Uppgraderingspaket från 2011 till 2020 - Hjälp

Permalänk

Uppgraderingspaket från 2011 till 2020 - Hjälp

Hej!

Jag funderar på att uppgradera min dators processor då den verkar bottlenecka resten av datorn. Den jobbar nästan alltid i 100% oavsett spel och gör så att bakomliggande program som Discord nästan slutar funka när vissa spel körs då den inte klarar av att hålla igång både och. Har felsökt det mesta kring detta och tror jag kan ge slutdiagnosen att det är den 9 åriga CPUn som går på sina sista dagar.

I och med det så kommer såklart moderkort och RAM också innanför min köp-radar. Jag använder datorn till att gamea det mesta. Det mesta betyder då t.ex. Civ6, PUBG, RDR2, Satisfactory och Warzone. Jag har en budget på 5000 kr med möjlighet till ökning om jag hittar bra argument för det. Ett bra argument hade varit t.ex. att köpa så hållbart för framtiden som möjligt så att det håller en bra stund. Gillar bra grafik också.

  • Vill ha alla typer av köpråd!

  • Behöver inte vara färdigplockade uppgraderingspaket, får gärna vara egenplockade kombinationer!

  • Ska jag köra på AMD eller ska jag hålla mig till Intel? (Jag har aldrig kört AMD)

  • Måste jag byta upp RAM:en? Är det värt det?

  • Bör jag uppgradera processornkylningen också?

  • Hur ser resterande delar ut tycker ni? Räcker det med ett uppgraderingspaket? (Moderkort, CPU, RAM)

Current Setup:
De flesta av delarna är köpta tidigt 2011 förutom utbytt grafikkort och uppgraderat RAM, och är flitigt använda sen dess.

Grafikkort: MSI Geforce GTX 980 Ti 6GB Gaming
Processor: i5 3570K 3,4 GHz (Ivy Bridge)
Processorkylning: Cooler Master TX3 EVO
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4, ATX
RAM: 4st (16GB) - DDR3 CL9 1600Mhz Vengeance LP 4GB
Nätaggregat: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze
Chassi: Fractal Design Define R4
Lagring: En 120GB SSD och två mekaniska Seagate 7200rpm 64MB, en 1TB och en 2TB.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem

Ny processor är ju givet, din urgamla i5:a håller tyvärr inte måttet i spel längre. Det innebär också nytt moderkort och tyvärr nytt RAM också (DDR4 ist för ditt DDR3)

Det är ju tur att du redan har ett kompetent grafikkort i 980 Ti, för bara ovanstående äter upp din budget om du vill ha det någorlunda framtidssäkert.

Mitt förslag är något sånt här, men du kanska kan få det billigare om du köper från olika butiker osv

Sen om du vill öka budgeten så är en ny större SSD ett väl värt köp. Förslagsvis en NVMe m.2 på 500GB - 1TB

Grafikkort är desto dyrare, eftersom du måstr upp i en ganska hög nivå för att det ska bli ett märkbart lyft från ditt nuvarande

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Ny processor är ju givet, din urgamla i5:a håller tyvärr inte måttet i spel längre. Det innebär också nytt moderkort och tyvärr nytt RAM också (DDR4 ist för ditt DDR3)

Det är ju tur att du redan har ett kompetent grafikkort i 980 Ti, för bara ovanstående äter upp din budget om du vill ha det någorlunda framtidssäkert.

Mitt förslag är något sånt här, men du kanska kan få det billigare om du köper från olika butiker osv
https://www.inet.se/kundvagn/bild/13509673

Sen om du vill öka budgeten så är en ny större SSD ett väl värt köp. Förslagsvis en NVMe m.2 på 500GB - 1TB

Grafikkort är desto dyrare, eftersom du måstr upp i en ganska hög nivå för att det ska bli ett märkbart lyft från ditt nuvarande

Supertack för rådet!

Om jag hade ökat budgeten lite, låt säga 1-2 tusen, vad hade du lagt till/ändrat på ditt existerande förslag förutom SSD?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyKladdkaka:

Supertack för rådet!

Om jag hade ökat budgeten lite, låt säga 1-2 tusen, vad hade du lagt till/ändrat på ditt existerande förslag förutom SSD?

Då hade jag nog valt en större och bättre kylare, exempelvis från Noctua eller Be Quiet, så kan du både överklocka högre och få ner ljudnivån, och lagt resten på en trevlig SSD

Steget upp processormässigt är ganska dyrt, en Ryzen 3700X kostar 3500-4000kr och en Core i9 9900K ännu mer. En 3600X är inte värd de extra pengarna och en Core i7 9700K (som jag själv har) har bara 8 trådar vilket sannolikt är lite för lite om en snar framtid

En Ryzen 3600 är svårslagen sett till pris/prestanda idag/framtidssäkerhet, och för en sån behöver du inget biffigare moderkort (MSIs B450-brädor håller hög kvalitet på VRM), så länge du inte saknar specifika funktioner på det jag föreslog ovan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric: Grymt! Tack!

Klappat å klart! Allt beställt!

