Thunderbolt docka enbart en skärm får signal

Permalänk

Thunderbolt docka enbart en skärm får signal

Hej.

Har en zenbook pro duo i9 där jag har anslutit en thunderbolt docka med 2 hdmi portar. Hur jag en försöker kommer det bara signal på en av dem.

Finns det några standarder på dessa portar eller är det hur som helst? Var felsöker man? Båda skärmarna får signal oberornde av kabel om en skärm är ansluten. Använder jag inbyggda hdmi porten och dockan får jag bild på alla 4 skärmarna.

Kan det vara så att datorn är begränsad och inte använder thunderboltporten fullt ut?

Permalänk
Medlem

Vad är det för docka? Behöver den nya drivrutiner alternativt firmware?
Vet att dockor som går över thunderbolt/usb-c kan strula något djävulskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny karlberg:

Hej.

Har en zenbook pro duo i9 där jag har anslutit en thunderbolt docka med 2 hdmi portar. Hur jag en försöker kommer det bara signal på en av dem.

Finns det några standarder på dessa portar eller är det hur som helst? Var felsöker man? Båda skärmarna får signal oberornde av kabel om en skärm är ansluten. Använder jag inbyggda hdmi porten och dockan får jag bild på alla 4 skärmarna.

Kan det vara så att datorn är begränsad och inte använder thunderboltporten fullt ut?

Det kan inte vara så att det är för klen strömadapter till dockan? Var med om det en dag på jobbet. En användare hade problem med att bara 1 av 2 skärmar hoppade i gång med USB-C dockan och efter koll så visade det sig att dom hade råkat använda strömadaptern som är till datorn till dockan, efter byte av strömadapter så fungerade allt korrekt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Vad är det för docka? Behöver den nya drivrutiner alternativt firmware?
Vet att dockor som går över thunderbolt/usb-c kan strula något djävulskt.

https://www.webhallen.com/se/product/307932-Belkin-Thunderbol...

Hade inte en aning om att den kan behöva drivrutiner faktiskt ellet firmware. Det går ju undersöka.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Det kan inte vara så att det är för klen strömadapter till dockan? Var med om det en dag på jobbet. En användare hade problem med att bara 1 av 2 skärmar hoppade i gång med USB-C dockan och efter koll så visade det sig att dom hade råkat använda strömadaptern som är till datorn till dockan, efter byte av strömadapter så fungerade allt korrekt.

Dockan drivs av datorn.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att du behöver stänga av laptopens skärmar "Win+P" för att få bild till båda skärmarna genom dockan. Jag behöver göra det på min laptop. Den är dock inte i närheten av din vad gäller CPU/GPU så jag kan ha fel.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Skulle tippa på att du behöver stänga av laptopens skärmar "Win+P" för att få bild till båda skärmarna genom dockan. Jag behöver göra det på min laptop. Den är dock inte i närheten av din vad gäller CPU/GPU så jag kan ha fel.

Jag stängde bara locket. Ska testa att aktivt stänga av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny karlberg:

Dockan drivs av datorn.

Jag såg det, då bör ju inte det vara problemet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Det gick inte bättre för att datorns skärmar stängdes av. Pluggar man in den andra hdmiporten händer inte ens ett blink eller ett pling. Tycker att något borde hända.