Permalänk

Streama via facebook live

Tjo,
Jag skulle vilja streama min windows desktop i min facebook live sändning, någon som har tips på bra programvara för detta ?

Tacksam för svar.

/Force

Permalänk
Medlem

OBS Studio fungerar fint

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Tomika:

OBS Studio fungerar fint

Kollade lite på det, men det stod att man sänder via facebook business sida? Men jag vill sända från min privata ?

Sedan kan man ha bakgrundsmusik på ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Kollade lite på det, men det stod att man sänder via facebook business sida? Men jag vill sända från min privata ?
Sedan kan man ha bakgrundsmusik på ?

I OBS studio kan man välja vilka program man vill sända. Du kan välja att streama hela din skräm (visa allt) eller bara vissa program (till exempel ett spel i helskärmsläge).

Fungerar kanon gör det, har själv streamat med det. Kan varmt rekommendera detta program. Sen fångar programmet all musik från din dator samt ljud från mikrofoner. Sen kan du också lägga in start skräm för din live stream osv. Det med Facebook live, vet jag inte hur det fungerar men lycka till

Permalänk
Skrivet av anon186265:

I OBS studio kan man välja vilka program man vill sända. Du kan välja att streama hela din skräm (visa allt) eller bara vissa program (till exempel ett spel i helskärmsläge).

Fungerar kanon gör det, har själv streamat med det. Kan varmt rekommendera detta program. Sen fångar programmet all musik från din dator samt ljud från mikrofoner. Sen kan du också lägga in start skräm för din live stream osv. Det med Facebook live, vet jag inte hur det fungerar men lycka till

Tack för svaret

Permalänk

notera att streams på Fb komprimeras sönder och får typ alla streams att se ut som 480p filmat med en potatis...

men visst det funkar såvida man inte behöver se detaljer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att streams på Fb komprimeras sönder och får typ alla streams att se ut som 480p filmat med en potatis...

men visst det funkar såvida man inte behöver se detaljer.

Ja det vet jag, men förstår inte vart jag hittar länken som jag skall lägga in i obs programmet för att sända live på facebook. Någon som vet ?

Permalänk

testa följa denna länken och guiden.

https://obsproject.com/forum/resources/how-to-stream-to-faceb...

vet inte själv aldrig streamat där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Någon som vet hur man stänger av så musmakören inte rör sig på streamen när man jobbar i obs i bakgrunden ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Någon som vet hur man stänger av så musmakören inte rör sig på streamen när man jobbar i obs i bakgrunden ?

Om jag minns rätt, så ska det finnas en ruta i "general" settings, men den tar nog bort hela musmarkören. Enklaste blir väl att endast "streama" programmet som jag nämnde ovan, så ser åskådarna inte när du jobbar med OBS i bakgrunden

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Om jag minns rätt, så ska det finnas en ruta i "general" settings, men den tar nog bort hela musmarkören. Enklaste blir väl att endast "streama" programmet som jag nämnde ovan, så ser åskådarna inte när du jobbar med OBS i bakgrunden

Men jag använder obs och streamar med chrome, men när jag jobbar med obs så rör sig muspekaren i chrome.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Men jag använder obs och streamar med chrome, men när jag jobbar med obs så rör sig muspekaren i chrome.

hmmm... eftersom jag inte har streamat på det sättet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Jag återkommer om jag hittar något medans jag slösurfar!

Permalänk
Skrivet av anon186265:

hmmm... eftersom jag inte har streamat på det sättet så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Jag återkommer om jag hittar något medans jag slösurfar!

Okej, hur kör du ?
Super snällt av dig, jag själv har inte hittat hur man gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Okej, hur kör du ?
Super snällt av dig, jag själv har inte hittat hur man gör.

Nu tog jag bara en bild från internet men så här ungefär körde jag.

Vill du ha en start skärm/offline skärm följ detta:

Röd 1: "stream starting soon eller offline", jag gjorde helt enkelt en bild i paint: https://www.twitch.tv/thepeterpanic
Men hur som haver, följ dessa steg: trycker på "+" tecknet under "Scences" (ser du i den röda cirkeln) och då kommer en till ruta upp, där anger den bilden du har gjort som start bild för din stream, eller som programmet säger "källa" har jag för mig.

