Hårddiskar till NAS - PMR/SMR

Permalänk

Hårddiskar till NAS - PMR/SMR

Hej igen, andra posten på kort tid här!

Har köpt två nya hårddiskar till min NAS men upptäckte att dessa var SMR (Western Digital Red 6TB). Är inte så påläst avseende PMR/SMR men jag har läst lite om hur det funkar och tycker väl som de flesta andra att SMR kanske inte är sådär superbra i en NAS-mijö. Så då uppstår ju frågan, om man nu vill köra med PMR-diskar på 6TB (eller större, dock en prisfråga), vilka diskar rekommenderas då? Verkar svårt att hitta info om PMR/SMR, tex ger wd tydligen inte ut den i formationen till kunder (!). NASen är en Synology (med 2 hdd) och jag tänkte köra RAID 1, dvs full spegling.

Permalänk
Medlem

Om du mest ha mediafiler och det är 'envägs-skrivning' och stora filer så kommer inte PMR-disk ge någon märkbar benifit utöver de SMR-diskar du redan har.

PMR-diskar är bra/nödvändiga när det är mycket små-filsskrivning och transaktioner på databaser som hela tiden uppdateras där det kan riskera att slå i taket och bli långsam om det inte får 'andrum' med tidsperiode där det skrivs sällan så att det hinner städa upp, men det behovet ser du egentligen först på företagservrar med mycket VM-maskiner och databasmotorer och det krigar på diskarna konstant i 24/7

Men för 'civil' konsumentanvändande som mestadel mediaförvaring så kommer du inte märka det, speciellt om du kör en moderna NAS med BTRFS som sitt huvudfilsystem som lagring. Värsta möjliga kombinationen är NTFS-filsystem mot SMR-diskar medans COW-filsytem hanterar det väldigt mycket bättre rent generellt.

(jag har kört med SMR-diskar (Seagate Archive-diskar) sedan de kom ut och all 'badmouth' som skrivits omkring dessa är av människor som aldrig har provat praktiskt men tycker väldigt mycket ändå, typ - SMR-diskars nackdelar ser man först vid 'heavy duty-drift' eller osmart skrivande och skrivordning (som NTFS) men inte mycket av det innan dess.)

Att SMR inte skrivs ut delas av alla disktillverkaren och det är detta som används på stordiskar i frontlinjen storleksmässigt när ny ännu större modell presenteras medans PMR är den 'mogna' versionen av storleksklassen för serverbruk när man gått vidare till ännu större storlek, men SMR blir också allt smartare än Seagate Archive-diskar med sina första försök på sin tid och därför märks det allt mindre i praktisk verkan och längre till 'väggen' och allt närmare i beteenden som PMR-diskar gentemot PMR-diskar.

Permalänk

Hej och tack för svaret! Jo du har säkert rätt, men iom att jag nu skickat tillbaka min WD Red så är jag på jakt efter nya. Och även om det är liten prestandaskillnad mellan PMR/SMR i en vanlig hemma-nas så känns hela idén med SMR jäkligt konstig och udda tycker jag, med en massa flyttande av data hit och dit. Fördelen är ju dock att du får mer lagringskapacitet.

Så om jag nu ska välja nya nas-diskar (helst PMR), vilka diskar är det som rekommenderas nuförtiden? Hastighet och ljudnivå är underordnat kvalitet/hållbarhet. Mina WD som jag returnerat har ju fått skapligt dåligt kritik har jag ju konstaterat (dålig marknadsundersökning av mig innan köp),. Men det finns ju andra modeller från WD och andra tillverkare såsom Seagate, Toshiba mfl. Som sagt, vilka rekommenderas i storlek 6TB och uppåt?

Permalänk
Medlem

SMR-diskar skriver inte alltid data 2 gånger - , skulle nog säga huvudelen hamnar där det skall direkt om filerna är lite större och sekventiella (>32 MB) så skrivs de till rätt plats med en gång och det som eventuellt hamnar i diskyte-cachen på disken är ändarna/missmatchen på filen om de inte precis passar indelningen perfekt och om det inte anses hinnas med direkt. Och SMR-block kan också alltid fyllas på i svansen så länge man inte behöver röra data i nosen och jag tror att moderna diskar har tagit mycket teknik från SSD just för att det skall behövas skrivas om så lite som möjligt.

Du har samma problematik på både 512-bytes logiska sektorer mot 4K fysiska sektorer då det blir 'read-modify-write'-process om skrivningen inte passar perfekt i 4K-matrisen (misaligment) - SSD har samma problem och dess 255-512 MByte RAM används till stor del för att hantera detta och annan omallokering av sektorer i processen och ganska lite för själva läs och skriv-cachen medans på snurrdiskar används det mesta för just data-cachning.

Moderna diskar från bl.a Toshiba har numera strömavbrottsskydd på sin skriv-cache, vilket är mer än vad SSD av konsumenttyp (dvs de utan kondensatorer i sig) kan ståta med...

---

Kika på Toshibas N300-diskar - har för mig att de är PMR/GMR (läs datablad) och de kommer att upplevas betydligt snabbare än WD-RED, då de har prestanda som motsvarande WD-black i samma modellgeneration men också mer högpitchad ljud/knack i armrörelser och kanske lite mer sus samt eventuell (och varierar mellan exemplaren) obalansbrum kan vara mer tydlig vid 7200 gentemot 5400 RPM om din diskchassie leker högtalare-mebran och skramlar av vibrationer i och med att de flesta diskar idag är just 7200 RPM-diskar - snabbheten har sitt pris

Nu kan man inte nytta diskarnas fulla potential ändå i en köpeNAS såvida du inte sitter på 10GBe-lina ut från NAS:en

Permalänk

Tack för ännu ett utförligt svar, mycket uppskattat (och lärorikt)! Ska kika på de där N300-diskarna...

Permalänk

En okunskapsfråga kring Toshiba; vad betyder bokstäverna i slutet på produktnamnet, dvs vad är det skillnad mellan två diskar som heter xxxUZSVA vs xxxEZSTA?