Gjorde lite egna jämförelser med priser och prestanda och kom fram till exakt de komponenter du redan nämnt. 3600x var bara 200kr dyrare än 3600 på komplett just nu dessutom. La även till en Samsung 970 EVO plus m.2 NVMe SSD 500GB och 3 nya chassifläktar. Nu blir det bara denna 2-3 dagar olidliga väntan på grejerna!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ny processor är ju givet, din urgamla i5:a håller tyvärr inte måttet i spel längre. Det innebär också nytt moderkort och tyvärr nytt RAM också (DDR4 ist för ditt DDR3)

Det är ju tur att du redan har ett kompetent grafikkort i 980 Ti, för bara ovanstående äter upp din budget om du vill ha det någorlunda framtidssäkert.

Mitt förslag är något sånt här, men du kanska kan få det billigare om du köper från olika butiker osv
https://www.inet.se/kundvagn/bild/13509673

Sen om du vill öka budgeten så är en ny större SSD ett väl värt köp. Förslagsvis en NVMe m.2 på 500GB - 1TB

Grafikkort är desto dyrare, eftersom du måstr upp i en ganska hög nivå för att det ska bli ett märkbart lyft från ditt nuvarande

Sjukt ovärt med en cpukylare för 400 spänn till en cpu som knappt kan överklocka och dess styrka är prestandan per krona i en förhållandevis låg prisklass.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sjukt ovärt med en cpukylare för 400 spänn till en cpu som knappt kan överklocka och dess styrka är prestandan per krona i en förhållandevis låg prisklass.

Fick dock ingen jättebra bild av stock-kylaren (AMD Wraith Spire) som följer med 3600x:en. Så jag tror nog det är värt det!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sjukt ovärt med en cpukylare för 400 spänn till en cpu som knappt kan överklocka och dess styrka är prestandan per krona i en förhållandevis låg prisklass.

Styrkan är ju inte överklockning vid den prispunkten, snarare att få ner ljudnivån. Det tycker jag absolut att det är värt det

@HeavyKladdkaka: Kul! Och en bra SSD också, kanske lite overkill, men den är helt klart inget dåligt val. Kör exakt samma för Windows och de spel jag spelar oftast

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Starric:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX är mer prisvärda alternativ.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX
Skrivet av HeavyKladdkaka:

Fick dock ingen jättebra bild av stock-kylaren (AMD Wraith Spire) som följer med 3600x:en. Så jag tror nog det är värt det!

Enda anledningen att välja 3600X över 3600 är ju stock-kylaren (AMD Wraith Spire) som följer med 3600x:en.
Skall du köpa tredjepartskylare kan man lika gärna köpa en 3600.

AMD Ryzen 5 3600X
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Alla MSI B450 i prisklassen är bra gällande VRM, och då tycker jag Tomahawk är ett bra allround-val när budgeten inte behöver pressas superhårt.

-USB Type-C är trevligt att ha, endast Tomahawk har det
-Mortar är mATX och känns onödigt avskalat i ett ATX-chassi
-A-Pro har ingen RGB, om man skulle vilja ha det
-4st PCIe x1 (hos A-Pro) istället för 3st känns inte särskilt användbart då den extra porten blockeras av grafikkortet

Så Gaming Plus är den närmsta konkurrenten, men saknar som sagt USB Type-C, för bara en hundring mindre. Absolut inget dåligt val, men jag hade valt Tomahawk personligen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Starric:

-USB Type-C är trevligt att ha, endast Tomahawk har det
-Mortar är mATX och känns onödigt avskalat i ett ATX-chassi
-A-Pro har ingen RGB, om man skulle vilja ha det

  • Nästan ingen kringutrustning till stationära datorer använder USB Type C. Det viktiga är ju att moderkortet har USB 3.1 Gen2.

  • A-Pro har RGB-Header.

Skrivet av Starric:

Så Gaming Plus är den närmsta konkurrenten, men saknar som sagt USB Type-C, för bara en hundring mindre. Absolut inget dåligt val, men jag hade valt Tomahawk personligen

141 kronor. Vilket ändå är en del för en USB Type C port.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Starric: @Eric Hjalmarsson:

Vad tror ni om nätagget? 9 år på nacken nu. Bör jag köpa nytt eller var det ett tillräckligt kvalitativt nätagg på sin tid för att hålla bra nu oxå?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X 3.8GHz CPU Cooling: be quiet! Pure Rock GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming MB: MSI B450 TOMAHAWK MAX Mem: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance SSD: Samsung 970 EVO 500GB M.2 and 120GB Intel 330 Reseller 2.5 HDD: 1TB + 2TB Chassi: Fractal Design R4 PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze OS: Win10 Display: BenQ FullHD LED 21.5 Headphones: HyperX Cloud Revolver S Keyboard: Aivia Osmium MX Brown Mouse: Corsair Gaming Ironclaw RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyKladdkaka:

@richie.f: @Eric Hjalmarsson:

Vad tror ni om nätagget? 9 år på nacken nu. Bör jag köpa nytt eller var det ett tillräckligt kvalitativt nätagg på sin tid för att hålla bra nu oxå?

Det är ju inget superagg, och väldigt gammalt. MEN det är ett seriöst agg som 80+ Bronze-certifierats så det har ordentliga säkringar, och är designat för väldigt hög last jämfört med vad din dator i verkligheten drar. Så risken att något skadas är minimal. Det som kan hända är att agget åldrats så mycket att det överlastas eller överhettas så att en säkring löser ut och datorn stängs av mitt i ett spel.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@HeavyKladdkaka: Det är okej, du borde kunna ha det ett par år till.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|