Permalänk
Skrivet av gonace:

Så vad har du lärt dig? Om du vill ha ett gott skratt eller veta hur andra reagerar på MDMA besök flashback, vill du ha råd kring dator-köp, vänd dig till Sweclockers

Jag håller med dig.

Men efter att ögnat igenom tråden, så får jag intrycket av att Nobbens är otrevlig och otacksam mot de som hjälper henne/honom. Så gissningsvis var det någon som tröttnade och rekommenderade en dålig laptop.

... Och ärligt talat hade jag nog också gjort det om någon betedde sig så där mot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galnechuck:

Jag håller med dig.

Men efter att ögnat igenom tråden, så får jag intrycket av att Nobbens är otrevlig och otacksam mot de som hjälper henne/honom. Så gissningsvis var det någon som tröttnade och rekommenderade en dålig laptop.

... Och ärligt talat hade jag nog också gjort det om någon betedde sig så där mot mig.

Fortsätter du här nu också - lika off topic som på FB. Skulle jag ha länkat till tråden på FB om jag varit otrevlig?! Har mötts helt korrekt här tills du dök upp och jag tackar alla än en gång för hjälpen mot dig och din vapendragare som försökte missleda mig på FB. Backa tillbaka dit nu och OAO!

Permalänk
Skrivet av nobbens:

Fortsätter du här nu också - lika off topic som på FB. Skulle jag ha länkat till tråden på FB om jag varit otrevlig?! Har mötts helt korrekt här tills du dök upp och jag tackar alla än en gång för hjälpen mot dig och din vapendragare som försökte missleda mig på FB. Backa tillbaka dit nu och OAO!

Om du insinuerar att jag är någon du tidigare pratat med, har du fel. När du säger FB, antar jag att du menar Flashback och där har jag inte haft ett konto på över 10 år.

Ett förvirrande inlägg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av galnechuck:

Om du insinuerar att jag är någon du tidigare pratat med, har du fel. När du säger FB, antar jag att du menar Flashback och där har jag inte haft ett konto på över 10 år.

Ett förvirrande inlägg..

Jo eftersom samtliga här inne har uppträtt helt korrekt och varit hur hjälpsamma som helst så antog jag att du var en av de två forummarodörerna som klampade in i slutet av tråden på Flashback och gav mig suspekta råd som ju inget hade att göra med trådämnet och till råga på allt var tråden också för mitt vidkommande avslutad då jag gjort mina köp. Dessutom helt galna råd som bara riskerade ge mig problem.

Du kom på exakt samma sätt in i denna likaledes avslutade tråd och försökte misskreditera mig här inne för att jag till slut tröttnade på hans ideliga "googla googla och på engelska" - och nu citerar jag ordagrant: Sweclockers > "forumet är befolkat av en massa glada tyckare och tänkare som inte är så kompetenta som de vill tro."

Som tur är googlade jag inte på engelska vilket "rådgivaren" envist framhärdade i att jag absolut skulle göra utan jag föredrog svenska och till min stora lycka fann jag då denna sida och dess forum. Ett forum som till 100% av många användare avfärdade "rådgivaren" på FB som en dilettant och bestämt avrådde mig att följa "rådgivarens" påfund.

Dessutom ledde det till att jag fick rådet att returnera en av de datorer som jag köpt. En dator som jag förövrigt med mina bristfälliga kunskaper helt själv letat fram. Ingen på FB-forumet avrådde mig att köpa den men väl här vilket med all tydlighet visar var datakompetensen finns.

Som grädde på moset fick jag även rådet att öppna en ny tråd och be om hjälp att ersätta den usla datorn jag köpt med en bättre i liknande prisklass. Överväldigad blev jag av både visad kompetens och beredvillighet i att hjälpa mig i den av mig startade nya tråden och dessutom kom ytterligare råd och stöd via PM.

Jag är nu tack vare sweclockers medlemmar helt nöjd med mitt datorhandlande och min tacksamhet känner inga gränser till er alla som hjälpt mig så mycket - GLAD PÅSK önskas er alla, inklusive dig galnechuck!

