Datorhjälp snälla! Formatera? Uppgradera?

Permalänk

Datorhjälp snälla! Formatera? Uppgradera?

Hej! Jag böt min laptop mot en dator som var hemmabyggd, han hade ej tid att formatera datorn då affären gick snabbt. Men när det spelas tex Fortnite laggar det väldigt mycket och det känns som datorn bör klara av sådana spel.

Så mina frågor lyder:
Finns det några felsökningar eller något man gör göra?

Kan det räcka med en formatering? (OM ja, kan jag se min CD-key till Windows isåfall? Fick ej med en skiva och det var killens bror som installerat windows så han vet inte om det är en nedladdad version eller original)

Om jag ska uppgradera datorn, vad bör jag byta ut först och mot vad? Så billigt som möjligt (har ej möjlighet att köpa grafikkort för 10k)

JÄTTESTORT TACK OM NÅGON ORKAR TA SIN TID ATT HJÄLPA MIG

Datorns specs:

Nvidia GTX 1070

Hårdiskar:
KINGSTON SUV400S37120G
HGST HTS545050A7E380
INTEL SSDSC2BW240A4
8 GB RAM

Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz 3.41 GHz

Windows 10

Permalänk

Du borde absolut formatera alla hårddiskar och börja med en fräsch installation. Du vet ju inte vad tidigare ägare installerat.

Permalänk
Medlem

Datorn har en bra CPU, tillräckligt med RAM och grafikkortet är också bra, du borde få minst 100 FPS i Fortnite med dom delarna.
För att kolla Windows nyckeln kan du köra detta program. Innan du installerar om allting är ett tips att kontrollera aktivitetshanteraren (tryck ctrl+alt+del och välj Aktivitetshanteraren), sortera sedan på RAM genom att klicka en gång på "Minne" så du ser vilken process som tar mest minne, gör sedan samma sak med "CPU" för att se vad som tar mest CPU. Gör detta när du har alla program avstängda i windows så som spel, webläsare. Det kan vara någon applikation som ligger och drar CPU eller minne som slöar ner datorn. NVIDIA GeForce Experience är en sådan sak. En annan är Microsoft Game Bar. Guider för att bli av med Gamebar här. Och NVIDIA GeForce Experience här. Se även till att ditt windows inte kör i "balanserat" ström användningsläge. Här är en guide hur du fixar det.. Borde tillägga att jag instämmer med ovan post att installera om är viktigt ifall du inte känner tidigare ägare och vet att disken är 100% ren från virus/spyware. Ovan guider gäller dock fortfarande vid nyinstallerad Windows 10 för att få maximal prestanda.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@bobbocrull: Du verka ligga över dom rekommenderade kraven åtminstone.
https://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/fortn...

Microsoft kommer ihåg om 10 har varit aktiverad på datorn. Skipa steget där den frågar efter nyckeln så aktiveras 10 efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet. Funkar även om man köper ny disk och bara har haft lokalt konto på datorn.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Andra blå knappen som laddar ned verktyget laddar i sin tur ned 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du bör starta datorn från när du installerar om. Man får med många uppdateringar när man skapar ny.

Permalänk

@peter_yb:
Stort tack för alla tips!

Det som verkar ligga högst på minne är nån Antimalware service exectuble, som inte heller går att stänga ner!
Nu tror jag även att jag hittade min Cdkey till windows.

Jag har försökt rensa datorn en gång genom den där formaterafunktionen som Ej tar bort filer, men det jag undrar lite är också, om jag blåser ur windows och allt, hur laddar jag då ned det?
Behöver man ladda ned alla drivrutiner och såvidare för nätverkskort på en USB innan man formaterar?

Jag vet helt ärligt inte hur jag formaterar en dator och när jag gjorde den där " halvformateringen" så hände inget med de andra 2 hårdiskarna.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

@panpo98:
Jag laddade dner nu från den andra knappen, "MdiaCreationtool1909" Är det den? Måste jag göra något eller ska jag bara spara den mappen på USB? Och hur startar man datorn fårn ett USB?

Permalänk
Skrivet av peter_yb:

Datorn har en bra CPU, tillräckligt med RAM och grafikkortet är också bra, du borde få minst 100 FPS i Fortnite med dom delarna.
För att kolla Windows nyckeln kan du köra detta program. Innan du installerar om allting är ett tips att kontrollera aktivitetshanteraren (tryck ctrl+alt+del och välj Aktivitetshanteraren), sortera sedan på RAM genom att klicka en gång på "Minne" så du ser vilken process som tar mest minne, gör sedan samma sak med "CPU" för att se vad som tar mest CPU. Gör detta när du har alla program avstängda i windows så som spel, webläsare. Det kan vara någon applikation som ligger och drar CPU eller minne som slöar ner datorn. NVIDIA GeForce Experience är en sådan sak. En annan är Microsoft Game Bar. Guider för att bli av med Gamebar här. Och NVIDIA GeForce Experience här. Se även till att ditt windows inte kör i "balanserat" ström användningsläge. Här är en guide hur du fixar det.. Borde tillägga att jag instämmer med ovan post att installera om är viktigt ifall du inte känner tidigare ägare och vet att disken är 100% ren från virus/spyware. Ovan guider gäller dock fortfarande vid nyinstallerad Windows 10 för att få maximal prestanda.

