre identisk ut med Dualshock 4.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara Xbox passform vilket jag har väntat på länge! Jag gillar den. Men hel svart hade varit snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-Ludwig:

Hur tycker du att det fungerar med L/R 1/2? Tycker själv att läget på dem hamnar lite konstigt. Går oftast bra med L/R 2 men kan bli lite krampaktigt med L/R 1 utan att ändra grepp. Är det jag finner mest problematiskt med handkontroller idag.

Tycker det funkar bra, men jag håller bara med pekfingret på båda sidorna. Sedan ser jag till att hålla hela kontrollen långt fram så att fingrarna är relativt "raka" (dvs inte så mycket böjning vid knogarna), och så att greppen är långt från handflatan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hank Solo:

Ser ju mer eller mindre identisk ut med Dualshock 4.

Specsavers brukar ha billiga undersökningar.