Permalänk
Medlem

Men alltså vänta lite, nu måste jag bara fråga.
Om du nu vill ha en bärbar med minst 15.6", varför får den inte ha en numpad?
Det är ju inte så att datorn blir större för att den är där.
En dator på 15.6" med eller utan numpad är ju fortfarande 15.6".
Och går du upp till 17" så har du t.om. en massa dö yta på båda sidorna av tangentbordet, skulle du då ta borta numpaden så skulle det nog se rätt konstigt ut.

Jag förstår inte riktigt resonemanget här...
På mindre datorer förstår jag, för ska dom klämma in en där så har man inge utrymme kvar mellan tangenterna.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Men alltså vänta lite, nu måste jag bara fråga.
Om du nu vill ha en bärbar med minst 15.6", varför får den inte ha en numpad?
Det är ju inte så att datorn blir större för att den är där.
En dator på 15.6" med eller utan numpad är ju fortfarande 15.6".
Och går du upp till 17" så har du t.om. en massa dö yta på båda sidorna av tangentbordet, skulle du då ta borta numpaden så skulle det nog se rätt konstigt ut.

Jag förstår inte riktigt resonemanget här...
På mindre datorer förstår jag, för ska dom klämma in en där så har man inge utrymme kvar mellan tangenterna.

En anledning till att man inte vill ha numpad är att kunna ha händerna mitt på datortangentbordet, och inte behöva hålla händerna snett till vänster.

Apple är ett exempel på en tillverkare (dock inte riktigt i TS prisklass) som skippar numpad på deras bärbara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

@Mizzarrogh: tror det var AMD During du tänkte på, den populäraste på 600mhz som man med enkla trick kunde få upp i 1ghz genom att rita med en blyertspenna på någon av de exponerade komponenterna på ovansidan

Duron vill jag minnas att den heter

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ahh, jo men det köper jag.
Hade för mig att TS surrade nått om att musen kom så långt bort eller nått.
Är ett par dagar sedan jag låste hela tråden på flashback och här, och nu kunde jag inte hålla mig längre

@Northbane: Var väl hela Athlon XP / XP-M serien, kanske till och med alla socket 462 modellerna.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

@Northbane: Var väl hela Athlon XP / XP-M serien, kanske till och med alla socket 462 modellerna.

Olika typer, Athlon XP var en å Duron var en annan modell, typ Pentium vs Celeron.

Permalänk
Medlem

@Northbane: ajo. Som jag skrev på ett inlägg efter att ha blivit rättad, jag skyller allt på autocorrect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Källa på detta? Mig veterligen kom multi core inte tidigare kommersiellt förrän mitten av 00-talet.

Jag hade en Dell vad den nu hette med en Pentium 4 HT (jag körde Win 2000 som inte var speciellt optimerade för det dock) redan 2002.
Men, som sagt, single core, men med HT.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hade en Dell vad den nu hette med en Pentium 4 HT (jag körde Win 2000 som inte var speciellt optimerade för det dock) redan 2002.
Men, som sagt, single core, men med HT.

Jadå, HT har funnits längre men dual core kom först med amd 64x2 2005.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Jadå, HT har funnits längre men dual core kom först med amd 64x2 2005.

Jag minns jag ringde en vän då jag kollade systemegenskaper och såg två CPU i aktivitetshanteraren lite undrande och han förklarade hur landet låg

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Jadå, HT har funnits längre men dual core kom först med amd 64x2 2005.

För x86. IBM kom med en multi-core CPU 2001 - POWER4.

Multipla fysiska CPU:er har dock funnits stöd för mycket längre.
För x86 så har det funnits moderkort med stöd för dubbla CPU:er sedan mitten på 90-talet (Socket 5/7). Specialbyggda system ännu längre - redan på i386 tiden.
På stordatorer och liknande har det funnits stöd för multiprocessor system betydligt längre än så.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: nu pratar vi cores och inte multicpu. Givetvis pratas det också om kommersiella processorer.
Men det är klart, TS kanske vill låsa upp sina cores pp sin IBM processor? Eller hur var det?