Notera att du kan "DRA" och "MINSKA" bilden i OBS studio för att anpassa bilden till din stream! Ett tips är ju att test streama innan du går live

Vill du bara "fånga" spelet/Chrome, Följ detta steg:

Röd 2: Du ser det står "Game" på bilden det är bara ett namn. Jag döpte den till "Game capture". För att fånga spelet/Chrome i helskärmsläge gör du det under "Scences" sen "+" och sen kommer det en meny till. Där väljer du vilken källa (scence) du vill att OBS ska streama, Du kan även välja webbläsare. Kan du inte nu välja webbläsare så hör av dig så kanske vi kan discord-a eller något

Övrig info:

Gul ring med Sources: Där lägger du till mic, kamera, animeringar när någon följer dig osv. Inget speciellt egentligen här

Röd 3: skit i den

*Kan man tänka sig... Man kommer ihåg hur man organiserar/arrangerar sin stream men inte vad man har lärt sig från högskolan efter 3 år haha*

Permalänk
Skrivet av anon186265:

https://forumbilder.com/images/2020/04/13/vvvvvvvvbdddddddd.jpg

Nu tog jag bara en bild från internet men så här ungefär körde jag.

Vill du ha en start skärm/offline skärm följ detta:

Röd 1: "stream starting soon eller offline", jag gjorde helt enkelt en bild i paint: https://www.twitch.tv/thepeterpanic
Men hur som haver, följ dessa steg: trycker på "+" tecknet under "Scences" (ser du i den röda cirkeln) och då kommer en till ruta upp, där anger den bilden du har gjort som start bild för din stream, eller som programmet säger "källa" har jag för mig.

Notera att du kan "DRA" och "MINSKA" bilden i OBS studio för att anpassa bilden till din stream! Ett tips är ju att test streama innan du går live

Vill du bara "fånga" spelet/Chrome, Följ detta steg:

Röd 2: Du ser det står "Game" på bilden det är bara ett namn. Jag döpte den till "Game capture". För att fånga spelet/Chrome i helskärmsläge gör du det under "Scences" sen "+" och sen kommer det en meny till. Där väljer du vilken källa (scence) du vill att OBS ska streama, Du kan även välja webbläsare. Kan du inte nu välja webbläsare så hör av dig så kanske vi kan discord-a eller något

Övrig info:

Gul ring med Sources: Där lägger du till mic, kamera, animeringar när någon följer dig osv. Inget speciellt egentligen här

Röd 3: skit i den

*Kan man tänka sig... Man kommer ihåg hur man organiserar/arrangerar sin stream men inte vad man har lärt sig från högskolan efter 3 år haha*

Jepp, så jag gjort men musmakören rör sig i chrome när jag jobbar i bakgrunden då?

Märkt vilken delay det är när man live streamar i facebook live. Upp emot 15-20 sekunder lätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Jepp, så jag gjort men musmakören rör sig i chrome när jag jobbar i bakgrunden då?

Märkt vilken delay det är när man live streamar i facebook live. Upp emot 15-20 sekunder lätt.

Okej! Då gör vi så här tycker jag. Har du discord eller skype så kan vi prata imorgon (om du vill). Så hittar vi en lösning på ditt problem så lägger vi upp den senare här!

*Skicka ett (PM) meddelande till mig här på Sweclockers med vad du heter på discord/skype eller skriv här i tråden bara så lägger jag till dig så kör vi!

Permalänk

Har ljud i micken i Windows och kan spela in ljudet från micken i windows inspelning. Men har inget ljud i obs ? Vad gör jag för fel ?

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Okej! Då gör vi så här tycker jag. Har du discord eller skype så kan vi prata imorgon (om du vill). Så hittar vi en lösning på ditt problem så lägger vi upp den senare här!

*Skicka ett (PM) meddelande till mig här på Sweclockers med vad du heter på discord/skype eller skriv här i tråden bara så lägger jag till dig så kör vi!

Jag använder fönstervisning tror jag alt heter när jag skall lägga till. Det finns ju ett alternativ som heter webbläsare där man kan skriva in en adress men det jag skall visa måste man vara inloggad så det funkar inte. Väljer jag fil alltså välja webbläsare blir bilden bara svart ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Jag använder fönstervisning tror jag alt heter när jag skall lägga till. Det finns ju ett alternativ som heter webbläsare där man kan skriva in en adress men det jag skall visa måste man vara inloggad så det funkar inte.

Se där ja! Du kämpar vidare, gott att läsa så här tidigt! Försök finna det du eftersöker i denna Youtube kanal. När jag började streama så hittade jag de flesta problem/saker jag ville implementera i min kanal på Gaming Careers.

https://www.youtube.com/channel/UClx4eJ_EP9MJdz19JUjKD1w

Skrivet av forcevision:

Väljer jag fil alltså välja webbläsare blir bilden bara svart?

Kör programmet som administratör. Brukar fixa det. Starta om programmet också om den fortfarande är svart.

Hur kör man det som administratör då? jo:

*Högerklicka på OBS ikonen på skrivbordet
*Välj kör som administratör.

