Permalänk
Medlem

KöksLaptop

finns det en sådan här Laptop hittade bara denna ASUS AMD vilken blivit utdömd härinne
1. Prisklass: 5000 kr - 8000 kr
2. Användning: Word, YouTube, Flashback och länkningar därifrån, Svt, TV4 och deras play, näthandel, bankärenden och 1177 samt sweclockers Ej spel av vad det än må vara och ingen streaming.
3. Skärmstorlek: 15.6 - 17.3
4. Vikt: Betydelselöst eftersom denna ska användas vid mitt köksbord. Den här har jag köpt för utebruk ASUS i5 VivoBook S14 med 10:e Gen. i5 & ScreenPad 2.0
5. Absolut ingen numpad till höger då jag vill köra med mus och det är snedförskjutet som det är ändå. Vill ha så stora tangenter som möjligt och det blir bara trångt med nummerdosan. Räcker så gott med de upptill.
6. Färg: Vilken som

Permalänk
Medlem

det enda som komplicerar detta är ditt krav på ingen numpad, jag tror att alla laptops i 17.3 har numpad och ett bra gäng 15.6. Annars har du hur mycket som helst att välja på i den prisklassen och utan egentliga krav.

Kan tillägga att om tangentbordet är den viktigaste parametern är det nog värt att åka till en fysisk handlare och klämma och känna på burkarna istället, jag tycker det finns otroligt mycket mer som spelar in på hur stora tangenterna upplevs än om det är numpad eller inte. Om du inte haft en 17tum tidigare så är det förvänansvärt stort och man får absolut plats med en numpad utan att göra avkall på tangentbordet i övrigt. Själv kör jag en några år gammal 17" acer aspire för motsvarande kravställning (utom tangentbord) och den har fungerat bra, köptes med största krav att vara billig utan att vara helt värdelös.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av nobbens:

ASUS X510QA-EJ231T

AMD A12-9720P är inte mycket att ha.

AMD A12-9720P VS R3 3200U

Skrivet av nobbens:

5. Absolut ingen numpad till höger då jag vill köra med mus och det är snedförskjutet som det är ändå. Vill ha så stora tangenter som möjligt och det blir bara trångt med nummerdosan. Räcker så gott med de upptill.

Det är industristandard med numpad på billiga laptops med 15,6" skärm.
Vill man slippa den får man gå upp till lite lyxigare laptops än de för 5000 kronor.
Här är dem:

Asus VivoBook 15 R5 8GB 256GB 6999 kronor Beställningsvara

Huawei MateBook D 15 R5 8GB 256GB (2020) 7488 kronor (Väldigt lyxig. Jag hade skaffat denna)

Lenovo IdeaPad C340-15 i5 8GB 256GB 7490 kronor (En aning bättre prestanda med i5:an, men knappt)

ASUS R571GD-BQ132T 15,6" R5 GTX 1050 8GB 256GB 7999 kronor

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Ehh... Varför har du en laptop för utomhusbruk och en för köksbordet? Grejen med laptops är ju att man kan flytta på dom. Så varför köpa flera stycken?

But anyway... Har du kollat på en Chromebook istället?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@walkiii: Varför en Chromebook när det finns billigare Windows datorer som uppfyller TS krav???

Det finns bara en Chromebook som uppfyller TS krav.
Det är Lenovo Yoga Chromebook C630 i5 8GB 128GB 7999 kronor

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bra tips, den sista hade dock numpad

Skrivet av walkiii:

Ehh... Varför har du en laptop för utomhusbruk och en för köksbordet? Grejen med laptops är ju att man kan flytta på dom. Så varför köpa flera stycken?

But anyway... Har du kollat på en Chromebook istället?

Ja men jag kan inte ha en stationär på köksbordet och sen ska jag koppla ihop den med TVn som jag har i köket för att inte somna ifrån den. Det blir en fast installation där av den laptoppen. Vill kunna fälla ihop som jag inte kan göra med en stationär skärm.