Permalänk
Medlem

@Dockland: riktigt häftigt var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Men alltså vänta lite, nu måste jag bara fråga.
Om du nu vill ha en bärbar med minst 15.6", varför får den inte ha en numpad?
Det är ju inte så att datorn blir större för att den är där.
En dator på 15.6" med eller utan numpad är ju fortfarande 15.6".
Och går du upp till 17" så har du t.om. en massa dö yta på båda sidorna av tangentbordet, skulle du då ta borta numpaden så skulle det nog se rätt konstigt ut.

Jag förstår inte riktigt resonemanget här...
På mindre datorer förstår jag, för ska dom klämma in en där så har man inge utrymme kvar mellan tangenterna.

Se pv2b:s svar nedan v

Skrivet av pv2b:

En anledning till att man inte vill ha numpad är att kunna ha händerna mitt på datortangentbordet, och inte behöva hålla händerna snett till vänster.

Apple är ett exempel på en tillverkare (dock inte riktigt i TS prisklass) som skippar numpad på deras bärbara datorer.

https://assets.mmsrg.com/isr/166325/c1/-/ASSET_MMS_70624579/mobile_786_587_png/APPLE-MacBook-Pro-16%22-%282019%29-B%C3%A4rbar-Dator---Silver-%28MVVM2KS-A%29

Ja exakt så är det - nummerkvadraten borde från början ha varit placerad till vänster och helst som en modul man kunde koppla till om man skulle hantera kassaärenden och musen som nu till höger så skulle det hela vara rakt och inte snedförskjutet så käpp också efter en tids tangentbordsanvändning riskerar behöva ingå som datorattribut.

Skrivet av {SWEC}Rool82:

@pv2b: Ahh, jo men det köper jag.
Hade för mig att TS surrade nått om att musen kom så långt bort eller nått.
Är ett par dagar sedan jag låste hela tråden på flashback och här, och nu kunde jag inte hålla mig längre

@Northbane: Var väl hela Athlon XP / XP-M serien, kanske till och med alla socket 462 modellerna.

Jo även det med musen spelar roll - man kan ju få musarm ändå utan att sträcka armen så långt som erfordras när den skrymmande nummerdosan gör avståndet längre om man vill sitta rakt i förhållandet till de vanligaste tangenterna.

Nåväl jag köpte ju två Laptops och på denna ASUS VivoBook S14 kan jag köra numpad i den extra screen eller touchpad som sitter under tangentbordet. Jag är helnöjd med denna Laptop. Tangentbordet är så mjukt och lätt.

En fråga dock: Läste igenom garantivillkoren och där varnades det för att man inte skulle ha strömkabeln i om datorn var avstängd, för att inte riskera att skada batteriet.

Hm, jag har två äldre laptops som fortfarande fungerar klanderfritt och de har jag aldrig dragit ut någon strömkabel från och det är i flera år jag haft det så.

Hur kommer det här sig - har laptopsbatterierna på senare tid blivit så känsliga så detta förfarande är en nödvändighet eller är det en överdriven säkerhetsföreskrift? Om nödvändigt borde det ju finnas något enklare sätt än att varje gång man stänger ner datorn då också behöva dra ur strömkabeln. En inbyggd strömbrytare som stänger av strömförsörjningen i samband med att man stänger av datorn eller åtminstone en kabelströmbrytare i närheten av kontakten till datorn. Oroar jag mig i onödan....eller?

Är det möjligen en inställningsfråga...?

Till sist: Varför i all sin dar är det ingen tangentbordstillverkare som ser till att göra @ entangentstryckbar och Caps Lock tangenten hälften så stor så ett välbehövligt space bildas till tangenten A?!

PS > Om kärnor till denna dator hade behövts aktiveras så hade väl det stått i manualen....eller hur?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Se pv2b:s svar nedan v

Ja exakt så är det - nummerkvadraten borde från början ha varit placerad till vänster och helst som en modul man kunde koppla till om man skulle hantera kassaärenden och musen som nu till höger så skulle det hela vara rakt och inte snedförskjutet så käpp också efter en tids tangentbordsanvändning riskerar behöva ingå som datorattribut.

Jo även det med musen spelar roll - man kan ju få musarm ändå utan att sträcka armen så långt som erfordras när den skrymmande nummerdosan gör avståndet längre om man vill sitta rakt i förhållandet till de vanligaste tangenterna.