Och kom även på, jag har FPS låst på 120 för en kompis sa att man inte behöver mer om man bara har en 60hz skärm, men den håller 120 FPS, men laggar endå, kan det vara internet då? eller fläktarna? Enligt bredbandskollen ligger jag på 95/99

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

@panpo98:
Jag laddade dner nu från den andra knappen, "MdiaCreationtool1909" Är det den? Måste jag göra något eller ska jag bara spara den mappen på USB? Och hur startar man datorn fårn ett USB?

Starta MediaCreationtool i Windows på en dator som funkar, läs alternativen den ger dig och välj hur du vill göra. Vid problem är det bättre att starta datorn från USB och göra en ren installation.

Manualen till moderkortet bruka skriva hur man startar från USB. Den går att ladda ned från tillverkarens hemsida.

När man startar en dator bruka den visa under några sekunder vad man ska trycka på för att komma komma in i bios. Ibland skriver den också hur man direkt kommer till boot listan där man väljer vad datorn ska starta från. Skillnaden mellan båda sätten är att det man väljer i bios gäller hela tiden medan det man väljer via genvägen bara gäller den här gången.

I boot listan letar man upp USB minnet. Det bruka finnas en hjälp text i något hörn som visar hör man väljer. På vissa datorer räknas USB minnen som en disk av datorn så att man då behöver välja EXAKT vilken som om man hade haft tex 2 st USB minnen, 2 st diskar mm att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Och kom även på, jag har FPS låst på 120 för en kompis sa att man inte behöver mer om man bara har en 60hz skärm, men den håller 120 FPS, men laggar endå, kan det vara internet då? eller fläktarna? Enligt bredbandskollen ligger jag på 95/99

Det kan kännas laggigt ifall andra processer ligger och gör saker i datorn, som antimalwareprocessen du nämnde till exempel.
95/99 är bra. Kan du se din ping till servern du spelar på? Är det en europeisk server Laggar andra spel?
Som sagts ovan är nog en ominstallation viktigt att göra oavsett. Programmet HWinfo låter dig se temperaturerna på olika delar (klicka på "Sensors" knappen i programmet så ser du alla delarna. Kör programmet innan du spelar och kolla sen max temperaturerna för de olika delarna. Om någon CPU kärna går över 85-90 grader varm kan det ibland leda till fryslagg, GPU (grafikkortets processor) ska klara runt 90 grader max. Men du borde märkt av eventuell överhettning genom lägre FPS vilket du ju säger att det ligger runt 100 när du spelar, eller hur?

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Jag har försökt rensa datorn en gång genom den där formaterafunktionen som Ej tar bort filer

Menar du att du körde Återställning/"återställ den här datorn"?
Isåfall, prova kör den igen och låt den ta bort alla filer.
Det är en automatiserad process och den kommer klara ladda en "basversion" av windows som kommer starta, så får du leta upp drivrutiner och sånt senare. (du behöver inte hålla koll på windowsnyckeln)
Detta bör räcka för att rensa windows så du återfår normal prestanda...
(annars blir det nog formattera disken manuellt osv och ladda windows från USB sticka, vilket blir mer bök, men är förstås tryggast!)
Alla andra diskar vore det ju inte fel att formattera från grunden dock...

Sen borde du kanske kolla hur mycket damm osv det verkar finnas i datorn, och så att alla fläktar snurrar osv...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W:
Ok! Dom andra diskarna, duger det att man högerklickar på dom i "Den här datorn" och trycker formatera?
CD-nyckeln till Windows hittade jag nu, är det bättre att köra från USB sticka än att välja återställ datorn och ta bort alla filer?

Permalänk

@panpo98:
Sorry men vart lite förvirrad, jag laddade ner programmet, ska jag starta det på datorn jag vill formatera? Eller ska jag bara lägga över .exe filen på en USBsticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Ok! Dom andra diskarna, duger det att man högerklickar på dom i "Den här datorn" och trycker formatera?

Jag skulle nöja mig med det iallafall...

Skrivet av bobbocrull:

CD-nyckeln till Windows hittade jag nu, är det bättre att köra från USB sticka än att välja återställ datorn och ta bort alla filer?

Om du kör från sticka och verkligen formatterar alla partitioner inklusive C: så är det den renaste lösningen...
Men här och nu om du känner dig lite osäker, så är det kanske enklare att börja med återställ datorn och se om allt verkar rulla på normalt sen?
(och du kan ju totalrensa efteråt ifall du inte blir nöjd med återställningen)

Min ödmjuka åsikt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W:

Nu har jag lyckats formatera med alla proprtioner eller vad det nu kallas Är det något jag bör tänka på nu när datorn är helt fräsch? Finns det något jag kan fixa i inställningar osv för att öka prestandan? Håller på att installera lite spel nu för att se om det är någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Nu har jag lyckats formatera med alla proprtioner eller vad det nu kallas Är det något jag bör tänka på nu när datorn är helt fräsch? Finns det något jag kan fixa i inställningar osv för att öka prestandan? Håller på att installera lite spel nu för att se om det är någon skillnad

Ladda ner färska drivrutiner till grafikkort och ljudkort mm (ev moderkort också tex)

Gå till energisparfunktioner och sätt den på prestanda istället för nån snålvariant. Kolla även så det inte finns någon energisparfunktion i grafikkort som kan begränsa dig.

Låt windows installera alla updates innan du drar igång och börjar spela. (kan nog bli några omstarter)

Kommer inte på nått annat just nu. (jag installerar om windows väldigt sällan!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.