Är det nödvändigt att skapa partitioner på en hårddisk?

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt att skapa partitioner på en hårddisk?

Hej!

Har precis byggt en ny burk men lagring är inte min starka sida. Kör 2 lagringsenheter i datorn och min fråga är om det är lönt att skapa partitioner på min 3,5 hdd där endast spel och skit kommer ligga?

Ha en go påsk!

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha minst en partition på varje disk i alla fall. Men det finns ingen större mening med att dela upp en lagringsdisk i flera partitioner, om det är det du undrar.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara "sån", men du måste partitionera disken för att använda den. Om det är 1 partition eller flera är upp till dig.

I övrigt är nog upp till dig och vad din procedur är vid ominstallation etc.

I mitt fall har jag endast 1 st 2 TB SSD i min dator, och då har jag partitionerat den så Windows (C:) är ca 200 GB, och resten (D:) är ca 1.8 TB.
På detta vis om jag behöver installera om Windows så behöver jag bara formatera C: och behöver inte ladda ner spelen som ligger på D: på nytt.

I ditt fall låter det som att du kanske har Windows på 1 enhet (kanske SSD?) och ska endast ha "spel och skit" på en annan enhet, och då hade jag inte partitionerat då du bara behöver formatera enheten som Windows ligger på, och inte enheten där "spel och skit" ligger.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

I Windows är jag ganska säker på att man behöver det.

I Linux är det faktiskt fullt möjligt att inte ha en partitionstabell över huvud taget. Där kan kan du skapa ett filsystem direkt på disken.

Permalänk
Medlem

@tweepey:
Om du inte redan vet.

Svaret på dina fråga är annars: NEJ.

Gör mappar. Tex Spel, Film, Bilder, blandat bös osv.

Mitt råd angående din c:\ är att ha så lite som möjligt sparat och installerat på den.
Väldigt tacksamt när det är dags att installera om OS. En dag som alltid kommer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.