Nåväl jag köpte ju två Laptops och på denna ASUS VivoBook S14 kan jag köra numpad i den extra screen eller touchpad som sitter under tangentbordet. Jag är helnöjd med denna Laptop. Tangentbordet är så mjukt och lätt.

En fråga dock: Läste igenom garantivillkoren och där varnades det för att man inte skulle ha strömkabeln i om datorn var avstängd, för att inte riskera att skada batteriet.

Hm, jag har två äldre laptops som fortfarande fungerar klanderfritt och de har jag aldrig dragit ut någon strömkabel från och det är i flera år jag haft det så.

Hur kommer det här sig - har laptopsbatterierna på senare tid blivit så känsliga så detta förfarande är en nödvändighet eller är det en överdriven säkerhetsföreskrift? Om nödvändigt borde det ju finnas något enklare sätt än att varje gång man stänger ner datorn då också behöva dra ur strömkabeln. En inbyggd strömbrytare som stänger av strömförsörjningen i samband med att man stänger av datorn eller åtminstone en kabelströmbrytare i närheten av kontakten till datorn. Oroar jag mig i onödan....eller?

Är det möjligen en inställningsfråga...?

Till sist: Varför i all sin dar är det ingen tangentbordstillverkare som ser till att göra @ entangentstryckbar och Caps Lock tangenten hälften så stor så ett välbehövligt space bildas till tangenten A?!

PS > Om kärnor till denna dator hade behövts aktiveras så hade väl det stått i manualen....eller hur?

Hur batteriet hanteras bestäms av laddregulatorn och där kan det nog skilja väldigt mycket mellan olika modeller, det finn också laptops som har för klen strömförsörjning så att de måste ta ström från batteriet för att klara topparna även om de är nätanslutna och batteriet påverkas också av tempen som kan bli hög när datorn är i drift.
laptopbatterier är förbrukningsvaror i stort sett hur du än behandlar dem för man använder inte de bästa cellerna och styrsystemen för det skull bli för dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur batteriet hanteras bestäms av laddregulatorn och där kan det nog skilja väldigt mycket mellan olika modeller, det finn också laptops som har för klen strömförsörjning så att de måste ta ström från batteriet för att klara topparna även om de är nätanslutna och batteriet påverkas också av tempen som kan bli hög när datorn är i drift.
laptopbatterier är förbrukningsvaror i stort sett hur du än behandlar dem för man använder inte de bästa cellerna och styrsystemen för det skull bli för dyrt.

Har lagt märke till nu att laddarna till mina två laptops är helt kalla när batterierna är fulladdade och datorerna är avstängda. Skulle laddarna gå sönder så är väl felet av den karaktären att de helt enkelt inte laddar när de ska och inte tvärtom att de laddar när de inte ska ...eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Har lagt märke till nu att laddarna till mina två laptops är helt kalla när batterierna är fulladdade och datorerna är avstängda. Skulle laddarna gå sönder så är väl felet av den karaktären att de helt enkelt inte laddar när de ska och inte tvärtom att de laddar när de inte ska ...eller?

Maan kan aldrig veta vad som händer om den går sänder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Maan kan aldrig veta vad som händer om den går sänder.

Fast då är det väl ändå bara batteriet som pajar och inte datorn väl?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Fast då är det väl ändå bara batteriet som pajar och inte datorn väl?

Vet inte för det beror nog på vad som händer, laddregulator och den interna strömförsörjningen kan ju få en stryk om spänningen är för hög.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte för det beror nog på vad som händer, laddregulator och den interna strömförsörjningen kan ju få en stryk om spänningen är för hög.

Ja fast om datorn är avstängd borde det ju stanna vid batteriet....fast som du säger är det ju svårt å veta...svårt iaf å provocera fram nåt för å kolla fast jag har ju haft två laptops som stått på dygnet runt och det har aldrig hänt nåt.

Den där varningen är väl något som ASUS helgarderar sig med och inget som händer (en chans eller rättare risk på miljoner) men för ASUS kan ju VARNINGEN rädda dem från miljardskadestånd om det skulle orsaka katastrofal husbrand någonstans bland deras miljontals laptops.

Nej inte orkar jag hålla på å dra ur kontakten hela tiden...går ju bara inte....jag kör.