Skrivet av forcevision:

Ursäkta sent svar. Håller på med examensarbete samt tentor så många bollar i luften
Sen har ju Facebook lanserat sin version av "gaming app". Titta på den vet ja!

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Se där ja! Du kämpar vidare, gott att läsa så här tidigt! Försök finna det du eftersöker i denna Youtube kanal. När jag började streama så hittade jag de flesta problem/saker jag ville implementera i min kanal på Gaming Careers.

https://www.youtube.com/channel/UClx4eJ_EP9MJdz19JUjKD1w

Kör programmet som administratör. Brukar fixa det. Starta om programmet också om den fortfarande är svart.

Hur kör man det som administratör då? jo:

*Högerklicka på OBS ikonen på skrivbordet
*Välj kör som administratör.

Ursäkta sent svar. Håller på med examensarbete samt tentor så många bollar i luften
Sen har ju Facebook lanserat sin version av "gaming app". Titta på den vet ja!

Tack för tipsen men det funkar dessvärre inte om jag kör som administratör och startar om. Fortfarande svart bild ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av forcevision:

Tack för tipsen men det funkar dessvärre inte om jag kör som administratör och startar om. Fortfarande svart bild ?

Har för mig att jag hade samma problem på min laptop. Testa att leta reda på din installations mapp. I den ska du kunna hitta
"OBS exe 64" bit och "OBS exe 32 bit" (det är alltså två ikoner som du kan starta programmet med). Testa att köra 64 bitars först, sen 32 bitars (beror ju på vad för Windows man kör). Testa och återkom!

Skrivet av forcevision:

Märkt vilken delay det är när man live streamar i facebook live. Upp emot 15-20 sekunder lätt.

Denna delay kan du ändra till precis hur mycket du vill nästan. Från 1 sekund till flera minuter. Oftast vill man ju ha lite delay för att undvika "stream snipers" i främst fps spel! Jag tänker inte ge dig allt, sök på Google så finner du det

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Tack för tipsen men det funkar dessvärre inte om jag kör som administratör och startar om. Fortfarande svart bild ?

har du stängt av hårdvaruaccelerering i webläsaren?

min gör nämlige lika dant om jag väljer Fångstmetod "BitBLt (Windows 7 and up)" (enda alternativet som tillåter att inte ta med musen i window capture) och svart skärm beror på att det inte stödjer hårdvaruaccelererade fönster.

Väljer du Fångstmetod "Windows graphics capture (Windows 10 1903 and up)" kan du inte välja att inte spela in muspekaren då detta inte stöds på api nivå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du stängt av hårdvaruaccelerering i webläsaren?

min gör nämlige lika dant om jag väljer Fångstmetod "BitBLt (Windows 7 and up)" (enda alternativet som tillåter att inte ta med musen i window capture) och svart skärm beror på att det inte stödjer hårdvaruaccelererade fönster.

Väljer du Fångstmetod "Windows graphics capture (Windows 10 1903 and up)" kan du inte välja att inte spela in muspekaren då detta inte stöds på api nivå.

Okej, men vad är hårdvaruaccelerering och hittar man detta i webbläsaren att ändra denna inställning ?

Permalänk

i inställningarna för webläsaren nånstans beror lite på vilken webläsare var det ligger men är ganska säker på att samtliga går att göra på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

i inställningarna för webläsaren nånstans beror lite på vilken webläsare var det ligger men är ganska säker på att samtliga går att göra på.

Kör chrome

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Kör chrome

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=disable+ha...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Min facebook live stream hackar.

Tjo,

Jag blir galen tror jag, jag har nyligen börjat mer för nöjes skull streama via facebook live men det laggar hela tiden. Jag kör streaming programmet obs på wn windows 10 bärbar dator. Har en lina som ligger på ca 80/20. Jag fattar inte varför det laggar, någon som tror sig veta vad det kan vara ? Datorn är ca 4 år gammal

Tacksam för svar
/Force

Permalänk
Medlem

När du säger laggar, menar du då att du tappar frames? Att datorn hackar eller vad är det som händer för dig?
Gissningsvis kan det vara inställningar. I och med att det är en bärbar gissar jag på trådlös anslutning, hur är täckningen och din signal? Hur är hastigheten om du mäter där?

Permalänk
Medlem

Antagligen fel inställningar i OBS, så du försöker streama med för hög kvalitet - d.v.s., din dator är inte kraftfull nog för dina inställningar.

Skriv vad du har för processor i din bärbara dator och även vilka inställningar du kör med i OBS.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Ja jag är lite rädd för att datorn inte pallar. Jag har denna datorn https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3522871
Fast slängt i 12gb ram och en ssd disk på 512gb
Inställningarna i obs följde jag denna sidan
https://support.streamspot.com/hc/en-us/articles/222848108-Op...