Den andra som är en 14"s ska jag ha på sängbordet och koppla ihop med sömn&säng-TVn och den kan jag plocka ut om jag någonsin ska ha laptopen med mig nånstans annars funkar ju mobiltelefonen bra ute.

Nej Chromebook har jag inte kollat på EH här nedan har gett mig bra tips

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@walkiii: Varför en Chromebook när det finns billigare Windows datorer som uppfyller TS krav???

Det finns bara en Chromebook som uppfyller TS krav.
Det är Lenovo Yoga Chromebook C630 i5 8GB 128GB 7999 kronor

Jo du och richie.f har grej på detta (PMs) Tack för finfina tips - nu har mitt paket kommit från NetOnNet så jag blir borta ett tag med upplock och installation (TV också). Andra datorn kommer nog imorgon från Power. Blir väl å byta ut den här enligt ert förmenande rent bedrövliga datorn. Trots 6 kanonbra recensioner och endast en tvärusel (en datorspelare antagligen) De andra sex är nog i min klass av användare.

PRIS: Jo jag har råd med nån tusing mer till de 17 jag redan handlat för, så chrombooken är faktiskt också ett alternativ

Permalänk
Rekordmedlem

Bortsett från att du inte kan köra Word direkt på den så kan en Hallonpaj göra det du frågar efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av nobbens:

Bra tips, den sista hade dock numpad

Aj fan. Prisjakts numpad sortering funkade sisådär...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Aj fan. Prisjakts numpad sortering funkade sisådär...

Lenovo

Den här har jag nu bestämt mig för. Bra med det där att jag kan lägga den platt i 180 om jag vill om jag nu vill ha en jätteskärm. Just nu känner jag mig hur nöjd som helst och är tacksam så mitt hjärta bultar.

Bra också att NetOnNet har den till lägsta pris så jag slipper blanda in ytterligare en säljare och de blir glada att jag inte sviker dem. Förnöjda lär de också blir att jag inte ens packade upp min köpta ASUS AMD.

Vill ytterligare poängtera hur behagligt det har varit att låta mig vägledas av er expertis - högsta betyg och räkna med att jag rekommenderar sweclockers

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@nobbens: Den är bra! Skulle vara mitt personliga andraval efter Huawei!
Inte lika lyxig, men med tältläge och bättre prestanda! Bra val!
Hoppas att du blir nöjd!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@nobbens: Den är bra! Skulle vara mitt personliga andraval efter Huawei!
Inte lika lyxig, men med tältläge och bättre prestanda! Bra val!
Hoppas att du blir nöjd!

Tack, jag tom köpte den direkt.

He he denna gång godkände Resurs Bank mig som fakturakund. Om det var för att jag ringde upp dem och bad om en förklaring till att de nekade mig krediten vid förra köpet (hade ingen förklaring) eller om det var för att jag då betalade direkt vet jag ej men skit samma nu. Skönt att slippa ligga ute med pengar när man inte behöver.

Jag är lite försiktig mot Huawei pga deras ouppklarade affär med US. Dessutom har jag en stationär Lenovo som har varit helt magnifik hela vägen hit och sånt skänker förtroende.

Permalänk
Medlem

UserBenchmark

Hej, i tråden som jag startade som handlade om att "aktivera alla kärnor" så jämförde någon hos UserBenchmark.com den dator jag först hade köpt med en annan och fick mig då att sända tillbaka min inhandlade eftersom den enligt testet visade sig vara ett uselt köp. Jag tackar vederbörande för det och jag köpte en annan.

Nu undrar jag om någon härinne på sweclockers.com kan hjälpa mig å göra samma test och köra de två datorerna jag till slut köpte mot varandra så jag kan se vilken som är snabbast mm? Här är de två jag köpte (har fått för mig att ASUS är den snabbare). Kommentera gärna vad resultatet visar och länka som sist (kul å se fastän jag inte förstår så mycket).

ASUS VIVOBOOK S14 S432FA-EB055T
Lenovo IdeaPad C340-15IIL (81XJ0036MX)